Terug Gemeenteraad

vr 25/06/2021 - 21:00 Digitaal via 'Zoom'

Openbare zitting

Secretaris

Secretariaat

  • De notulen van de gemeenteraad van 28.05.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de Algemeen directeur jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, dient te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.

  • Ter kennisgeving aan de raadsleden:

    • Politeia - Handboek van de mandataris lokale besturen
    • Verslag van de crisiscel 'Corona' van 07.06.2021
    • TMVS - Jaarverslag, verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris aan de jaarvergadering van 15.06.2021 en jaarverslag 2020
    • Schrijven ABB met kenmerk KL2021.000762 en als onderwerp 'Klacht tegen het weigeren tot toelichten en behandelen van bijkomende agendapunten'

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

Ruimte

Omgeving

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

Mens

Welzijn

Onderwijs

Bijkomende agendapunten

  • Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.06.2021.

    De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” van 1/12/2005 voor onbepaalde duur en zonder financiële kosten, werd door het college van burgemeester en schepenen op 28/12/2015 opgezegd.
    De gemeenteraad heeft op 18/ 03/2016 kennisgenomen van dit besluit eindigend op 31 /12/2016.

    Op 25/04/2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor 9 jaar; tot 31/12/2026. Onder uitdrukkelijke voorwaarde wordt er een financiële afrekening voorzien bij vroegtijdige stopzetting.
    De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door de verantwoordelijke van de gemeente en de vzw Gilde Demerdal op 1/06/ 2017 met terugwerkende kracht tot 1/01/2017! Op 25/06/2021 heeft de gemeenteraad deze overeenkomst bekrachtigd.

    Art.4 van de gebruiksovereenkomst: “werken en investeringen vanwege de gebruiker”, voorziet een omschrijving van investeringen van €22.000 die door de gebruiker zullen worden uitgevoerd.
    Volgens datzelfde art. 4 moet voorafgaandelijk aan deze werken de gebruiker een gedetailleerde beschrijving van de uitvoeringswijze voor goedkeuring voorleggen. Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd dit niet door de vzw Gilde Demerdal voorgelegd.

    Art.6 van de gebruiksovereenkomst: “onderhoud en herstellingen” stelt: vooraleer het goed door de ontlener in gebruik wordt genomen zullen de ontlener en de uitlener samen een omstandige plaatsbeschrijving opmaken. Deze zal als zodanig deel uitmaken van de overeenkomst.
    Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd de plaatsbeschrijving niet gevonden en dus niet gevoegd bij de ondertekende overeenkomst van 1/06/2017.

    In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 wordt gesteld dat: “een visuele controle op deze werken, uitgevoerd door de dienst W&V uitgevoerd in 2020, kan deze aanpassingen niet allemaal bevestigen, sommige werken zijn moeilijk te detecteren”.

    Volgens de dienst W&V werden voor €10.455,00 investeringsfacturen door de vzw Gilde Demerdal ingediend, zie college van 21/01/2021.

    Uit het dossier dat ik op 25/02/2021 mocht ontvangen, bleek dat er 6 facturen door de vzw Gilde Demerdal werden ingediend voor een totaalbedrag van €15.025,27.

    Er blijken 2 facturen voor een totaalbedrag van €9085,00 onvolledig te zijn; zowel een hoofding, een datum en 2 bladzijden ontbreken. De overige 4 facturen voor een gezamenlijk bedrag van €5940,27 zijn wel volledig in orde.

    Gezien de vervroegde beëindiging van de overeenkomst heeft het college op 21/01/2021 beslist dat de vzw Gilde Demerdal recht heeft op €14.670,00.

    Bij deze berekening werd evenwel geen rekening gehouden met de beperkte investeringen door de vzw Gilde Demerdal, noch met de duur van de overeenkomst.

    Voorstel besluit:

    Artikel1: De gemeenteraad vraagt het college opdracht te geven om een omstandige plaatsbeschrijving zoals beschreven in art.6 van de gebruikersovereenkomst toe te voegen aan het dossier.

    Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 omtrent de financiële afrekening wegens vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst, niet uitvoerbaar te verklaren.

    Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college dit besluit over te maken aan de financieel directeur.

  • Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.06.2021.

    De gemeenteraad heeft op 22/02/2019 goedkeuring verleend om de schepen van mobiliteit af te vaardigen om voor Kortessem het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg op te volgen.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt op 5/06/2020 kennis van de reacties op de oriëntatienota alsook van het verslag van de vervoerregioraad en tal van andere documenten. Er wordt tevens kennisgenomen van het werkdocument voor de gemeente Kortessem aangaande de locaties van bushalten op de grote vervoersknooppunten .

    De gemeenteraad van 28/08/2020 verleent een gunstig advies omtrent het Openbaar Vervoersplan 2021, met de uitdrukkelijke goedkeuring van de voorgestelde wijziging van de bushalten.

    Op 13/11/2020 neemt de gemeenteraad kennis van de finale documenten van het Openbaar Vervoersplan 2021.

    Er werd een studieopdracht gegeven aan studiebureau Tractebel om de Hasseltsesteenweg tussen de Winkelstraat en het kruispunt met de N76 opnieuw in te richten. Ondertussen werden er hoorzittingen georganiseerd en heeft de Ruimteraad hun advies overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.

    Gezien de uitspraak van de burgemeester tijdens de gemeenteraad van 29/01/2021 omtrent het voorstel om de voetgangersoversteekplaats bijkomend te beveiligen ter hoogte van de Graafbeemdenstraat, heb ik zoals gemeld in mijn mail van 09/02/2021 telefonisch contact genomen met de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer.

    Tijdens dit gesprek kon ik vernemen dat er nog wordt gewacht tot de gemeente een duidelijk standpunt inneemt omtrent de toekomst van de voetgangersoversteekplaats, gezien volgens de regiomanager de bushalte tegen het einde van dit jaar wordt afgeschaft.

    In mijn mail van 12/02/2021 heb ik gevraagd naar het standpunt van het college omtrent de uitdrukkelijk vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer.

    Op 18/02/2021 stuurt de gemeentelijke ambtenaar een mail naar de regiomanager met volgende melding: “de gemeente houdt het standpunt aan dat de voetgangersoversteekplaats zeker behouden dient te blijven zolang de bushalte zijn huidige locatie heeft”.

    Uiteraard is dit geen antwoord op de vraag van de regiomanager of de gemeente in de toekomst ter hoogte van de Graafbeemdenstraat een oversteekplaats zal blijven voorzien, gezien het een drukke aansluiting zal blijven, ook voor de zwakke weggebruikers. Het college van burgemeester en schepenen heeft hieromtrent geen standpunt ingenomen.

    Zodra de bushalte wordt afgeschaft ,moeten de busreizigers gebruik maken van een ongelijke en onverharde berm naast het fietspad om zicht te begeven naar de bushalte ter hoogte van de Winkelstraat of deze aan de Alvo. Tijdens de herfst- en wintermaanden kunnen deze bermen zelfs niet gebruikt worden wegens overlast van bladeren en te modderig. De jongeren zullen genoodzaakt zijn het fietspad te gebruiken langs de drukke Hasseltsesteenweg; een levensgevaarlijke situatie, zeker bij donker en mistig weer.

    Deze gevaarlijke situatie kan opgelost worden wanneer de te voorziene herinrichtingswerken uitgevoerd zijn.

    Gezien de busreizigers, vooral schoolkinderen, in de toekomst moeten op- en afstappen ter hoogte van de Winkelstraat of ter hoogte van de Alvo, zal er toch een beveiligde oversteekplaats noodzakelijk blijven zodat de talrijke zwakke weggebruikers zich veilig naar de dichtbevolkte wijk Haechent kunnen begeven.

    BESLUIT

    ARTIKEL 1: De gemeenteraad vraagt het college om de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg een gemotiveerd antwoord over te maken om ook in de toekomst een beveiligde oversteekplaats te voorzien.

    ARTIKEL 2: De gemeenteraad vraagt het college bij de regiomanager aan te dringen om met bekwame spoed over te gaan tot het voorzien van de noodzakelijke signalisatie.

    Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college een gemotiveerd schrijven te richten aan de bevoegde directies met de vraag de bushalte voorlopig niet af te schaffen tot de herinrichting van de Hasseltsesteenweg is gerealiseerd.

    Artikel 4: De gemeenteraad vraagt het college om tijdens de volgende gemeenteraad het dossier met betrekking tot de herinrichting van de Hasseltsesteenweg ter bespreking voor te leggen aan de gemeenteraad, rekening houdende met de reacties van de participanten aan de hoorzittingen.

  • 29
    2021_GR_00121 - Sterretjesweide

    Raadslid Stefan Houbrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.06.2021.

    Een sterretjesweide is een plaats voor het begraven van of uitstrooien na crematie van een levenloos geboren kind jonger dan 26 weken. Het is een troostplaats waar het kindje herdacht kan worden met een sterretje…. Een plek met een betekenis, die een beschermend en geborgen gevoel oproept.

    Gelet op het feit de gemeente Kortessem beschikt over een sterretjesweide.

    Gelet op het feit dat deze voorziene plek op het kerkhof er vergeten en verwaarloosd bijligt en  geen enkel concept heeft dat de ruimte of de mogelijkheid biedt tot enig helend, rustgevend of troostend effect voor betrokkenen.

    Besluit

    De gemeenteraad geeft het college de opdracht tot het inkleden van de sterretjesweide zodat de mogelijkheid geboden wordt om voor betrokkenen troost en rust te vinden bij het verwerken tijdens  het rouwproces.

  • Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.06.2021.

    Wij hebben kunnen vaststellen dat reeds in de maand mei de eerste klepelbeurt van de bermen in Kortessem heeft plaatsgevonden. Deze handeling, uitgevoerd door de gemeente Kortessem zelf, is op verschillende vlakken in strijd met zowel het goedgekeurde bermbeheersplan alsook met de bepaling van “Raamovereenkomst maaien van wegbermen en grachten 2019 - 2020 - 2021”.

    Ten eerste geeft het bermbeheersplan alsook de raamovereenkomst maaien van wegbermen en grachten aan dat er geen maaibeurt mag gebeuren voor 15 juni (met uitzondering van gevaarlijke punten owv de zichtbaarheid). Dit om er zeker van te zijn dat de bermplanten en –bloemen voldoende zaad hebben kunnen vormen om volgend jaar opnieuw te groeien.
    Ten tweede is het overduidelijk dat er niet gemaaid is maar wel geklepeld. Dit heeft tot gevolg dat al het bermmaaisel blijft liggen. De vegetatie van de berm zal hierdoor veranderen alsook zal het achtergebleven maaisel verstoppingen in de slokkers veroorzaken bij regenval.  

    BESLUIT:

    De bermen zullen in de toekomst opnieuw onderhouden worden conform de bepalingen in het goedgekeurd bermbeheersplan.


Publicaties

Agenda
Notulen
Overige