De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 28.05.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 28.05.2021 worden goedgekeurd.
Conform het decreet lokaal bestuur (DLB) moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De organisatie moet een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vastleggen. Op 05.09.2019 keurde de gemeenteraad het kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed.
Hierna werd een zelfevaluatie uitgevoerd op basis van de interne bevraging, "de organisatiescan", en de welzijnsbevraging van IDEWE, hetgeen resulteerde in een verbeterplan, goedgekeurd door het managementteam op 26.09.2019.
Op geregelde tijdstippen komt de stuurgroep 'organisatiebeheersing' - bestaande uit de leden van het managementteam en de verantwoordelijken - samen om de voortgang van de verbeteracties te bespreken.
De Algemeen directeur dient jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politiek niveau. Op die manier is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 05.09.2019 waarbij het kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 26.09.2019 waarbij het verbeterplan, opgesteld in het kader van organisatiebeheersing, goedgekeurd werd.
De gemeenteraad neemt kennis van de huidige stand van zaken van het 'verbeterplan', opgesteld in het kader van organisatiebeheersing en -ontwikkeling, met daarin opgenomen o.a. doelstellingen, risico's en verbeteracties.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. De aanpassing van het meerjarenplan 2020 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.12.2020.
De voorliggende jaarrekening 2020 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassing van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 juni 2021.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 10 juni 2021.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2020 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2020 vast voor het deel van de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.12.2020.
De voorliggende jaarrekening 2020 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassing van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 10 juni 2021.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie werden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 10 juni 2021.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2020 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de rekening 2020 voor het deel van het OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad keurt de rekening 2020 voor het deel van het OCMW goed.
De vastgestelde rekening 2020 met toelichting en documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Een afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de jaarrekening 2020 worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Philip Knapen bij agendapunt 7: Raamovereenkomst energie - aansluiting aankoopcentrale VEB
Bij artikel 1 worden de verenigingen die reeds aangesloten waren in de vorige overeenkomst terug opgenomen
Bijgevolg kunnen we artikel als volgt herschrijven:
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om toe te treden bij de aankoopcentrale Vlaams Energie Bedrijf (VEB) voor de opdracht aankoop gas en groene elektriciteit voor het Gemeentebestuur en OCMW Kortessem, en beslist om de volgende entiteiten mee te nemen in de overeenkomst:
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 236 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18.04.2017 aangaande plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 01.03.20213 betreffende de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen inzake dagelijks bestuur, daden van beheer./Vrijstelling visumverplichting.
Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.04.2020 houdende de goedkeuring van de 'Beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW'.
De raamovereenkomst voor de aanlevering van energie (elektriciteit en aardgas), afgesloten door Proclim als opdrachtencentrale, loopt eind december 2021 af. Dit contract werd met Fluvius (destijds Infrax) afgesloten op 01.01.2018 voor een periode van 3 jaar, met mogelijkheid tot verlenging van 1 jaar. Aangezien Fluvius alle samenaankopen stopzet, dient de Centrale Aankoopdienst van het provinciebestuur Limburg (Proclim) een andere oplossing te voorzien voor de aankoop van energie, zowel voor de Limburgse lokale besturen als al hun verenigingen en dit vanaf 01.01.2022.
In het schrijven van 11.03.2021 van het provinciebestuur naar alle Limburgse lokale besturen adviseert het provinciebestuur om het voorbeeld van het provinciebestuur te volgen, en dus ook VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor de levering van gas en elektriciteit vanaf 01.01.2021.
VEB heeft op 30.03.2021 een startvergadering georganiseerd om alle lokale besturen in Limburg te informeren over dit aanbod.
In dit kader heeft de Centrale Aankoopdienst van het provinciebestuur Limburg (Proclim) verschillende pistes uitgebreid onderzocht, waarbij zij tot de conclusie zijn gekomen dat het VEB (Vlaams EnergieBedrijf) de beste optie is. Proclim heeft aan de Limburgse lokale besturen geadviseerd om eveneens aan te sluiten bij aankoopcentrale VEB voor de levering van gas en groene elektriciteit, waarbij Proclim erover waakt dat de leveringsvoorwaarden gunstig zijn voor alle Limburgse lokale besturen.
De leveringsvoorwaarden zullen dezelfde zijn voor alle Limburgse entiteiten die deelnemen aan deze gecoördineerde aankoop.
Proclim onderhandelt de leveringsvoorwaarden en de tariefformules met VEB en laat zich hierbij bijstaan door een onafhankelijk energieconsultant.
Gemeente Kortessem kan van de mogelijkheid tot afname via de aankoopcentrale van VEB (Vlaams EnergieBedrijf), gebruik maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17.06.2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente Kortessem gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Bij het afsluiten van de contracten zal er verwezen worden naar de goedgekeurde toetredingsbeslissing.
De leveringen zijn voorzien voor de jaren 2022, 2023 en 2024.
Voor de kerkfabrieken (en hun bijhorende VZW's) binnen de gemeente Kortessem, die voorheen eveneens tot dezelfde samenaankoop van Fluvius, georganiseerd door het gemeentebestuur, waren toegetreden, heeft het eindigen van deze samenaankoop eveneens implicaties. Zij werden hieromtrent door de aankoopdienst gecontacteerd en hebben allen aangegeven eveneens tot VEB te willen toetreden.
Voor de verenigingen binnen de gemeente Kortessem, die voorheen eveneens tot dezelfde samenaankoop van Fluvius, georganiseerd door het gemeentebestuur, waren toegetreden, heeft het eindigen van deze samenaankoop eveneens implicaties. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29.04.2021 gemotiveerd om deze verenigingen niet meer mee op te nemen. De verenigingen werden hiervan reeds op de hoogte gesteld per brief dd. 18.05.2021.
Er werd telefonisch navraag gedaan bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, de gemeenteraad dient te beslissen over de toetredende organen tot de overeenkomst van de gemeente.
Rekening houdend met hogergenoemde overwegingen, wenst het lokaal bestuur Kortessem aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale VEB.
De gemeenteraad beslist om toe te treden bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de opdracht aankoop gas en groene elektriciteit voor het Gemeentebestuur en OCMW Kortessem, en beslist om de volgende entiteiten mee te nemen in de overeenkomst :
De gemeenteraad geeft aan het College van Burgemeester en Schepenen mandaat om met VEB contracten te sluiten voor de levering van groene elektriciteit en gas voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 01.01.2022.
De financiering van de te plaatsen opdrachten zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2022 en de volgende jaren op verschillende budgetsleutels.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 18.03.2016 waarbij kennis werd genomen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28.12.2015 om de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” voor het gebruik van het voorste gebouw van de voormalige kleuterschool aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot op te zeggen met ingang van 01.01.2017.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25.04.2017 - 'Gebruiksovereenkomst Demerdal'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26.09.2017 - 'Gebruiksovereenkomst Demerdal: addendum'.
Op 18.03.2016 nam de gemeenteraad kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28.12.2015 om de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” voor het gebruik van het voorste gebouw van de voormalige kleuterschool aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot op te zeggen met ingang van 01.01.2017.
In overleg met de vzw “Gilde Demerdal” werden nieuwe afspraken gemaakt met betrekking tot de renovatie van het gebouw en het meervoudig gebruik van de ter beschikking gestelde ruimtes.
In samenspraak met de vzw "Gilde Demerdal" werd door de dienst Ruimte een gebruiksovereenkomst opgesteld voor de periode 01.01.2017 tot en met 31.12.2026.
Volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt het verhuren van gemeente-eigendommen voor minder dan negen jaar beschouwd als daad van beheer. Er werd geredeneerd dat de overeenkomst zou afgesloten worden voor minder dan 9 jaar en bijgevolg een daad van beheer was die door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd kon worden. Op 25.04.2017 keurde het college van burgemeester en schepenen keurde de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” voor het gebruik van de in de overeenkomst omschreven lokalen in de voormalige kleuterschool aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot, goed.
Op 26.09.2017 keurde het college van burgemeester en schepenen het addendum aan de overeenkomst goed met de volgende verduidelijking van artikel 1 van de oorspronkelijke overeenkomst:
De gemeenteraad wordt gevraagd de besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 25.04.2017 en 26.09.2017 te bekrachtigen.
De gemeenteraad bekrachtigt de besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 25.04.2017 en 26.09.2017 waarbij, respectievelijk de gebruiksovereenkomst Demerdal en het addendum tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” voor het gebruik van de in de overeenkomst omschreven lokalen in de voormalige kleuterschool aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot, werden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 04.09.2014 aangaande de goedkeuring van het verdelingsplan
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14.09.2015 aangaande de aanstelling van de notaris
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24.05.2019 aangaande de herlancering van de verkoopprocedure door de notaris.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 04.09.2014 werd akkoord gegaan met het verdelingsplan (wijziging dd. 13.04.2015) opgesteld door landmeer Luc Market voor de afbakening van de restpercelen (loten A t.e.m. E) ter hoogte van de gemeentelijke verkaveling aan de Oorsprongstraat en de onderhandse verkoop van deze restpercelen aan de aanpalende eigenaars.
In de loop van 2015 werden van verschillende aanpalende eigenaars aankoopbeloften ontvangen voor de aankoop van restpercelen.
Bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14.09.2015 werd vervolgens notaris D'Huys aangesteld voor de afhandeling van de onderhandse verkoop van de restpercelen aan de aanpalende eigenaars.
De verschillende eigenaars van de aanpalende percelen ondertekenden de aankoopbeloften (zie bijlage).
In de collegezitting van 24.05.2019 werd Notaris Stefan D'Huys, pa.: Dorpsstraat 1 te 3720 Kortessem verzocht om de verkoopprocedure opnieuw op te starten en de nodige stappen te nemen voor het opstellen van de ontwerpaktes. Verder werd akkoord gegaan met de vraag van familie Alderweireldt - Becelaere om hun aankoopbelofte voor Lot B over te dragen aan de heer Erik Claesen.
De schatting van de restpercelen werd opnieuw uitgevoerd door de landmeter-expert Market, met de afgifte van een schattingsverslag op 07.07.2020 (zie bijlage). Er zijn geen wijzigingen in de waarden van de restpercelen ten opzichte van de eerste schatting. De landmeter plaatste eveneens een grenssteen terug die sinds 2015 verdwenen was na het onderhoud van het perceel.
Op 03.06.2021 werd van notaris Stephan D’Huys het ontwerp van de verkoopakte voor de restloten uit de verkaveling van de Oorsprongstraat ontvangen.
Deze aankoopbeloften en verkoopakte worden voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, waarna de overeenkomsten door de verschillende partijen kunnen worden ondertekend, en de notaris kan overgaan tot het verlijden van de aktes.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de verkoopakte en de aankoopbeloften, voor de restpercelen binnen de verkaveling in de Oorsprongstraat - Hachentstraat goed.
Notaris D'Huys, pa.: Dorpsstraat 1 te 3720 Kortessem, wordt verzocht om de de verkoopakte ter ondertekening voor te leggen aan de verschillende partijen, en vervolgens over te gaan tot het verlijden van de aktes.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Wet van 10.01.1824 over het recht van opstal.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.05.2020 aangaande het definitief ontwerpdossier.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.06.2020 aangaande de definitieve vaststelling van de rooilijnplannen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 05.06.2018 aangaande de voorontwerpplannen en de voorontwerpraming.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 04.12.2018 aangaande het meerwerk van de opmaak van de rooilijnplannen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27.09.2019 aangaande de bespreking van de rooilijnen en het ontwerp van de wegenis.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22.11.2019 aangaande het eerste voorstel van voorontwerp wegenis.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24.12.2019 aangaande de bepaling van de rooilijnplannen.
In het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en het gemeentebestuur van Kortessem voor het project R/000200 Kortessem wijk Haechent, fase 1 (Kapelstraat, Tapstraat, Omstraat), werd door het studiebureau SWECO een voorontwerpraming en voorontwerpplannen gemaakt.
In de collegezitting van 05.06.2018 werd kennis genomen van de voorontwerpraming en de voorontwerpplannen.
In de collegezitting van 04.12.2018 werd het studiebureau SWECO eveneens belast met de opmaak van de rooilijnplannen voor deze zone. Op 27.09.2019 werden de rooilijnen en de type dwarsprofielen voorgelegd aan het college en goed bevonden.
Op 20.12.2019 werden de ontwerpen van de opgemaakte rooilijnplannen van de Kapelstraat, de Tapstraat, en de Omstraat, voorlopig vastgesteld door het college. Dit werd bekrachtigd in de gemeenteraad van 30.01.2020. Daaropvolgend werd een openbaar onderzoek georganiseerd, startende op 28.02.2020. Door de corona-crisis werd dit openbaar onderzoek stil gelegd, met een heropstart vanaf 05.05.2020.
Op 26.01.2020 werd een informatievergadering georganiseerd voor alle bewoners van de desbetreffende straten.
Op 28.04.2020 maakt het studiebureau SWECO het definitief ontwerpdossier over aan Fluvius en het gemeentebestuur van Kortessem. In de gemeenteraad van 29.05.2020 werd er goedkeuring verleend aan het bestek aangaande het Fluvius project nr R/000200, met VMM projectnummer L207003A, en projectnr. Sweco 221379A, en de raming en de bijbehorende plannen voor de opdracht "riolerings- en wegenisproject Haechent, fase 1", opgesteld door de ontwerper SWECO.
Voor de realisatie van de bushalte in de Tapstraat, zonder onteigeningen, dient er een gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 73040_C_0386_M_000_00 in opstal genomen te worden van de eigenaar, de Kerkfabriek van Kortessem, zie bijlage.
De gemeente Kortessem zal, als opstalhouder, instaan voor de inrichting van de bushalte, in samenwerking met Fluvius. Verder zal het gemeentebestuur van Kortessem instaan voor het onderhoud van het gedeelte dat in opstal genomen wordt. Het inrichtingsplan is opgemaakt overeenkomstig de richtlijnen uit de vademeca, de richtlijnen van de Lijn en in overleg met de Kerkfabriek en voorziet:
Er wordt voorgesteld een kosteloze opstalovereenkomst te sluiten tussen beide partijen voor de duur van 50 jaar, vanaf 01.09.2021.
Op 14.05.2021 bevestigt Stiers Mariette per mail, voor de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem, vertegenwoordigd door de voorzitter Neven Fernand en secretaris Bijnens Daniël, het akkoord gaan met de overeenkomst van opstalrecht.
De gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
De gemeenteraad keurt goed de bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende overeenkomst met de Kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem tot het vestigen van een recht van opstal ten voordele van het gemeentebestuur van Kortessem, voor de duur van 50 jaar, vanaf 01.09.2021 tot en met 01.09.2071, en met betrekking tot het onroerend goed gelegen aan de parking van het voetbalterrein, op de hoek van de Tapstraat en Kapelstraat te 3720 Kortessem.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 houdende het principieel akkoord tot toetreding Projectvereniging Erfgoed Haspengouw.
Projectvereniging 2014-2020 Erfgoed Haspengouw is op 01.01.2021 de nieuwe beleidsperiode 2021-2026 gestart. De officiële naam van de vereniging omvat nu de periode van de vorige convenant. Er wordt voorgesteld de naam aan te passen naar 'Projectvereniging Erfgoed Haspengouw'.
De vereniging is ondertussen ook uitgebreid met 3 gemeenten: Alken, Kortessem en Wellen.
Omwille van deze 2 redenen wil de projectvereniging haar statuten op beide vlakken (naam en deelnemende gemeenten) aanpassen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen binnen de statuten van de projectvereniging Erfgoed Haspengouw:
en keurt ze goed.
De laatste aanpassing van het reglement "werkingssubsidie voor sportverenigingen" dateert van 2009.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Aan de verdeelsleutels voor het bekomen van deze subsidie werden geen aanpassingen aangebracht.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 27.05.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28.12.2009 "Aanpassing subsidiereglement werkingssubsidie sportverenigingen".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "werkingssubsidie sportverenigingen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 28.12.2009 - "Aanpassing subsidiereglement werkingssubsidie sportverenigingen" - opgeheven.
De laatste aanpassingen van het reglement ter ondersteuning van erkende jeugdwerkinitiatieven dateert van 27.06.2014.
Op de gemeenteraad van 26.04.2019 keurde de gemeenteraad het participatiereglement goed.
Het evalueren, actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Bij de jeugdverenigingen werd er een bevraging gedaan op 21.04.2021 aan de hand van een digitaal invulformulier.
Het vernieuwde subsidiereglement werd voorgelegd aan de vrijetijdraad op de algemene vergadering van 27.05.2021 en werd gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad wordt gevraag om de werkingssubsidie voor erkende jeugdverenigingen zoals toegevoegd in bijlage goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 27.06.2014 betreffende het "subsidiereglement ter ondersteuning van erkende jeugdwerkinitiatieven".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 betreffende het "gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 betreffende het "erkenningsreglement Kortessemse verenigingen".
De gemeenteraad keurt het reglement: 'werkingssubsidie voor erkende jeugdverenigingen' zoals weergegeven in bijlage goed.
Het reglement zal gepubliceerd worden volgens artikel 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025 en vervangt alle voorgaande besluiten.
Sinds 01.01.2013 zijn de Vlaamse geluidsnormen van toepassing. In het kader van gehoorschadebeleid werd de VLAREM-wetgeving aangepast. Op alle muziekactiviteiten toegankelijk voor publiek en waar elektronisch versterkte muziek wordt gespeeld geldt deze wetgeving en hun bijhorende voorwaarden. Eén van deze voorwaarden is het aanbieden van gratis gehoorbescherming aan alle deelnemers.
In het verleden subsidieerde het gemeentebestuur enkel Kortessemse jeugdverenigingen aangesloten bij de jeugdraad hiervoor onder de subsidie Get Out - Plug in.
Echter organiseren niet alleen jeugdverenigingen in Kortessem evenementen waar elektronisch versterkte muziek wordt gespeeld. Er wordt dan ook gevraagd aan de gemeenteraad om deze subsidie open te trekken voor alle erkende Kortessemse verenigingen. Hierbij hoort dan ook de uitwerking van een reglement.
Bij de jeugdverenigingen werd er een bevraging gedaan op 21.04.2021 aan de hand van een digitaal invulformulier.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd door de vrijetijdsraad op 27.05.2021 gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement subsidie oordopjes goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 27.06.2014 betreffende de "subsidies ter ondersteuning van erkende jeugdwerkinitiatieven".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "subsidie oordopjes" voor erkende Kortessemse verenigingen zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement zal gepubliceerd worden volgens artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Sinds 01.01.2020 is er een verbod voor organisatoren van evenementen om drank te serveren in wegwerpverpakkingen tenzij de organisator een systeem kan voorzien waar 95% van de wegwerkverpakking gescheiden kan recycleren.
Om erkende Kortessemse verenigingen die evenementen organiseren te ondersteunen wordt er voorgesteld om een "subsidie herbruikbare bekers" te voorzien.
Bij de online bevraging op 21.04.2021 aan de Kortessemse jeugdverenigingen werd aangegeven dat een subsidie voor herbruikbare bekers positief werd bevonden.
Het reglement "Subsidie herbruikbare bekers" werd voorgelegd aan de vrijetijdsraad op 27.05.2021 en gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement voor subsidie herbruikbare bekers goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 betreffende het "gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 betreffende het "erkenningsreglement Kortessemse verenigingen".
De gemeenteraad keurt het reglement: "subsidie herbruikbare bekers" voor erkende Kortessemse verenigingen zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement zal gepubliceerd worden volgens artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Het organiseren van een ‘blokbar’ en het voorzien van gratis rustige studieruimte aan studenten tijdens de blok en examen wordt de laatste jaren steeds meer en meer een gegeven.
Om erkende Kortessemse verenigingen te ondersteunen wordt er voorgesteld om een subsidie blokbar te voorzien voor erkende Kortessemse verenigingen die dit organiseren.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het subsidiereglement goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "subsidie blokbar" voor erkende Kortessemse verenigingen zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement zal gepubliceerd worden volgens artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Het vorige toelagereglement voor de organisatie van provinciale of nationale kampioenschappen dateert van 2005.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Aan de verdeelsleutels voor het bekomen van deze subsidie werden geen aanpassingen aangebracht.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 27.05.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 18.02.2005 "Toelagereglement voor de organisatie van provinciale of nationale kampioenschappen".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het toelagereglement voor de organisatie van provinciale of nationale kampioenschappen, zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 18.02.2005 - "Toelagereglement voor de organisatie van provinciale of nationale kampioenschappen" - opgeheven.
Het vorige reglement "gemeentelijke toelage klein sportfonds: tussenkomst onderhoudskosten aan buiten sportvelden" dateert van 2008.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Aan de verdeelsleutels voor het bekomen van deze subsidie werden geen aanpassingen aangebracht.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 27.05.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28.11.2008 "Gemeentelijke toelage klein sportfonds: tussenkomst onkosten aan buitensportvelden".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement"
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "gemeentelijke toelage klein sportfonds: tussenkomst onderhoudskosten aan voetbal- en tennisvelden" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 28.11.2008 - "Gemeentelijke toelage klein sportfonds: tussenkomst onkosten aan buitensportvelden" - opgeheven.
De laatste aanpassing van het reglement "impulssubsidie" dateert van 2009.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Aan de verdeelsleutels voor het bekomen van deze subsidie werden geen aanpassingen aangebracht.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 27.05.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2008 "Sport: reglement impulssubsidie".
Het gemeenteraadsbesluit van 15.05.2009 "Aanpassing reglement impulssubsidie".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "impulssubsidie: subsidie voor jeugdsport" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit worden de besluiten van de gemeenteraad van 19.12.2008 - "Sport: reglement impulssubsidie" - en 15.05.2009 - "Aanpassing reglement impulssubsidie" - opgeheven.
De laatste aanpassingen van het reglement " Toelage voor jubileumviering verenigingen" dateren van 23.10.2009.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zicht op.
Aan de voorwaarden en budgetten werden geen aanpassingen aangebracht.
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 27.05.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 23.10.2009 betreffende "Toelage voor jubileumviering verenigingen".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het gemeenteraadsbesluit van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "Jubileumviering verenigingen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 23.10.2009 - "Toelage voor jubileumviering verenigingen" - opgeheven.
Er werd een gebruikersreglement, inzake de wijze van gebruik van het skatepark Kortessem opgesteld.
Het gebruikersreglement is nodig zodat de gebruikers gewezen worden op een correcte wijze van gebruik van het skatepark. Een verantwoord gebruik gaat gepaard met een aantal regels, opgesomd in het reglement. Het reglement staat niet enkel in functie van gebruik, maar tevens van veiligheid, respect, en goede orde.
De gemeenteraad wordt gevraagd het gebruikersreglement van het skatepark Kortessem goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 04.02.2021 aangaande de nota van het skatepark.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Op 22.04.2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de stopzetting van Chiro. St. Pieter en de herinvulling van de lokalen Oud-Mersenhoven 13, 3720 Kortessem goed.
Er werd beslist dat Chiro Okapi vanaf 10.08.2021 de lokalen op Oud-Mersenhoven 13, 3720 Kortessem zou kunnen gebruiken.
Hierdoor is er nood aan een gebruikersovereenkomst tussen beide partijen om afspraken vast te leggen en conflicten te vermijden.
De gemeenteraad wordt gevraagd de opgestelde gebruikersovereenkomst goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 22.04.2021 - 'Stopzetten Chiro St. Pieter en herinvulling lokalen Oud-Mersenhoven 13, 3720 Kortessem'.
De gemeenteraad keurt de 'Gebruikersovereenkomst Gemeentebestuur Kortessem en Chiro Okapi' zoals weergegeven in bijlage, goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1.04.2021 tot en met 30.06.2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1.04.2021 tot en met 31.05.2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.01.2021 waarbij het besluit van het schepencollege van 14.01.2021 - 'Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID- 19 pandemie te versterken' - bekrachtigd werd.
Het besluit van het schepencollege van 15.04.2021 aangaande de goedkeuring van het addendum, afgesloten met het AZG houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Op 23.04.2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31.03.2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.
Besturen die op basis van het BVR van 13.11.2020 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1.04.2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1.04.2021 tot en met 30.06.2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd:
Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De periode van toekenning van de subsidie wordt bij deze verlengd tot 31.08.2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door besluit van de Vlaamse Regering van 07.05.2021 tot wijziging van het besluit§ van de Vlaamse Regering van 23.04.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 01.04.2021 tot en met 30.06.2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 01.04.2021 tot en met 31.05.2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 27.05.2021 waarbij het addendum met bijlagen goedgekeurd werd.
Ieder schoolbestuur maakt van elk van zijn scholen een schoolwerkplan. Een schoolwerkplan is een planningsdocument van een school waarin naast het pedagogisch project allerhande gegevens, afspraken en maatregelen zijn opgenomen met betrekking tot organisatorische en inhoudelijke aspecten van het aangeboden onderwijs. Het vorige schoolwerkplan dateerde van het schooljaar 1989-1999 en werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 31.05.1999.
Door het schoolteam werd het vorige schoolwerkplan aangepast. Het nieuw schoolwerkplan voor de gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot werd voorgelegd aan, en goedgekeurd door de schoolraad, op 20.05.2021.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het gewijzigd schoolwerkplan goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet basisonderwijs artikelen 7§2, 47, 47 ter, 62§2 3°.
De gemeenteraad neemt kennis van het gewijzigd schoolwerkplan van de gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot, goedgekeurd door de Schoolraad op 20.05.2021, en keurt het goed.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon basisonderwijs, het voltijds gewoon secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair onderwijs én op de leertijd, samenwerkingsafspraken maken om erkend te worden of te blijven. De centra voor leerlingenbegeleiding die bij de inwerkingtreding van dit decreet erkend zijn, moeten geen nieuwe aanvraag tot erkenning indienen.
De school is de eerste actor binnen de leerlingenbegeleiding en moet dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich nemen. De school werkt hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uit, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding en moet daarom het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum.
Het beleidscontract met het centrum voor leerlingenbegeleiding van het CLB wordt opgezegd op 30.06.2021, en er worden met ingang van 01.09.2021 samenwerkingsafspraken gemaakt worden met een centrum voor leerlingenbegeleiding.
De gemeenteraad heeft gekozen om samenwerkingsafspraken te maken met het VCLB Tongeren.
Het overleg tussen de directies van de school en van VCLB Tongeren heeft geleid tot samenwerkingsafspraken.
Het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 20.05.2021 en werd positief geadviseerd.
Het huidige beleidscontract loopt af op 30.06.2021.
De gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot nam initiatief om in onderling overleg de huidige samenwerking met het VCLB Tongeren te evalueren en bij te sturen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsafspraken tussen de gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot en het VCLB Tongeren goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 27.04.2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk 2, afdeling 3, artikel 14.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997, art. 62, par. 1, 10°.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 01.06.2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding inzonderheid hoofdstuk 3, artikel 15.
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenwerkingsafspraken tussen de gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot en het VCLB Tongeren goed.
De samenwerking loopt voor onbepaalde duur en start in het begin van het schooljaar 2021-2022.
De school of het CLB kan de samenwerking stopzetten uiterlijk op 31.12 van het schooljaar. De samenwerking wordt dan stopgezet met ingang van het daaropvolgende schooljaar.
Het aantal inschrijvingen in de Gesubsidieerde Gemeentelijke Basisschool Kortessem-Vliermaalroot bedraagt, op basis van de telling van 01.02.2021:
Het aantal inschrijvingen in de Gesubsidieerde Gemeentelijke Kleuterschool Guigoven-Zammelen bedraagt, op basis van de telling van 01.02.2021:
Het lestijdenpakket werd goedgekeurd door de schoolraad van de GBS Kortessem-Vliermaalroot op 20.05.2021.
Het lestijdenpakket werd goedgekeurd door de schoolraad van de GKS Guigoven-Zammelen op 07.06.2021.
Op 27.05.2021 vonden de onderhandelingen in de ABOC van de scholen plaats.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 28.04.1993 houdende regeling voor het Vlaams Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Het besluit van de Vlaamse Executieve van 01.04.1993 betreffende de organisatie van het gewoon kleuter- en lager onderwijs op basis van het lestijdenpakket.
De omzendbrief Bao/2005/09 van 29.06.2005 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
De gemeenteraad legt het lestijdenpakket van de Gemeentelijke Basisschool Kortessem-Vliermaalroot, goedgekeurd door de schoolraad in vergadering van 20.05.2021, vast op:
De gemeenteraad legt het lestijdenpakket van de Gemeentelijke Kleuterschool Guigoven-Zammelen, goedgekeurd door de schoolraad in vergadering van 07.06.2021, vast op:
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan de Hogere Overheid.
-
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.06.2021.
De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” van 1/12/2005 voor onbepaalde duur en zonder financiële kosten, werd door het college van burgemeester en schepenen op 28/12/2015 opgezegd.
De gemeenteraad heeft op 18/ 03/2016 kennisgenomen van dit besluit eindigend op 31 /12/2016.
Op 25/04/2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor 9 jaar; tot 31/12/2026. Onder uitdrukkelijke voorwaarde wordt er een financiële afrekening voorzien bij vroegtijdige stopzetting.
De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door de verantwoordelijke van de gemeente en de vzw Gilde Demerdal op 1/06/ 2017 met terugwerkende kracht tot 1/01/2017! Op 25/06/2021 heeft de gemeenteraad deze overeenkomst bekrachtigd.
Art.4 van de gebruiksovereenkomst: “werken en investeringen vanwege de gebruiker”, voorziet een omschrijving van investeringen van €22.000 die door de gebruiker zullen worden uitgevoerd.
Volgens datzelfde art. 4 moet voorafgaandelijk aan deze werken de gebruiker een gedetailleerde beschrijving van de uitvoeringswijze voor goedkeuring voorleggen. Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd dit niet door de vzw Gilde Demerdal voorgelegd.
Art.6 van de gebruiksovereenkomst: “onderhoud en herstellingen” stelt: vooraleer het goed door de ontlener in gebruik wordt genomen zullen de ontlener en de uitlener samen een omstandige plaatsbeschrijving opmaken. Deze zal als zodanig deel uitmaken van de overeenkomst.
Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd de plaatsbeschrijving niet gevonden en dus niet gevoegd bij de ondertekende overeenkomst van 1/06/2017.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 wordt gesteld dat: “een visuele controle op deze werken, uitgevoerd door de dienst W&V uitgevoerd in 2020, kan deze aanpassingen niet allemaal bevestigen, sommige werken zijn moeilijk te detecteren”.
Volgens de dienst W&V werden voor €10.455,00 investeringsfacturen door de vzw Gilde Demerdal ingediend, zie college van 21/01/2021.
Uit het dossier dat ik op 25/02/2021 mocht ontvangen, bleek dat er 6 facturen door de vzw Gilde Demerdal werden ingediend voor een totaalbedrag van €15.025,27.
Er blijken 2 facturen voor een totaalbedrag van €9085,00 onvolledig te zijn; zowel een hoofding, een datum en 2 bladzijden ontbreken. De overige 4 facturen voor een gezamenlijk bedrag van €5940,27 zijn wel volledig in orde.
Gezien de vervroegde beëindiging van de overeenkomst heeft het college op 21/01/2021 beslist dat de vzw Gilde Demerdal recht heeft op €14.670,00.
Bij deze berekening werd evenwel geen rekening gehouden met de beperkte investeringen door de vzw Gilde Demerdal, noch met de duur van de overeenkomst.
Voorstel besluit:
Artikel1: De gemeenteraad vraagt het college opdracht te geven om een omstandige plaatsbeschrijving zoals beschreven in art.6 van de gebruikersovereenkomst toe te voegen aan het dossier.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 omtrent de financiële afrekening wegens vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst, niet uitvoerbaar te verklaren.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college dit besluit over te maken aan de financieel directeur.
De gemeenteraad vraagt het college opdracht te geven om een omstandige plaatsbeschrijving zoals beschreven in art.6 van de gebruikersovereenkomst toe te voegen aan het dossier.
De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 omtrent de financiële afrekening wegens vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst, niet uitvoerbaar te verklaren.
De gemeenteraad vraagt het college dit besluit over te maken aan de financieel directeur.