De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 13.09.2024 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 13.09.2024 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangesteld werd als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
Gelet op de huidige statuten van Cipal.
Op 22.02.2019 ging de gemeenteraad over tot de aanstelling van burgemeester Tom Thijsen als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op de oproeping tot de Algemene vergadering van Cipal van 07.11.2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene vergadering.
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 07.11.2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene vergadering van Cipal van 07.11.2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij raadslid Donald Martens aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 02.09.2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13.11.2024.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 02.09.2024 overgemaakt.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 13.11.2024 goed met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en het verrichten van kennisgeving aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij raadslid Camille Cuyx aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 18.09.2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 07.11.2024 plaatsheeft in “PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt”.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 07.11.2024 goed:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 07.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en de intergemeentelijke samenwerking en artikel 432 dat bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.11.2023 houdende de aanstelling van schepen Donald Martens als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van s-Lim.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’).
Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
In de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19.11.2024 staan volgende agendapunten:
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim van 19.11.2024:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19.11.2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangewezen werd als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van TMVS dv.
Gemeentebestuur Kortessem is aangesloten is bij Creat Services dv.
Gelet op de statuten van Creat Services dv.
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26.11.2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26.11.2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26.11.2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering
Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post verzonden worden naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.03.2023 houdende de goedkeuring van het 'Toelagereglement voor huwelijksjubilea en viering honderdjarige'.
Gezien de fusie met de stad Hasselt op 01.01.2025 dient het 'Toelagereglement voor huwelijksjubilea en viering honderdjarige' van de gemeente Kortessem gelijkgeschakeld te worden aan het gangbare reglement van de stad Hasselt.
Bij stad Hasselt betreft dit het reglement 'Huwelijksjubilea, 100-jarigen en 100-plussers vieringen' en ligt de uitvoering en organisatie hiervan bij de dienst Burgerzaken.
Een vergelijking van de huidige/mogelijke uitvoering van de betreffende reglementen van Hasselt en Kortessem levert het volgende schema op:
Hasselt | Kortessem | |||
Gebeurtenis | Cadeaus | Ontvangst | Cadeaus | Ontvangst |
50 jaar getrouwd | bloemen en oorkonde | enkel Winterland | 100 euro geschenkbonnen en plantje en oorkonde | cc koffie en gebak |
60 jaar getrouwd | 250 euro Hasseltbonnen en bloemen en oorkonde | ontvangst of Winterland | 150 euro geschenkbonnen en plantje en oorkonde | cc koffie en gebak |
65 jaar getrouwd | 150 euro Hasseltbonnen en bloemen en oorkonde en medaille | ontvangst of Winterland | 200 euro geschenkbonnen en plantje en oorkonde | cc koffie en gebak |
70 jaar getrouwd | 150 euro Hasseltbonnen en bloemen en oorkonde en glazen beeldje | ontvangst of Winterland | 250 euro geschenkbonnen en plantje en oorkonde | cc koffie en gebak |
75 jaar getrouwd | 150 euro Hasseltbonnen en bloemen en oorkonde | ontvangst of Winterland | 300 euro geschenkbonnen en plantje en oorkonde | cc koffie en gebak |
100 jarigen | 100 euro Hasseltbonnen en bloemen en fotokader (Koningshuis) | ontvangst; geen Winterland | 250 euro geschenkbonnen en plantje/bloemen | persoonlijk CBS |
101 tem. 103 jarigen | bloemen en chocolade twv. 25 euro (BOON) | ontvangst; geen Winterland | niets | niets |
vanaf 104 jaar | bloemen en chocolade twv. 50 euro (BOON) | ontvangst; geen Winterland | niets | niets |
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement 'Huwelijksjubilea, 100-jarigen en 100-plussers vieringen' voor de nieuwe fusiestad Hasselt met ingang op 31.12.2024 goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het reglement 'Huwelijksjubilea, 100-jarigen en 100-plussers vieringen' voor de nieuwe fusiestad Hasselt goed.
Dit reglement gaat in voege vanaf 31.12.2024 en vervangt het 'Toelagereglement voor huwelijksjubilea en viering honderdjarige' dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.03.2023.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De wet van 19.07.1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, zoals gewijzigd.
Burgerlijk wetboek artikel 165/1.
Het decreet van lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoerende besluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 13.11.2020 waarbij het 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025' werd goedgekeurd.
Gezien de fusie met de stad Hasselt op 01.01.2025 dienen de tarieven op het afleveren van administratieve stukken door de dienst Burgerzaken en de dienst Ruimte van de gemeente Kortessem gelijkgeschakeld te worden aan de tarieven van de stad Hasselt met ingang van 31.12.2024.
Het huidig retributiereglement zal vervangen worden door 2 nieuwe reglementen, 1 voor dienst Burgerzaken en 1 voor dienst Ruimte, die zullen ingaan op 31.12.2024.
De gemeenteraad wordt gevraagd de opheffing van het 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025' goed te keuren per 31.12.2024.
Gezien de fusie met de stad Hasselt op 01.01.2025 dienen de tarieven op het afleveren van administratieve stukken door de dienst Burgerzaken en de dienst Ruimte van de gemeente Kortessem gelijkgeschakeld te worden aan de tarieven van de stad Hasselt met ingang van 31.12.2024.
De gemeenteraad keurt de opheffing van het 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025' per 31.12.2024.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De wet van 19.07.1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, zoals gewijzigd.
Burgerlijk wetboek artikel 165/1.
Het decreet van lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoerende besluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2020 houdende de goedkeuring van het 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025'.
Gezien de fusie met de stad Hasselt die ingaat op 01.01.2025 en gezien het feit dat de dienstverlening van de dienst Burgerzaken na de fusie zowel in Hasselt als in Kortessem blijft bestaan, dienen de tarieven gelijkgeschakeld te worden aan de tarieven van stad Hasselt met ingang van 31.12.2024.
In de stad Hasselt betreft dit een 'Belastingreglement op het afleveren van documenten' waarin enkel het stadsrecht wordt vastgelegd voor de documenten die worden afgeleverd door dienst burgerlijke stand en bevolking. In de gemeente Kortessem betreft dit een 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken', waarin voor dienst Burgerzaken het eindtarief (kost hogere overheidsdienst + gemeentelijke retributie) dat wordt gevraagd aan de burger is vastgelegd en eveneens de tarieven van dienst Ruimte zijn vervat.
Om reden van uniformiteit tussen beide fusiegemeenten is het aangewezen om de titel alsook het format van het reglement van de stad Hasselt over te nemen.
Het nieuwe belastingreglement, dat enkel van toepassing is voor de dienst Burgerzaken en niet voor de dienst Ruimte, treedt in voege op 31.12.2024 en loopt ten einde op 31.12.2025.
De dienst Ruimte zal voor de eigen dienst een nieuw retributie -of belastingreglement agenderen in het kader van de fusie met de stad Hasselt.
De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' goed te keuren met ingang vanaf 31.12.2024.
De gemeenteraad keurt het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' goed voor de periode van 31.12.2024 tot en met 31.12.2025.
Het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' wordt bekendgemaakt zoals bepaald in de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de aktename van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-uitgaven en in de investeringsuitgaven en -ontvangsten. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft gelijk.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door de kerkraad aangemaakt op 02.09.2024.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 30.09.2024, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabrieken en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente wijzigt niet.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Op 01.09.2024 ontving het lokaal bestuur een schrijven van de voorzitter van het centraal kerkbestuur mede in naam van het kerkbestuur Wintershoven betreffende de vraag voor een investeringstoelage voor de kosten van het beheersplan kerk Wintershoven. De kosten werden voorzien in het meerjarenplan en budget van de kerkfabriek. Er werd reeds verschillende malen over overlegd, doch tot op heden was er geen gelijktijdig akkoord en bijgevolg geen aanvraag.
Het centraal kerkbestuur vraagt mede in naam van het kerkbestuur Wintershoven aan het lokaal bestuur Kortessem een toelage van € 4.800,00 als financiële ondersteuning voor de kosten voor het beheersplan kerk Wintershoven.
De aanvraag wordt gemotiveerd als volgt:
Betreffende de kosten voor het beheerplan van de kerk van Wintershoven:
Gelet het MJP van KF Wintershoven waarin deze kosten werden voorzien
Gelet de KF Wintershoven deze kosten al meermaals opnam in het budget (BW 2022, B2023, B2024)
Gelet op het herhaaldelijk overleg dienaangaande
Vraagt het CKB aan de gemeente Kortessem om de uitbetaling van de door de gemeente te dragen kosten van het beheersplan Steenmeijer voor de kerk van Wintershoven aan KF Wintershoven.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een toelage van € 4.800,00 aan kerkfabriek Wintershoven voor de kosten beheersplan kerk Wintershoven goed.
De toelage van € 4.800,00 zal ten voordele van kerkfabriek Wintershoven gestort worden op rekeningnummer BE04 0910 0145 5231. De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, gehouden de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels te voldoen binnen de vooropgestelde termijn.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst, en de aanvrager.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven. .
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de goedkeuring van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven wordt ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven doet een verlaging van de exploitatietoelage van de gemeente met € 552,93.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad goedgekeurd op 19.08.2024.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 30.09.2024, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en binnen de grenzen van het gezamenlijke meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermindert hierdoor met € 552,93 en wordt € 72.240,16.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de kennisneming van het budget 2024 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen wordt ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad. Voorziene investeringen welke niet gaan plaatsvinden/hebben plaatsgevonden, worden overgebracht naar het budget van 2025. Er zijn geen wijzigingen in de exploitatie waardoor de gemeentelijke toelage ongewijzigd blijft.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door de kerkraad goedgekeurd op 08.07.2024.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 30.09.2024, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente blijft hierdoor ongewijzigd op € 25.831,97.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Levering en plaatsing speeltoestellen wijk Guigoven & sportpark de Weyer” werd een bestek opgesteld door het gemeentebestuur van Kortessem.
Er wordt voorgesteld om de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op te starten en de uitnodigingen tot offerte op 23.10.2024 te verzenden naar volgende firma's:
De uiterste datum tot indiening van de offertes is dinsdag 13.11.2024 om 11u00.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op budgetcode 2220100/30/0600 – MJP000190.
De gemeenteraad beslist om de opdracht “Levering en plaatsing speeltoestellen wijk Guigoven & sportpark de Weyer” op te starten bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring aan de lijst van uit te nodigen firma's:
De offertes dienen het gemeentebestuur te bereiken ten laatste op dinsdag 13.11.2024 om 11u00. Dit dient te gebeuren via indiening op het e-Procurement platform.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2220100/30/0600 – MJP000190.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De wet van 19.07.1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, zoals gewijzigd.
Burgerlijk wetboek artikel 165/1.
Het decreet van lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoerende besluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2020 houdende de goedkeuring van het 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025'.
Gezien de fusie met de stad Hasselt die ingaat op 01.01.2025 en gezien het feit dat de dienstverlening van de dienst Ruimte na de fusie zowel in Hasselt als in Kortessem blijft bestaan, dienen de tarieven gelijkgeschakeld te worden aan de tarieven van stad Hasselt met ingang van 31.12.2024.
In de stad Hasselt betreft dit een 'Belastingreglement - Meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet' waarin enkel het stadsrecht wordt vastgelegd voor de documenten die worden afgeleverd in functie van de omgevingsvergunningen. In de gemeente Kortessem betreft dit een 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken', waarin voor dienst Burgerzaken het eindtarief (kost hogere overheidsdienst + gemeentelijke retributie) dat wordt gevraagd aan de burger is vastgelegd en eveneens de tarieven van dienst Ruimte zijn vervat.
Om reden van uniformiteit tussen beide fusiegemeenten is het aangewezen om de titel alsook het format van het reglement van de stad Hasselt over te nemen.
Het nieuwe belastingreglement, dat enkel van toepassing is voor de dienst Ruimte en niet voor de dienst Burgerzaken, treedt in voege op 31.12.2024 en loopt ten einde op 31.12.2025. De wijziging die voorgesteld wordt, is gunstig voor de Kortessemnaar.
De dienst Burgerzaken zal voor de eigen dienst een nieuw retributie -of belastingreglement agenderen in het kader van de fusie met de stad Hasselt.
De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Belastingreglement - Meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet' goed te keuren met ingang vanaf 31.12.2024.
De gemeenteraad keurt het 'Belastingreglement - Meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet ' goed voor de periode van 31.12.2024 tot en met 31.12.2025.
Het 'Belastingreglement - Meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet' wordt bekendgemaakt zoals bepaald in de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 01/06/1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15/05/2009;
Het decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen;
Op 15/02/2024 werd door de heer Luc Pardon en mevrouw Saskia Debelder, wonende in de Boschelstraat 41 te 3724 Kortessem (Vliermaal), een omgevingsaanvraag ingediend, voor het verbouwen van een eengezinswoning, gelegen op het perceel, kadastraal gekend als: 4 AFD / VLIERMAAL, sectie C, perceel 474/00R000.
De omgevingsaanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen, alsook de opheffing van Buurtweg “Sentier 85” uit de Atlas der Buurtwegen.
Volgende wegdelen worden afgeschaft:
Bovengenoemd voorstel strekt er bijgevolg toe om voldoende ruimte te creëren voor de verbouwing van de woning op perceel 474/00R000.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning als zijnde een uitdrukkelijk aan haar voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de totaliteit van de omgevingsaanvraag.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 21/06/2024 t.e.m. 20/07/2024. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend.
Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de stedenbouwkundige handelingen, ook de afschaffing van het resterende deel van Buurtweg “Sentier 85” ter hoogte van zijn percelen aan te vragen.
Het komt evenwel niet aan de gemeenteraad toe, om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel een uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde vervuld om de geïntegreerde procedure te hanteren.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:
Overeenkomstig artn. 4,1° en 4.2° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang en afdoende gemotiveerd te worden.
Het grootste deel van Buurtweg “Sentier 85” werd reeds afgeschaft bij ministerieel besluit tot goedkeuring van het plan van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en kunstwerken dd. 20/07/1988 bij ruilverkaveling Kolmont.
Het resterend deel van Buurtweg “Sentier 85” ligt tegen de linker perceelsgrens van de percelen 4 AFD/VLIERMAAL, sectie C, perceel 474/00R000 en 0474/00T000 en loopt achteraan dood.
De eigenaars van de achterliggende percelen, hebben toegang tot hun eigendom vanop de openbare weg. Zij ondertekenden tevens onderhavige aanvraag tot opheffing.
Buurtweg “Sentier 85” is reeds jaren in ongebruik, heeft geen actuele noch toekomstige functie meer, staat niet meer ten dienste van het algemeen belang en kan aldus opgeheven worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend werden.
De gemeenteraad keurt de afschaffing van Buurtweg “Sentier 85” goed.
Overeenkomstig artikel 24,§1. van het decreet Gemeentewegen kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de beslissing in beroep. Het beroep leidt tot de annulatie van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op grond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag nadat de beslissing overeenkomstig artikel 22, tweede en derde lid van het decreet Gemeentewegen, werd betekend.De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 27.11.2015 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 01.06.1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15/05/2009;
Het decreet van 03.05.2019 houdende de gemeentewegen;
Op 15.02.2024 werd door de heer Luc Pardon en mevrouw Saskia Debelder, wonende in de Boschelstraat 41 te 3724 Kortessem (Vliermaal), een omgevingsaanvraag ingediend, voor het verbouwen van een eengezinswoning, gelegen op het perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie C, perceel 474/00R000.
De omgevingsaanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen, alsook de opheffing van Buurtweg “Sentier 85” uit de Atlas der Buurtwegen.
Volgende wegdelen worden afgeschaft:
Bovengenoemd voorstel strekt er bijgevolg toe om voldoende ruimte te creëren voor de verbouwing van de woning op perceel 474/00R000.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning als zijnde een uitdrukkelijk aan haar voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de totaliteit van de omgevingsaanvraag.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 21.06.2024 t.e.m. 20.07.2024. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend.
Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de stedenbouwkundige handelingen, ook de afschaffing van het resterende deel van Buurtweg “Sentier 85” ter hoogte van zijn percelen aan te vragen.
Het komt evenwel niet aan de gemeenteraad toe, om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel een uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde vervuld om de geïntegreerde procedure te hanteren.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:
Overeenkomstig artn. 4,1° en 4.2° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang en afdoende gemotiveerd te worden.
Het grootste deel van Buurtweg “Sentier 85” werd reeds afgeschaft bij ministerieel besluit tot goedkeuring van het plan van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en kunstwerken dd. 20/07/1988 bij ruilverkaveling Kolmont.
Het resterend deel van Buurtweg “Sentier 85” ligt tegen de linker perceelsgrens van de percelen afdeling 4, sectie C, perceel 474/00R000 en 0474/00T000 en loopt achteraan dood.
De eigenaars van de achterliggende percelen, hebben toegang tot hun eigendom vanop de openbare weg. Zij ondertekenden tevens onderhavige aanvraag tot opheffing.
Buurtweg “Sentier 85” is reeds jaren in ongebruik, heeft geen actuele noch toekomstige functie meer, staat niet meer ten dienste van het algemeen belang en kan aldus opgeheven worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend werden.
De gemeenteraad keurt de afschaffing van Buurtweg “Sentier 85” goed.
Overeenkomstig artikel 24,§1. van het decreet Gemeentewegen kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de beslissing in beroep. Het beroep leidt tot de annulatie van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op grond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag nadat de beslissing overeenkomstig artikel 22, tweede en derde lid van het decreet Gemeentewegen, werd betekend.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 30.09.2011 aangaande het Burgemeesterconvenant van Energie.
Het besluit van de gemeenteraad van 31.08.2012 aangaande het klimaatplan 2011-2020.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.11.2017 aangaande de toetreding van de Burgemeesterconvenant voor Klimaat en energie 2018-2030.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.10.2021 aangaande de toetreding van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de gemeenten van het Vlaamse Gewest voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2024 en tot bepaling van de inschrijvingsperiode
Huidige situatie
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro in 1992, en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997, bespraken het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat, en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
In 2015 werden door de federale overheid in New York de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen aangaande het engagement, om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken, ondertekend.
Op 30.09.2011 ging de gemeenteraad van Kortessem akkoord om de Burgemeesterconvenant van Energie te ondertekenen.
Op 31.08.2012 keurde de gemeenteraad het klimaatplan 2011-2020 goed.
Op 17.11.2017 ging de gemeenteraad over tot de toetreding van de Burgemeesterconvenant voor Klimaat en energie 2018-2030.
Op 08.10.2021 gaf de gemeenteraad goedkeuring aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Op 18.11.2022 gaf de gemeenteraad goedkeuring aan het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0.
Op 26.05.2023 heeft de gemeenteraad het Lokaal Energie- en klimaatpact 2.1 afgekeurd
LEKP 2.1 is gebaseerd op dezelfde principes als het LEKP 1.0 en LEKP 2.0. Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeld in werf 2 "Verrijk je wijk". Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.
Kortessem heeft LEKP 1.0 en 2.0 ondertekend.
Hasselt heeft LEKP 1.0, 2.0 en 2.1 ondertekend.
Impact door de fusie
Vanuit Vlaanderen wordt gesteld als je fuseert met een gemeente die een hoger of lager pact ondertekende je actie moet ondernemen. Een fusie tussen gemeenten die niet hetzelfde pact ondertekenden, kan tot verschillende problemen leiden. Zo ontstaat het risico dat niet over het gehele grondgebied dezelfde verplichtingen gelden. Het maakt de opvolging van de LEKP-doelstellingen bovendien bijzonder complex of zelfs onmogelijk. Vlaanderen moedigt fuserende gemeenten dan ook aan om tijdens het fusietraject in te tekenen op het ‘hoogste’ relevante pact.
Zoals hierboven vermeld, werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
Doelstelling LEKP 2.1 | Stand van zaken |
1. Realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025. | Hasselt heeft hier al stappen in gezet. Deze tellen ook voor de fusiegemeente |
2. Opmaak van een voorgesteld renovatietraject op maat van elke bewoner waar de klimaattafel georganiseerd wordt, voor 50 per 1.000 huishoudens en dit voor einde 2025 | Hasselt heeft een renovatiebegeleider die aan de slag gaat op héél het grondgebied |
3. Een verdubbeling en versnelling voor de doelstelling: ‘1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030’: minstens 36 kWp in plaats van 18 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025 | Zowel Kortessem (zonnepanelen CC Mozaïek, oude sportschool, school de klok) als Hasselt (Jenevermuseum, OC Godsheide en HogeVijf) zijn inspanningen aan het leveren inzake coöperatieve zonnepanelen – projecten. |
4. Toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025: | Hasselt onderzoekt samen met de Technische Assistentie Hub hoe ze dit kan implementeren. Een dergelijke energiegemeenschap zal openstaan voor inwoners van Kortessem en Hasselt. |
Gezien het feit dat Hasselt al drie van de vier doelstellingen (1,2 en 4) van het LEKP 2.1 zal behalen, zouden deze ook automatisch gelden voor de fusiegemeente indien Kortessem zich engageert om zich in te schrijven op dit pact voor 05 december 2024, zoals beschreven in het besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de gemeenten van het Vlaamse Gewest voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2024 en tot bepaling van de inschrijvingsperiode.
Doelstelling 3 zal uitbreiden in verhouding met het aantal bewoners van Kortessem (+ 315 kWp tegen 2025). Dit gaat om participatieve projecten (dus investeren door burgers), geen eigen investeringsbudget. De resultaten worden beoordeeld op basis van een inspanningsverbintenis die op dit moment door beide gemeentes wordt geleverd.
De ondertekening van het LEKP 2.1 geeft recht op extra financiële steun van de Vlaamse overheid in de vorm van trekkingsrecht. Dit gebeurt op basis van cofinanciering (50%): voor elke euro die wordt uitgegeven, ontvangt de gemeente één euro subsidie. Deze uitgaven hoeven niet per se nieuwe kosten te zijn; bestaande projecten in Hasselt en Kortessem komen ook in aanmerking. Daarnaast kunnen eigen middelen worden ingezet voor personeelskosten. Een voorlopige schatting door ABB geeft aan dat Kortessem/Hasselt een bijkomend bedrag van 14.998 euro zou ontvangen (zie bijlage).
Conclusie
Hoewel eerder is besloten om niet in te tekenen op LEKP 2.1, biedt de fusie tussen Hasselt en Kortessem kansen voor beide gemeenten om gezamenlijk de doelstellingen van het LEKP 2.1 te behalen. Hasselt heeft al aanzienlijke vooruitgang geboekt op drie van de vier doelstellingen van het pact, wat automatisch zou gelden voor de fusiegemeente indien Kortessem zich inschrijft op het pact voor de deadline van 05 december 2024. Hoewel de vierde doelstelling een uitbreiding van participatieve energieprojecten vereist, kan deze behaald worden met burgerinvesteringen zonder extra budgetdruk.
De expliciete vraag van Vlaanderen om gezamenlijk in te tekenen op het hoogste pact, zal de rapportage in 2025 en 2026 ook vergemakkelijken.
Bovendien geeft deelname aan het LEKP 2.1 Kortessem recht op bijkomende financiële steun van Vlaanderen via cofinanciering, wat de verdere uitrol van klimaat- en energiebeleid ondersteunt.
De fusie biedt dus een mogelijkheid voor beide gemeenten om samen sterker te staan in de realisatie van duurzame energiedoelstellingen.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het LEKP 2.1 goed.
Het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij:
Het decreet van 01.07.1987 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Het decreet van 04.02.1977 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Het decreet van 29.11.2001 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Het draaiboek vrijwillige fusies van gemeenten van 26 september 2024 - Agentschap Binnelands Bestuuur
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 01.01.2025. We hebben deze oefening al gedaan voor 19 straten in Kortessem en Hasselt. De werkgroep is tot de constatatie gekomen dat er twee straten over het hoofd zijn gezien: de Molenstraat en Parklaan.
De reden waarom dat de straten Molenstraat en Parklaan niet werden gedetecteerd, is omdat ze op het moment van de controle geen adressen hadden. Deze controle vond ruim een jaar geleden plaats, toen het adressenregister in een overgangsfase zat. Hierdoor waren de bewoonde adressen met koppeling naar de straatnamen wel beschikbaar via Digitaal Vlaanderen, maar was er nog geen gegevensstroom van straatnamen zonder adressen. Inmiddels stelt Digitaal Vlaanderen ook de straatnamen beschikbaar als open data, en is deze gegevensstroom geraadpleegd om een volledig overzicht te krijgen, inclusief straten zonder geregistreerde adressen. Uit deze nieuwe gegevens bleek dat de straten Molenstraat en Parklaan zowel in Hasselt als in Kortessem voorkwamen.
Digitaal Vlaanderen ondersteunt lokale besturen om deze wijzigingen, in kader van de fusie, gecoördineerd in alle systemen door te voeren o.a. aan Gebouwen- en Adressenregister, Basiskaart Vlaanderen (GRB), Downloadtoepassing, MAGDA, Mijn Burgerprofiel, Wegenregister, Recht Van Voorkoop, Toegangs- en Gebruikersbeheer, … Eind oktober moet de werkgroep de verschilbestanden doorgeven zodat er een testomgeving opgezet kan worden met de nieuwe gegevens. Het missen van deze deadline zou betekenen dat er een apart traject vanuit de administratie zou opgezet moeten worden om deze wijzigingen door te voeren. Het is dan onwaarschijnlijk dat deze voor het einde van het jaar weggewerkt kunnen worden.
Procedure
Omdat beide straten identieke namen hebben, kunnen we de verkorte procedure volgen zoals beschreven in het decreet ter bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen alsook in artikel 3.13.4.1 Verkorte procedure van het draaiboek vrijwillige fusies van gemeenten.
Verschil ten opzichte van de reguliere procedure:
Goedgekeurde verkorte procedure:
Criteria
Om te bepalen in welke gemeente de straatnaam zal moeten wijzigen, wordt er naar drie criteria gekeken:
Kortessem | Hasselt | |||
Gezinnen/ ondernemingen | Historische waarde | Gezinnen/ ondernemingen | Historische waarde | |
Parklaan | Geen geregistreerde adressen | nvt | Vredegerecht Hasselt is gelegen in deze straat 4 ondernemingen | nvt |
Molenstraat | Geen geregistreerde adressen | Coenegrachtsmolen/ Wintershovenmolen gelegen in de straat Opgenomen als vastgesteld bouwkundig erfgoed | 151 gezinnen 53 ondernemingen | nvt |
Gezien het feit dat er geen inwoners of ondernemingen zijn geregistreerd op deze straten in Kortessem en de tegenhangers in Hasselt significant meer inwoners/ ondernemingen hebben of een belangrijke organisatie (vredegerecht), werd besloten de naam in Kortessem te wijzigen.
Voorstel nieuwe straatnamen
De werkgroep stelt met positief advies van de heemkundige kringen twee nieuwe straatnamen voor:
Straat | Voorstel nieuwe naam | Toelichting |
Parklaan | Eleonorastraat | Deze naam werd in de vorige oefening op de reservelijst geplaats en kan nu meteen worden gebruikt. Verwijzend naar Eleonora de Montmorency, edele dame van Kortessem, die haar rustplaats heeft in de kerk, vlakbij deze straat. |
Molenstraat | Coenegrachtsmolenstraat | Op deze manier wordt de historische waarde van deze straat behouden:
|
De Gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te verlenen aan de definitieve vaststelling van twee nieuwe straatnamen in Kortessem.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Eleonoralaan' goed, ter vervanging van de 'Parklaan'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Coenegrachtsmolenstraat' goed, ter vervanging van de 'Molenstraat'.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende het subsidiereglement straat - en buurtfeesten.
In het kader van de fusie van de gemeenten Kortessem en Hasselt willen we tijdelijk het subsidiereglement straat- en buurtfeest aanpassen qua uitbetalingsprocedure. De subsidie en de voorwaarden blijven van kracht, enkel de uitbetaling zal anders zijn (zie artikel 5). Geschenkbonnen zullen niet meer van toepassing zijn, in de plaats zal na gunstige controle, door bewijs van facturen, rekening afschriften etc., de subsidie uitbetaald worden (uiterlijk na 30 dagen). Zo blijft de ondersteuning voor deze straat- en buurtfeesten gewaarborgd tijdens de overgangsperiode. Maar realiseren we wel al een gelijke uitbetalingsprocedure.
We willen dit "overgangsreglement" toepassen voor alle aanvragen die nog in 2024 gebeuren en waarvan het evenement (straat- of buurtfeest) doorgaat in januari 2025. Het college van burgemeester en schepenen van Kortessem zal deze aanvragen nog behandelen.
Voor alle aanvragen waarvan het evenement zal plaatsvinden vanaf februari 2025:
Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad worden gevraagd het subsidiereglement straat- & buutfeesten goed te keuren met ingang na de goedkeuring van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het 'subsidiereglement straat- & buurtfeest' goed met ingang na de goedkeuring van de gemeenteraad tot en met 31.12.2024.
Het 'subsidiereglement straat- & buurtfeest' wordt bekendgemaakt zoals bepaald in de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.Via het gemeenteraadsbesluit op 24 april 2020 - Overeenkomst oprichting interlokale vereniging 'Sportregio Haspengouw' - stapte de gemeente Kortessem mee in de nieuw opgerichte ILV Sportregio Haspengouw. Dit met als doel het sportbeleid van de de participerende gemeenten op elkaar af te stemmen en te stimuleren, intergemeentelijk overleg te creeëren en onderhouden waaruit gemeentelijke en intergemeentelijke sportactiviteiten en projecten kunnen voortvloeien.
Het is de intentie om de regie van het lokaal sportbeleid in de nieuwe fusiestad, in eigen handen te nemen en derhalve uit te treden uit de ILV Sportregio Haspengouw vanaf 1 januari 2025. Hasselt behoudt op die manier zijn statuut als centrumregio voor Sport Vlaanderen.
Een voorafgaande aankondiging werd op 20.08.2024 aangetekend verzonden aan de ILV sportregio Haspengouw.
Dit gemeenteraadsbesluit bekrachtigt dit schrijven conform artikel 3 van de statuten van de sportregio Haspengouw.
De gemeenteraad beslist tot het uittreden uit de interlokale vereniging 'Sportregio Haspengouw'. Door dit besluit zal de fusiegemeente op 01.01.2025 geen deel meer uitmaken van de ILV Sportregio Haspengouw
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Op 15.12.2022 keurde de OCMW-raad het aangepast huishoudelijk reglement voor de voor- en naschoolse en buitenschoolse kinderopvang goed. Ook de tarieven van de opvang werden in dit reglement opgenomen.
Stad Hasselt heeft voor de buitenschoolse kinderopvang enerzijds een huishoudelijk reglement en anderzijds een retributiereglement waarin de tarieven vermeld staan.
Gezien de fusie met de stad Hasselt dienen de reglementen op mekaar afgestemd te worden. De Gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor de buitenschoolse kinderopvang, met de tarieven die van toepassing zijn vanaf 01.01.2025, goed te keuren.
Het voorstel is dat Kortessem dit in grote lijnen overneemt. De half uur-tarieven en dagtarieven op vakantiedagen van Kortessem blijven vanaf 01.01.2025 behouden:
- 0,85€ per begonnen half uur tov 0,90€ in Hasselt
- 4,50€ voor een verblijf minder dan 3u tov 4,00€ in Hasselt
- 6,00€ voor een verblijf tussen 3u en 6u, is dezelfde prijs in Hasselt
- 11,80€ voor een verblijf langer dan 6u tov 10,00€ in Hasselt
Bedragen van boetes voor niet tijdig inschrijven/annuleren worden overgenomen van Hasselt:
- in Kortessem 2,50€ bij niet inschrijven of niet annuleren, zowel op schooldagen als op vakantiedagen
- In Hasselt:
- annulatiebijdrage
- Voorschoolse- en naschoolse opvang, woensdagnamiddag (annulatie na woensdag 24u van de week voorafgaand aan de opvangweek):
• maximum 1 euro voor- en/of naschoolse opvang /dag/kind
• 2 euro woensdagnamiddag/dag/kind
• maximum 1 euro voor extra vroege of extra late opvang (van 6u30 en/of tot 19u)/dag/kind
- Schoolvrije dagen (annulatie na woensdag 24u van de week voorafgaand aan de schoolvrije dag): 10 euro/dag/kind
- Korte vakanties (annulatie minder dan 3 weken voor de aanvang van de betreffende vakantie, vanaf zondag 24u):
• Tot 48 uren voor de gereserveerde dagen : 5 euro/dag/kind
• Na minder dan 48u voor de gereserveerde dagen : 10 euro/dag/kind
• Zonder te annuleren : 15 euro/dag/kind
- inschrijven na uiterste inschrijvingsdatum
- Schoolvakanties
• Indien er nog plaats is, kan men kosteloos een plaats reserveren.
• Indien u een gereserveerde plaats wil annuleren kan dit zonder bijdrage tot 48u op voorhand. Hierna is er een bijdrage van 10 euro/kind/dag.
• Indien u op de reservelijst staat wordt u via mail verwittigd indien er een plaats vrijkomt. U dient de instructies in deze mail op te volgen om extra bijdrages te vermijden.
- aanwezig zonder reservatie
- Voorschoolse- en naschoolse opvang, woensdagnamiddag (bovenop het opvangbedrag)
• maximum 1 euro voor- en/of naschoolse opvang /dag/kind
• 2 euro woensdagnamiddag/dag/kind
• maximum 1 euro voor extra vroege of extra late opvang (van 6u30 en/of tot 19u)/dag/kind
- Schoolvrije dagen (bovenop het opvangbedrag): 5,00 euro
- Vakanties (bovenop het opvangbedrag): 10 euro
Ook het sociaal tarief wordt toegevoegd (50% korting voor éénoudergezinnen, gezinnen met een attest van het OCMW of een verhoogde tegemoetkoming).
Het retributiereglement is toegevoegd in bijlage.
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorgelegde retributiereglement goed te keuren met ingang vanaf 01.01.2025.
De Gemeenteraad keurt het retributiereglement van de buitenschoolse kinderopvang goed met ingang van 01.01.2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Op 15.12.2022 keurde de OCMW-raad het aangepast huishoudelijk reglement voor de voor- en naschoolse en buitenschoolse kinderopvang goed.
Gezien de fusie vanaf 01.01.2025 zullen de huishoudelijke reglementen van de buitenschoolse opvang van Kortessem en Hasselt op elkaar afgestemd moeten worden. Inhoudelijk zijn de items rond pedagogisch beleid en algemene items betreffende de dagelijkse werking erg gelijklopend en zijn er enkel tekstueel en in de lay-out aanpassingen gebeurd.
Volgende structurele aanpassingen zijn wel gebeurd:
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorgelegd wijzigingen in het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang Kortessem goed te keuren met ingang vanaf 01.01.2025.
De Gemeenteraad keurt de wijzigingen in het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang Kortessem goed met ingang van 01.01.2025.