Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

2024_GR_00110 - Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 22/10/2024 - 20:30 Administratief centrum Kortessem
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 31/12/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Relevante MAR code: 7318 - Andere belastingen op afgifte administratieve stukken
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Ria Steegmans, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Luc Dullaers, 3de schepen; Hugo Philtjens, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00110 - Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Ria Steegmans, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Caroline Penders
Stemmen voor 16
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Camille Cuyx, David Knapen, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00110 - Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem - Goedkeuring 2024_GR_00110 - Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

De wet van 19.07.1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, zoals gewijzigd.

Burgerlijk wetboek artikel 165/1.

Het decreet van lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoerende besluiten.

Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2020 houdende de goedkeuring van het  'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 2021-2025'.

Toelichting & argumentatie

Gezien de fusie met de stad Hasselt die ingaat op 01.01.2025 en gezien het feit dat de dienstverlening van de dienst Burgerzaken na de fusie zowel in Hasselt als in Kortessem blijft bestaan, dienen de tarieven gelijkgeschakeld te worden aan de tarieven van stad Hasselt met ingang van 31.12.2024.

In de stad Hasselt betreft dit een 'Belastingreglement op het afleveren van documenten' waarin enkel het stadsrecht wordt vastgelegd voor de documenten die worden afgeleverd door dienst burgerlijke stand en bevolking. In de gemeente Kortessem betreft dit een 'Retributiereglement op afgifte van administratieve stukken', waarin voor dienst Burgerzaken het eindtarief (kost hogere overheidsdienst + gemeentelijke retributie) dat wordt gevraagd aan de burger is vastgelegd en eveneens de tarieven van dienst Ruimte zijn vervat.

Om reden van uniformiteit tussen beide fusiegemeenten is het aangewezen om de titel alsook het format van het reglement van de stad Hasselt over te nemen.

Het nieuwe belastingreglement, dat enkel van toepassing is voor de dienst Burgerzaken en niet voor de dienst Ruimte, treedt in voege op 31.12.2024 en loopt ten einde op 31.12.2025.

De dienst Ruimte zal voor de eigen dienst een nieuw retributie -of belastingreglement agenderen in het kader van de fusie met de stad Hasselt. 

De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' goed te keuren met ingang vanaf 31.12.2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' goed voor de periode van 31.12.2024 tot en met 31.12.2025.

Artikel 2

Het 'Belastingreglement op het afleveren van documenten - dienst burgerzaken administratief centrum Kortessem' wordt bekendgemaakt zoals bepaald in de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.