De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de OCMW-raad van 23.02.2024 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
De notulen van de OCMW-raad van 23.02.2024 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 77 aangaande de bevoegdheid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De vrijwillige fusie tussen Hasselt en Kortessem is atypisch in vergelijking met de meeste andere lopende fusietrajecten enerzijds omwille van het grote verschil in aantal inwoners en anderzijds door het feit dat een centrumstad en een gemeentebestuur fuseren.
Het vergelijken van de dienstverlening en de processen en systemen van beide besturen wijst uit dat deze van Hasselt een aanzienlijk sterkere mate van digitalisatie kennen. De basis voor de blauwdruk voor de fusiestad is dan ook de werking van de centrumstad Hasselt.
Een nieuw ondernemingsnummer als gevolg van het ontstaan van een nieuwe rechtspersoonlijkheid heeft concrete gevolgen voor beide fusiebesturen zowel op administratief als fiscaal en financieel vlak. We lijsten deze hieronder op (niet limitatief):
Gelet op de verregaande impact die de totstandkoming van een nieuwe rechtspersoon met zich meebrengt, in combinatie met het aanzienlijke verschil in aantal inwoners en de keuze voor de processen en systemen van Hasselt als basis, wensen beide besturen de vraag voor te leggen aan de Vlaamse Regering om bij de vrijwillige fusie tussen Hasselt en Kortessem de rechtspersoonlijkheid van stad Hasselt en OCMW Hasselt te behouden.
Dit is een louter administratieve vereenvoudiging met het oog op continuïteit, risicobeperking en onder controle houden van de directe en indirecte integratiekosten. Op deze manier kan de focus liggen op een succesvolle integratie van Kortessem binnen de stabiele blauwdruk van Hasselt.
De overige relevante decretale bepalingen van toepassing op de vrijwillige fusie blijven onverkort doorwerken. De vraag van stad en OCMW Hasselt en Kortessem doet hieraan geen afbreuk.
Deze vraag wordt op 26.03.2024 ook voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Hasselt.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van OCMW Hasselt bij de vrijwillige samenvoeging met OCMW Kortessem goed, evenals het behoud van het bestaande ondernemingsnummer.
Dit besluit heeft in principe geen negatieve financiële gevolgen.