De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 26.01.2024 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 26.01.2024 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.05.2023 houdende de goedkeuring tot het verlaten van de politiezone kanton Borgloon op 01.01.2025 en op die datum aan te sluiten bij de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 houdende de goedkeuring van de toetreding van Kortessem tot de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting van dhr. Philip Pirard, korpschef Lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad, over de werking van de Lokale Politie LRH.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van dhr. Philip Pirard, korpschef Lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad, over de werking van de Lokale Politie LRH.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Financieel directeur dient minstens éénmaal per jaar in volle onafhankelijkheid te rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen beslissingen.
Zij dient een afschrift van dat rapport ter beschikking te stellen aan het college van burgemeester en schepenen, de Algemeen directeur en de externe auditcommissie.
De Financieel directeur legt een rapport voor van alle dossiers waarvoor bij haar een visum werd aangevraagd in 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de Financieel directeur inzake de voorafgaande controle van de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen gedurende het dienstjaar 2023.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Tal van gemeentewegen vertonen gebreken en dienen te worden hersteld/heraangelegd.
Voor de opmaak van die ontwerpplannen, bestek en raming is het noodzakelijk een ontwerper/ingenieursbureau aan te stellen.
De ontwerper is ook verantwoordelijk voor de aanbesteding van de uitvoeringswerken met aanstelling van de wegenisaannemer, de werfopvolging en werfverslagen, alsook de veiligheidscoördinatie ontwerp en uitvoering. De ontwerper doet het nazicht van de vorderingsstaten en maakt hiervan verslag voor de gemeente.
In het kader van de opdracht “Aanstelling ontwerper voor het opstellen van ontwerpplannen, bestek en raming voor de werken 'Buitengewoon onderhoud en herstellingen wegen'" werd een bestek met nr. 2024-593 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 29.112,40 + € 6.113,60 (21% btw) = € 35.226,00, gebaseerd op een ereloon van 9,5% op de geraamde werken van € 306.446,29.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240100/30/0200 (actie/raming AC000002/MJP000011) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Aanstelling ontwerper voor het opstellen van ontwerpplannen, bestek en raming voor de werken 'Buitengewoon onderhoud en herstellingen wegen'" goed.