De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 24.05.2024 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 24.05.2024 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 waarbij raadslid Anneleen Meekers aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur.
De gemeente is deelnemer van IGL.
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL.
Gelet op de oproepingsbrief van 13.05.2024 voor de algemene vergadering van IGL op 27.06.2024 om 18u00, die de volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agenda van de algemene vergadering van IGL op 27.06.2024 wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan IGL.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij raadslid Anneleen Meekers als vertegenwoordiger van de gemeente werd aangesteld voor de Algemene vergaderingen van Nuhma CVBA.
De gemeente Kortessem is aandeelhouder van Nuhma CV.
De gemeente Kortessem werd per elektronisch bericht - daar de gemeente Kortessem hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv - van 17.05.2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 08.10.2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging.
Bij deze oproepingsbrief was een dossier met documentatiestukken gevoegd:
A. Project Transactie Publi-T
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13.05.2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30.06.2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”).
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.
B. Statutenwijziging Nuhma
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.
Naar aanleiding van de statutenwijzing:
Project Transactie Publi-T
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Kortessem van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Kortessem, te weten ten belope van 1.092.959,16 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
Statutenwijziging
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
Agenda
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 08.10.2024:
Bijzondere volmacht - vaststelling mandaat vertegenwoordiger
De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Kortessem, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 08.10.2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 in Kortessem reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. (vaststelling kredieten 2020)
Een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.12.2020. (vaststelling kredieten 2021)
Een tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 17.12.2021. (vaststelling kredieten 2022)
Een derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.11.2022. (vaststelling kredieten 2023)
Een vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 14.12.2023. (vaststelling kredieten 2024)
De voorliggende jaarrekening 2023 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassingen van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 05.06.2024.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 06.06.2024, om voor te leggen aan de respectievelijke raden op 21.06.2024.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2023 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 vast voor het deel van de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 in Kortessem reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. (vaststelling kredieten 2020)
De voorliggende jaarrekening 2023 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassingen van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 5 juni 2024.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie werden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 6 juni 2024, om voor te leggen aan de respectievelijke raden op 21 juni 2024.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2023 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de rekening 2023 voor het deel van het OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad keurt de rekening 2023 voor het deel van het OCMW goed.
De vastgestelde rekening 2023 met toelichting en documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Een afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de jaarrekening 2023 worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.10.2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de lokale politiezones, tot wijziging van de wet van 6.05.2002 tot oprichting van het fonds voor de pensioenen van de geïntegreerde politie en houdende bijzondere bepalingen inzake sociale zekerheid en houdende diverse wijzigingsbepalingen.
De wet van 5.05.2014 betreffende diverse aangelegenheden inzake de pensioenen van de overheidssector.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Lokaal Bestuur Kortessem heeft geen pensioenverzekeringsovereenkomst of bijdrageverzekering voor mandatarissen of statutaire personeelsleden. De pensioenen van de mandatarissen worden integraal gebudgetteerd en rechtstreeks betaald vanuit het lokaal bestuur. Voor de pensioenen van de statutaire personeelsleden worden de wettelijke bijdragen voorzien en doorgestort. De pensioenen van de statutairen worden betaald door de Federale Pensioendienst.
In het kader van de fusie met stad Hasselt stellen we vast dat :
Omwille hiervan en omwille van de vereenvoudiging van de administratieve last na de samenvoeging, is het noodzakelijk om nu te beslissen dat de mandatarissen en de (statutaire) personeelsleden van gemeente of OCMW Kortessem, die na de fusie onder de nieuwe entiteit stad Hasselt terecht komen, ook onder de toepassing zullen vallen van hogervermelde pensioenverzekeringsovereenkomst (fonds 210) en de bijdrageverzekering (fonds 304).
De betaling van de pensioenen zal daardoor vanuit een andere instelling gebeuren, financieel is er geen impact op de uitbetaalde pensioenen voor de mandatarissen en statutairen.
De gemeenteraad keurt de aansluiting goed bij de pensioenverzekeringsovereenkomst 1ste pensioenpijler (voor de mandatarissen) en de overeenkomst bijdrageverzekering (voor de statutaire personeelsleden) onderschreven door de stad Hasselt, voor de personeelsleden van de gemeente Kortessem die na de samenvoeging (fusie) onder de nieuwe entiteit tewerkgesteld zullen worden.
Afschrift van dit besluit wordt aan Ethias bezorgd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 56 en 57.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beheersovereenkomst van 24.04.2020 tussen gemeente en OCMW Kortessem.
In het schrijven van 12.02.2024 wenst het provinciebestuur de aandacht te vestigen op de bestaande overeenkomsten met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de levering van aardgas en elektriciteit, die van start zijn gegaan op 01.01.2022 en zullen aflopen op 31.12.2024. Dit impliceert dat er in de loop van dit jaar nieuwe overeenkomsten moeten worden gesloten.
Vanuit het provinciebestuur werd er beslist om de overeenkomsten voor de levering van aardgas en elektriciteit opnieuw te laten verlopen via de ontzorging van het VEB.
De leveringsvoorwaarden zullen dezelfde zijn voor alle Limburgse entiteiten die deelnemen aan deze gecoördineerde aankoop.
De gemeente Kortessem kan van de mogelijkheid tot afname via de aankoopcentrale van VEB (Vlaams EnergieBedrijf) gebruik maken, waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17.06.2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente Kortessem gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Bij het afsluiten van de contracten zal er verwezen worden naar de goedgekeurde toetredingsbeslissing.
De leveringen zijn voorzien voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
De kerkfabrieken binnen de gemeente Kortessem (en hun bijhorende vzw's), die in de afgelopen periode opgenomen waren in de overeenkomst met het Vlaams Energiebedrijf (VEB), werden gecontacteerd door de aankoopdienst en hebben allen aangegeven opnieuw tot VEB te willen toetreden via de gemeente Kortessem.
Rekening houdend met hogergenoemde overwegingen, wenst het gemeentebestuur Kortessem aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale VEB.
Het VEB zal op de hoogte worden gesteld dat de nieuwe overeenkomst vanaf 01.01.2025 zal worden aangegaan onder de nieuwe fusiestad.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te verlenen aan de aansluiting bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten (gas en elektriciteit) voor de periode 2025-2027 voor volgende entiteiten:
Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht.
Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De financiering van de te plaatsen opdrachten zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2025 op verschillende budgetsleutels (en, eventueel, in het budget van de volgende jaren 2026 en 2027) voor de entiteiten gemeente en OCMW.
Voor de kerkfabrieken zal de facturatie rechtstreeks vanuit VEB aan de kerkfabrieken worden uitgevoerd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Aanleiding en context
De fusie van Hasselt en Kortessem werd goedgekeurd in november 2023 door beide besturen en definitief bekrachtigd door de Vlaamse overheid in het fusiedecreet.
Argumentatie
Een degelijke voorbereiding en eenmaking van systemen en processen is noodzakelijk om een vlotte start te maken als nieuwe stad/OCMW vanaf 1 januari 2025. Daartoe behoren onder meer de vertaling van het organogram naar de financiële en HR systemen. Omdat het organogram de kapstok vormt voor vele processen, is het cruciaal te kunnen starten met de voorbereiding hiervan reeds geruime tijd op voorhand (6 maanden).
Daarnaast is het als goed huisvader belangrijk dat we de medewerkers van onze organisatie voldoende gemoedsrust geven door hen zicht te geven op hun toekomstige plaats in het organogram. Alle medewerkers zijn dan ook gematched en kennen hun toekomstige stoel.
Het managementteam heeft het gezamenlijk organogram op 12.06.2024 positief geadviseerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het gezamenlijk organogram voor stad en OCMW Hasselt vanaf 01.01.2025 vast te stellen.
De gemeenteraad stelt het gezamenlijk organogram van stad en OCMW Hasselt vanaf 01.01.2025, zoals toegevoegd in bijlage, vast.
Het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij:
Het decreet van 01.07.1987 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Het decreet van 04.02.1977 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Het decreet van 29.11.2001 houdende wijziging van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 1 januari 2025.
Er werden 19 straatnamen geïdentificeerd die in aanmerking komen voor verandering. In de gemeenteraad van 26/01/2024 werd besloten welke straatnamen in Kortessem van naam zouden moeten veranderen en welke procedure er gevolgd moet worden.
In de maand februari (01-29) konden de bewoners van Kortessem suggesties indienen voor de 11 straten die van naam moeten veranderen. De werkgroep heeft alle ingediende voorstellen samen met de heemkundige kring geanalyseerd en heeft voor elke straat een geschikt en onderbouwd voorstel geformuleerd dat voorlopig werd vastgesteld in de gemeenteraad van 26.04.2024.
Na de voorlopige vaststelling volgde er een openbaar onderzoek van 30 kalenderdagen (01-30 mei) waarbij opmerkingen en bezwaren konden worden ingediend. Tevens werd officieel advies gevraagd aan de heemkundige kring. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn (30 kalanderdagen) overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd.
Argumentatie
In totaal zijn er acht bezwaren binnengekomen in het kader van het openbaar onderzoek dat liep van 01 mei t/m 30 mei. Het onderwerp van het onderzoek was de definitieve vaststelling van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie Hasselt-Kortessem. Deze nota dient tevens als het proces-verbaal met de inventaris van ingediende bezwaren.
Referentie | Straat | Voorlopig vastgestelde straatnaam |
K001 | St.-Amandusstraat | Amandusberglaan |
K002 | St.-Amandusstraat | Amandusberglaan |
K003 | St.-Amandusstraat | Amandusberglaan |
K004 | Kapelstraat | Kapellekesbaan |
K005 | Koning Boudewijnlaan | Wijnlaan |
K006 | Kapelstraat | Kapellekesbaan |
K007 | Nieuwstraat | Eleonorastraat |
K008 | Fonteinstraat | Trootstraat |
Tabel: overzicht van de ingediende bezwaren
De bezwaren zijn geanalyseerd en worden per straat behandeld.
Indien een bezwaar wordt aanvaard gaan we voor de specifieke straat opnieuw naar een voorlopige vaststelling met een openbaar onderzoek van 30 kalenderdagen.
Rozenstraat > Crahaystraat
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Crahaystraat definitief vast te stellen.
Fonteinstraat > Trootstraat
Er is één bezwaar ingediend. De indiener stelt dat de straatnaam in Kortessem behouden moet worden en is niet akkoord met de gekozen naam.
Het bezwaar wordt weerlegd:
De werkgroep stelt voor de straatnaam Trootstraat definitief vast te stellen.
Kerkhofstraat > Fauconvalstraat
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Fauconvalstraat definitief vast te stellen.
Groenstraat > Bellevuestraat
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Bellevuestraat definitief vast te stellen.
Kapelstraat > Kapellekesbaan
Er zijn twee bezwaren ingediend. De eerste indiener is niet akkoord met voorgestelde naam. De tweede stelt een schrijfwijze verandering voor van Kapellekesbaan naar Kapellekensbaan.
Het eerste bezwaar wordt weerlegd:
Het tweede bezwaar wordt aanvaard. De straatnaam heeft een link naar de roman van Louis Paul Boon en op deze manier wordt de originele spelling behouden.
De werkgroep stelt voor om de straatnaam Kapellekensbaan als voorlopige naam vast te stellen.
Nieuwstraat > Eleonorastraat
Er is één bezwaar ingediend dat ondertekend is door 19 huisnummers van de straat. De indiener is niet akkoord met voorgestelde naam. Er wordt voorgesteld om de naam Eleonorastraat te veranderen naar Toogstraat.
De relevantie van een straatnaam kan door iemand als een subjectief gegeven worden ervaren om verschillende redenen. Bij het zoeken van een nieuwe naam stelt het ‘decreet tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen’ bij voorkeur geput worden uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde. Om dit te waarborgen werden de voorlopig vastgestelde straatnamen in samenspraak met heemkundige kring gekozen en deze werden gunstig beoordeeld.
Aangezien 19 van de 22 huisnummers in de straat voorstander zijn van de nieuw voorgestelde naam Toogstraat, wordt het bezwaar geaccepteerd.
De werkgroep stelt voor om de straatnaam Toogstraat als voorlopige naam vast te stellen.
De werkgroep voegt de naam Eleonorastraat toe aan de lijst van straatnamen die in de toekomst bij de aanleg van een nieuwe straat gebruikt kunnen worden.
Koning Boudewijnlaan > Wijnlaan
Er is één bezwaar ingediend. De indiener is niet akkoord met voorgestelde naam.
Het bezwaar wordt weerlegd:
De werkgroep stelt voor de straatnaam Wijnlaan definitief vast te stellen.
St.- Amandusstraat > Amandusberglaan
Er zijn drie bezwaren ingediend. Eén bezwaar beschrijft dat de naam te lang is. Eén bezwaar beschrijft dat de straatnaam in Kortessem behouden moet worden. Twee bezwaren stellen voor om laan te veranderen in dreef.
De drie argumenten worden weerlegd:
De werkgroep stelt voor de straatnaam Amandusberglaan definitief vast te stellen.
St.-Janstraat > Edith Jansstraat
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Edith Jansstraat definitief vast te stellen.
Kortestraat > Toemastraat
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Toemastraat definitief vast te stellen.
Herestraat > Heirbaan
Er zijn geen bezwaren ontvangen en de werkgroep stelt voor de straatnaam Heirbaan definitief vast te stellen.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Crahaystraat' goed, ter vervanging van de 'Rozenstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Trootstraat' goed, ter vervanging van de 'Fonteinstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Fauconvalstraat' goed, ter vervanging van de 'Kerkhofstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Bellevuestraat' goed, ter vervanging van de 'Groenstraat'.
De Gemeenteraad keurt de voorlopige vaststelling van de straatnaam 'Kapellekensbaan' goed, ter vervanging van de 'Kapelstraat'.
De Gemeenteraad keurt de voorlopige vaststelling van de straatnaam 'Toogstraat' goed, ter vervanging van de 'Nieuwstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Wijnlaan' goed, ter vervanging van de 'Koning Boudewijnlaan'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Amandusberglaan' goed, ter vervanging van de 'St.-Amandusstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Edith Jansstraat' goed, ter vervanging van de 'St.-Jansstraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Toemastraat' goed, ter vervanging van de 'Kortestraat'.
De Gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van de straatnaam 'Heirbaan' goed, ter vervanging van de 'Herestraat'.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 waarbij toegetreden wordt tot de interlokale vereniging “IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers”.
Op 07.03.2024 heeft het beheerscomité het inhoudelijk en financieel verslag van het werkjaar 2023 goedgekeurd.
In artikel 15 van de IGS-statuten is het volgende vastgelegd: "De rekeningen van de interlokale vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het jaarverslag (zijnde de verslagen van de stuurgroep), het budget voor het komende werkjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkjaar."
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het inhoudelijk jaarverslag 2023 en het financieel jaarverslag 2023 goed te keuren.
Er wordt kennis genomen van het inhoudelijk verslag van het werkjaar 2023 van de IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', aangeleverd door STEBO.
Het financieel verslag van het werkjaar 2023 van de IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', aangeleverd door STEBO, wordt goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.05.2015 waarbij het ontwerp van de statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging ‘PG Haspengouw’ goedgekeurd werd en beslist werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, af te sluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij schepen Luc Dullaers aangeduid werd als afgevaardigde in de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Leader Haspengouw, met schepen Camille Cuyx als zijn plaatsvervanger.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.03.2019 aangaande de goedkeuring van de statutenwijziging van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw.
Op 07.05.2024 werd een brief van de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland ontvangen betreffende ‘Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw – PDPO III – Goedkeuring jaarverslag 2023 en jaarrekening 2023’.
Conform artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, dienen het jaarverslag en de jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
De provincieraad keurde op 24.04.2024 het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
Het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw worden goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 3, 7 en 10;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals tot op heden gewijzigd en inzonderheid door het Besluit van de Vlaamse regering van 30 oktober 2015;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd;
De dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
De dienstorder MOW/AWV/2016/2 - Snelheid op gewestwegen buiten de bebouwde kom.
De gemeente Kortessem ontving een schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer, met als kenmerk V1935-10U1, waarin het ministerieel ontwerpbesluit wordt voorgesteld aangaande de snelheidsbeperkingen te Kortessem.
De wijziging houdt in dat er op de gewestweg N76 een snelheidsbeperking van 50 km/uur wordt ingevoerd in plaats van 70 km/uur tussen meterpunt 5.940 en 6.440 links en rechts en een snelheidsbeperking van 70 km/uur in plaats van 90 km/uur tussen meterpunt 5.777 en 5,879 links en rechts.
Deze aanpassing komt er na het schrijven van de gemeente Kortessem met kenmerk C-2402.731.548.536, dd. 16.02.2024, gericht aan Agentschap wegen en Verkeer, aangaande de snelheid op het wegsegment van de Opeindestraat, tussen het rond punt en de bebouwde kom.
Op 13.03.2024 ontving de dienst mobiliteit een eerste positief schrijven van AWV betreffende haar beslissing in dit dossier.
Op 13.05.2024 ontving de gemeente Kortessem het ontwerp ministerieel besluit aangaande de snelheidsbeperking op de N76.
De gemeenteraad wordt gevraagd het ministerieel ontwerpbesluit inzake een wijziging in de snelheidsbeperking op de N76, Opeindestraat, van Agentschap Wegen en Verkeer, goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het Ministerieel ontwerpbesluit goed waarin op de gewestweg N76 een snelheidsbeperking van 50 km/uur wordt ingevoerd in plaats van 70 km/uur tussen meterpunt 5.940 en 6.440 links en rechts en een snelheidsbeperking van 70 km/uur in plaats van 90 km/uur tussen meterpunt 5.777 en 5.879 links en rechts.
Het advies van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer, t.a.v. Claudia Juvyns.
Een afschrift van het besluit in bijlage wordt gezonden aan de griffie van de politierechtbank te Tongeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De kansspelwet van 07.05.1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (BS 30.12.1999) en de wijzigingen ingegaan op 07.05.2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 30.06.2022 aangaande het convenant voor de kansspelinrichting klasse IV.
't Gazetje registreerde op 31.08.1987 een onderneming met ondernemingsnummer 0710.735.232 op het adres gekend als Hasseltsesteenweg 86, 3720 Kortessem, voor de uitbating van een detailhandel in tabaksproducten, kranten, loterijen, boeken en kleinhandel in artikelen andere dan voedingsmiddelen (Nacebel-codes vanaf 01.01.2008 : 47.260, 47.26001, 47.62001, 47.62002, 47.78902).
Sinds 2012 werden hierbij toegevoegd de Nacebelcodes 92.000, 92.00001, 92.00002, 9200003, 9200004 en 56.309. Hiermee wordt de organisatie van loterijen, exploitatie van casino's, exploitatie van gokautomaten, en andere drinkgelegenheden weergegeven.
Heden zijn er twee licenties lopende, afgeleverd door de kansspelcommissie.
Kansspelinrichtingeen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4 §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2.
Op grond van de artikelen 43/4 §1 en 43/5 6° van de Kansspelwet dd. 07.05.1999 dient de uitbater over een convenant te beschikken met de lokale overheid. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalt dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25.05.2019.
De kansspelvergunning klasse IV van 't Gazetje dient nu hernieuwd te worden. Daarvoor is, met ingang van 21.06.2024, een convenant nodig, afgesloten tussen 't Gazetje en de Gemeente Kortessem. Immers, een kansspelvergunning klasse F2 kan enkel verkregen worden op volgende voorwaarden (Kansspelwet art. 43/5):
De hernieuwing van de F2-vergunning gebeurt 3 jaarlijks.
Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting gevestigd is, alsook de nadere voorwaarden: openings- en sluitingsuren, openings- en sluitingsdagen, gemeentelijk toezicht en de duurtijd van het convenant.
In de gemeenteraadszitting van 30.06.22 werd het convenant goedgekeurd tussen de gemeente Kortessem en 't Gazetje, met een geldigheid van 2 jaar. Deze komt te vervallen op 30.06.2024.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om volgende elementen mee op te nemen in de convenant, zie bijlage, en deze goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het convenant tussen 't Gazetje en de gemeente Kortessem, aangaande de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV gelegen p.a. Hasseltsesteenweg 86, 3720 Kortessem, zoals weergegeven in bijlage, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de uitbater van 't Gazetje en aan de politiezone PZ Loon.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 28.10.2011 aangaande de erfpachtovereenkomst tussen de Kerkfabriek en de gemeente Kortessem
De gemeenteraadsbeslissing dd. 18.03.2016 aangaan de opstalovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de VZW Bra Chique
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27.05.2016 aangaande de uitbreiding van de opstalovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de VZW Bra Chique
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27.05.2016 aangaande de leningsovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de VZW Bra Chique
De kerkraadbeslissing dd. 11.05.2022 aangaande de verkoop van de opstalgrond aan de gemeente Kortessem
De Kerkraadbeslissing dd. 15.12.2023 aangaande de aanvraag tot aankoop opstalgronden door de gemeente Kortessem
De Kerkraadbeslissing dd. 08.04.2024 aangaande de goedkeuring van het schattingsverslag
In de gemeenteraadszitting dd. 18.03.2016 werd een principieel akkoord goedgekeurd met het ontwerp van een opstalovereenkomst voor 30 jaar voor het perceel Afd. 5, Sie A, nr 467S2 (deel ) van de gemeente Kortessem aan VZW Bra Chique met als doel hete ontwikkelen van accommodatie voor de Kortessemse jeugd, meer bepaald de bouw en inrichting van jeugdlokalen.
In de gemeenteraad van 27.05.2016 werd deze opstalovereenkomst uitgebreid tot een totale oppervlakte van 06a 29ca. De opstalvergoeding bedraagt 256.90€/jaar.
In de notariële akte dd. 15.02.2017, verleden voor Notaris D’Huys, verleent de Kerkfabriek opstal aan de VZW Bra Chique voor de realisatie van jeugdlokalen. Dit recht van opstal is toegekend voor een duur van dertig jaar en nam aanvang op 07.04.2016. Het betreft de percelen Afd.5, Sie A, 467 W2 en Y2.
Aan de opstalhouder werd een optie tot aankoop verleend van de grond, te lichten voor het einde van de opstaltermijn, aan de prijs van de geschatte waarde van de bouwgrond zonder rekening te houden met de door de opstalhouder opgerichte constructies. De opstalhouder, VZW Bra Chique, kan deze aankoopoptie, mits akkoord van de opstalgever, overdragen aan het gemeentebestuur Kortessem.
In de gemeenteraadszitting van 27.05.2016 wordt goedkeuring gehecht aan de leningsovereenkomst tussen de Gemeente Kortessem en VZW Bra Chique.
Teneinde de jeugdlokalen op te richten geeft de gemeente Kortessem een bedrag van 500.000€ te leen aan VZW Bra Chique voor het ontwikkelen van accommodatie en aanhorigheden voor de Kortessemse jeugd, meer bepaald de bouw en inrichting van jeugdlokalen en buitenaanleg op de percelen gelegen te Kortessem, 5de Afd, A 467 W2; A 467 Y2 en A467s4 ; A 467 V3.
Volgens de leningsovereenkomst zou er met ingang van 1 januari 2022 20.000€ per jaar afgelost moeten worden aan de gemeente.
Op 19.11.2021 geeft de VZW Bra Chique te kennen aan de gemeente Kortessem niet aan de aflossingsvoorwaarden van de leningsovereenkomst te kunnen voldoen.
Dd. 15.05.2024 heeft de VZW Bra Chique achterstallige betalingen ten bedrage van 630,27€, betreffende de opstalvergoedingen.
Overeenkomstig art.4 van de leningsovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de VZW Bra Chique en art. 9 van de opstalovereenkomst tussen deze partijen wordt de gemeente Kortessem eigenaar van de opstallen die op de kelder werden aangebracht, als gevolg van het niet kunnen nakomen van de terugbetaling van de lening. Het betreft ook het gedeelte van de opstal dat geplaatst werd op de eigendom van de Kerkfabriek. De eigenaars van de grond, respectievelijk de Kerkfabriek en de gemeente Kortessem blijven eigenaar van de kelder gelegen op hun respectievelijke eigendom.
Het niet naleven van artikel 3 van de leningsovereenkomst heeft tot rechtstreeks gevolg dat het recht van opstal afgesloten tussen de VZW Bra Chique en de gemeente Kortessem komt te vervallen. De opstalovereenkomst afgesloten tussen VZW Bra Chique en de Kerkfabriek wordt integraal overgedragen aan de gemeente Kortessem.
Op 11.05.2022 behandelt de Kerkraad de vraag van de opstalhouder, VZW Bra Chique, om de aankoopoptie over te dragen aan het gemeentebestuur van Kortessem. De Kerkfabriek verleent haar goedkeuring en vraagt dat het gemeentebestuur Kortessem haar landmeter zal belasten met de schatting van deze gronden zonder rekening te houden met de door de opstalhouder opgerichte constructies.
In de zitting van 15.12.2023 verzoekt de Kerkraad de gemeente Kortessem om zo snel als mogelijk over te gaan tot de aankoop van de kerkelijke opstalgronden waarop de jeugdlokalen zijn gebouwd.
Op 08.02.2024 levert Jorre Herckens, landmeter-expert bij Geowijzer bvba een schattingsverslag af van de naakte waarde van de percelen 5de afd, sie A, 467W2 en 467Y2. De grondwaarde als zijnde onbebouwd wordt vastgelegd op 65.000€.
In de Kerkraadzitting van 08.04.2024 wordt goedkeuring verleend aan het bedrag van 65.000€ om de gronden door de gemeente Kortessem over te kopen. De Kerkraad verzoekt de gemeente zo snel mogelijk de verkoopakte op te maken.
Het College van Burgemeester en schepenen dient een notaris aan te stellen voor de verdere afhandeling van het dossier.
In de initiatietekst (Karel Verdonck versie dd. 08/03/2010), gepubliceerd door het Agentschap Binnenlands Bestuur, Dep. Bestuurszaken, afdeling Overheidsopdrachten, wordt geoordeeld de regelgeving op de overheidsopdrachten niet toepasbaar is op opdrachten in het raam van bepaalde wettelijk georganiseerde ambten zoals de aanstelling van een notaris;
De kosten voor de verkoop vallen ten laste van de koper, in dit geval de gemeente Kortessem.
Er wordt voorgesteld om notaris Stefan D'Huys aan te stellen aangezien hij als enige notaris in de gemeente Kortessem gevestigd is.
Na aankoop van de percelen mag de gemeente Kortessem, naar analogie met art. 4 uit de leningsovereenkomst bepalen wie gehuisvest zal worden in deze accommodatie en aan welke modaliteiten.
Gezien het aflopen van de leningsovereenkomst en de opstalovereenkomst wordt er voorgesteld om de openstaande schulden van de VZW Bra Chique bij de gemeente Kortessem, voor een bedrag van 583,37 euro, zijnde de opstalvergoeding voor 2022 (275,18 euro) en 2023 (308,19 euro) kwijt te schelden. De vzw Bra Chique wordt gevraagd het openstaande bedrag van 46,9 euro betreffende een rechtzetting van de opstalvergoeding 2016 zo snel mogelijk te vereffenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het gedeeltelijk vervallen van de leningsovereenkomst en het verval van de opstalovereenkomst tussen de VZW Bra Chique en het gemeentebestuur van Kortessem.
De gemeenteraad neemt kennis van de integrale overdracht van de opstalovereenkomst tussen de VZW Bra Chique en de Kerkfabriek naar het gemeentebestuur Kortessem.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verzilveren van de aankoopoptie in het kader van de opstalovereenkomst met de Kerkfabriek en gaat over tot de aanstelling van notaris D'Huys te Kortessem om het dossier aangaande de aankoop van de gronden van de Kerkfabriek te Guigoven, kadastraal gekend als 5de afd, Sectie A, 467w2 en 467y2 af te handelen.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring om de hoger beschreven percelen aan te kopen van de Kerkfabriek Guigoven aan de gestelde schattingsprijs van 65.000€.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het kwijtschelden van de schulden van de VZW Bra Chique ten bedrage van 583,37€.
De gemeenteraad belast het college met het bepalen wie in de jeugdlokalen gevestigd gaat worden en onder welke modaliteiten.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 104 en 119.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18.04.2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21.12.1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21.06.2017 betreffende de samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08.02.2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22.06.2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023: artikel 16
CAO XII
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen na overleg in de schoolraad opgenomen in de infobrochure. Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap diende als basis.
Het overleg over het nieuwe schoolreglement werd gevoerd in de schoolraad van 05.06.2024.
In volgende hoofdstukken werden aanpassingen doorgevoerd:
Hoofdstuk 4: Kostenbeheersing §2 scherpe maximumfactuur, bedrag gewijzigd & betalingsregeling vanaf 01.01.2025.
Hoofdstuk 10: Onderwijs aan huis en synchroon internetonderwijs, artikel 27, toevoeging §9 & §10
Hoofdstuk 14: Absoluut en permanent algemeen rookverbod, artikel 45.
De gemeenteraad wordt gevraagd het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs op te heffen en het nieuwe reglement goed te keuren.
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 13.10.2023, wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement voor 2024 - 2025 wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door de school opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 104 en 119.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18.04.2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21.12.1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08.02.2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22.06.2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21.06.2017 betreffende de samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen na overleg in de schoolraad opgenomen in de infobrochure. Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap diende als basis.
De gemeenteraad wordt gevraagd het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs op te heffen en het nieuwe document goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het aangepaste schoolreglement 2024-2025 van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje Guigoven goed. Het bestaande schoolreglement van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje wordt opgeheven.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord bij inschrijving.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2015 - "Gebruikersreglement gemeentelijke culturele infrastructuur".
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 - "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen".
Omwille van het nieuwe toegangscontrolesysteem in CC Mozaïek is het noodzakelijk om het verhuur- en tariefreglement gemeentelijke infrastructuur aan te passen. Het gebouw gaat tijdens de weekdagen vanaf 18 u tot sluitingstijd onbemand zijn. Op zaterdag en zondag is de poetsdienst van 8u tot 11u aanwezig, nadien is het ook onbemand. Er is wel nog een permanentie voor hoogst dringende interventie voorzien. Het is dus noodzaak om onze klanten te sensibiliseren over het gebruik van de infrastructuur en als er niet aan de opgelegde voorwaarden uit het reglement wordt voldaan is het nodig om te sanctioneren. Deze sancties werden dan ook opgenomen in het reglement. Als dus de gebruiker het CC, tijdens zijn activiteiten, beheert als een goede huisvader heeft dit geen gevolgen voor de gebruiker.
Het reglement werd via mail ter goedkeuring aan de vrijetijdsraad voorgelegd op 29.05.2024.
Aan de indeling van het reglement en aan de tarieven werd niets aangepast.
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement in bijlage goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde 'Verhuur- en tariefreglement gemeentelijke culturele infrastructuur"- zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking op 01.07.2024 en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021- "Gebruikersreglement gemeentelijke culturele infrastructuur" - opgeheven.