Terug
Gepubliceerd op 03/07/2024

2024_GR_00073 - Verhuur- en tariefreglement culturele infrastructuur - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 21/06/2024 - 20:30 Administratief centrum Kortessem - Raadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Stefan Houbrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00073 - Verhuur- en tariefreglement culturele infrastructuur - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Ellen Hoebrechts, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Caroline Penders
Stemmen voor 9
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 6
Ellen Hoebrechts, Philip Knapen, Pieter Jamaer, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00073 - Verhuur- en tariefreglement culturele infrastructuur - Goedkeuring 2024_GR_00073 - Verhuur- en tariefreglement culturele infrastructuur - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2015 - "Gebruikersreglement gemeentelijke culturele infrastructuur".

Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 - "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen".

Toelichting & argumentatie

Omwille van het nieuwe toegangscontrolesysteem in CC Mozaïek is het noodzakelijk om het verhuur- en tariefreglement gemeentelijke infrastructuur aan te passen. Het gebouw gaat tijdens de weekdagen vanaf 18 u tot sluitingstijd onbemand zijn. Op zaterdag en zondag is de poetsdienst van 8u tot 11u aanwezig, nadien is het ook onbemand. Er is wel nog een permanentie voor hoogst dringende interventie voorzien. Het is dus noodzaak om onze klanten te sensibiliseren over het gebruik van de infrastructuur en als er niet aan de opgelegde voorwaarden uit het reglement wordt voldaan is het nodig om te sanctioneren. Deze sancties werden dan ook opgenomen in het reglement. Als dus de gebruiker het CC, tijdens zijn activiteiten, beheert als een goede huisvader heeft dit geen gevolgen voor de gebruiker.

Het reglement werd via mail  ter goedkeuring aan de vrijetijdsraad voorgelegd op 29.05.2024.

Aan de indeling van het reglement en aan de tarieven werd niets aangepast.

  • Infrastructuur en openingsuren
    • de capaciteit van atelier 6 is aangepast naar 40
    • atelier 7 is verwijderd uit de lijst omdat atelier 6 en 7 één ruimte zijn
  • Reserveren
    • het emailadres is veranderd in uit@kortessem.be
  • Tarieven
    • drank
      • bij vergaderingen kan de gebruiker steeds frisdranken aankopen via de beschikbare frigo's in de gereserveerde lokalen 
      • bij o.a. feesten, eetdagen en grote events dient de drankbestelling uiterlijk 2 weken voorafgaand aan de activiteit doorgegeven te worden via het online reservatiesysteem of via mail naar uit@kortessem.be . De gebruiker moet de bestelde dranken voorafgaand aan de activiteit zelf in de beschikbare koelinstallatie zetten.
  • Gebruik
  • Addendum
    • §1 Roken: toevoeging van 'indien het rookverbod niet wordt nageleefd, wordt er een boete van € 100,00 aangerekend'
    • §4Geluidshinder: toevoeging van de website Omgeving Vlaanderen mbt. de geluidsnormen voor muziekactiviteiten
    • §5 Toevoeging van 'Toegang:
      • CC Mozaïek: via de verkregen QR-code te scannen
      • Parochiaal Centrum Vliermaalroot: de sleutel op het afgesproken uur afhalen bij de afgesproken contactpersoon.                   
    • §5 Toevoeging van de laatste alinea 'Indien de gebruiker de zaalmedewerker/permanentiedienst op de dag van de activiteit laat komen naar de locatie voor een regeling die op voorhand had kunnen getroffen worden, wordt ten laste van de gebruiker een bedrag van € 100,00 aangerekend'
    • Opruimen/verplichtingen van de gebruiker op het einde van de activiteit: toevoeging van onderstaande oplijsting en de daaraan verbonden kosten bij niet naleving
      1. De tafels worden afgewassen en opgeruimd in overeenstemming met de instructies aangegeven per locatie
      2. De stoelen worden gestapeld (5 stuks hoog) en opgeruimd in overeenstemming met de instructies aangegeven per locatie
      3. De gebruikte lokalen worden uitgeborsteld en “keerzuiver” achtergelaten
      4. De gebruiker moet de tooginstallaties, glazen, bestek e.d. afwassen, afdrogen en terugzetten op de voorziene plaatsen.
      5. In de keuken dienen alle gebruikte materialen, apparaten, koffietoestellen, friteuses en ovens onmiddellijk na gebruik volledig gepoetst te worden alsook teruggeplaatst op hun oorspronkelijke plaats. De vloer dient keerzuiver achtergelaten te worden.
      6. Alle materialen, eigendom van de gebruiker, moeten eveneens onmiddellijk verwijderd worden. 
      7. De gebruiker schakelt de vuren uit en dooft de lichten. 
      8. De gebruiker sluit alle vensters en deuren.
      9. De gebruiker laat het leeggoed van de ter beschikking gestelde dranken in de lokalen staan.  Het is verboden deze mee naar huis of mee naar een andere locatie te nemen.
      10. Bij het verlaten van het gebouw:
        • CC Mozaïek: uitscannen met de QR-code
        • Parochiaal Centrum Vliermaalroot: de sleutel terug bezorgen aan de contactpersoon
    • Bij niet naleven van de hierboven vermelde verplichtingen 1 tot en met 8 wordt een schadevergoeding van € 50,00 per niet nageleefde verplichting aangerekend     ofwel een bedrag van € 40,00 per begonnen uur indien de werkzaamheden door gemeentepersoneel dient te gebeuren.
    • Indien hierdoor de volgende activiteiten in de locatie in gedrang zijn gekomen, wordt een bijkomende schadevergoeding van € 200,00 aangerekend.
    • Indien door niet naleving van verplichting 8 schade ontstaat, blijft de gebruiker voor deze schade volledig aansprakelijk. 
    •  Bij niet naleving van verplichting 9 wordt een schadevergoeding van € 100,00 aangerekend verhoogd met de kostprijs van de ontvreemde goederen.
    • Bij het niet naleven van één van bovenstaande verplichtingen kan een volgende reservatie geweigerd worden.


 De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement in bijlage goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigde 'Verhuur- en tariefreglement gemeentelijke culturele infrastructuur"- zoals weergegeven in bijlage, goed.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op 01.07.2024 en eindigt op 31.12.2025.

Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021- "Gebruikersreglement gemeentelijke culturele infrastructuur" - opgeheven.