De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 10.09.2021 waarbij het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 26.09.2019 waarbij het verbeterplan, opgesteld in het kader van organisatiebeheersing, goedgekeurd werd.
Conform het decreet lokaal bestuur (DLB) moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De organisatie moet een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vastleggen. Op 10.09.2021 keurde de gemeenteraad het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed.
Op geregelde tijdstippen komt de stuurgroep 'organisatiebeheersing' samen om de voortgang van de verbeteracties, opgenomen in het verbeterplan, te bespreken.
De Algemeen directeur dient jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politiek niveau. Op die manier is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De gemeenteraad neemt kennis van de huidige stand van zaken van het 'verbeterplan', opgesteld in het kader van organisatiebeheersing en -ontwikkeling, met daarin opgenomen o.a. doelstellingen, risico's en verbeteracties.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangewezen werd als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van TMVS dv.
Gemeentebestuur Kortessem is aangesloten bij Creat Services dv.
Gelet op de statuten van Creat Services dv.
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18.06.2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering goed te keuren en de gemeentelijke afgevaardigde te mandateren.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv van 18.06.2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18.06.2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in zonderheid artikel 427 en artikel 432 dat stelt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald dient te worden voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 houdende de goedkeuring van schepen Donald Martens als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van Limburg.net.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, Ā§1, 3Ā° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22.12.2017 (verder āDLBā).
De gemeente is lid van Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder āde Statutenā).
De raad van bestuur van Limburg.net besliste op 24.04.2024 de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 19.06.2024 goed te keuren met volgende agendapunten:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 19.06.2024 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangesteld werd als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
Gelet op de huidige statuten van Cipal.
Op 22.02.2019 ging de gemeenteraad over tot de aanstelling van burgemeester Tom Thijsen als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op de oproeping tot de Algemene vergadering van Cipal van 20.06.2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene vergadering van Cipal van 20.06.2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene vergadering van Cipal van 20.06.2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door de kerkraad op 08.04.2024 goedgekeurd.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 28.04.2024.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 19.222,92 | 56.774,38 | -37.551,46 |
Overschot exploitatie n-1 | 390,71 | ||
exploitatietoelage gemeente | 37.383,69 | ||
overschot exploitatie | 222,94 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 100.764,72 | 68.458,62 | 32.306,10 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 12.721,61 | ||
Overschot investeringen | 45.027,71 |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door de kerkraad op 29.01.2024 goedgekeurd.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 28.04.2024 .
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 27.186,93 | 43.393,44 | -16.206,51 |
Overschot exploitatie n-1 | 17.822,76 | ||
exploitatietoelage gemeente | 5.979,45 | ||
overschot exploitatie | 7.595,70 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 17.382,82 | 18.263,71 | -880,89 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | ||
Overschot investeringen | -880,89 |
Tussenkomst gemeente: € 5.979,45.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad op 04.04.2024 goedgekeurd.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 28.04.2024.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 32.386,75 | 98.467,21 | -66.080,46 |
Overschot exploitatie n-1 | 4.357,53 | ||
exploitatietoelage gemeente | 69.158,61 | ||
overschot exploitatie | 7.435,68 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 53.030,49 | 16.824,91 | -36.205,58 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 237,31 | ||
Overschot investeringen | 36.442,89 |
Tussenkomst gemeente: € 69.158,61 (€ 64.733,16 van budget Wintershoven + € 4.425,25 van budget Vliermaal na fusie met Wintershoven).
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiƫle organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door de kerkraad op 11.03.2024 goedgekeurd.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 28.04.2024.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 3.043,56 | 30.297,45 | -27.253,89 |
Overschot exploitatie n-1 | 4.692,02 | ||
exploitatietoelage gemeente | 29.841,04 | ||
overschot exploitatie | 7.279,17 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 0,00 | 8.250,00 | -8.250,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 8.250,00 | ||
Overschot investeringen | 0,00 |
Tussenkomst gemeente: € 29.841,04.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 26.04.2024 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 26.04.2024 worden goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06. 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In de ‘oude sporthal’ van de gemeente Kortessem is er over het algemeen ontevredenheid over de verstaanbaarheid. Daarom is er behoefte om akoestische verbeteringen aan te brengen.
Een duidelijk geformuleerd en professioneel advies is hierbij van uiterst belang om de meest geschikte maatregelen te nemen.
In het kader van de opdracht “Uitvoeren van een akoestische studie ‘Oude sporthal’” werd een bestek met nr. 2024-606 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 16.528,93 + € 3.471,07 (21% btw) = € 20.000,00.
Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2140000/20/0742 (actie/raming AC000030/MJP001224) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Uitvoeren van een akoestische studie ‘Oude sporthal’” goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wijziging van het decreet lokaal bestuur van 21.12.2018, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.05.2018 aangaande de raming en het bestek van de werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.10.2018 aangaande de afbakening en de verdeelsleutel.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 inzake de gratis grondafstand.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.01.2023 aangaande de samenvoeging van de plannen en de verkoopakte voor lot 5 en 6.
Het besluit van het schepencollege van 01.06.2022 betreffende de aanstelling van de notaris en de vaststelling van de verdeelsleutel.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 24.05.2018 werd goedkeuring verleend aan het bestek met nummer GT-160770-61 en de bijbehorende raming voor de opdracht "ontsluiting binnengebied Omstraat", opgesteld door studiebureau Geotec.
In de gemeenteraadszitting van 19.10.2018 werd goedkeuring gehecht aan het plan opgesteld door landmeter B. Defays, voor de afbakening van de private strook tussen het geplande openbare domein van de insteekweg in het binnengebied en de aanpalende percelen. Verder werd de verdeelsleutel bepaald volgens dewelke de onderhandse verkoop van de private strook aan de aanpalende eigenaars dient te geworden. De eigenaars van de aanpalende percelen kunnen enkel de private strook aankopen over de volledige breedte van het openbaar domein ter hoogte van hun perceel, zoals weergegeven op het het geldende kadasterplan. Splitsingen en samenvoegingen worden enkel toegestaan na aankoop van de voorliggende private strook.
Op 21.06.2019 verklaarde de gemeenteraad zich akkoord met de gratis grondafstand aan het gemeentebestuur, hetzij de inbezitname van een hoek van perceel afd. 1, sectie C, nr. 934D.
In de zitting van 01.06.2022 ging het college van burgemeester en schepenen over tot de aanstelling van de notaris. Verder werd de verdeelsleutel toegepast en keurde het college de bepaling van de geïndexeerde verkoopprijs voor elk perceel gelegen in de Parklaan goed.
In de gemeenteraad van 27.01.2023 werd goedkeuring verleend aan het samengevoegde plan van landmeter B. Defays van 19.05.2022.
Op 11.04.2024 werd van notaris Stephan D'Huys het ontwerp van de verkoopakte voor lot 8 van de peststrook in de Parklaan ontvangen, zie bijlage.
Deze verkoopakte dient voor goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraad waarna de overeenkomsten door de verschillende partijen kunnen worden ondertekend en de notaris kan overgaan tot het verlijden van de akte.
Het ontwerp van de verkoopakte voor lot 8 van de peststrook van de Parklaan wordt goedgekeurd.
De notaris wordt verzocht om de verkoopakte ter ondertekening voor te leggen aan de verschillende partijen en vervolgens over te gaan tot het verlijden van de aktes.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.03.2024, aangaande de beheersovereenkomst van een archeologisch ensemble tussen de gemeente Kortessem en de Stad Sint-Truiden (Onroerenderfgoeddepot GAZO).
De gemeenteraad van Sint-Truiden keurde op 29.06.2020 de samenwerkingsovereenkomst voor het bewaren van de collecties van prioritaire partners in het onroerenderfgoeddepot GAZO goed.
Deze samenwerkingsovereenkomst legt de afspraken in verband met de voorwaarden tot de deponering van onroerend erfgoedobjecten tussen lokale besturen vast, zoals: de wederzijdse engagementen, de principes tot berekening van de huurprijs, de communicatie rond het depot en verdere basisprincipes tot sterke onderlinge samenwerking.
De samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen de stad Sint-Truiden en de prioritaire partners (de gemeenten: Alken, Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen) die in het traject wensen mee te stappen. De gemeenten kunnen op elk moment effectief gebruiker worden van het onroerenderfgoeddepot GAZO. Daarvoor dient een afzonderlijke beheersovereenkomst afgesloten te worden per archeologisch ensemble dat er in het depot bewaard wordt.
Op 22.03.2024 keurde de gemeenteraad van Kortessem een beheersovereenkomst van een archeologisch ensemble tussen de gemeente Kortessem en de Stad Sint-Truiden (onroerenderfgoeddepot GAZO) reeds goed. De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst dient alsnog goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de Stad Sint-Truiden, in kader van het bewaren van collecties in het onroerenderfgoeddepot GAZO, goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Anneleen Mombaerts, depotbeheerder Onroerenderfgoeddepot GAZO.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Binnen ELZ Haspengouw zijn er twee lokale besturen die fuseren met een lokaal bestuur buiten de eerstelijnszone. Het gaat over fusie tussen Kortessem (ELZ Haspengouw) en Hasselt (ELZ Herkenrode) en fusie tussen Borgloon (ELZ Haspengouw) en Tongeren (ELZ Zuid- Oost Limburg). Het departement Zorg heeft een voorkeursscenario bezorgd waarbij Kortessem zal aansluiten bij ELZ Herkenrode. De zorgraad gaf hiervoor al een principiële goedkeuring. De algemene vergadering (ELZ Herkenrode vzw dd 26.03.2024 en ELZ Haspengouw vzw dd 18.04.2024) besluit de fusies van de lokale besturen goed te keuren. Het lokaal bestuur Kortessem zal vanaf 2025 dus niet langer tot ELZ Haspengouw behoren, maar tot ELZ Herkenrode.
Lokaal bestuur Kortessem treedt uit de ELZ Haspengouw en zal vanaf 2025 toetreden tot ELZ Herkenrode.
-
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 24.05.2024.
Volgens de criteria voor het bekomen van een sociale woning in Hasselt heeft de aanvrager voorrang als hij kan aantonen dat hij van de laatste 10 jaar effectief 5 jaar in Hasselt heeft gewoond. Dit betekent dat je als nieuwe Hasselaar bijna geen kans hebt op een sociale woning.
Voor onze inwoners uit Kortessem die ook kandidaat zijn voor een sociale woning, zou dit betekenen dat ze letterlijk en figuurlijk in de kou blijven staan.
Artikel 1:
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen het nodige te doen om een gelijke behandeling voor onze inwoners te bekomen.
Artikel 2:
Voor de kandidaat huurders van Kortessem is 5 jaar in Kortessem wonen van de vooropgestelde laatste 10 jaar even goed om op de Hasseltse voorrangslijst te komen.
Dit bijkomend agendapunt van raadslid Hugo Philtjens werd besproken. Er werd niet over het agendapunt gestemd.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat een Kortessemnaar die momenteel op een wachtlijst staat, ook na de fusie zijn of haar historiek meeneemt, waardoor er geen nadeel ondervonden zal worden wat betreft de voorrangregeling.
-
Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 24.05.2024.
Het Hasselts stadsbestuur heeft de toegangsprijs voor het openluchtzwembad Kapermolen verhoogd voor niet – Hasselaren.
Vanaf deze zomer betalen niet – Hasselaren 10 euro voor een ticket, de Hasselaren daarentegen betalen hiervoor 3,50 euro.
Gelet op het feit dat de fusie van Kortessem met Hasselt officieel goedgekeurd werd en Kortessem vanaf 1 januari 2025 tot Hasselt zal behoren.
Gezien de fusievoorbereidingen op alle niveaus volop bezig zijn.
Gelet op het feit dat alle reglementen op elkaar afgestemd moeten worden zodat alle Kortessemnaren en Hasselaren gelijk behandeld worden.
Gelet op het feit dat deze nieuwe toegangsprijs pas vanaf deze zomer van toepassing zal zijn.
Ons voorstel:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om tijdens de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van de 2 schepencolleges voor te stellen om de tarieven voor het openluchtzwembad voor de Kortessemnaar en de Hasselaar gelijk te stellen.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om tijdens de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van de 2 schepencolleges voor te stellen om de tarieven voor het openluchtzwembad voor de Kortessemnaar en de Hasselaar gelijk te stellen.