De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 23.02.2024 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 23.02.2024 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 40 §1 aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De vrijwillige fusie tussen Hasselt en Kortessem is atypisch in vergelijking met de meeste andere lopende fusietrajecten enerzijds omwille van het grote verschil in aantal inwoners en anderzijds door het feit dat een centrumstad en een gemeentebestuur fuseren.
Het vergelijken van de dienstverlening en de processen en systemen van beide besturen wijst uit dat deze van Hasselt een aanzienlijk sterkere mate van digitalisatie kennen. De basis voor de blauwdruk voor de fusiestad is dan ook de werking van de centrumstad Hasselt.
Een nieuw ondernemingsnummer als gevolg van het ontstaan van een nieuwe rechtspersoonlijkheid heeft concrete gevolgen voor beide fusiebesturen zowel op administratief als fiscaal en financieel vlak. We lijsten deze hieronder op (niet limitatief):
Gelet op de verregaande impact die de totstandkoming van een nieuwe rechtspersoon met zich meebrengt, in combinatie met het aanzienlijke verschil in aantal inwoners en de keuze voor de processen en systemen van Hasselt als basis, wensen beide besturen de vraag voor te leggen aan de Vlaamse Regering om bij de vrijwillige fusie tussen Hasselt en Kortessem de rechtspersoonlijkheid van stad Hasselt en OCMW Hasselt te behouden.
Dit is een louter administratieve vereenvoudiging met het oog op continuïteit, risicobeperking en onder controle houden van de directe en indirecte integratiekosten. Op deze manier kan de focus liggen op een succesvolle integratie van Kortessem binnen de stabiele blauwdruk van Hasselt.
De overige relevante decretale bepalingen van toepassing op de vrijwillige fusie blijven onverkort doorwerken. De vraag van stad en OCMW Hasselt en Kortessem doet hieraan geen afbreuk.
Deze vraag wordt op 26.03.2024 ook voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Hasselt.
De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad en OCMW Hasselt bij de vrijwillige samenvoeging met gemeente Kortessem goed, evenals het behoud van de bestaande ondernemingsnummers en de NIS-code. Noodzakelijke voorwaarde voor de raad is dat de overige bepalingen van het decreet lokaal bestuur in verband met de vrijwillige samenvoeging van gemeenten onverkort van toepassing blijven. Noodzakelijke voorwaarde voor de raad is eveneens de uitkomst van de impactanalyse die thans wordt uitgevoerd door de Vlaamse Overheid en waaruit moet blijken dat Kortessem gevrijwaard blijft van nadelige administratieve, fiscale en financiële gevolgen.
Dit besluit heeft in principe geen negatieve financiële gevolgen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29.01.2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 01.01.2025.
Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 01.01.2025.
De gemeenteraad van Kortessem nam op 28.04.2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met de stad Hasselt. De gemeenteraad van Hasselt nam op 25.04.2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Kortessem.
De gemeenteraad van Kortessem nam op 21.11.2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met de stad Hasselt. De gemeenteraad van Hasselt nam eveneens op 21.11.2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Kortessem.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 01.01.2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen euro per samenvoeging.
Gezien gemeente Kortessem en stad Hasselt op 01.01.2022 samen 88.119 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiestad Hasselt recht op een totale schuldovername van maximaal 44.059.500 euro.
De schuldovername zal op 30.09.2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 27.04.2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 44.059.500 euro zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het college van burgemeester en schepenen van Kortessem keurde op 06.03.2024 de voorlopige lijst van over te dragen leningen goed.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient uiterlijk op 31.03.2024, samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeente Kortessem en Stad Hasselt en van hun OCMW’s en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het GAZO-depot in Sint-Truiden is een bewaarplaats met een onderzoekersruimte waar in aangepaste, gecontroleerde omstandigheden archeologische ensembles, archeologische artefacten of onderdelen van beschermd erfgoed uit het Vlaams Gewest worden bewaard en beheerd. Verschillende Limburgse gemeenten maken gebruik van dit depot om de archeologische vondsten te bewaren die gedaan worden op het grondgebied van de respectievelijke gemeenten. Grondeigenaars schenken hun vondsten aan de gemeente in kwestie, waarna vervolgens de gemeente het beheer en de ontsluiting over laat aan het GAZO-depot tegen een jaarlijkse vergoeding (huurprijs).
De intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) Haspengouw West, waar gemeente Kortessem lid van is, heeft in het verleden de trekkersrol op zich genomen om de archeologische ensembles van de deelnemende gemeenten in kaart te brengen en deze te laten bewaren in het GAZO-depot. De kosten die hieraan verbonden zijn, worden door IOED Haspengouw West gedragen als onderdeel van het lidmaatschap.
Voor de gemeente Kortessem zijn inmiddels 6 archeologische ensembles in bewaring bij het depot (zie bijlages 1 tot en met 5). Hiervoor dient een beheersovereenkomst afgesloten te worden.
Rekening houdend met de fusie met Stad Hasselt, werd onderzocht of de archeologische ensembles van Kortessem in het depot van Hasselt bewaard konden worden. Dit bleek echter geen optie te zijn omwille van het feit dat het depot van Hasselt reeds volzet is. Stad Hasselt heeft echter de ambitie om een nieuw stedelijk depot te bouwen in de komende jaren, waardoor de ensembles van Kortessem in een latere fase alsnog kunnen ondergebracht worden in dit nieuw depot.
De gemeenteraad wordt gevraagd de beheersovereenkomst goed te keuren.
De Gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de Stad Sint-Truiden (Onroerenderfgoeddepot GAZO) in kader van een archeologisch ensemble goed.
De jaarlijkse vergoeding ter waarde van € 144 (6 euro/m²/maand) gepaard aan deze beheersovereenkomst wordt gedragen door IOED Haspengouw West, mede mogelijk gemaakt door de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage van de gemeente Kortessem aan de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3 en 1.3.4.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19.05.2000, en latere wijzigingen, tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 aangaande de oprichting van de Interlokale vereniging en statuten
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 aangaande de goedkeuring van de samenstelling van de maatschappelijke geledingen
Op 08.11.2019 keurde de gemeenteraad de oprichting en de statuten van de interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' goed. Op 13/12/2019 werd de samenstelling van de maatschappelijke geledingen goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het 'IGS Omgeving Haspengouw' is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen met als doel de samenwerking tussen deze deelnemende gemeenten te faciliteren en te regelen met betrekking tot taken die onder het beleidsdomein ‘omgeving’ vervat zitten, in eerste instantie de organisatie van een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (i-gecoro).
Borgloon en Kortessem zitten momenteel in een fusietraject met respectievelijk Tongeren en Hasselt. Zij zullen dan ook vanaf 1.1.2025 beroep doen op de gecoro van deze gemeenten.
De statuten van de IGS voorzien geen vaste eindtermijn. Artikel 5 voorziet een opzegmogelijkheid uiterlijk op 1 maart van elk nieuw werkingsjaar, maar met onmiddellijke ingang. Hierdoor zouden Borgloon en Kortessem in de periode van maart tot december 2024 geen gecoro hebben, wat niet wenselijk is.
Bijgevolg wordt aan de raad voorgesteld akkoord te gaan met de uitstap van Borgloon en Kortessem vanaf 1.1.2025, in plaats van met onmiddellijke ingang.
Zo kunnen zij tot 31.12.2024 deel blijven uitmaken van de IGS en de i-gecoro en blijft 2024 een volledig werkingsjaar met alle besturen.
De overige besturen (Gingelom, Heers en Wellen) zullen in de nieuwe legislatuur de werking evalueren. Indien gewenst kan dan nog steeds via artikel 5 van de statuten de beslissing genomen worden om vanaf 2025 uit te stappen uit de IGS en bijgevolg ook terug zelf een gecoro te organiseren.
De samenstelling van de i-gecoro blijft ongewijzigd en in werking tot een nieuwe i-gecoro is samengesteld of tot dat beslist wordt de i-gecoro op te heffen.
De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeenten Borgloon en Kortessem voor het volledige werkingsjaar 2024, t.e.m. 31.12.2024, blijven deelnemen aan de 'IGS Omgeving Haspengouw' en aan de i-gecoro.
Vanaf 01.01.2025 zullen zij ten gevolge van nakende fusies niet meer deelnemen aan dit samenwerkingsverband.