De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 14.12.2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 14.12.2023 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij het reglement klachtbehandeling werd goedgekeurd, met ingang vanaf 01.03.2019.
Op 22.02.2019 keurde de gemeenteraad het reglement klachtbehandeling goed, dewelke in werking trad op 01.03.2019.
Het reglement stelt dat jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd wordt over de klachten ingediend tegen de gemeente (met uitzondering van persoonsgebonden gegevens).
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er in 2023 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er in 2023 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, in zonderheid artikel 38 §2.
Ingevolge artikel 38 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28.05.2021, "kunnen gemeenteraadsleden, met inbegrip van het college van burgemeester en schepenen, de kosten van studiedagen of vormingscursussen (ingericht door overheidsinstanties, onderwijsinstellingen of de VVSG), terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat".
Jaarlijks rapporteert de Algemeen directeur alle (geweigerde) terugbetalingen aan raadsleden, ter kennisname aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er voor 2023 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er voor 2023 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht en artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het gemeentebestuur van Kortessem wenst een sport- en recreatiezone uit te bouwen waar verschillende activiteiten gebundeld worden tot één ruimtelijk kwaliteitsvol, duurzaam en attractief geheel, toegankelijk voor zowel de collectieve als de individuele sporter, zachte recreant en modale recreërende inwoner. Door een multifunctionele inrichting kan deze infrastructuur tevens gebruikt worden voor andere gemeenschapsvoorzieningen en verenigingen.
De te ontwikkelen sport- en recreatiezone is gelegen in het centrum van Kortessem– Poort van Haspengouw!
Bijkomend vormt Kortessem vanuit toeristisch oogpunt de poort van en naar Haspengouw, een uiterst vruchtbare regio met een glooiend landschap en prachtige vergezichten.
De gemeente Kortessem is de wandel- en fietsgemeente bij uitstek en wenst het projectgebied ondersteunend in te richten als een vertrekpunt naar de meeste toeristische bezienswaardigheden binnen Kortessem. Het merk ‘Kortessem – Poort van Haspengouw’ moet als een rode draad doorheen het ontwerp van het masterplan worden opgenomen.
Het is de strategische promotie van de gemeente Kortessem en wordt gebruikt om het imago van de gemeente te versterken.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 08.11.2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden en de gunning van de opdracht “RUP Sportpark De Weyer - opmaak bestek”, aan Cnale Studio bv, Schietboomstraat 5 bus 1 te 3600 Genk.
In het kader van de opdracht "De opmaak van een gedragen masterplan voor een multifunctionele sport -en recreatiezone op basis van participatietraject gekoppeld aan een voorstel van uitvoering van het masterplan" werd op 09.01.2024 het bestek aangeleverd door Cnale Studio.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 95.041,32 + € 19.958,68 (21%) btw = € 115.000.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2140000/20/0742 (actie/raming AC000027/MJP000340) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht "De opmaak van een gedragen masterplan voor een multifunctionele sport -en recreatiezone op basis van participatietraject gekoppeld aan een voorstel van uitvoering van het masterplan" goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Gemeenteraadsbesluit van 08.09.2023, inzake de aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement inzake vastgoedinformatie.
Het decreet van 22.12.2023, betreffende het Vastgoedinformatieplatform.
Op 08.09.2023 ging de Gemeenteraad akkoord met de aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatform en de daarbij horende vernieuwing van het retributiereglement inzake vastgoedinformatie.
Naar aanleiding van het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform door verschillende type aanvragers (overheden, notarissen, burgers, etc...), werd er op 22.12.2023 een decreet goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering.
De toetredingsovereenkomst en het retributiereglement inzake vastgoedinformatie werden aangepast in lijn met het recentelijk goedgekeurd decreet. De wijzigingen zijn terug te vinden in de bijlage.
De Gemeenteraad wordt voorgesteld de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en het vernieuwd retributiereglement inzake vastgoedinformatie goed te keuren.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kortessem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 75 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kortessem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kortessem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kortessem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kortessem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 26.01.2024 het voorgaande retributiereglement (zoals goedgekeurd tijdens de Gemeenteraad van 08.09.2023) dat betrekking heeft op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Economie Rurale) is een subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling waarbij lokale gemeenschappen zelf een cruciale rol spelen in het formuleren van lokale behoeften, relevante ontwikkelingsdoelstellingen en gewenste acties. In de periode 2014-2021 hebben de beschikbare Europese, Vlaamse en provinciale middelen gezorgd voor een aanzienlijke investeringsimpuls op het Limburgse platteland. Voor de komende periode zijn de subsidiemogelijkheden echter beperkt tot de LEADER-gebieden.
Gedurende de periode 2014-2022 werden in Vlaanderen 12 regio's erkend als LEADER-gebieden, waarbinnen specifieke projecten gericht op plattelandsontwikkeling konden worden gesubsidieerd.
Op 23.06.2023 heeft de gemeenteraad goedkeuring gegeven aan de oproep van de provincie Limburg om nieuwe LEADER-gebieden en Lokale Actiegroepen te vormen voor de programmaperiode 2023-2027. In de afgelopen maanden is er door de provincie gewerkt aan de Lokale Ontwikkelingsstrategie voor Leader Haspengouw Zuidoost, in nauwe samenwerking met diverse belanghebbenden. Hierbij is diepgaand ingegaan op de behoeften van de regio, gebaseerd op een grondige omgevings- en SWOT-analyse. Deze analyses vormen de basis van de nu voorliggende Lokale Ontwikkelingsstrategie voor Leader Haspengouw Zuidoost. Bovendien wordt er een Lokale Actiegroep opgericht, waarin de lokale besturen binnen de afgebakende LEADER-gebieden als partners worden betrokken.
Onder de coördinatie van het provinciebestuur en in nauwe samenwerking met de gemeenten en relevante plattelandsactoren zijn gebiedsgerichte ontwikkelingsplannen gecreëerd voor vier LEADER-gebieden: Kempen, Maasland, Haspengouw Zuidwest en Haspengouw Zuidoost, waarin in totaal 34 gemeenten zijn opgenomen. De Vlaamse regering heeft op 20.10.2023 de ontwikkelingsplannen van deze vier LEADER-gebieden goedgekeurd, waardoor de komende jaren 10,3 miljoen euro kan worden geïnvesteerd in het Limburgse platteland.
Op 01.02.2023 heeft het schepencollege de intentieverklaring ondertekend om deel te nemen aan de werking van het LEADER-gebied. Met de goedkeuring vanuit Vlaanderen werd vervolgens de volgende stap gezet in de operationalisering van de LEADER-werking. Hiervoor is de Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidoost (LAG) te worden opgericht in de vorm van een interbestuurlijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid, de oprichtingsstatuten die provincie heeft toegevoegd aan het begeleidend schrijven zit in de bijlage.
Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
De gemeenteraad keurt samenwerkingsovereenkomst Interbestuurlijke vereniging 'Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidoost' goed, daarnaast worden de burgemeester en de algemeen directeur gemachtigd tot ondertekening van de desbetreffende samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidoost (LAG Haspengouw Zuidoost en de bijhorende statuten goed.
Een afschrift van het gemeenteraadsbesluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan provincie Limburg, Directie Ondernemen, dienst Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Het afschrift van het gemeenteraadsbesluit en een ondertekende samenwerkingsovereenkomst dient vóór 31.01.2024 geleverd te worden aan provincie Limburg, aangezien de oprichtingsvergadering van de LAG Haspengouw Zuidoost gepland staat op 02.02.2024.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Pieter Jamaer bij agendapunt 9: Fusie Hasselt-Kortessem - Procedure en finale lijst van de te wijzigen homoniemen en gelijkende straatnamen Kortessem
Besluit:
Artikel2
De gemeenteraad gaat akkoord met het volgen van de soepele procedure om de wijzigingen door te voeren. Op die manier kan gemeente Kortessem een maximaal participatief traject uitwerken om de nieuwe straatnamen te bekomen.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
Decreet van 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 01/09/1987;
Decreet van 4 februari 1977 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 25/02/1997;
Decreet van 29 november 2002, houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 17/12/2002.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moeten dit probleem worden weggewerkt voor 01.01.2025. Volgende principes werden in acht genomen bij het opstellen van een lijst:
Op basis van deze principes stelde de werkgroep een lijst op van 19 straatnamen die in aanmerking komen voor verandering.
Straatnaam Hasselt | Straatnaam Kortessem |
Tulpenlaan | Tulpenlaan |
Dorpsstraat | Dorpsstraat |
Rozenstraat | Rozenstraat |
Fonteinstraat | Fonteinstraat |
Eeuwfeeststraat | Eeuwfeeststraat |
Kerkhofstraat | Kerkhofstraat |
Groenstraat | Groenstraat |
Kapelstraat | Kapelstraat |
Nieuwstraat | Nieuwstraat |
Helstraat | Helstraat |
Koning Boudewijnlaan | Koning Boudewijnlaan |
Sint-Lambertusstraat | St.-Lambertusstraat |
Sint-Rochusstraat | St.-Rochusstraat |
Sint-Amandusstraat | St.-Amandusstraat |
Sint-Jansstraat | St.-Janstraat |
Kortstraat | Kortestraat |
Kerselaarstraat | Kerselarestraat |
Beemdenstraat | Beemdstraat |
Heerstraat | Herestraat |
Algemene procedure volgens Artikel 4 van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen:
In het geval van Gemeenten die samengaan is er een soepelere procedure van artikel 4/1 als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan:
Deze soepelere procedure kan enkel gebruikt worden voor identieke straatnamen. Voor gelijkende straatnamen zal de algemene procedure gevolgd moeten worden.
Argumentatie
Om te bepalen in welke gemeente de straatnaam zal moeten wijzigen, wordt er naar drie criteria gekeken:
In eerste instantie is de werkgroep in gesprek gegaan met de cultuurraad, erfgoedraad en wijkmanagers in Hasselt en de heemkundige kring in Kortessem om historisch belangrijke straatnamen te identificeren die niet weg te denken zijn uit hun omgeving. Vervolgens wordt er gekeken naar de objectieve parameters, zoals het aantal gezinnen en bedrijven. In overleg met de raden werd er een advies gepresenteerd (zie bijlage) aan stuurgroep.
De historische betekenis van zowel de Kapelstraat in Hasselt als de Sint-Lambertusstraat in Kortessem weegt zwaarder door dan de objectieve criteria die aan deze straatnamen zijn verbonden. Dit voorstel wordt gedragen door beide adviesraden. De overige 17 straatnamen komen in aanmerking voor wijziging obv de objectieve criteria. Als de som van het aantal gezinnen en bedrijven in de straat groter is in een gemeente vergeleken met de andere, blijft de straatnaam in die gemeente behouden.
Op basis van bovengenoemde criteria zullen 8 straatnamen in Hasselt wijzigen en 11 in Kortessem, zoals goedgekeurd door de fusie stuurgroep.
Hasselt
Kortessem
Tevens, stelde de werkgroep voor om de algemene procedure, zoals beschreven Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, te volgen. Zo kunnen de identieke en gelijkklinkende straatnamen in parallel en met uniforme communicatie naar de burger, behandeld worden.
De gemeenteraad keurt de lijst van de te wijzigen straatnamen in Kortessem goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met het volgen van de algemene procedure om de wijzigingen door te voeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
In de gemeenteraadszitting van 13.10.2023 werd er goedkeuring verleend aan het versturen van een brief naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Deze brief, verstuurd op 19.10.2023, met als kenmerk C-230.278.469.433, behandelt de aanvraag tot het bekomen van een veilige oversteekplaats ter hoogte van de N20, Graafbeemdstraat, Kortessem.
Op 07.12.2023 ontvangt de gemeente Kortessem een schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Het Agentschap stelt hierin momenteel in volle voorbereiding te zijn om samen met de gemeente Kortessem in 2024 het fietspadenproject langs de N20 aan te besteden.
Gezien de nabije uitvoering en het feit dat de oversteekplaats niet geregistreerd staat als locatie met ongevallen, stelt het Agentschap voor dat de gevraagde ingrepen beter verwerkt worden in het toekomstige investeringsproject.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer, dd. 07.12.2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer, dd. 07.12.2023, als antwoord op de gemeentelijke aanvraag tot veilige oversteekplaats thv de N20, Graafbeemdstraat, Kortessem.