Terug
Gepubliceerd op 19/10/2023

2023_OR_00022 - Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
vr 13/10/2023 - 20:00 Administratief centrum Kortessem - Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_OR_00022 - Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 16
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Ellen Hoebrechts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_OR_00022 - Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen - Goedkeuring 2023_OR_00022 - Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

De wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24.06.2013 en latere wijzigingen.

Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15.02.2019 over de gemeentefiscaliteit.

Het antwoord van Vlaams Minister Liesbeth Homans op de vraag nr. 207 van 15.01.2018 waarin het aanrekenen van het bedrag van € 20,00 voor de administratie- en aanmaningskosten als redelijk wordt vooropgesteld.

Toelichting & argumentatie

Het vorige retributiereglement op de invordering van de fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (05/05/2019) wordt geactualiseerd en de toepassing ervan wordt uitgebreid naar invordering van de openstaande gemeentelijke administratieve sancties. De retributie en de procedure voor de invordering van de diverse openstaande schuldvorderingen wordt gelijklopend gemaakt.

Sommige openstaande schuldvorderingen worden niet binnen de voorziene termijn betaald zodat de financieel directeur ingevolge art. 177 van het decreet lokaal bestuur tot gedwongen invordering overgaat door het verzenden van aanmaningen. De opmaak en verzending van aanmaningen legt een druk op de administratie en dit zowel logistiek als financieel. Het getuigt van behoorlijk bestuur om diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen betalen, niet neutraal te behandelen en te laten bijdragen in de hieraan verbonden kosten. Hiertoe is het wenselijk dat laattijdige betalers die het lokaal bestuur verplichten om kosten te maken ten gevolge van nalatigheid, administratie- en aanmaningskosten aan te rekenen vanaf de aangetekende verzending van de tweede aanmaning. In het kader van de uniformiteit is het wenselijk dat zowel de procedure voor de invordering van openstaande schuldvorderingen als de aan te rekenen administratie- en aanmaningskosten gelijklopend is tussen de fiscale vorderingen, niet-fiscale vorderingen en gemeentelijk administratieve sancties. De invorderingsprocedure voorziet in volgende stappen:

Stap

Verzending

Administratie- en aanmaningskost

Aanslagbiljet, schuldvordering, factuur, gasboete

Gewone zending

gratis

1ste aanmaning

Gewone zending

gratis

2de aanmaning - ingebrekestelling

Aangetekende zending

€ 10,00

Waarschuwing dwangbevel

Aangetekende zending

€ 20,00

Doorverwijzing naar de deurwaarder

Gewone zending

gratis


Voor het verzenden van de eerste aanmaning is het billijk om nog geen kosten aan te rekenen gezien de mogelijkheid bestaat dat de schuldenaar vergeten is te betalen of de schuldvordering niet ontvangen heeft. Voor de opmaak en verzending van een tweede ‘aangetekende’ aanmaning,  wordt (rekening houdende met de materiële kosten zoals papier en verzendkosten, en personeelskosten), een bedrag van 10 euro aangerekend. Bij de waarschuwing tot dwangbevel wordt een bedrag van 20 euro aangerekend. Volgens het Decreet Lokaal Bestuur, kan het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau van OCMW een dwangbevel uitvaardigen om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement  "Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen" zoals weergegeven in bijlage, goed.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.

Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn  van 05.07.2019 - "Retributiereglement op de aanrekening van kosten toepasselijk op de fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van de gemeente Kortessem"  - opgeheven.