De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Hugo Philtjens bij agendapunt 19: VVRLimburg: voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) - voorlegging voor advies
Tijdens de gemeenteraad van 28/08/2020 werd een gunstig advies verleend omtrent de her lokalisatie van de bushaltes langs de Hasseltsesteenweg.
Rekening houdend met de fusieplannen tussen Hasselt en Kortessem gaat het openbaar vervoer een belangrijke rol kunnen spelen voor de inwoners van Kortessem.
Voorstel:
De Open Vld fractie stelt voor om de 3 huidige bushaltes op de Hasseltsesteenweg te behouden.
Deze beslissing over te maken aan de heer Sven Lieten, Co- Voorzitter Vervoerregio Limburg, aan het Departement MOW-Beleid en aan de Afdeling Wegen en Verkeer Limburg.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 aangaande de toetreding tot de vervoerregioraad LImburg.
In de zitting van 22.02.2019 beslist de gemeenteraad toe te treden tot de Vervoerregioraad Limburg. De Vervoerregio LImburg ging officieel van start op 21.10.2019.
Vrij snel daarna werden de eerste stappen gezet richting een gedragen regionaal mobiliteitsplan. De eerste stap was een goedgekeurde oriëntatienota midden 2020. Alle info over het proces dat leidde tot het regionaal mobiliteitsplan is terug te vinden via de webpagina https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios/vervoerregio-limburg..
Op 17.04.2023 werd tijdens de vervoerregioraad het ontwerp RMP 2030-2050 goedgekeurd. Het ontwerp RMP werd voorlopig vastgesteld met unanimiteit.
Tijdens de gemeenteraadszitting dd. 23.06.2023 heeft de voorzitter van de vervoerregio Limburg het plan uitgebreid toegelicht.
Het voorlopig ontwerp RMP werd op 08.05.2023 goedgekeurd door de minister van Mobiliteit. Op 31.05.2023 start de adviesprocedure en het openbaar onderzoek. De gemeente participeert in het openbaar onderzoek middels de aanplakking en de vermelding op de website.
Tegelijkertijd wordt het voorlopig ontwerp RMP ook voor advies voorgelegd aan de gemeenteraden van elke betrokken stad of gemeente. Dat is de enige formele rol die aan de gemeenteraden is toegekend tijdens het vaststellingsproces van het RMP. Het betreft hier een niet-bindend advies.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad een positief advies te formuleren aangaande het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan LImburg.
De gemeenteraad neemt kennis van de uiteenzetting aangaande het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg en verleent een positief advies.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 26.05.2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 26.05.2023 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 41, 4° dat stelt dat de bevoegdheid tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen niet toevertrouwd kan worden aan het College van Burgemeester en Schepenen en de artikelen 392 tot en met 395 aangaande samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.02.2023 houdende de goedkeuring van de toetreding tot de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM, statuten & huishoudelijk reglement en aanstelling vertegenwoordiger.
Op 17.02.2023 besliste de gemeenteraad om toe te treden tot de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM.
De interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM beoogt het opzetten van een samenwerking tussen de deelnemende gemeenten met het oog op schaalvergroting om tegemoet te komen aan de vastgestelde knelpunten en als dusdanig efficiëntiewinst na te streven.
Op 08.05.2023 vond een overleg van het beheerscomité plaats. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van het beheerscomité van 08.05.2023 van de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 in Kortessem reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. (vaststelling kredieten 2020)
Een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.12.2020. (vaststelling kredieten 2021)
Een tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 17.12.2021. (vaststelling kredieten 2022)
Een derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 18.11.2022. (vaststelling kredieten 2023)
De voorliggende jaarrekening 2022 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassingen van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 07.06.2023.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 08.06.2023, om voor te leggen aan de respectievelijke raden op 23.06.2023.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2022 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 vast voor het deel van de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
In zitting van de gemeenteraad van 27.04.2018 en de OCMW-raad van 24.04.2018 werd beslist om de nieuwe regelgeving met betrekking tot de BBC2020 in Kortessem reeds vervroegd toe te passen vanaf het boekjaar 2019. Bij Ministerieel Besluit van 26.06.2018 werden deze beslissingen formeel bekrachtigd door de Minister.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door gemeente- en OCMW-raad van 13.12.2019. (vaststelling kredieten 2020)
De voorliggende jaarrekening 2022 komt, net zoals het meerjarenplan en de aanpassingen van dit meerjarenplan, tegemoet aan de nieuwe regelgeving. Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
De financieel directeur stelde het ontwerp op en legde dit voor aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 7 juni 2023.
De jaarrekening, de toelichting en de bijhorende documentatie werden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 8 juni 2023, om voor te leggen aan de respectievelijke raden op 23 juni 2023.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de jaarrekening 2022 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de rekening 2022 voor het deel van het OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad keurt de rekening 2022 voor het deel van het OCMW goed.
De vastgestelde rekening 2022 met toelichting en documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Een afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de jaarrekening 2022 worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 dat voor 2023 een toelage van € 2.200,00 voorziet voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL) , onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 2.200,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk met rekeningnummer BE87 0910 0081 1694 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 2.200,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 125 voor de Heemkundige Kring.
Voor de Heemkundige Kring is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 125,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0705, MJP000921.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Heemkundige Kring, pa Jos Punie, Siliestraat 15, 3721 Vliermaalroot met rekeningnummer BE36 8601 0924 1681 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 125,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage voor 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/20/0705, MJP000921 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 5.843,01 voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296.
Voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren (Intergemeentelijke onroerende erfgoeddienst IOED) is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 5.843,01 voorzien op budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren (Intergemeentelijke onroerende erfgoeddienst IOED), Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE52 0910 1225 8809 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 5.843,01 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 1.000,00 voor de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem, onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913.
Voor de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913.
De toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem, pa Marèse Claesen, Kerselarestraat 15, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE50 7350 1906 3518 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 de werkingsverslagen over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werden aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 3.009,30 voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297.
Voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 3.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297. De bijdrage stijgt van € 0,25 naar € 0,35 per inwoner in 2023. De daaropvolgende jaren dient rekening gehouden te worden met een indexatie van 2%.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE52 0910 1225 8809 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 3.009,30 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 750,00 voor het Rode Kruis Kortessem, onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911.
Voor het Rode Kruis Kortessem is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 750,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging werd opgericht.
Aan het Rode Kruis Kortessem, pa Els Stevens, Mersenhovenstraat 59, 3723 Kortessem met rekeningnummer BE29 4560 0322 4164 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 750,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 voor Confrérie Kortessem een toelage van € 1.000,00 onder budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622.
Voor Confrerie Kortessem is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan Confrerie Kortessem, pa Jozef Nelissen, Reeweg 63, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE07 7353 1818 7266 wordt voor dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigden zijn, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 1.000,00 voor de Spelotheek, onder budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354.
Voor de Spelotheek is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Spelotheek, pa Sofie Cuppens, Herestraat 52, 3721 Vliermaalroot met rekeningnummer BE23 9731 6352 8391 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2023 een toelage van € 1.000,00 voor de Cel Lokale Economie, onder budgetcode 6490200/30/0500, MJP0001139.
Voor de Cel Lokale Economie is er voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/30/0500, MJP0001139.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.08.2023 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2022 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging werd opgericht.
Aan de Cel Lokale Economie, PA. Marc Corijn, Omstraat 2, 3720 Kortessem, met rekeningnummer BE39 9733 9918 2619 wordt voor het dienstjaar 2023 een toelage van € 1.000,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.08.2023 het werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2022 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2023 werd voorzien onder budgetcode 6490200/30/0500, MJP001139 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art. 27 t.e.m. 30).
Het decreet van 15.07.1997 houdende de Vlaamse Wooncode (art. 85 t.e.m. 89).
Het decreet van 25.05.2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten.
Het decreet van 27.03.2009 houdende het grond- en pandenbeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art. 27 t.e.m. 30).
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (art. 2.4.1 en 2.4.2).
De aanvraag betreft een garagewerkplaats op en met grond, gelegen Industrieweg 16 te 3720 Kortessem en kadastraal bekend als afdeling 1, sectie B, nr. 266G.
De grond hoorde oorspronkelijk toe aan de gemeente Kortessem. Die heeft de grond verkocht aan de heer Louis Franssens en zijn echtgenote, mevrouw Alda Weerts, die er vervolgens de garagewerkplaats op hebben laten oprichten.
De huidige eigenaar, de heer Philippe Janssens, wordt de nieuwe eigenaar bij het verlijden van de akte voor de geassocieerd notaris Arvid Leroi te Hasselt op 17.04.2017. Overeenkomstig artikel 12 van de bijzondere voorwaarden opgenomen in die eigendomsakte
wordt de gemeenteraad verzocht haar akkoord te geven in verband met hogergenoemde verkoop, alsook om aan haar recht van terugkoop te verzaken.
Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht, bij voorrang op de kandidaat-koper aan te kopen, voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van de akte voor de verkoop van het eigendom met adres Industrieweg 16 te 3720 Kortessem en kadastraal bekend als afdeling 1, sectie B, nr. 266G, tussen de heer Philippe Janssens, de verkoper, en DK Cars & Technics, de koper.
De gemeenteraad beslist om het recht van terugkoop betreffende vermelde eigendom niet uit te oefenen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Op 17.02.2023 is het openbaar onderzoek van het Beleidsplan Ruimte Limburg “Ruimtepact 2040” en het bijhorende ontwerp Milieueffectbeoordeling (plan-MER) gestart. Met het nieuwe Beleidsplan Ruimte voor de provincie Limburg, het "Ruimtepact 2040", werkt de provincie de nieuwe leidraad uit voor het ruimtelijk beleid van Limburg op weg naar 2040. Het openbaar onderzoek verloopt via verschillende kanalen vanuit de provincie, ondersteund door de lokale besturen. De bekendmaking loopt van 03.02.2023 tot en met 17.05.2023.
Aan het gemeentebestuur van Kortessem werd gevraagd om de bekendmaking op de hieronder vermelde wijze te doen:
Het openbaar onderzoek is inmiddels afgesloten en de bekendmakingen zijn dan ook ingetrokken.
Tijdens het openbaar onderzoek konden er bezwaren of opmerkingen overgemaakt worden per e-mail via ruimtepact2040@limburg.be of per post naar de provincie Limburg, afdeling Ruimtelijke Planning, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt, door afgifte tegen ontvangstbewijs op het gemeentehuis of op het provinciehuis van Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt, door afgifte tegen ontvangstbewijs op één van de infomarkten. Het gemeentebestuur Kortessem heeft geen enkel bezwaar of opmerkingen gekregen over dit openbaar onderzoek.
De Gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de sluiting van het openbaar onderzoek, betreffende het Beleidsplan Ruimte Limburg “Ruimtepact 2040” en het bijhorende ontwerp Milieueffectbeoordeling (plan-MER).
De Gemeenteraad neemt kennis van de afsluiting van het openbaar onderzoek, betreffende het ontwerp Beleidsplan Ruimte Limburg “Ruimtepact 2040” en het bijhorende ontwerp Milieueffectbeoordeling (plan-MER).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Economie Rurale), is een subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling, waarbij lokale gemeenschappen zelf aan zet zijn om de lokale noden, relevante ontwikkeldoelstellingen en gewenste acties te formuleren. Voor de periode 2014-2022 werden er in Vlaanderen 12 regio's erkend als LEADER-gebied, waarbinnen bepaalde projecten gericht op plattelandsontwikkeling kunnen worden gesubsidieerd.
Naar aanleiding van de recente oproep voor de vorming van nieuwe LEADER-gebieden en Lokale Actiegroepen voor de programmaperiode 2023-2027, werd er de voorbije maanden gewerkt aan de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidoost. Samen met diverse stakeholders werd er a.d.h.v. een participatietraject dieper ingegaan op de noden en de behoeften van de regio op basis van een omgevings- en SWOT-analyse. Deze vormden de basis van de voorliggende Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidoost. Hieraan verbonden wordt ook een Lokale Actiegroep opgericht, waarbij de lokale besturen binnen de afgebakende LEADER-gebieden als partner worden opgenomen binnen de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidoost.
Voor de erkenning als Leadergebied is het essentieel dat de gemeenten die tot de voorgestelde afbakening behoren, de Lokale Ontwikkelingsstrategie goedkeuren en besluiten tot deelname aan de Lokale Actiegroep.
Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld de bijgevoegde engagementsverklaring goed te keuren.
De Gemeenteraad keurt de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidoost goed.
De gemeente Kortessem neemt deel aan de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidoost en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidoost.
De gemeente Kortessem wordt in de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidoost vertegenwoordigd door
De engagementsverklaring en verklarende bijlagen worden goedgekeurd en de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van deze engagementsverklaring.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Davy Froyen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen – Diest Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidoost door het Vlaams Managementcomité.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren extra mensen aan een job helpen, met als doel een werkzaamheidsgraad van 80%. Een versterkte samenwerking tussen VDAB met de lokale besturen wordt naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
De opdracht van de lokale besturen of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kan als volgt geformuleerd worden: aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzetten op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Deze samenwerkingsovereenkomst (bijlage 1) focust op de centrale ambities:
De overeenkomst (zie bijlage) werd opgesteld in overleg tussen de stuurgroep ‘wijk-werken Haspengouw’ (voortaan ‘Bijzig) en VDAB. Elk lokaal bestuur kan in een actieplan de nadruk leggen op specifieke acties op het grondgebied, indien bepaalde noden daartoe aanzetten. Deze acties zijn onderwerp van de agenda van de Haspengouwse stuurgroep, en worden besproken met de netwerkmanager lokale besturen van VDAB.
Aan alle lokale besturen van de bovenlokale vereniging ‘Bijzig’ wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren en te ondertekenen. Het gaat hier om een bestendiging van de reeds lopende samenwerking tussen de lokale besturen en de VDAB.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor lokaal werk 2022-2025' met de VDAB goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
In de transitie naar één woonmaatschappij in Limburg, Wonen in Limburg, gaat een bijzondere aandacht uit naar het toewijzingssysteem van de sociale woningen. Vanaf 1 oktober 2023 geldt er een nieuw eenvormig toewijssysteem en waarin de bestaande regelgeving voor sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren wordt geïntegreerd. Een centrale rol wordt toebedeeld aan de toewijzingsraad. Er is een toewijzingsraad per werkingsgebied of per deelwerkingsgebied als de woonmaatschappij daarvoor kiest. In Limburg wordt geopteerd om met een toewijzingsraad per deelwerkingsgebied te werken. Er zijn in Limburg drie deelwerkingsgebieden: Noord-West-Midwest Limburg, Zone Kempen & Duin-Maasland, en Haspengouw-ZoLim-Herkenrode.
De 3 toewijzingsraden worden opgericht door de woonmaatschappij en zijn telkens samengesteld uit vertegenwoordigers van de woonmaatschappij, de lokale besturen en de relevante welzijnsactoren uit het deelwerkingsgebied. De toewijzingsraden hebben ten eerste een beleidsvoorbereidende opdracht. In de toewijzingsraad stemmen de woonmaatschappij, de gemeenten en welzijnsorganisaties hun beleid en aanpak inzake toewijzingen van sociale woningen binnen het deelwerkingsgebied op elkaar af. Het is de bedoeling dat iedere toewijzingsraad een consensus bereikt over het ontwerp van toewijzingsreglement binnen het deelwerkingsgebied. Lokaal maatwerk - zoals dat op heden het geval is - blijft mogelijk.
De toewijzingsraden hebben verder een operationele opdracht. Elke toewijzingsraad is verantwoordelijk voor het opstellen van een afsprakenkader met betrekking tot de praktische uitvoering van de toewijzingsregels (aanmeldingsmodaliteiten, verdeling contingenten, weging objectief puntensysteem voor versnelde toewijzingen, etc). De eigenlijke toewijzingen van de sociale woningen worden door de regelgeving voorbehouden aan de woonmaatschappij en het hiertoe aangestelde toewijzingscomité.
Zoals aangegeven, kan per lokaal bestuur en per relevante welzijnsactor één vertegenwoordiger worden aangesteld in deze toewijzingsraad. Het is hierbij aangewezen dat deze vertegenwoordiger affiniteit vertoont met de doelgroep en over een brede kijk beschikt op het sociaal woonbeleid. Continuïteit in de vertegenwoordiging is aangewezen. Er wordt best voorzien in een plaatsvervanger in geval de aangeduide persoon voor langere tijd niet aanwezig zou kunnen zijn. In het licht hiervan en specifiek voor de lokale besturen wordt voorgesteld te kiezen voor ofwel een mandataris ofwel een diensthoofd wonen of welzijn ofwel een vertegenwoordiger uit een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
Er wordt gevraagd om deze vertegenwoordiger aan te duiden voor 30 juni aanstaande, om na 1 juli bij de formele oprichting van Wonen in Limburg, onmiddellijk van start te kunnen gaan met de toewijzingsraden per deelwerkingsgebied.
Gezien het belang van de affiniteit met de doelgroep, de noodzakelijke continuïteit en de bedoeling dat deze raad vooral ook een inhoudelijke werkgroep is, stellen we voor om het diensthoofd Mens aan te stellen.
De Gemeenteraad gaat akkoord om het diensthoofd Mens aan te stellen als vertegenwoordiger van lokaal bestuur Kortessem in de toewijzingsraad. Als plaatsvervanger zal één van de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst kunnen optreden.
De gemeenteraad stelt het diensthoofd Mens aan als vertegenwoordiger van lokaal bestuur Kortessem in de toewijzingsraad.
De gemeenteraad duidt de maatschappelijk werkers van de sociale dienst aan als mogelijke plaatsvervangers.
Dit besluit wordt overgemaakt aan Atelier W20.