De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2022 aangaande de aanpassing van het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net.
In de gemeenteraadszitting dd. 15.12.2022 werd het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recylageparken van Limburg.net goedgekeurd.
We voorzien voor het tarievenreglement met betrekking tot de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken volgende wijziging: een extra vrijstelling voor Oekraïense seizoensarbeiders met een vluchtelingenstatus.
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, zoals in bijlage, goed.
Het nieuwe tarievenreglement gaat in vanaf 01.01.2024. Het voorgaande reglement, goedgekeurd op 15.12.2022, wordt hierdoor volledig vervangen.
Het aanvullend tarievenreglement aangaande de asbestinzameling aan huis, blijft van toepassing.
Het tarievenreglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: De bestendige deputatie - De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank - OVAM - Het bestuur Milieu-inspectie - Limburg.Net.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
Decreet van 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 01/09/1987;
Decreet van 4 februari 1977 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 25/02/1997;
Decreet van 29 november 2002, houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 17/12/2002.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moeten dit probleem worden weggewerkt voor 01.01.2025. Volgende principes werden in acht genomen bij het opstellen van een lijst:
Op basis van deze principes stelde de werkgroep een lijst op van 19 straatnamen die in aanmerking komen voor verandering.
Straatnaam Hasselt | Straatnaam Kortessem |
Tulpenlaan | Tulpenlaan |
Dorpsstraat | Dorpsstraat |
Rozenstraat | Rozenstraat |
Fonteinstraat | Fonteinstraat |
Eeuwfeeststraat | Eeuwfeeststraat |
Kerkhofstraat | Kerkhofstraat |
Groenstraat | Groenstraat |
Kapelstraat | Kapelstraat |
Nieuwstraat | Nieuwstraat |
Helstraat | Helstraat |
Koning Boudewijnlaan | Koning Boudewijnlaan |
Sint-Lambertusstraat | St.-Lambertusstraat |
Sint-Rochusstraat | St.-Rochusstraat |
Sint-Amandusstraat | St.-Amandusstraat |
Sint-Jansstraat | St.-Janstraat |
Kortstraat | Kortestraat |
Kerselaarstraat | Kerselarestraat |
Beemdenstraat | Beemdstraat |
Heerstraat | Herestraat |
Algemene procedure volgens Artikel 4 van het decreet van 28.01.1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen:
In het geval van Gemeenten die samengaan is er een soepelere procedure van artikel 4/1 als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan:
Deze soepelere procedure kan enkel gebruikt worden voor identieke straatnamen. Voor gelijkende straatnamen zal de algemene procedure gevolgd moeten worden.
Argumentatie
Om te bepalen in welke gemeente de straatnaam zal moeten wijzigen, wordt er naar drie criteria gekeken:
In eerste instantie is de werkgroep in gesprek gegaan met de cultuurraad, erfgoedraad en wijkmanagers in Hasselt en de heemkundige kring in Kortessem om historisch belangrijke straatnamen te identificeren die niet weg te denken zijn uit hun omgeving. Vervolgens wordt er gekeken naar de objectieve parameters, zoals het aantal gezinnen en bedrijven. In overleg met de raden werd er een advies gepresenteerd (zie bijlage) aan stuurgroep.
De historische betekenis van zowel de Kapelstraat in Hasselt als de Sint-Lambertusstraat in Kortessem weegt zwaarder door dan de objectieve criteria die aan deze straatnamen zijn verbonden. Dit voorstel wordt gedragen door beide adviesraden. De overige 17 straatnamen komen in aanmerking voor wijziging obv de objectieve criteria. Als de som van het aantal gezinnen en bedrijven in de straat groter is in een gemeente vergeleken met de andere, blijft de straatnaam in die gemeente behouden.
Op basis van bovengenoemde criteria zullen 8 straatnamen in Hasselt wijzigen en 11 in Kortessem, zoals goedgekeurd door de fusie stuurgroep.
Hasselt
Kortessem
Tevens, stelde de werkgroep voor om de algemene procedure, zoals beschreven Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, te volgen. Zo kunnen de identieke en gelijkklinkende straatnamen in parallel en met uniforme communicatie naar de burger, behandeld worden.
De gemeenteraad keurt de lijst van de te wijzigen straatnamen in Kortessem goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met het volgen van de algemene procedure om de wijzigingen door te voeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 17 en 21.11.2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 17 en 21.11.2023 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 07.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikelen 91/11 e.v. evenals 257quinquies/11 e.v.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41, 9°.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 27.12.2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.05.2023 houdende de goedkeuring tot het verlaten van de politiezone kanton Borgloon op 01.01.2025 en op die datum aan te sluiten bij de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.11.2023 houdende de goedkeuring van de samenvoeging van de gemeente Kortessem en de stad Hasselt.
De stad Hasselt en de gemeente Kortessem hebben op 21.11.2023 definitief goedkeuring gegeven aan een vrijwillige samenvoeging op gemeentelijk vlak per 01.01.2025. De steden Borgloon en Tongeren hebben gelijkaardig besloten op 17.10.2023.
Deze voorgenomen gemeentefusies, beslist door de Vlaamse overheid, hebben noodgedwongen ook gevolgen voor de politiezones waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken. Zo zal op 01.01.2025 moeten worden vastgesteld dat het grondgebied van de politiezones Kanton Borgloon, Limburg Regio Hoofdstad (LRH) en Tongeren-Herstappe veranderd is in de zin dat de gemeente Kortessem en de stad Borgloon door hun gemeentelijke fusie met respectievelijk de stad Hasselt en de stad Tongeren niet langer deel uitmaken van de politiezone Kanton Borgloon.
Het restant van deze politiezone, zijnde de gemeenten Alken, Heers en Wellen kan op zich onmogelijk een politiezone blijven uitmaken gelet op de vereiste van het verzekeren van een basispolitiezorg, zodat het past deze situatie per 1 januari 2025 proactief te regelen en de continuïteit van de politiewerking voorop te stellen.
In die optiek heeft de gemeente Alken op 25.05.2023 en op 30.08.2023 de wens geuit om de politiezone Kanton Borgloon te verlaten en per 01.01.2025 aan te sluiten bij de politiezone LRH. De gemeente Kortessem deed hetzelfde bij gemeenteraadsbeslissing van 26.05.2023.
De stad Borgloon heeft op haar beurt op 26.10.2023 formeel beslist om per 01.01.2025 aan te sluiten bij de politiezone Tongeren-Herstappe. Ook de gemeenten Heers en Wellen hebben in de toekomst voor deze zone gekozen, meer bepaald bij gemeenteraadsbesluit van 30.10.2023 respectievelijk 27.10.2023.
In deze voornoemde besluiten werd aldus door de vijf gemeenten gekozen om de politiezone Kanton Borgloon per 01.01.2025 vrijwillig te ontbinden en aan te sluiten bij andere zones. Dit houdt meteen in dat men de huidige legislatuur in de drie bij de wijziging betrokken politiezones kan uitdoen.
In elk van deze betreffende gemeenteraadsbesluiten werd daarnaast de operationele en organisatorische meerwaarde van de keuze voor aansluiting bij een bepaalde politiezone gemotiveerd, een eerste stap in de procedure van vrijwillige defusie zoals bepaald door art. 91/11 WGP.
De tweede stap behelst het akkoord van alle bij de voorliggende wijziging betrokken gemeenten. Dit akkoord wordt vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.
Volgende procedurestappen en aandachtspunten
Stap 1
De eerste stap - het bepalen van de operationele of organisatorische meerwaarde - werd reeds eerder door de raad genomen (zie hoger).
Stap 2
De tweede stap - de gezamenlijke gemotiveerde aanvraag door alle bij de wijziging van de grenzen van de politiezones betrokken gemeenteraden - ligt thans voor.
Met de ontbinding van de politiezone Kanton Borgloon op 01.01.2025 zal het personeel, goederen, activa en passiva van deze zone worden verdeeld over de zones waarbij wordt aangesloten. De regelgeving bepaalt hieromtrent dat:
De artikelen 91 /12 en 257quinquies/12 WGP bepalen daarom dat naast de uitdrukkelijke verwijzing naar de operationele meerwaarde uit stap 1 bij de aanvraag op advies van de betrokken korpschefs volgende bijlagen gevoegd:
Deze lijsten zijn als bijlagen bij dit besluit gevoegd. Het weze opgemerkt dat uit de parlementaire voorbereiding van de wet blijkt dat deze verdeling (en bijlagen) uiteraard alleen betrekking heeft op de zone waaruit wordt vertrokken. Het personeel, goederen, activa en passiva van de politiezone waarbij wordt aangesloten gaat integraal mee over naar de nieuwe zone.
De wetgeving vergt het akkoord van de gemeenteraden, niet van de politieraden. Toch past het vanuit goed bestuur de organen van de betrokken politiezone te betrekken in het verloop van de procedure en hen derhalve regelmatig te informeren.
Stap 3
De derde stap betreft het Koninklijk Besluit dat het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezones bepaalt. Dit wordt genomen op voordracht van de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie.
Vanaf dit besluit worden de bevoegdheden van de organen van de huidige politiezones Kanton Borgloon, LRH en Tongeren-Herstappe beperkt tot de handelingen die voortvloeien uit het dagelijks beheer, die gaan over de dringende zaken of die betrekking hebben op de lopende zaken. Sanctie is de niet-tegenstelbaarheid aan de organen van de nieuwe politiezones (art. 257quinquies/11 juncto 257quinquies/4 WGP).
Tevens worden de organen van de nieuwe politiezones opgericht. Wat de politieraad betreft, moeten er in principe geen politieraadsverkiezingen worden gehouden vermits de ontbinding van de zone Kanton Borgloon en aansluiting van de gemeenten bij hetzij de zone LRH hetzij de zone Tongeren-Herstappe gepaard gaat met de gemeentelijke fusies Kortessem-Hasselt en Borgloon-Tongeren. De bevoegdheden van de politieraad worden in dit geval uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden van de nieuwe politiezone tot aan de instelling van de nieuwe zones en de algehele vernieuwing van de politieraden begin 2025. Ook worden er in afwachting geen nieuwe politiecolleges gevormd. De bevoegdheden van het politiecollege in de nieuwe politiezones worden tot aan de instelling van de nieuwe zones gezamenlijk uitgeoefend door alle in de respectieve zone betrokken burgemeesters.
Stap 4
Stap 4 is een verzamelstap die de voorbereiding van de instelling van de lokale politie van de nieuwe zones inhoudt. Eenvoudig gesteld duurt hij de rest van het jaar 2024. Na de publicatie van het eerste Koninklijk Besluit dat de territoriale grenzen van de nieuwe zones omschrijft, komt men in een soort tussenperiode waarin zowel de oude zones blijven functioneren (middels hun organen wiens bevoegdheden beperkt worden) en de overgang naar de nieuwe zones dient te worden voorbereid.
Zo moet het mandaat van korpschef in de zgn. ontvangende zones (= zones waarbij de gemeenten van de gedefusioneerde zone aansluiten) niet worden vacant verklaard, omdat deze wijzigingsoperatie zoals hoger gesteld zowel voor de aansluiting bij de zone LRH als voor de aansluiting bij de zone Tongeren-Herstappe gepaard gaat met een fusie van gemeenten (art. 257quinquies/17 WGP). Dit principe geldt mutatis mutandis ook voor de bijzonder rekenplichtige en de politiesecretaris. Bedoeling van deze uitzondering is om geen hiaat te krijgen in de politiebedeling en de voorbereiding naar de nieuwe zonestructuur meteen van start te kunnen laten gaan. Er begint geen nieuw mandaat van korpschef te lopen. De termijn van diens mandaat in de huidige, ontvangende zone blijft doorlopen.
Ter voorbereiding van de nieuw te vormen politiezones zullen in de tussenperiode van 2024 eveneens een aantal zaken moeten worden aangevraagd of stukken worden opgemaakt, waaronder:
Bepaalde beslissingen kunnen de nieuwe zones in wording in dit stadium nog niet treffen, zoals overheidsopdrachten lanceren of personeel werven.
Stap 5
De vijfde stap, met name de eigenlijke instelling van de nieuwe lokale politiezones kan slechts op de eerste dag van een trimester. In casu wordt geopteerd voor 01.01.2025 vermits dit de huidige zones toelaat de lopende legislatuur te voleindigen en de nieuwe zones te starten met een nieuwe, volwaardige termijn. De gemeentelijke fusies gaan bovendien ook in op die datum. Het tweede Koninklijk Besluit zal dan ook noodgedwongen terugwerkende kracht krijgen.
Samenvattend
Na de beslissingen van alle betrokken gemeenteraden zal de gezamenlijke gemotiveerde aanvraag tot wijziging per 01.01.2025 van de grenzen van de politiezones Kanton Borgloon, LRH en Tongeren-Herstappe worden bezorgd aan de ministers van Binnenlandse zaken Justitie met het oog op het nemen van het koninklijk besluit tot bepaling van het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezones.
Er wordt een gemotiveerde aanvraag tot wijziging per 01.01.2025 van de grenzen van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad (LRH) en de politiezone kanton Borgloon ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie in die zin dat de gemeenten Alken en Kortessem toetreden tot de huidige politiezone de politiezone Limburg Regio Hoofdstad (LRH).
Er wordt notie genomen van het feit de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen op dezelfde datum toetreden tot de politiezone Tongeren-Herstappe.
Op advies van de korpschefs van de politiezones Limburg Regio Hoofdstad (LRH), Kanton Borgloon en Tongeren-Herstappe worden volgende handelingen aangenomen:
Deze lijsten worden integraal bij dit besluit gevoegd.
Het personeel, de goederen en activa en passiva van de huidige politiezone Limburg Regio Hoofdstad (LRH) zullen integraal naar de betreffende nieuwe, hierboven omschreven politiezone overgaan.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 28.01.2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Het koninklijk besluit van 01.04.2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling.
Het besluit van de gemeenteraad van 03.07.2009 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tongeren en de gemeente Kortessem inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.04.2015 houdende de goedkeuring van de geactualiseerde samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tongeren en de gemeente Kortessem inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2022 houdende de goedkeuring van het GAS-reglement PZ kanton Borgloon met ingang van 01.01.2023.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.11.2023 houdende de goedkeuring van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Kortessem met de stad Hasselt met als beoogde samenvoegingsdatum 01.01.2025.
Op 03.07.2009 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Tongeren inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit, goed.
Op 24.04.2015 werd een geactualiseerde overeenkomst goedgekeurd.
Naar aanleiding van de fusie van de gemeente Kortessem met de stad Hasselt - goedgekeurd door de gemeenteraad op 21.11.2023 - wenst de stad Hasselt, voor het bekomen van subsidies vanuit de federale overheid, een samenwerkingsovereenkomst op te stellen met de gemeente Kortessem in het kader van de uitvoering van GAS-bemiddeling.
Artikel 13 van de huidige overeenkomst met de stad Tongeren vermeldt "[...] De deelnemende steden en gemeenten kunnen hun samenwerking met de stad Tongeren stopzetten mits een opzeggingstermijn van drie maanden. [...]".
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven voor het opzeggen van de huidige samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Tongeren inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties.
De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Tongeren inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit, op te zeggen met een opzeggingstermijn van drie maanden - zoals gestipuleerd in artikel 13 van de overeenkomst - dewelke een aanvang neemt vanaf heden en loopt tot 14.03.2024.
Een afschrift van dit besluit wordt via mevr. Sara Hulsmans, GAS-bemiddelaar stad Tongeren, digitaal overgemaakt aan de stad Tongeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 28.01.2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Het koninklijk besluit van 01.04.2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling.
Het besluit van de gemeenteraad van 03.07.2009 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tongeren en de gemeente Kortessem inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.04.2015 houdende de goedkeuring van de geactualiseerde samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tongeren en de gemeente Kortessem inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2022 houdende de goedkeuring van het GAS-reglement PZ kanton Borgloon met ingang van 01.01.2023.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.11.2023 houdende de goedkeuring van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Kortessem met de stad Hasselt met als beoogde samenvoegingsdatum 01.01.2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 houdende de goedkeuring van de opzeg van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tongeren en de gemeente Kortessem inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.
Op 03.07.2009 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Tongeren inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit, goed.
Op 24.04.2015 werd een geactualiseerde overeenkomst goedgekeurd.
Naar aanleiding van de fusie van de gemeente Kortessem met de stad Hasselt - goedgekeurd door de gemeenteraad op 21.11.2023 - wenst de stad Hasselt, voor het bekomen van subsidies vanuit de federale overheid, een samenwerkingsovereenkomst op te stellen met de gemeente Kortessem in het kader van de uitvoering van GAS-bemiddeling.
Er werd beslist om de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Tongeren inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit, op te zeggen met - zoals gestipuleerd in artikel 13 van de overeenkomst - een opzeggingstermijn van drie maanden dewelke een aanvang neemt op 14.12.2023 en loopt tot 14.03.2024.
Stad Hasselt maakte in het kader van de GAS-bemiddeling reeds sinds enkele jaren gebruik van de diensten van de lokale bemiddelaar die werd tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. Sinds juni 2023 heeft de stad een (halftijdse) lokale bemiddelaar aangeworven, die samen met de lokale bemiddelaar van Sint-Truiden de dossiers van het gerechtelijk arrondissement Hasselt voor haar rekening zal nemen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Hasselt inzake bemiddelingsprocedure bij GAS goed te keuren.
De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Kortessem met de stad Hasselt inzake de bemiddelingsprocedure bij Gemeentelijke Administratieve Sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren.
De overeenkomst gaat in op 15.03.2024 en wordt afgesloten voor de duur dat het KB van 01.04.2022 van kracht is, met name tot en met 2024.
Een afschrift van dit besluit wordt via mevr. Marijke Merveillie, GAS-bemiddelaar stad Hasselt, digitaal overgemaakt aan de stad Hasselt.
Een afschrift wordt tevens overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar, de korpschef van de politiezone kanton Borgloon en de Procureur des Konings, met vermelding van de contactgegevens van de GAS-bemiddelaar stad Hasselt.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.04.2022 waarbij schepen Nicole Gielen aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur.
Op 22.02.2019 duidde de gemeenteraad raadslid Nicole Gielen aan als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL.
Raadslid - nu schepen - Gielen werd op 11.04.2019 door de Raad van Bestuur van IGL als bestuurder benoemd en definitief benoemd door de Algemene vergadering op 26.06.2019.
Om die reden kon zij niet meer als vertegenwoordiger optreden en besliste de gemeenteraad op 05.09.2019 om het raadsbesluit van 22.02.2019 in te trekken en toenmalig schepen - nu raadslid - Ria Steegmans als gemeentelijk afgevaardigde aan te duiden.
Toen schepen Ria Steegmans opgevolgd werd door raadslid Nicole Gielen besliste de gemeenteraad op 29.04.2022 om schepen Nicole Gielen opnieuw aan te wijzen als vertegenwoordiger van de gemeente. Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur stelt "[...] Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen. [...]"
De gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe afgevaardigde aan te duiden voor de Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging IGL.
Als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergaderingen van Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg, afgekort IGL, wordt - voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur - aangewezen: raadslid Anneleen Meekers, wonende Aartsbisschop Graulsstraat 15 te 3720 Kortessem.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 waarbij raadslid Anneleen Meekers aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur.
De gemeente is deelnemer van IGL.
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL.
Gelet op de oproepingsbrief van 25.10.2023 voor de algemene vergadering van IGL op 21.12.2023 om 18u00, die de volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agenda van de algemene vergadering van IGL op 21.12.2023 wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan IGL.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.03.2019 om raadslid, toen schepen Camille Cuyx voor te dragen als afgevaardigde voor het Algemeen comité van Limburg.net, met schepen Luc Dullaers als vaste plaatsvervanger.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur.
De gemeente is lid bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net.
Artikel 442 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat in elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging een Algemeen comité kan opgericht worden om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren.
Het Algemeen comité dient te bestaan uit afgevaardigden van de gemeenten waarbij elke gemeente één afgevaardigde heeft. Elke deelnemende gemeente mag bijgevolg één vertegenwoordiger voordragen die namens haar in het Algemeen comité zetelt. Het voorgedragen lid moet een natuurlijke persoon zijn die in de gemeente lid is van het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente een vaste plaatsvervanger aan.
Op 29.03.2019 besliste de gemeenteraad om schepen, nu raadslid Camille Cuyx voor te dragen als afgevaardigde voor het Algemeen comité van Limburg.net, met schepen Luc Dullaers als vaste plaatsvervanger.
Aangezien raadslid Camille Cuyx geen lid meer is van het college van burgemeester en schepenen wordt de gemeenteraad, in overeenstemming met artikel 442 van het Decreet lokaal bestuur en de statuten van Limburg.net, gevraagd om over te gaan tot aanduiding van een nieuwe afgevaardigde (en vaste plaatsvervanger) voor het Algemeen comité.
De gemeenteraad draagt schepen Luc Dullaers, wonende Hasseltsesteenweg 15 te 3720 Kortessem voor als afgevaardigde voor het Algemeen comité van Limburg.net, met 1ste schepen Alexander Wouters, wonende Tapstraat 11 te 3720 Kortessem, als vaste plaatsvervanger.
Een getekend afschrift van dit besluit wordt in tweevoud verzonden aan Limburg.net.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in zonderheid artikel 427 en artikel 432 dat stelt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald dient te worden voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 houdende de goedkeuring van schepen Donald Martens als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van Limburg.net.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur.
De gemeente is lid bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net.
Op 11.10.2023 besliste de raad van bestuur van Limburg.net de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 20.12.2023 goed te keuren met volgende agendapunten:
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.11.2023 - 'Opdrachthoudende vereniging Limburg.net: mandatering afgevaardigde in de Algemene vergadering van 20.12.2023' - wordt ingetrokken.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20.12.2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Pieter Jamaer bij agendapunt 11: Aanpassing 4 - Meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente
Een bedrag van 25000 euro toevoegen bij het punt MJP 000609 projectsubsidies
Deze som dient om gedeeltelijk tegemoet te komen aan het duurzaamheid dossier ingediend door FC Vliermaal
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/04 van 03.05.2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 13.12.2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.12.2020 werd de aanpassing 1 meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 17.12.2021 werd de aanpassing 2 meerjarenplan 2020.2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.11.2022 werd de aanpassing 3 meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Zowel het meerjarenplan als de aanpassingen ervan zijn een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
Heden wordt de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
De financieel directeur stelde het ontwerp van de aanpassing op in overleg met het managementteam. Het eindresultaat werd besproken in het managementteam van 24.11.2023, en in het college van burgemeester en schepenen van 29.11.2023.
Het managementteam heeft kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in zitting van 24.11.2023, en verleende positief advies.
De aanpassing 4 van het meerjarenplan, de aangepaste toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 29.11.2023.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025.
De gemeenteraad stelt de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/04 van 03.05.2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het besluit van het managementteam van 24.11.2023 waarbij positief advies verleend werd aangaande de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 13.12.2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.12.2020 werd de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 17.12.2021 werd de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.11.2022 werd de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Zowel het meerjarenplan als de aanpassingen ervan zijn een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
Heden wordt de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
De financieel directeur stelde het ontwerp van de aanpassing op in overleg met het managementteam. Het eindresultaat werd besproken in het managementteam van 24.11.2023, en in het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 29.11.2023.
Het managementteam heeft kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, in zitting van 24.11.2023, en verleende positief advies.
De aanpassing van het meerjarenplan, de aangepaste toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 29.11.2023.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW goed.
De gemeenteraad stelt de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel vast.
De vastgestelde aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 met aangepaste toelichting en documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Een afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 verzonden worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van het schepencollege van 09.09.2021 betreffende de goedkeuring van de verhoging van de gemeentelijke toelage aan de kerkfabrieken voor 2022-2025.
De rubriek 210 hoofdgebouw werd verhoogd van €13900,00 naar €21428,66, ingevolge dringende herstellingswerken. De aanpassing valt binnen de grenzen van de overeengekomen bedragen in de jaren 2022 tot 2025.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 27.11.2023.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem goed
De tussenkomst van de gemeente in de exploitatie-uitgaven verhoogt hierdoor voor Sint-Pieter Kortessem maar valt binnen de grenzen van de overeengekomen bedragen in de jaren 2022 tot 2025 voor alle kerkfabrieken samen.
2023 | 2024 | 2025 | ||
3720 Kortessem | Sint-Pieter | 12.610,00 | 20.128,66 | 13.190,00 |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van het schepencollege van 09.09.2021 betreffende de goedkeuring van de verhoging van de gemeentelijke toelage aan de kerkfabrieken voor 2022-2025.
Door de samenvoeging van de kerkfabrieken van Vliermaal en Vliermaalroot bij Wintershoven dient deze een aanpassing meerjarenplan door te voeren.
In 2023 is er nog een vermindering van de gemeentelijke toelage met € 2.731,60. In 2024 een vermeerdering met € 13.253,89 en in 2025 een vermeerdering met € € 24.145,63. Door het wegvallen van de kerkfabrieken van Vliermaal en Vliermaalroot, valt de aanpassing binnen de grenzen van de overeengekomen bedragen in de jaren 2022 tot 2025.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Wintershoven wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 26.10.2023.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Wintershoven goed
De tussenkomst van de gemeente in de exploitatie-uitgaven verhoogt hierdoor voor Wintershoven maar valt weg voor Vliermaal en Vliermaalroot en bedraagt hierdoor voor de jaren 2023 tot 2025:
2023 | 2024 | 2025 | ||
3722 Wintershoven | Sint-Pietersbanden | 64.733,16 | 72.793,09 | 60.677,63 |
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd een overleg te plannen met het college van burgemeester en schepenen vooraleer er gestart wordt met de herstellingswerken aan de kapellen in Wintershoven zoals opgenomen in de beleidsnota.
In het kader van een uniforme behandeling van alle Kortessemse kerkfabrieken wenst de gemeenteraad zicht te hebben op de totale kostprijs van alle te restaureren kapellen door de kerkfabrieken. Daarnaast dient er standpunt ingenomen te worden inzake het al dan niet restaureren van kapellen in privé-eigendom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven.
Het besluit van de gemeenteraad van 18.11.2022 betreffende de goedkeuring van het budget 2023 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-uitgaven. Kerkfabriek St. Quintinus Guigoven vraagt een verhoging van de exploitatietoelage van € 5.990,06 van de gemeente.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven werd door de kerkraad goedgekeurd op 12.10/2023.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven valt buiten de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek doch valt binnen de grenzen van het gezamenlijke meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven goed met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermeerdert hierdoor met € 5.990,06 en wordt € 37.383,69.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
Het besluit van de gemeenteraad van 18.11.2022 betreffende de kennisneming van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
Het besluit van de gemeenteraad van 18.11.2022 betreffende de goedkeuring van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-uitgaven en in de investeringsuitgaven en -ontvangsten. Kerkfabriek Sint Pieter Kortessem vraagt een verhoging van de exploitatietoelage met € 4.008,84 van de gemeente
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door de kerkraad aangemaakt op 27.11.2023.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 30.11.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabrieken en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente wijzigt hierdoor van € 1.970,61 naar € 5.979,45.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven. .
Het besluit van de gemeenteraad van 18.11.2022 betreffende de goedkeuring van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven doet een verlaging van de exploitatietoelage van de gemeente met € 1.607,30.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad goedgekeurd op 26.10.2023.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en binnen de grenzen van het gezamenlijke meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermindert hierdoor met € 1.607,30 en wordt € 64.733,16.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
Het besluit van de gemeenteraad van 18.11.2022 betreffende de kennisneming van het budget 2023 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Voorziene investeringen welke niet gaan plaatsvinden/hebben plaatsgevonden, worden overgebracht naar het budget van 2024. Er zijn geen wijzigingen in de exploitatie waardoor de gemeentelijke toelage ongewijzigd blijft.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door de kerkraad goedgekeurd op 03.07.2023.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente blijft hierdoor ongewijzigd op € 29.841,04.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven.
Het besluit van het schepencollege van 09.09.2021 betreffende de goedkeuring van de verhoging van de gemeentelijke toelage aan de kerkfabrieken voor 2022-2025.
Het budget 2024 van kerkfabriek St. Quintinus Guigoven wordt voor goedkeuring voorgelegd.
Het budget 2024 van kerkfabriek St. Quintinus Guigoven werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 30.11.2023.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven valt niet binnen de grenzen van het aangepaste meerjarenplan van de kerkfabriek maar wel binnen het gezamenlijk meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad wordt daarom gevraagd het budget 2024 van kerkfabriek St.Quintinus Guigoven goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het budget voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St. Quintinus Guigoven goed met volgende samenvatting:
Exploitatiebudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 12.700,00 | 52.380,00 | -39.680,00 | |
Overschot/tekort exploitatie n-2 | 390,71 | |||
gecorrigeerd overschot/tekort in budget n-1 | -3.153,37 | |||
|
-42.442,66 |
Tussenkomst gemeente: € 42.442,66
Investeringsbudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 97.278,39 | 110.000,00 | -12.721,61 | |
Overschot/tekort investeringen n-2 | 12.721,61 | |||
Overschot/tekort investeringen n-1 | 5.103,68 | |||
|
5.103,68 |
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd een juiste en correcte verdeling van de kosten te doen tussen het kerkbestuur en de vzw kerk Guigoven.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
Het budget 2024 van kerkfabriek St. Pieter Kortessem wordt voor akteneming voorgelegd.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Pieter Kortessem werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 27.11.2023 .
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Pieter Kortessem valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en valt binnen de grenzen van het gezamenlijke meerjarenplan van de gemeente
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek St .Pieter Kortessem.
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St. Pieter Kortessem met volgende samenvatting:
Exploitatiebudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 24.437,50 | 47.200,65 | -22.763,15 | |
Overschot/tekort exploitatie n-2 | -17.822,76 | |||
gecorrigeerd overschot/tekort in budget n-1 | 13.991,89 | |||
|
18.932,28 |
Tussenkomst gemeente: € 18.932,28
Investeringsbudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 3.000,00 | 3.000,00 | 0,00 | |
Overschot/tekort investeringen n-2 | 0,00 | |||
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | |||
|
0,00 |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St. Amandus Zammelen.
Het budget 2024 van kerkfabriek St. Amandus Zammelen wordt voor akteneming voorgelegd.
Het budget 2024 van kerkfabriek St. Amandus Zammelen werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 03.07.2023.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 01.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Amandus Zammelen valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en binnen het gezamenlijk meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen.
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St. Amandus Zammelen met volgende samenvatting:
Exploitatiebudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 3.023,50 | 33.016,94 | -29.993,44 | |
Overschot/tekort exploitatie n-2 | 4.692,02 | |||
gecorrigeerd overschot/tekort in budget n-1 | -530,55 | |||
|
25.831,97 |
Tussenkomst gemeente: € 25.831,97
Investeringsbudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 550.000,00 | 550.000,00 | 0,00 | |
Overschot/tekort investeringen n-2 | 8.250,00 | |||
Overschot/tekort investeringen n-1 | 16.500,00 | |||
|
24.750,00 |
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
Het besluit van het schepencollege van 09.09.2021 betreffende de goedkeuring van de verhoging van de gemeentelijke toelage aan de kerkfabrieken voor 2022-2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
Het budget 2024 van kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven wordt voor akteneming voorgelegd .
Het budget 2024 van kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad goedgekeurd in de vergadering van 26.10.2023.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 02.12.2023, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven valt binnen de grenzen van het aangepaste meerjarenplan van de kerkfabriek en binnen het gezamenlijk meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven.
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.Pietersbanden Wintershoven met volgende samenvatting:
Exploitatiebudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 19.843,00 | 93.590,00 | -73.747,00 | |
Overschot/tekort exploitatie n-2 | 25.283,02 | |||
gecorrigeerd overschot/tekort in budget n-1 | -24.329,11 | |||
|
-72.793,09 |
Tussenkomst gemeente: € 72.793,09
Investeringsbudget | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo | |
voor overboekingen | 34.000,00 | 34.000,00 | 0,00 | |
Overschot/tekort investeringen n-2 | 34.322,20 | |||
Overschot/tekort investeringen n-1 | -34.322,20 | |||
|
0,00 |
Aan de kerkfabriek van Wintershoven wordt gevraagd een overleg te plannen met het college van burgemeester en schepenen vooraleer er gestart wordt met de herstellingswerken aan de kapellen in Wintershoven zoals opgenomen in de beleidsnota.
In het kader van een uniforme behandeling van alle Kortessemse kerkfabrieken wenst de gemeenteraad zicht te hebben op de totale kostprijs van alle te restaureren kapellen door de kerkfabrieken. Daarnaast dient er standpunt ingenomen te worden inzake het al dan niet restaureren van kapellen in privé-eigendom.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het KB van 07.04.2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone, en latere wijzigingen.
Het besluit van het politiecollege van 03.12.2021 inzake de vastlegging van de verdeelsleutel boekjaar 2022 en goedkeuring van de prognose gemeentelijke dotaties aan de politiezone periode 2022-2025.
Het politiecollege van 10.11.2023 keurde de verdeelsleutel boekjaar 2024 en de prognose gemeentelijke dotaties periode 2024-2026 goed, niettegenstaande dat Kortessem tegen stemde. Dit besluit werd ons overgemaakt per mail op 21.11.2023.
Bij besluit van het politiecollege van 10.11.2023 werd goedkeuring verleend aan de vastlegging van volgende percentages van het aandeel van elke gemeente in de globale gemeentelijke dotatie voor boekjaar 2024 (geen wijziging t.o.v. 2023):
Bovenstaande leidt tot volgende prognose van de gemeentelijke dotaties aan de politiezone periode 2024-2026:
GEMEENTE | AANDEEL | 2024 | 2025 | 2026 |
Alken | 25,3589% | 972.175,83 | 1.001.341,10 | 1.031.381,34 |
Borgloon | 26,1570% | 1.002.771,70 | 1.032.854,85 | 1.063.840,49 |
Heers | 15,3823% | 589.704,98 | 607.396,13 | 625.618,01 |
Kortessem | 17,6881% | 678.104,47 | 698.447,60 | 719.401,03 |
Wellen | 15,4137% | 590.910,43 | 608.637,74 | 626.896,87 |
TOTAAL | 100,0000% | 3.833.667,40 | 3.948.677,42 | 4.067.137,75 |
Het politiecollege vraagt deze cijfers ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, evenals ten gepaste tijde een digitaal afschrift van het raadsbesluit over te maken aan de Provincie Limburg.
Gezien de nakende fusie tussen Kortessem en Hasselt en de verandering van politiezone voor de gemeente Kortessem, werd door Kortessem gevraagd het aandeel uit het reservefonds te onttrekken waardoor Kortessem in het politiecollege van 10.11.2023 tegen het voorliggend ontwerp heeft gestemd. Voor 2024 is er aldus geen consensus wat betreft de verdeelsleutel voor 2024, hoewel deze consensus wel nodig is. De ministeriële omzendbrief PLP 63 verwoordt het zo : “lk verzoek de lokale beIeidsverantwoordelijken om over de politiebegroting en de eruit voortvloeiende gemeentelijke dotatie(s) grondig en in een goede verstandhouding te overleggen. Om geschillen te vermijden, dient de gemeentelijke bijdrage goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad vooraleer de begroting van de politiezone wordt gestemd door de politieraad.”
Ondertussen vond er nog overleg plaats waarin men elkaar toch gevonden heeft.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verdeelsleutel voor boekjaar 2024 en de prognoses betreffende de gemeentelijke dotaties voor de jaren 2024-2026 goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de verdeelsleutel boekjaar 2024 alsook de prognose gemeentelijke dotaties aan de politiezone periode 2024-2026 zoals beslist door het politiecollege op 10.11.2023 en overgemaakt per mail op 21.11.2023 goed.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de PZ kanton Borgloon alsook aan de Provincie Limburg - Dienst Federale Taken (federaaltoezicht@limburg.be).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De heraanleg van de Finse piste kadert in de opwaardering en renovatie van het huidige gemeentelijk patrimonium.
Daarnaast wordt ook specifiek de erosieproblematiek ter plaatse aangepakt met passende behandelingen en preventieve maatregelen.
In het kader van de opdracht “Studie heraanleg Finse piste en erosiemaatregelen” werd een bestek met nr. 2023-590 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 15.702,48 + € 3.297,52 (21% btw) = € 19.000,00.
Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2220000/20/0742 (actie/raming AC000070/MJP000814) van het meerjarenplan 2020-2025.
Het krediet zal voorzien worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Studie heraanleg Finse piste en erosiemaatregelen” goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Aanleiding en context
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20.01.2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenst de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
De Regioraad Limburg wenst gezamenlijke opdrachten te organiseren voor het uitvoeren van een onderzoek in het kader van een nieuw totaal verloningsbeleid. Hiertoe werd vastgesteld dat de besturen een gezamenlijk belang hebben omdat / omwille van:
Argumentatie
Volgende gezamenlijke opdrachten zijn in de eerste fase noodzakelijk om conceptueel een nieuw verloningsbeleid uit te werken:
Deze gezamenlijke opdrachten hebben tot doel te komen tot de ontwikkeling van een conceptueel gemeenschappelijk Limburgs kader waarvan alle deelnemende besturen (partijen) eigenaar zijn.
Middels de samenwerkingsovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt voor de verdere organisatie van deze gezamenlijke opdrachten.
Het vervolgtraject kan bestaan uit de aanstelling van een dienstverlener ter ondersteuning bij de implementatie van een bepaald model binnen het lokaal / provinciaal bestuur.
Het vervolgtraject kan desgevallend tevens via één of meer occasionele gezamenlijke opdrachten georganiseerd worden. De afspraken daarover zullen in een bijakte aan de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen worden.
Stad Hasselt zal optreden als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, …. De deelnemende lokale besturen dienen wel de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Er wordt een boeteclausule voorzien voor het geval dat een partij deze samenwerkingsovereenkomst na ondertekening alsnog wenst te beëindigen.
Aangezien het aantal partijen van deze samenwerkingsovereenkomst nog niet vaststaat en de overeenkomst dus nog niet gefinaliseerd kan worden, wordt het ontwerp ervan ter goedkeuring voorgelegd. De finalisering van de samenwerkingsovereenkomst betreft enkel de toevoeging van alle deelnemende partijen.
Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Er wordt voorgesteld om over te gaan tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er minimum 20 deelnemende partijen zijn.
De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten in het kader van een Limburgse rechtspositieregeling goed te keuren en over te gaan tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er minimum 20 deelnemende partijen zijn.
De gemeenteraad keurt bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nog gefinaliseerd door toevoeging van de deelnemende partijen.
De gemeenteraad keurt goed dat overgegaan wordt tot ondertekening van de definitieve versie van deze samenwerkingsovereenkomst op voorwaarde dat tegen uiterlijk 31.12.2023 minimum 20 partijen aansluiten bij deze samenwerkingsovereenkomst op basis van een goedkeuringsbesluit van het bevoegde orgaan van de deelnemende partijen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Blue deal
Blauwdruk Hemelwater- en Droogteplannen (versie juni 2022)
Rapport CIW met verwijzing naar Europese kaderrichtlijn water
De gemeente Kortessem, in samenwerking met Fluvius, is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van een uitgebreid hemelwater- en droogteplan. Dit plan is een reactie op de veranderende neerslagpatronen als gevolg van klimaatverandering, met meer regen in de winter en minder in de zomer, samen met intensievere buien gevolgd door drogere periodes.
Het hoofddoel van dit plan is om hemelwater in de gemeente maximaal ter plaatse vast te houden, te laten infiltreren, of te gebruiken als een alternatieve waterbron, in plaats van het onmiddellijk af te voeren. Hierdoor wordt niet alleen wateroverlast verminderd, maar wordt ook bijgedragen aan het aanvullen van het grondwater. Het plan is ontwikkeld met het oog op een integrale benadering van waterbeheer en heeft als doel om synergieën te creëren met andere gemeentelijke doelstellingen.
De Blue Deal-initiatief van de Vlaamse overheid benadrukt dat gemeenten na 2024 alleen toegang zullen hebben tot watergerelateerde subsidies als ze beschikken over een ambitieus hemelwater- en droogteplan.
Het plan dat voorligt, omvat een grondige omgevingsanalyse, een beschrijving van de juridische en beleidsmatige context, identificatie van knelpunten en kansen, een visie op gemeentelijk niveau en per specifieke deelzone, evenals een actieplan. Dit alles is het resultaat van een participatief proces waarbij verschillende belanghebbenden betrokken waren.
Nu is het aan het gemeentebestuur om de prioriteiten voor de uitvoering van de acties in dit hemelwater- en droogteplan vast te stellen. Het plan is een langetermijnproject met concrete maatregelen om problemen op te lossen die verband houden met waterbeheer in de gemeente Kortessem.
De dienst Ruimte adviseert de gemeenteraad om het hemelwater- en droogteplan goed te keuren.
Het Hemelwater- en droogteplan voor Kortessem en de prioritering van de in het plan opgenomen acties worden goedgekeurd. Het Hemelwater- en droogteplan Kortessem maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het goedgekeurd Hemelwater- en droogteplan zal gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De projectvereniging ‘wijk-werken Haspengouw’ werd oorspronkelijk voor 6 jaar opgericht om het wijk-werken te organiseren in de regio vanaf juli 2018.
8 Haspengouwse gemeenten verenigden zich: Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Borgloon, Wellen, Kortessem en Alken (zie originele statuten als bijlage).
Vervolgens, in 2020, werd de opdracht van de vereniging uitgebreid met extra bovenlokale taken met betrekking tot het beleidsdomein sociale economie en tewerkstelling. De statuten werden in die zin aangepast (zie statuten in bijlage).
De vereniging kende een naamswijziging in 2023 (zie statuten in bijlage).
Een projectvereniging kent een wettelijke termijn van maximaal 6 jaar, dus de erkenning van ‘Bijzig’ stopt eind juni 2024. Wegens de fusies van Borgloon en Kortessem vanaf 2025, is een eenvoudige verlenging met 6 jaren niet mogelijk. Na intensief overleg met VVSG en ABB komen we tot het besluit dat er slechts 1 juridisch correcte piste bestaat voor continuering van de projectvereniging. Deze procedure wordt nu toegepast door de 8 deelnemende lokale besturen (nog in december 2023), omdat dit wettelijk niet wordt toegestaan in het verkiezingsjaar 2024. Er is geen inhoudelijke wijziging.
Lokaal bestuur Kortessem zou dus enkel nog voor de tweede helft van 2024 verder deelnemen en zo de huidige werking nog garanderen tot eind 2024 maar sluit niet meer aan bij de vernieuwing van de statuten vanaf 01.01.2025.
De gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de projectvereniging 'Bijzig' goed te keuren van 01.07.2024 tot 31.12.2024.
De gemeenteraad keurt de verlenging goed van de projectvereniging 'Bijzig' van 01.07.2024 tot 31.12.2024.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd.
-
Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 14.12.2023.
Aangezien de gemeenteraad op 21-11-2023 heeft beslist tot samenvoeging van de gemeente Kortessem en de stad Hasselt.
Aangezien we op de gemeenteraad van 17-02-2023 de aanpassing van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval hebben goedgekeurd voor 5 jaar eindigend op 31-12-2027
Aangezien vanaf 2025 het belastingsreglement voor huisbelasting dient gelijkgesteld te worden met de stad Hasselt
Aangezien de stad Hasselt een gelijkaardig reglement heeft voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen
Besluit:
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een aanpassing door te voeren in het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De aanpassing dient te gebeuren in artikel 9 bedrag van de kohier belasting. De gemeentelijke tussenkomst voor elke vorm van samengesteld gezin bedraagt 60,30 euro.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een aanpassing door te voeren in het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De aanpassing dient te gebeuren in artikel 9 bedrag van de kohier belasting. De gemeentelijke tussenkomst voor elke vorm van samengesteld gezin bedraagt 60,30 euro.