De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 28.04.2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 28.04.2023 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41, 9°.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 27.12.2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, waarbij in artikel 14 de gemeente Kortessem samen met de gemeenten Alken, Borgloon, Heers en Wellen wordt gedefinieerd als een politiezone.
Steden, gemeenten en dus ook politiezones worden geconfronteerd met financieel-economische uitdagingen waardoor het verbeteren van de rendabiliteit, efficiëntie en effectiviteit een constante oefening geworden is.
Budgettaire, organisatorische en maatschappelijke veranderingen binnen het justitie- en veiligheidsbeleid hebben het voorbije decennium een steeds grotere druk uitgeoefend op de werking van de lokale politiezones en de ondersteuning van deze zones door de federale politie.
De werking van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus staat zwaar onder druk. De structurele onderfinanciering en een personeelsdeficit hebben de dienstverlening van de federale politie maar “ook de constructie van de geïntegreerde politie scheefgetrokken” (De Ruyver, 2018). Vanwege de constellatie van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, hebben de besparingen binnen de federale politie ook een invloed op de werking van de lokale politie (De Ruyver & Janssens, 2013; Van Nuffel, 2010). Een lokale politie die naast de zeven basisfunctionaliteiten ook tal van andere taken moet uitvoeren en dit in een veranderende context.
Politiezones worden geconfronteerd met andere verwachtingen van burgers, bestuurlijke en gerechtelijke overheden. Veranderde verwachtingen die leiden tot een zwaarder takenpakket. Denk aan milieudelicten, de ondersteuning van bestuurlijke handhaving, de M-werking, FJC-werking, Hycap,… Nochtans wordt van de lokale politiezones onverminderd verwacht dat ze een effectieve en efficiënte politiezorg aanbieden aan hun bevolking.
De politiezone Alken/Borgloon/Heers/Kortessem/Wellen (ook gekend als kanton Borgloon) is qua omvang, bereik en capaciteit een kleine, eerder landelijke politiezone. De zone telt 70 operationele politiemensen die geacht worden om een volwaardige basispolitiezorg te leveren en aandacht te hebben voor nieuwe fenomenen en ontwikkelingen om op die manier op een efficiënte wijze de veiligheidsbehoeften af te dekken.
Om een antwoord te bieden op bovenstaande maatschappelijke veranderingen en besparingen is het aangewezen om op zoek te gaan naar samenwerkingsmodellen en schaalvergroting teneinde een kwaliteitsvolle politie aan de burger en samenleving te kunnen blijven aanbieden.
Daarnaast zijn er momenteel fusieplannen tussen de steden Borgloon en Tongeren en anderzijds de gemeente Kortessem en de stad Hasselt.
De gemeenteraad van Tongeren heeft op 30.08.2021 de principiële fusiebeslissing heeft genomen. De gemeenteraad van Borgloon nam op 02.09.2021 een gelijkaardige beslissing.
De gemeenteraad van Kortessem mandateerde op 15.12.2022 het college van burgemeester en schepenen om gemeentelijke fusiegesprekken te voeren met Hasselt. Aansluitend hierop nam de gemeenteraad van Hasselt op 24.01.2023 eenzelfde beslissing ten aanzien van hun college.
Op 25.04.2023 gaf de gemeenteraad van Hasselt zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van de stad Hasselt met de gemeente Kortessem. De gemeenteraad van Kortessem keurde op zijn beurt op 28.04.2023 de samenvoeging van de gemeente Kortessem met de stad Hasselt principieel goed.
Deze fusieplannen hebben mogelijk ook een impact op de samenstelling van de politiezone kanton Borgloon.
Verantwoording
Binnen de huidige context met slinkende middelen en toegenomen taken wordt het steeds moeilijker de basispolitiezorg inzake onthaal, wijk, interventie, verkeer, recherche, slachtofferbejegening en handhaving openbare orde te verzekeren, laat staan de zwaardere belasting met federale en gerechtelijke opdrachten.
De maatschappij ziet zich daarenboven geconfronteerd met fenomenen als intra-familiaal geweld waar extra aandacht aan besteed moet worden en met de zgn. “hidden impact crimes” (Van der Wiele, 2019) waarmee ondermijnende criminaliteit, cybercriminaliteit en gewelddadig radicalisme omschreven wordt. Hierdoor wordt van de lokale politiemedewerkers specialisatie gevraagd op nieuwe - vaak digitale - domeinen. Tevens vraagt dit een sterkere uitgebouwde wijkdienst als ‘oren en ogen’ van de lokale politie. Een lokale inbedding en wijkkennis die cruciaal is voor de aanpak van overlast en criminaliteit.
De zone Alken/Borgloon/Heers/Kortessem/Wellen (ook gekend als kanton Borgloon) - zoals hoger reeds aangehaald qua omvang, bereik en capaciteit een kleine, eerder landelijke politiezone – heeft in dit opzicht op zich onvoldoende slagkracht.
Om een antwoord te bieden op bovenvermelde maatschappelijke veranderingen en budgettaire uitdagingen is het derhalve aangewezen om op zoek te gaan naar duurzame samenwerkingsmodellen en schaalvergroting teneinde een kwaliteitsvolle politie aan de burger en samenleving te kunnen blijven bieden.
De wet van 07.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, voorziet daartoe in de artikelen 91/1 e.v. twee formele modellen met name de vrijwillige samensmelting van de politiezones (fusie) of de wijziging van de grenzen van de politiezones wanneer deze een operationele of organisatorische meerwaarde heeft én niet leidt tot een verhoging van het huidige aantal politiezones (gemeenzaam defusie genoemd).
Om op gemeentelijk vlak ook in de toekomst een betere dienstverlening voor de burger te kunnen beiden en een sterker beleid te kunnen voeren mandateerde de gemeenteraad op 15.12.2022 (een afvaardiging van) het college van burgemeester en schepenen om mogelijke fusiegesprekken te voeren met de stad Hasselt (al dan niet met districten).
Gelet op bovenstaande argumenten is het op politioneel vlak minstens even primordiaal aan te sluiten bij een groter en slagkrachtiger geheel om zo een kwaliteitsvolle politiezorg te kunnen blijven bieden aan de inwoners van Kortessem.
In die optiek wenst de gemeente Kortessem conform de artikelen 91/11 e.v. van de wet 07.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, aan te sluiten bij de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
Hiermee wordt voldaan aan de vereiste operationele of organisatorische meerwaarde voor de wijziging van de grenzen van politiezones.
Deze aansluiting bij de politiezone Limburg Regio Hoofdstad én het daarmee gepaard gaande verlaten van de politiezone kanton Borgloon zou idealiter ingaan bij de aanvang van de nieuwe legislatuur met name op 01.01.2025.
Deze datum laat toe een traject op te stellen tussen de betrokken politiezones en de huidige legislatuur in de zone kanton Borgloon uit te doen.
De gemeenteraad wenst de politiezone kanton Borgloon te verlaten op 01.01.2025 en op die datum aan te sluiten bij de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
Er wordt hiertoe een formele aanvraag gericht naar de overige gemeenteraden van de zones kanton Borgloon en Limburg Regio Hoofdstad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 10.09.2021 waarbij het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 26.09.2019 waarbij het verbeterplan, opgesteld in het kader van organisatiebeheersing, goedgekeurd werd.
Conform het decreet lokaal bestuur (DLB) moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De organisatie moet een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vastleggen. Op 10.09.2021 keurde de gemeenteraad het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed.
Op geregelde tijdstippen komt de stuurgroep 'organisatiebeheersing' samen om de voortgang van de verbeteracties, opgenomen in het verbeterplan, te bespreken.
De Algemeen directeur dient jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politiek niveau. Op die manier is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De gemeenteraad neemt kennis van de huidige stand van zaken van het 'verbeterplan', opgesteld in het kader van organisatiebeheersing en -ontwikkeling, met daarin opgenomen o.a. doelstellingen, risico's en verbeteracties.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.05.2015 waarbij het ontwerp van de statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging ‘PG Haspengouw’ goedgekeurd werd en beslist werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, af te sluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij schepen Luc Dullaers aangeduid werd als afgevaardigde in de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Leader Haspengouw, met schepen Camille Cuyx als zijn plaatsvervanger.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.03.2019 aangaande de goedkeuring van de statutenwijziging van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw.
Op 09.05.2023 werd een brief van de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland ontvangen betreffende ‘Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw – PDPO III – Goedkeuring jaarverslag 2022 en jaarrekening 2022’.
Conform artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, dienen het jaarverslag en de jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
De provincieraad keurde op 26.04.2023 het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
Het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw worden goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 houdende de goedkeuring van schepen Donald Martens als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van Limburg.net.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet lokaal bestuur.
De gemeente is lid bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net.
De Raad van Bestuur van Limburg.net besliste op 26.04.2023 de agenda van de Algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 21.06.2023 om 18u00, goed te keuren.
De volgende agendapunten werden vastgesteld:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De agendapunten van de Algemene vergadering van woensdag 21.06.2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.04.2022 waarbij schepen Nicole Gielen aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur.
De gemeente is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Op 10.05.2023 werd de oproepingsbrief ontvangen voor de gewone algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 22.06.2023 om 18u00 die de volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agenda van de gewone algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 22.06.2023 wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Het wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Energiedecreet van 08.05.2009.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij schepen Camille Cuyx aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Een agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 14.03.2023.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30.03.2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg die op dinsdag 27.06.2023 om 18u00 plaatsheeft in PXL-NeXT (blok D) te 3500 Hasselt, Elfde-Liniestraat 24.
Een dossier met documentatiestukken was bij deze oproepingsbrief gevoegd.
De eerste twee agendapunten handelen over het dossier s-Lim.
Een aantal steden en gemeenten is op vandaag toegetreden tot Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. Hiermee werd een aantal opdrachten toevertrouwd aan Fluvius Limburg, meer specifiek het aanbrengen van sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein. Het leveren en verlenen van de dienstverlening inzake sensoren, camera’s en andere apparatuur die onder de smart city-toepassingen vallen, is in elk geval een taak van algemeen belang. Een aantal Limburgse gemeentebesturen heeft zich in dat opzicht willen verenigen om deze taak intergemeentelijk aan te pakken en heeft aldus hiervoor een beheersoverdracht verricht bij Fluvius Limburg.
Ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat op het niveau van Fluvius, wordt deze taak zoals omschreven in artikel 3. A. 5. 5.5. in de statuten van Fluvius Limburg niet langer als een kerntaak weerhouden.
De gemeente erkent de nood aan een betrouwbare en duurzame partner, die een hoogst kwalitatieve service biedt met toegevoegde waarde, waarbij onderscheidende kennis en kunde ter beschikking worden gesteld bij de uitrol van smart city-projecten. De kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, … die relevant zijn voor de ontwikkeling en verdere uitbouw van Limburg als smart region, wordt best gecentraliseerd op één niveau. Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en gemeentelijk belang.
De gemeenten Diepenbeek, Gingelom, Houthalen-Helchteren en Pelt, alsook de steden Genk en Hasselt, hebben op 23.01.2023 het initiatief genomen tot de oprichting van een overlegorgaan om de samenwerkingsmogelijkheden en -voorwaarden te bestuderen voor een intergemeentelijke samenwerking in het kader van verschillende data-gedreven (ondersteunende) producten en diensten in het publieke domein, gericht op het ontwikkelen van de smart region Limburg. Het resultaat van deze studieopdracht, zoals vermeld in artikel 414 van het decreet over het lokaal bestuur, was positief en resulteerde in een documentatiebundel (motiveringsnota, bestuursplan, ondernemingsplan en statutenontwerp) die het overlegorgaan aan de deelnemende steden/gemeenten heeft voorgelegd. De gemeenteraden van Diepenbeek, Genk, Gingelom, Hasselt, Houthalen-Helchteren en Pelt hebben vervolgens het voorstel tot oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim volgens de modaliteiten vastgelegd in de documentatiebundel goedgekeurd. Deze beslissingen werden overgemaakt aan het overlegorgaan.
Rekening houdend met deze gemeenteraadsbesluiten is het overlegorgaan overgegaan tot de definitieve vaststelling van de documentatiebundel. Het Overlegorgaan hernam hiertoe de vier documenten waaruit de documentatiebundel was samengesteld. Deze motiveren de keuze voor een dienstverlenende vereniging en geven de bestuurlijke organisatie, de financiële structuur en de maatschappelijke doelstellingen van de dienstverlenende vereniging weer. Enkel aan het statutenontwerp en de toelichting bij het ondernemingsplan werden enkele minimale wijzigingen aangebracht. Overeenkomstig artikel 415 van het decreet over het lokaal bestuur heeft het overlegorgaan het definitief voorstel op 23.03.2023 voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. De gemeenten kunnen het voorstel alleen goedkeuren of afkeuren.
De keuze voor de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging biedt de individuele steden/gemeenten de beste garantie om zelf de opportuniteit, snelheid en aard van de dienstverlening te bepalen.
Er wordt voorgesteld dat de 42 betrokken steden/gemeenten-deelnemers (voormalige deelnemers van Inter-media), met name Alken, As, Beringen, Bilzen, Bocholt, Borgloon, Bree, Diepenbeek, Dilsen-Stokkem, Genk, Gingelom, Halen, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Heusden-Zolder, Hoeselt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Kortessem, Laakdal, Lanaken, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Oudsbergen, Peer, Pelt, Riemst, Sint-Truiden, Tessenderlo, Tongeren, Wellen, Zonhoven en Zutendaal de voorkeur geven aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim om de ontwikkeling van Limburg als smart region verder uit te bouwen. De gemeenten en steden die niet hebben deelgenomen aan het overlegorgaan voeren op basis van de documentatiebundel opgesteld door het overlegorgaan een vergelijkend onderzoek tussen de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg als beheersvorm en de nieuw voorgestelde dienstverlenende verenging s-Lim.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft in zitting van 14.03.2023 een partiële splitsing door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim voorgesteld waarbij de deelneming van Fluvius Limburg in de cv s-Lim ook overgaat naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim. De op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim wordt op die manier meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
Concreet impliceert dit dat door de goedkeuring van de voorgestelde partiële splitsing en de beslissing tot toetreding tot de dienstverlenende vereniging de 42 vermelde steden/gemeenten deelnemer worden van de dienstverlenende vereniging s-Lim en de deelneming bij Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. ophoudt in hoofde van de betrokken steden/gemeenten zoals vermeld in de bijlage 2 van de statuten. Deze uittreding uit Fluvius Limburg en toetreding tot de dienstverlenende vereniging s-Lim worden aldus gerealiseerd door middel van de voorgestelde partiële splitsing die aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27.06.2023 ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
Mocht een gemeente geen deelnemer wensen te zijn van de dienstverlenende vereniging s-Lim, wordt deze gemeente de mogelijkheid geboden om te beslissen tot onmiddellijke uittreding.
Ingevolge het artikel 12:85 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen worden het ontwerp van oprichtingsakte en de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27.06.2023.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 27.06.2023:
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim, waarin de deelnemende gemeenten aandelen ontvangen en bijgevolg daartoe zullen toetreden.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg uit s-Lim cv vanaf 30.06.2023 te beslissen/aanvaarden.
Door deze goedkeuring van de partiële splitsing beslist de gemeente tot toetreding bij de dienstverlenende vereniging s-Lim.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim en het ontwerp van oprichtingsakte dat daartoe werd opgemaakt door de instrumenterende notaris.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder voor de dienstverlenende vereniging s-Lim:
Dhr. Jan Neyens is reeds meer dan vijf jaar directeur bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Mevr. Sofie Donneaux is bedrijfsjuriste en secretaris bij s-Lim cv. Zij zijn geen lid van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, zodat hun voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Voor beiden geldt dat zij over een verregaande deskundigheid beschikken over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op hun werkzaamheden bij s-Lim cv zijn dhr. Neyens en mevr. Donneaux bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Zij hebben een jarenlange deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
De voorgestelde samenstelling van de raad van bestuur is bedoeld om tijdelijk te zijn. Naar het jaareinde toe zal een meer uitgebreide raad van bestuur benoemd worden.
Overeenkomstig artikel 34 van de statuten van de dienstverlenende vereniging gaat de gemeente akkoord met het voorstel om Moore Audit BV te benoemen als commissaris van de dienstverlenende vereniging s-Lim.
Ingevolge deze goedkeuring aan de partiële splitsing beslist de gemeente tot intrekking van haar beheersoverdracht voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg en verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg om deze uittreding te willen aanvaarden per 30.06.2023 voor vermelde activiteit.
De gemeenteraad beslist de betrokken verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg op 27.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De artikelen 356 en 356/1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247.
Aanleiding en context
De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs.
Lokale besturen kiezen vrijwillig of en met wie ze fuseren.
De gemeenteraad van Kortessem gaf bij beslissing van 15.12.2022 een mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om voorbereidende gesprekken op te starten met de collega’s van Hasselt, gericht op een eventuele fusie van minstens stad Hasselt en gemeente Kortessem.
De gemeenteraad van Hasselt gaf bij beslissing van 24.01.2023 een mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om voorbereidende gesprekken op te starten met de collega’s van Kortessem, gericht op een eventuele fusie van minstens stad Hasselt en gemeente Kortessem. Daarnaast gaf de gemeenteraad de opdracht om aan de hand van een nota perspectief te schetsen over de mogelijke fusie van gemeenten aan de hand van volgende onderzoeksvraag: “Stelt het samenvoegen van middelen de stad Hasselt, de gemeente Kortessem en eventueel andere gemeenten, de fusiegemeente in staat om hun taakstelling in de toekomst beter te kunnen uitoefenen?
Om die reden startten stad Hasselt en gemeente Kortessem einde januari 2023 een onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging.
Argumentatie
Het onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging tussen stad Hasselt en gemeente Kortessem werd uitgevoerd tussen eind januari en maart 2023. Het onderzoek resulteerde in een perspectiefnota en een nota burgerbevraging, op basis waarvan de stad Hasselt en de gemeente Kortessem overtuigd zijn dat een vrijwillige samenvoeging een meerwaarde kan betekenen voor beide gemeenten. Beide besturen wilden het fusietraject dan ook verderzetten en keurden om die reden de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van hun gemeenten goed op de gemeenteraad van Hasselt dd. 25.04.2023 en op de gemeenteraad van Kortessem dd. 28.04.2023.
Na goedkeuring van de principiële beslissing tot samenvoeging voorziet het Decreet lokaal bestuur in een aantal mogelijkheden, waaronder het afsluiten van een beheersovereenkomst:
Artikel 356.
Vanaf de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kunnen de samen te voegen gemeenten beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Als het ambt van algemeen directeur respectievelijk financieel directeur bij een van de samen te voegen gemeenten vacant wordt na de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kan de gemeenteraad voor de vervulling van dat ambt een van de volgende zaken doen:
1° een beroep doen op een algemeen directeur respectievelijk financieel directeur van een van de andere samen te voegen gemeenten op basis van een beheersovereenkomst;
2° een waarnemend algemeen directeur respectievelijk financieel directeur aanwijzen tot aan de samenvoegingsdatum.
Artikel 356/1.
Vanaf de datum van de principiële beslissing tot samenvoeging kan elk van de samen te voegen gemeenten een vacature vervullen op een van de volgende manieren:
1° door te putten uit een bestaande wervings- of bevorderingsreserve;
2° door een aanwervingsprocedure;
3° door een bevorderingsprocedure;
4° door een procedure van interne personeelsmobiliteit;
5° door een procedure van externe mobiliteit;
6° door een samenvoegingsmobiliteit als vermeld in artikel 356/2;
7° door een combinatie van de procedures, vermeld in punt 2°, 3° en 4°.
Als de samen te voegen gemeente geen wervings- of bevorderingsreserve heeft aangelegd, kan ze voor de toepassing van het eerste lid putten uit de wervings- of bevorderingsreserve van de andere samen te voegen gemeente of gemeenten en van de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn die werd aangelegd voor een vergelijkbare functie.
Artikel 376.
Artikel 356, eerste lid, is van toepassing op de samen te voegen OCMW's met dien verstande dat "gemeenten" wordt gelezen als "openbare centra voor maatschappelijk welzijn".
Artikel 376/1.
Artikel 356/1 is van toepassing op de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "de samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn", "de samen te voegen gemeente" wordt gelezen als "het samen te voegen openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn", "de andere samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de andere samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" en "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" wordt gelezen als "de samen te voegen gemeenten".
Stad en OCMW Hasselt en gemeente en OCMW Kortessem wensen gebruik te maken van deze mogelijkheid en hebben hierover afspraken gemaakt in een beheersovereenkomst. De beheersovereenkomst regelt volgende zaken:
Deze beheersovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Hasselt op 23.05.2023 en aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kortessem op 26.05.2023. Na goedkeuring zal de beheersovereenkomst ingaan vanaf 01.06.2023 en een einde nemen op het ogenblik dat beide besturen fusioneren, dan wel op het ogenblik waarop het fusietraject een einde neemt. Er wordt tevens een opzegmogelijkheid met een opzegtermijn voorzien.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de stad en OCMW Hasselt en gemeente en OCMW Kortessem, zoals gevoegd in bijlage, goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art. 27 t.e.m. 30).
Het decreet van 15.07.1997 houdende de Vlaamse Wooncode (art. 85 t.e.m. 89).
Het decreet van 25.05.2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten.
Het decreet van 27.03.2009 houdende het grond- en pandenbeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art. 27 t.e.m. 30).
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (art. 2.4.1 en 2.4.2).
Het recht van voorkoop in kader van de Vlaamse wooncode heeft tot doel de begunstigden ervan in staat te stellen bepaalde woningen en percelen welke bestemd zijn voor woningbouw te verwerven om die vervolgens aan te wenden om sociale huur- of koopwoningen of sociale kavels te realiseren.
In juli 2020, werden de resultaten van de tweejaarlijkse voortgangstoets van Wonen Vlaanderen bekend gemaakt. Kortessem heeft het bindend sociaal object (BSO) behaald, waardoor het niet noodzakelijk is om woningen te verwerven om aan te wenden als sociale huur- of koopwoningen of sociale kavel.
De woning gelegen Omstraat 97 te 3720 Kortessem werd op 05.06.2020 opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister (ref. gemeente LS2020/28) met een vrijstelling van leegstandsheffing tot 04.05.2021.
Het notariaat Van der Linden, Toekomststaat 56, 3500 Hasselt, hebben op 04.05.2022 een dossier aangeboden via het e-voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij betreffende deze woning voor een bedrag van 190.000,00 €.
De gemeenteraad neemt kennis van het aanbiedingsdossier met ref. AANB_05042023, ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’, waarvan gemeente Kortessem de begunstigde is.
De gemeenteraad beslist om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom, met adres Omstraat 9 te 3720 Kortessem niet uit te oefenen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 30.09.2011 aangaande het Burgemeesterconvenant van Energie.
Het besluit van de gemeenteraad van 31.08.2012 aangaande het klimaatplan 2011-2020.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.11.2017 aangaande de toetreding van de Burgemeesterconvenant voor Klimaat en energie 2018-2030.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.10.2021 aangaande de toetreding van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Het besluit van de gemeenteraad van 09.11.2022 aangaande de toetreding van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro in 1992, en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997, bespraken het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat, en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
In 2015 werden door de federale overheid in New York de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen
aangaande het engagement, om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken, ondertekend.
Op 30.09.2011 ging de gemeenteraad van Kortessem akkoord om de Burgemeesterconvenant van Energie te ondertekenen.
Op 31.08.2012 keurde de gemeenteraad het klimaatplan 2011-2020 goed.
Op 17.11.2017 ging de gemeenteraad over tot de toetreding van de Burgemeesterconvenant voor Klimaat en energie 2018-2030.
Op 08.10.2021 werd het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 09.11.2022 werd het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vlaanderen en de lokale besturen hebben, door middel van het lokaal energie- en klimaatpact (verder LEKP), de handen in elkaar geslagen om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Op basis van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtig beleid. In het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 zijn de doelen voor 2021 verder uitgewerkt en zijn de klimaatambities die in LEKP 1.0 zijn vooropgesteld, verder uitgewerkt. Dit is in overeenstemming met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen die in het Fit for 55-pakket staan vermeld.
LEKP 2.1 is gebaseerd op dezelfde principes als het LEKP 1.0 en LEKP 2.0, met als aanvulling de uitbreiding van werf 2: verrijk je wijk (renovatie, hernieuwbare energie).
De energiecrisis en de hoge energieprijzen hebben de urgentie aangetoond om verdere stappen te ondernemen. Om weerbaar te zijn bij toekomstige prijsschokken en om de groep mensen met een risico voor energiearmoede niet stelselmatig te laten toenemen, dient de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen versneld afgebouwd te worden. Om die reden is het noodzakelijk de energievraag te verminderen en de overblijvende energievraag met hernieuwbare bronnen in te vullen. Om dit alles te bereiken, moet er meer ingezet worden op collectieve renovaties en het meer toegankelijk maken van lokale hernieuwbare energie, wanneer mensen niet in staat zijn dit op eigen dak of met eigen investeringsmiddelen te realiseren.
De wijkverbeteringscontracten worden uitgebreid met een thematische focus op het realiseren van wijkrenovaties in die wijken waar huishoudens het meeste kwetsbaar zijn voor energie armoede, maar ook op duidelijke renovatietrajecten op maat van elke woning die voortkomen uit het organiseren van klimaattafels.
Het bestuur van de gemeente Kortessem heeft de LEKP 1.0 en 2.0 ondertekend en daarmee aangegeven actie te ondernemen voor de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven.
Aanvullingen die van toepassing zijn op LEKP 2.1 worden in het vet weergegeven.
1. Laten we een boom opzetten:
- Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
- 1/2 meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
- Eén extra natuurgroenperk per 1 000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)
2. Verrijk je wijk
- 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1 000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030; waarvan er 25 fossielvrije renovaties zijn onder deze collectieve renovaties
- Realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025.
Een thematisch wijkverbeteringscontract kenmerkt zich door 4 elementen:
(i) het is gericht op de uitvoering van een collectieve renovatie;
(ii) het betreft een nieuwe samenwerkingsvorm;
(iii) binnen een specifieke wijk
(iv) met het oog voor sociale diversiteit.
- 50 per 1 000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de verduurzaming van de warmtevraag en de synergie tussen de vier werven) voor einde 2024.
- Opmaak van een voorgesteld renovatietraject op maat van elke bewoner waar de klimaattafel georganiseerd werd, voor 50 per 1 000 huishoudens en dit voor einde 2025.
- Een verdubbeling en versnelling voor de doelstelling: "1 coöperatief/participatief" hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030: minstens 36 kWp in plaats van 18 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025.
- Toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025.
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
- Per 1 000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
- Per 100 inwoners 1,5 (semi-) publieke laadequivalenten tegen 2030 (= 99 000 laadpunten) tegen 2030;
- 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030
4. Water het nieuwe goud
- 1 m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
- Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie).
De uitbreiding van de doelstellingen voor werf 2: verrijk je wijk (renovatie, hernieuwbare energie) zijn zeker een verbetering in de strijd tegen energiearmoede en de hoge energieprijzen. Deze bijkomende doelen lijken echter niet haalbaar voor onze gemeente. Aangezien de doelen voor het einde van 2025 moeten zijn bereikt, is er een beperkte tijdspanne voor het uitwerken en realiseren hiervan. De haalbaarheid van de doelstellingen afzonderlijk:
Het is van belang te vermelden dat de ondertekening van het LEKP 2.1 niet verplicht is. Bovendien zal de Vlaamse overheid bekijken of het gemeentebestuur Kortessem, in tegenstelling tot het LEKP 1.0 en 2.0, zelfstandig ondertekende doelstellingen van het LEKP 2.1 heeft behaald. De doelstellingen van het LEKP 1.0 en 2.0 waren op Vlaams niveau, waardoor er gekeken wordt naar de gemiddeld behaalde doelstellingen van alle Vlaamse gemeentes. ABB heeft aangegeven dat de middelen die beschikbaar zijn in het kader van LEKP 2.1 alleen mogen worden ingezet voor de aangescherpte doelstellingen (hierboven in het vet). Kortessem heeft ook financiële trekkingsrechten die samen zouden hangen met deze ondertekening, namelijk 10.495 €.
Hoewel het gemeentebestuur 10.495€ aan subsidie krijgt als het LEKP 2.1 wordt ondertekend, is het termijn voor de uitvoering erg kort, namelijk tot 2025. Ons meerjarenplan werd opgesteld tot 2025 en hierin zijn deze kosten niet voorzien. Bovendien brengt de korte realisatietermijn de haalbaarheid van de uitwerking in gedrang.
Wanneer de resultaten niet worden behaald, is de kans groot dat de financiële consequenties reëel zijn. Wanneer dat het geval is, kan de gemeente deze onmogelijk dragen. Dit jaar worden er geen renovatiekosten voorzien, en de extra financiële middelen die voorzien worden (10.495€) dekken niet alle voorziene kosten, aangezien de doelstellingen gecofinancierd dienen te worden door het gemeentebestuur. Het huidige beleid en MJP hebben de LEKP 1.0 en 2.0 doelstellingen geïntegreerd en de behaalde resultaten worden gevolgd door verplichte rapportages. Ondanks de subsidies en de premies die te verkrijgen zijn, moet het financiële aspect niet vergeten worden, want aan alle renovaties hangt ook een kostenplaatje vast.
De dienst adviseert de gemeenteraad om niet in te tekenen op het LEKP 2.1 vanwege de korte tijd die er wordt gegeven om de doelstellingen te realiseren.
De gemeenteraad wordt gevraagd om niet over te gaan tot de ondertekening van het LEKP 2.1.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het LEKP 2.1 niet goed.
Een afschrift van het besluit wordt geüpload via de onlinewebsite van ABB.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.05.2018 aangaande wijkwerken: goedkeuring statuten en aanstelling mandaten stemgerechtigd en raadgevend lid Raad van Bestuur.
Vanaf 2018 ging het wijk-werken van start, als opvolger van het vroegere PWA. Met het wijk-werken wil de Vlaamse Overheid werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring laten opdoen.
Het wijkwerken maakt integraal deel uit van het lokaal sociaal tewerkstellingsbeleid, georganiseerd door de interlokale projectvereniging 'Bijzig' (voorheen 'wijk-werken Haspengouw'), bestaande uit 8 steden en gemeenten: Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Wellen, Alken, Kortessem en Borgloon.
Deze interlokale vereniging groeide op enkele jaren tijd van louter wijk-werk organisator tot een koepelvereniging voor alle werkgerelateerde thema's voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. 'Bijzig' voert de opdrachten uit, die door de Vlaamse overheid aan de lokale besturen worden toebedeeld. In die hoedanigheid vervult ze de 'regierol sociale economie en werk' voor de regio, organiseert ze de gemeenschapsdienst, geeft ze vorm aan de nieuwe lokale partnerschappen binnen het Europese project 'capacity building' en ondersteunt ze de OCMW's op vlak van activeringsbeleid.
Jaarlijks wordt de rekening en het activiteitenverslag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, alsook het jaarlijks attest van de accountant. De vaststelling van de rekening door de accountant vond plaats in vergadering van 23 maart 2023. Ook het activiteitenverslag, de rekening van 2022 en het attest van de boekhouder worden als bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag 2022 van de projectvereniging Wijkwerken Haspengouw goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.