De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 16.05.2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.11.2013 aangaande de aanvullende verkeersreglementen.
De wijkdiensten van de politiezone Borgloon brengen de gemeente op de hoogte per mail van de aanhoudende parkeerproblematiek in de Koning Boudewijnlaan bij start- en eindtijd van de school. Het parkeren op de stoep is verbeterd sinds de sensibilisatieactie "parkeer niet op de stoep".
De huidige problemen beslaan het verkeerd parkeren (voor inritten) en het dubbelzijdig parkeren waardoor de doorstroming van het verkeer in het gedrang komt. Ook het gelijktijdig parkeren aan de twee tegenovergestelde zijden van de weg komt veel voor.
De Koning Boudewijnlaan is gelegen in een schoolomgeving, zone 30. De straat is momenteel een twee-richtingsstraat.
Op de gemeentelijke verkeerswerkgroep van 21.12.2022 werd voorgesteld over te gaan naar een eenrichtingsstraat waar parkeren toegestaan wordt aan 1 zijde van de rijweg. Er wordt beslist een terreinbezoek uit te voeren.
In de gemeentelijke verkeerswerkgroep van 01.02.2023 werd het terreinbezoek besproken. De inrichting van een eenrichtingsstraat is mogelijk, met de doorrijrichting van onder naar boven. De parkeerzone wordt aan de rechterzijde van de weg georganiseerd, dit om te voorkomen dat de kinderen nog de straat dienen over te steken tussen de school en de geparkeerde wagens. Er wordt voorgesteld om een beperkt eenrichtingsverkeer te installeren, dat wil zeggen dat de fietsers wel een doorgang hebben in beide richtingen. De bewoners zien geen hinder in dit ontwerp.
Er wordt voorgesteld in te zetten op communicatie aan de schoolgebruikers en de inwoners van de gehele wijk alvorens de veranderingen door te voeren.
De nodige signalisatie (volgens het plan in bijlage) zal worden voorzien aan het begin en einde van iedere straat:
Op de gemeenteraad van 22.11.2013 werd een delegatiebeslissing genomen aangaande de aanvullende verkeersreglementen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen werden bevoegd voor het goedkeuren van aanvullende verkeersreglementen.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd de inrichting van een beperkte eenrichtingsstraat in de Koning Boudewijnlaan met een parkeerverbod aan de linkerzijde van de rijrichting goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen verleent goedkeuring aan de inrichting van een beperkte eenrichtingsstraat ter hoogte van de Koning Boudewijnlaan te Vliermaal.
Er wordt een communicatietraject gevoerd met de school en de inwoners van de gehele wijk. Volgende verkeerssignalisatie wordt voorzien, zoals aangegeven op het signalisatieplan:
Dit aanvullend verkeersreglement wordt bezorgd aan de Vlaamse Overheid, afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be). Conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift verstuurd naar de Directie Federale Taken, dienst Toezicht en Bezwaren van de Provincie Limburg, de rechtbank van eerste aanleg en de politierechtbank te Hasselt, de korpschef van politiezone Borgloon, en de Lijn Hasselt.