De wet van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 16.05.2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel besluit van 11.10.1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het dienstorder MOW/MIN/2010/01 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.11.2013 aangaande de delegatie van de gemeenteraad aan het college aangaande de beslissingen rond aanvullende verkeersreglementen.
Het besluit van de gemeenteraad van 05.09.2019 aangaande de goedkeuring van het mobiliteitsplan.
Het 4de leerjaar van de Trootrakkers bezorgt een schrijven aan de gemeente Kortessem met de aanvraag oversteekplaatsen voor voetgangers te voorzien aan de oversteek van de school naar het binnengebied van de Roterlaan.
In de gemeentelijke verkeerswerkgroep dd. 12.10.2022 wordt goedkeuring verleend aan de locatie en de infrastructurele inrichting van drie zebrapaden om alle looplijnen van en naar het binnengebied op een beveiligde wijze te laten verlopen.
De politie verleende een positief advies tijdens de gemeentelijke verkeerswerkgroep van 12.10.22, aangaande de locatie en de type-bepaling van de oversteekplaatsen op voorwaarde dat er eerst een terreinbezoek georganiseerd wordt.
Na het terreinbezoek en een bevraging van de gemeenschapswacht en de lokale wijkpolitie wordt het totaal aan oversteekplaatsen tot 4 gebracht.
Het uitgewerkte advies van de gemeenschapswacht is terug te vinden in bijlage.
Deze zebrapaden zijn gelegen tussen :
In het ontwerp wordt rekening gehouden met de richtlijnen van het BIVV, het geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder en de wegcode.
De signalisatie van de oversteekplaatsen voor voetgangers wordt voorzien:
De wegcode verplicht elke weggebruiker om een zebrapad gelegen binnen de 30 meter te gebruiken. Dat wil zeggen dat de minimale afstand tussen twee opeenvolgende zebrapaden 60m bedraagt. Hiervan kan afgeweken worden in schoolomgevingen, hier van toepassing in de Fonteinstraat.
In het mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05.09.2019, wordt voorgesteld specifieke aandacht te geven naar het uitwerken van veilige fiets- en wandelverbindingen tussen de deelgemeenten en van en naar de scholen, met aandacht voor de schoolomgevingen zelf. Hiermee wordt de verkeersonveiligheid gevoelig teruggedrongen en de verkeersleefbaarheid in de schoolomgevingen verhoogd. Specifiek voor de schoolomgeving te Vliermaalroot werd er opgenomen dat de verkeerssituatie in het binnengebied aan de Roterlaan onderzocht wordt in het functie van de schoolomgeving, de woonwijk en de combinatie van beide en dat in functie van verkeersveiligheid en stimuleren van voetgangers en fietsers.
De lijn voorziet volgend advies:
In de gemeentelijke verkeerswerkgroep van 01.02.2023 wordt beslist om het meest zuidelijke VOP in de Fonteinstraat te laten wegvallen. In de Fonteinstraat blijf het meest noordelijke, oorspronkelijke, zebrapad behouden samen met het nieuwe zebrapad ter hoogte van het verharde paadje. Verder wordt het voorstel van de Lijn om de belbushalte twee perceelsgrenzen te verschuiven goedgekeurd.
Er wordt voorgesteld een aanvullend reglement op te maken aangaande de zebrapaden en hun bijbehorende signalisatie, gelegen in de Roterlaan en Fonteinstraat te Vliermaalroot, conform het signalisatieplan in bijlage. Op het signalisatieplan staan de te behouden zebrapaden in een blauwe kleur, de te verwijderen in een blauwe kleur gevuld met roze en de nieuwe zebrapaden in het rood aangeduid.
De projectzone beslaat openbaar domein en is niet gelegen in domeinbossen, bos-en natuurreservaten, of speciale beschermingszones, waardoor art. 6 van het decreet niet van toepassing is.
Er wordt voorgesteld om na de installatie van de infrastructuur sensibilisatie uit te laten voeren door de gemeenschapswacht, de wijkdienst en verkeersdienst van de politie gedurende 1 maand.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement aangaande de aanleg van zebrapaden ter hoogte van het binnengebied van de Roterlaan goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement aangaande het voorzien van zebrapaden en hun bijbehorende signalisatie ter hoogte van de schoolomgeving aan de Roterlaan te Vliermaalroot, zoals weergegeven op het signalisastieplan in bijlage.
De signalisatie wordt verzorgd door de dienst Werken & Veiligheid. De dienst gaat over tot de aanschaf en de plaatsing van volgende signalisatie, zoals weergegeven op bijgevoegd plan:
De Lijn wordt gevraagd de haltelocatie van de belbus in de Roterlaan te verplaatsen naar de locatie aangegeven op het plan.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be.
Een uittreksel van dit besluit wordt overgemaakt aan de lokale politie kanton Borgloon, de bestendige deputatie van de provincieraad de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.