De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 17.02.2023 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 17.02.2023 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2022 houdende de kennisname van de toelichting van de burgemeester over de stand van zaken m.b.t. de gevoerde gesprekken over een mogelijk fusietraject met de omliggende gemeenten en de mandatering van (een afvaardiging van) het college van burgemeester en schepenen om mogelijke fusiegesprekken te voeren met de stad Hasselt (al dan niet met districten).
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over de stand van zaken van de fusiegesprekken met de stad Hasselt.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van de burgemeester over de stand van zaken van de fusiegesprekken met de stad Hasselt.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 15.05.2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68 en 120 en volgende.
De wet van 03.08.2012 betreffende de wijziging van de wet van 15.05.2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31.12.1963 betreffende de civiele bescherming.
Het Koninklijk Besluit van 02.02.2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de zoneraad Zuidwest Limburg van 05.09.2022 betreffende de vastlegging van de verdeelsleutel.
De gemeenteraad dient in het meerjarenplan de gemeentelijke dotatie te voorzien aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg.
De verdeelsleutel is vastgelegd bij beslissing van de zoneraad op 05.09.2022.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
De raming van de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2023 voor de hulpverleningszone Zuid-West Limburg werd door de zoneraad van 05.09.2022 vastgelegd op € 18.546.759,43.
De gemeentelijke dotatie voor de gemeente Kortessem werd volgens de verdeelsleutel bepaald op € 352.046,36.
De gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2023 goed te keuren.
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2023 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2023 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor de gemeente Kortessem vastgelegd op € 352.046,36.
Gemeente | Goedgekeurde verdeelsleutel 2019 | Gemeentelijke dotatie 2023 |
Hasselt | 24,89% | 4.616.631,63 |
Heusden-Zolder | 8,01% | 1.485.938,39 |
Sint-Truiden | 10,68% | 1.981.385,07 |
Tongeren | 7,68% | 1.425.061,15 |
Beringen | 9,43% | 1.749.733,70 |
Alken | 3,13% | 580.978,79 |
Diepenbeek | 4,66% | 865.041,07 |
Herk-de-Stad | 3,06% | 567.307,79 |
Kortessem | 1,90% | 352.046,36 |
Wellen | 1,80% | 333.367,49 |
Zonhoven | 5,37% | 996.705,51 |
Lummen | 3,77% | 699.384,05 |
Tessenderlo | 6,51% | 1.207.163,83 |
Gingelom | 1,65% | 306.135,87 |
Heers | 1,44% | 266.589,33 |
Nieuwerkerke | 1,50% | 277.713,14 |
Borgloon | 2,47% | 458.608,83 |
Herstappe | 0,02% | 3.709,82 |
Halen | 2,01% | 373.257,61 |
TOTALEN | 100,00% | 18.546.759,43 |
De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode 6490520/10/0410 - MJP000904. De kredieten zullen worden aangepast in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan (AMJP4).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Financieel directeur dient minstens éénmaal per jaar in volle onafhankelijkheid te rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen beslissingen.
Zij dient een afschrift van dat rapport ter beschikking te stellen aan het college van burgemeester en schepenen, de Algemeen directeur en de externe auditcommissie.
De Financieel directeur legt een rapport voor van alle dossiers waarvoor bij haar een visum werd aangevraagd in 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de Financieel directeur inzake de voorafgaande controle van de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen gedurende het dienstjaar 2022.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De dienst Werken & Veiligheid beschikt zelf niet over een eigen borstelmachine.
Dit is echter wel een dringende noodzaak daar de gemeente regelmatig dient te borstelen bij modderstromen, het proper houden van fiets- en voetpaden alsook van wegen, pleinen, parkings en schoolspeelplaatsen.
Het is dan ook wenselijk een borstelmachine aan te kopen zodat het proper maken van het openbaar domein machinaal kan worden uitgevoerd.
Er wordt voorgesteld om een niet zelfstandig rijdende borstelmachine aan te kopen, deze wordt bevestigd aan de tractor.
In het kader van de opdracht “Aankoop borstelmachine” werd een bestek met nr. 2023-556 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 15.775,00 + € 3.312,75 (21% btw) = € 19.087,75.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2410000/10/0119/02 (actie/raming AC000019/MJP000232) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Aankoop borstelmachine” goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.02.2014 houdende de goedkeuring van het 'Subsidiereglement voor inbraakwerende maatregelen ter beveiliging van woningen tegen inbraken'.
Het besluit van het schepencollege van 20.05.2021 houdende de goedkeuring van 'WhatsApp Buurtpreventie'.
De gemeenteraad heeft op 28.02.2014 het ‘Subsidiereglement voor inbraak werende maatregelen ter beveiliging van woningen tegen inbraken’ goedgekeurd met ingang vanaf 01.03.2014.
De dienst Ruimte is momenteel bezig met het inventariseren van de huidige en eventuele toekomstige subsidiereglementen. De primaire focus ligt op een begrijpelijkere verwoording van de huidige subsidiereglementen, dus indien nodig zullen er kleine aanvullingen/aanpassingen worden uitgevoerd. Ook zullen de aanvraagformulieren voor de verschillende subsidies aangepast worden, omdat de dienst Ruimte heeft opgemerkt dat de opgevraagde informatie niet altijd duidelijk is voor de burgers en vaak verkeerde of onvolledige informatie aan de desbetreffende dienst wordt bezorgd. Dit zorgt helaas voor vertraging in het verwerkingsproces. Het doel is uiteindelijk om de afhandeling van de subsidieaanvragen zowel kwalitatief als kwantitatief goed te kunnen afhandelen. Het komt namelijk te vaak voor dat aanvraagformulieren fout of onvolledig ingediend worden; de dienst Ruimte opteert om vertragingen in het afhandelingsproces van subsidieaanvragen te minimaliseren. Het jaarlijks budget voor het subsidiereglement inbraakpreventie is 625 euro.
Opheffen subsidiereglement inbraakpreventie:
Een subsidie is een financiële aansporing om het gedrag van de burgers of van een specifieke doelgroep te beïnvloeden in de door de overheid gewenste richting. Aan de toekenning ervan worden voorwaarden gekoppeld. Uit de cijfers die de dienst Ruimte tot zijn beschikking heeft, is namelijk gebleken dat de burgers amper nog beroep doen op dit reglement. Het 'subsidiereglement voor inbraak werende maatregelen ter beveiliging van woningen tegen inbraken' is dus een reglement dat verouderd en minder relevant is. Lokaal bestuur Kortessem heeft na de invoering van het subsidie inbraakbeveiliging een grondgebied dekkende inbraak werende maatregelen aangenomen, namelijk de WhatsApp Buurtpreventie. Op 14.08.2018 keurde het schepencollege de opstart van de WhatsApp Buurtpreventie goed. Deze buurtpreventie wordt gecoördineerd door middel van whatsappgroepen en is kosteloos.
Nader onderzoek heeft bovendien gewezen dat aanvragen in het kader van dit reglement heeft gepiekt tot het jaar 2009 en dat er daarna in zeer beperkte mate aanvragen zijn behandeld. Wellicht heeft de snelle ontwikkeling van de technologie van beveiligingssystemen hier een rol in gespeeld.
Daarnaast kunnen de burgers op grond van artikel 2 van dit reglement alleen aanspraak maken op een subsidie als ze gebruikmaken van de hieronder vermelde beveiligingselementen:
Specifieke beveiligingssystemen tegen inbraak zoals:
En de hieronder vermelde beveiligingsmaatregelen worden nadrukkelijk uitgesloten in dit reglement:
De aantal aanvragen van het subsidiereglement inbraakbeveiliging zijn als volgt:
2014: 15 aanvragen
2015: 4 aanvragen
2016: 2 aanvragen
2017: 2 aanvragen
2018: 1 aanvraag
2019: 1 aanvraag
2020: 0 aanvragen
2021: 0 aanvragen
2022: 0 aanvragen
Subsidiereglementen dienen actueel en relevant te zijn en uit het voorgaande dient er geconcludeerd te worden dat dit niet het geval is. Dit reglement is verouderd en het advies van de dienst Ruimte is dan ook om deze op te heffen.
De gemeenteraad besluit om het subsidiereglement voor inbraakwerende maatregelen ter beveiliging van woningen tegen inbraken op te heffen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40, §1-2 en 41 (enkel voor het Vlaams Gewest).
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet over leersteun.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997.
Het protocol landschap LSC van 10.02.2023.
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs :
Deze scholen hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk 'OONW Limburg'.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is bij het leersteuncentrum - Leersteuncentrum GO! Limburg- Hasselt.
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 23.02.2023 heeft het overleg in de schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool plaatsgevonden en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Op 01.03.2023 heeft het overleg in de schoolraad van de Gemeentelijke Kleuterschool plaatsgevonden en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Verantwoording
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC - Leersteuncentrum GO! Limburg- Hasselt om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk 'OONW Limburg' dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum - Leersteuncentrum GO! Limburg- Hasselt.
De schooldirecties zorgen voor de administratieve verwerking van deze beslissing.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 25.09.2009 "Toelagereglement gouden, diamanten, briljanten en platina bruiloften - kloosterjubilea en viering honderdjarige ".
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 08.02.2023 'aanpassingen toelagereglement voor huwelijksjubilea - kloosterjubilea en viering honderdjarige'.
De laatste aanpassing van het reglement "toelagereglement gouden, diamanten, briljanten en platina bruiloften - kloosterjubilea en viering honderdjarige " dateert van 2009.
Het evalueren en actualiseren van dit reglement dringt zich op.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
De gemeenteraad wordt gevraagd het "toelagereglement voor huwelijksjubilea en viering honderdjarige" goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het reglement "toelagereglement voor huwelijksjubilea en viering honderdjarige" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 25.09.2009 - "toelagereglement gouden, diamanten, briljanten en platina bruiloften - kloosterjubilea en viering honderdjarige " - opgeheven.
-
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 24.03.2023.
Elk gezin dat op 1 januari 2023 gedomicilieerd is in Kortessem betaalt een afvalbelasting aan Limburg.net voor de inzameling en de verwerking van afval. In dat bedrag zit een hoeveelheid huisvuilzakken vervat, die kunnen afgehaald worden in verschillende afhaalpunten. Voor sommige gezinnen ligt het aantal ter beschikking gestelde zakken echter veel te hoog. Zij hebben er dus over. Vanaf het voorjaar 2023 biedt Limburg.net de kans om onaangebroken rollen grijze huisvuilzakken om te ruilen tegen slimme sorteerpunten. Met die punten kunnen andere kleuren afvalzakken, mobiliteitstickets of andere bonnen gekocht worden.
Iedere inwoner kan echter vaststellen dat deze ‘omruiling’ niet kan gebeuren in Kortessem. De afvalzakken worden ter beschikking gesteld op verschillende punten in Kortessem maar voor de omruiling moet u zich begeven naar een andere locatie buiten de gemeente.
Open VLD stelt daarom voor om de omruiling van de huisvuilzakken toch mogelijk te maken aan het loket van het administratief centrum.
De gemeenteraad,
Overwegend dat iedere inwoner van Kortessem huisvuilbelasting betaalt aan Limburg.net.
Overwegend dat iedere inwoner jaarlijks een tegoed aan grijze huisvuilzakken ter beschikking krijgt.
Overwegend dat sommige gezinnen dit tegoed niet verwerkt krijgen en dus huisvuilzakken over hebben.
Overwegend dat Limburg.net sinds 2023 de mogelijkheid aanbiedt om onaangebroken rollen grijze huisvuilzakken om te ruilen naar slimmesorteerpunten die op hun beurt weer kunnen geruild worden tegen andere huisvuilzakken.
BESLUIT:
De mogelijkheid te voorzien slimme sorteerpunten om te ruilen tegen huisvuilzakken aan het loket van het administratief centrum.
De mogelijkheid te voorzien slimme sorteerpunten om te ruilen tegen huisvuilzakken aan het loket van het administratief centrum.