De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 18.11.2022 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 18.11.2022 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Hugo Philtjens bij agendapunt 5: Stand van zaken en mandatering voor een mogelijk fusietraject
Volgens de beknopte samenvatting bij agendapunt 5 wordt de gemeenteraad gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject van de gemeente Kortessem met omliggende gemeenten
Gezien het belang van zo'n fusietraject voor de gemeente Kortessem en haar inwoners is het aangewezen dat dit dossier een breder draagvlak krijgt door een fusiestuurgroep op te richten.
Ons voorstel:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een gemeentelijke fusiestuurgroep samen te stellen waarin naast het college van burgemeester en schepenen , ook vertegenwoordigers van elke politieke fractie zetelen alsook de voorzitters van de verschillende gemeentelijke adviesraden.
Het college van burgemeester en schepenen brengt regelmatig verslag uit over de resultaten van de gevoerde gesprekken zowel in de fusiestuurgroep als tijdens de gemeenteraad.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Hugo Philtjens bij agendapunt 5: Stand van zaken en mandatering voor een mogelijk fusietraject
Volgens de beknopte samenvatting bij agendapunt 5 wordt de gemeenteraad gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject van de gemeente Kortessem met omliggende gemeenten.
Gezien het belang van zo'n fusietraject voor de gemeente Kortessem en haar inwoners is het noodzakelijk de burgers te informeren en niet alleen via gemeentelijke infobladen en de website.
Ons voorstel:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de inwoners te informeren door overlegmomenten te organiseren in de verschillende kerkdorpen.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Hugo Philtjens bij agendapunt 5: Stand van zaken en mandatering voor een mogelijk fusietraject
Volgens de beknopte samenvatting bij agendapunt 5 wordt de gemeenteraad gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject van de gemeente Kortessem met omliggende gemeenten.
De gemeenteraad mandateert (een afvaardiging van) het schepencollege om mogelijke fusiegesprekken te voeren met de stad Hasselt. (al dan niet met districten)
Gezien het belang van zo'n fusietraject voor de gemeente Kortessem en haar inwoners is het aangewezen ook andere pistes te bewandelen.
Ons voorstel:
De gemeenteraad mandateert (een afvaardiging van) het schepencollege om ook fusiegesprekken te voeren met Tongeren en Borgloon.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 02.09.2021 houdende de kennisname van het finaal rapport 'Bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten van de huidige politiezone Alken, Borgloon, Heers, Kortessem, en Wellen'.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 09.09.2021 houdende de mandatering van de burgemeester en de Algemeen en Financieel directeur om aftastende gesprekken aan te gaan met de aangrenzende gemeente Diepenbeek, met als eventuele einddoel te komen tot een fusiegemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2022 houdende het mandaat aan het college van burgemeester en schepenen voor fusiegesprekken met Tongeren en Borgloon.
De gemeenteraad heeft op 14.10.2022 het mandaat gegeven aan (een afvaardiging) van het college van burgemeester en schepenen om in overleg te gaan met alle omliggende steden en gemeenten met het oog op een fusie. Er is een uitnodiging tot gesprek verstuurd naar de gemeentebesturen van Borgloon, Tongeren, Wellen, Alken, Diepenbeek, Hasselt, Hoeselt en Bilzen.
De burgemeester geeft een mondelinge toelichting over de gevoerde gesprekken, en geeft verdere duiding bij de presentatie van de stad Hasselt (in bijlage).
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van de burgemeester over de stand van zaken m.b.t. de gevoerde gesprekken over een mogelijk fusietraject met de omliggende gemeenten.
De gemeenteraad mandateert (een afvaardiging van) het college van burgemeester en schepenen om mogelijke fusiegesprekken te voeren met de stad Hasselt (al dan niet met districten).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.12.2014 betreffende de goedkeuring van de uniforme GAS-reglementering voor de PZ kanton Borgloon, met ingang vanaf 01.01.2015.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 20.05.2021 - 'GAS reglement PZ kanton Borgloon: voorstel tot aanpassing'.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 08.06.2022 - 'GAS reglement PZ kanton Borgloon: ontwerp'.
Het besluit van de politieraad van 13.10.2022 houdende het gunstig advies, verleend aan het voorgelegde ontwerp van GAS-reglement.
De GAS-reglementen van 3 politiezones (Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken - Tongeren-Herstappe en kanton Borgloon) werden vergeleken.
Het huidige GAS-reglement van de PZ kanton Borgloon is vrij compact, doch werkbaar. Kennelijk zijn er wat interpretatieproblemen en een aantal courante inbreuken (bijvoorbeeld wildplassen) zijn er niet in opgenomen. Het werd niet wenselijk geacht om de meeste van de unieke bepalingen uit de beide andere reglementen over te nemen; wat in een andere zone nodig of wenselijk is, is dit niet steeds in de eigen zone.
Door dhr. Ivo Carlens, Algemeen directeur van gemeente Heers, werd een document 'Studie GAS-reglementen en voorstel' opgemaakt. Daarna werden volgende stappen doorlopen:
De gemeenteraad wordt gevraagd het vernieuwde GAS-reglement PZ kanton Borgloon goed te keuren.
Het vernieuwde GAS-reglement PZ kanton Borgloon, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Dit reglement treedt in werking op 01.01.2023 en vervangt de 'Uniforme GAS-reglementering voor de PZ kanton Borgloon' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19.12.2014.
Dit reglement wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan dhr. Lionel Leburton, secretaris politiecollege en -raad van de politiezone kanton Borgloon.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inzonderheid op artikel 23, § 1, eerste lid, voor wat de gemengde inbreuken betreft, verkeersinbreuken uitgezonderd.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikelen 119bis, 123 en 135, § 2.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2022 houdende de goedkeuring van het vernieuwde GAS-reglement voor de PZ kanton Borgloon.
De gemeenteraad keurde op 15.12.2022 - met ingang van 01.01.2023 - het vernieuwde GAS-reglement PZ kanton Borgloon goed.
Artikel 3, 1° en 2° van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties bepaalt dat de gemeenteraad in haar reglementen kan voorzien in een administratieve sanctie voor inbreuken op de artikelen 398, 448, 521, derde lid, 461, 463, 526, 534bis, 534ter, 537, 545, 559, 1°, 561, 1°, 563, 2°, 563, 3° en 563bis van het Strafwetboek.
Voor deze inbreuken kan de gemeenteraad een protocolakkoord dat gesloten werd tussen de bevoegde procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen, "bekrachtigen" (goedkeuren).
Dit protocolakkoord is een overeenkomst die werd opgesteld tussen het college van burgemeester en schepenen en de voor de gemengde inbreuken bevoegde procureur des Konings. Het leeft alle wettelijke bepalingen na die betrekking hebben op de procedures voorzien voor de overtreders en kan de rechten van de overtreders niet schenden.
De gemeenteraad wordt gevraagd het protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties "GAS2" en "GAS3", identiek voor alle gemeenten van de politiezone kanton Borgloon, goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties "GAS2" en "GAS3", zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het protocolakkoord wordt bij het door de gemeenteraad op 15.12.2022 goedgekeurde GAS-reglement - hetwelk in werking treedt op 01.01.2023 - gevoegd, en bekendgemaakt op de gemeentelijke website waar het door het publiek geraadpleegd kan worden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Energiedecreet van 08.05.2009.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij schepen Camille Cuyx aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 13.09.2022.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21.09.2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op woensdag 21.12.2022 plaatsheeft in PXL-Congress (blok D) te 3500 Hasselt, Elfde-Liniestraat 23a. Een dossier met documentatiestukken was bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius Limburg wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius Limburg doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18.07.2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 13.09.2022 het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius Limburg in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt volgend onderscheid gemaakt:
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius Limburg in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16.11.2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14.12.2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 08.05.2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers(*).
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 01.01.2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 13.09.2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 01.01.2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31.12.2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31.12.2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31.12.2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 01.01.2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 01.01.2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 01.01.2025 en betreffen in het bijzonder:
OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz. Het betreft meer bepaald:
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Laakdal van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Laakdal een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Fluvius Limburg voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Laakdal voor de activiteiten gas en warmte uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en hiervoor haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Laakdal de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dienen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw voor hun gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Limburg en Iverlek voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt voor voornoemde gemeenten) zal worden overgedragen aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek. Dit impliceert een uittreding voor de activiteit gas van de Opdrachthoudende vereniging PBE uit Fluvius Limburg en een uitbreiding van de aansluiting met de activiteit gas van de 16 voormelde gemeenten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle). Door deze partiële splitsing zullen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 08.05.2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
(*) Bij Decreet van 15.07.2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 08.05.2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26.07.2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Op 18.11.2022 keurde de gemeenteraad de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 21.12.2022 van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg goed, de statutenwijzigingen betreffende het dossier Tramontana, de structuurwijzigingen en de overige wijzigingen werden goedgekeurd, evenals de partiële splitsingen en er werd overgegaan tot de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Door een administratieve vergissing werd een alinea uit het ontwerpbesluit - 'Partiële splitsing door overneming van Fluvius Limburg naar Iverlek voor de activiteit gas verbonden aan de opdrachthoudende vereniging PBE' - wel opgenomen in de aanhef en in de beslissingen met betrekking tot de agenda en de statutenwijziging in het besluit, maar niet als afzonderlijk artikel.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar eerder aangehaalde besluit van 18.11.2022 in te trekken en de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 21.12.2022 van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg goed te keuren, evenals de statutenwijzigingen betreffende het dossier Tramontana, de structuurwijzigingen en de overige wijzigingen, en de partiële splitsingen en over te gaan tot de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gemeenteraad trekt haar besluit 'Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg: agenda en mandatering afgevaardigde voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 21.12.2022' van 18.11.2022 in.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 21.12.2022 goed:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 01.01.2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 2 en 3 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen goed. Deze wijzigingen treden in werking op 01.01.2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 01.01.2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21.06.2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal goed.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.
De gemeenteraad keurt het voorstel goed van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen worden verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 2 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de kennisneming van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek Sint Pieter Kortessem ontvangt in 2022 € 11.797,14 exploitatietoelage van de gemeente. De budgetwijziging heeft geen invloed op de gemeentelijke exploitatietoelage.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door de kerkraad goedgekeurd op 30.05.2022.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 09.11.2022, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint Pieter Kortessem met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente wijzigt hierdoor niet en blijft € 11.797,14.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de kennisneming van het budget 2022 van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal ontvangt in 2022 € 17.002,37 exploitatietoelage van de gemeente volgens het goedgekeurde budget. De budgetwijziging heeft als gevolg dat de gemeentelijke exploitatietoelage daalt met € 10,17.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal werd door de kerkraad goedgekeurd op 09.05.2022.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 09.11.2022, het representatief orgaan gaf gunstig advies.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek St. Agapitus Vliermaal met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermindert hierdoor met € 10,37 en wordt € 16.992,00.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de kennisneming van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven vraagt een verhoging van de exploitatietoelage van € 5.974,00 van de gemeente.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad goedgekeurd op 10.10.2022.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 09.11.2022, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven valt buiten de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek doch valt binnen de grenzen van het gezamenlijke meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven goed met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermeerdert hierdoor met € 5.974,00 en wordt € 74.481,91.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
Het besluit van de gemeenteraad van 19.11.2021 betreffende de kennisneming van het budget 2022 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen .
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werden enkele aanpassingen gedaan in de exploitatie-ontvangsten en -uitgaven en in de investerings-ontvangsten. Kerkfabriek St.Amandus Zammelen ontvangt in 2022 € 34.442,82 exploitatietoelage van de gemeente volgens het goedgekeurde budget. De budgetwijziging heeft als gevolg dat de gemeentelijke exploitatietoelage daalt met € 5.820,00.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door de kerkraad goedgekeurd op 02.06.2022.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 09.11.2022, het representatief orgaan gaf gunstig advies met opmerkingen.
De budgetwijziging van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen valt binnen de grenzen van het meerjarenplan van de kerkfabriek en stemt overeen met het meerjarenplan van de gemeente.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek St.Amandus Zammelen met de samenvatting zoals in bijlage van dit besluit.
De tussenkomst van de gemeente vermindert hierdoor met € 5.820,00 en wordt € 28.622,82.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
Aan het kerkbestuur wordt gevraagd rekening te houden met de opmerkingen in het advies van het bisdom.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 aangaande het tarievenreglement asbestinzameling aan huis.
Het huidige tarievenreglement voor de asbestinzameling aan huis loopt af op 31.12.2022.
Limburg.net ontving intussen de goedkeuring van OVAM voor een nieuw asbestdossier zodat deze dienstverlening verdergezet kan worden vanaf 2023.
Limburg.net voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest.
Er zijn geen aanpassingen voorzien aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling, enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld. Voor de nieuwe projectperiode kan een aanvrager - gespreid (dus 1 aanvraag per keer) - 2 aanvragen plaatsen (in plaats van één aanvraag per aanvrager en per ophaaladres in de vorige projectperiode 2020-2022).
Het reglement treedt in werking op 01.01.2023 en loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.
De gemeenteraad keurt het tarievenreglement betreffende de bronophaling asbest, zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het tarievenreglement "asbestinzameling aan huis" treedt in werking op 01.01.2023 en loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.12.2021 aangaande de aanpassing van het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 aangaande de aanpassing van het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net.
In de gemeenteraadszitting dd. 17.12.2021 werd het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recylageparken van Limburg.net goedgekeurd.
Naar aanleiding van de gestegen kosten, de dalende subsidies en in sommige gevallen oneigenlijk gebruik van compostvaten en compostbakken, besliste de Raad van Bestuur van Limburg.net op 26/10/2022 om het tarief dat wordt aangerekend aan de burger te verhogen:
Er wordt ook een begrenzing opgenomen van het aantal compostvaten of compostbakken dat een gezin op een periode van 5 jaar kan aankopen om een eerlijke verdeling van de subsidies te bekomen. Er worden ook enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd m.b.t. de aangetekende herinnering naar aanleiding van ons aangepast aanmaningenproces.
Dit nieuwe tarievenreglement vervangt enkel het oorspronkelijke tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en niet het aanvullende tarievenreglement aangaande bronophaling asbest.
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, zoals in bijlage, goed.
Het nieuwe tarievenreglement gaat in vanaf 01.01.2023. Het voorgaande reglement, goedgekeurd op 17.12.2021, wordt hierdoor volledig vervangen.
Het aanvullend tarievenreglement aangaande de asbestinzameling aan huis, blijft van toepassing.
Het tarievenreglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: De bestendige deputatie - De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank - OVAM - Het bestuur Milieu-inspectie - Limburg.Net.
-
Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 14.10.2022.
Gelet op het feit van de zeer hoge energiekosten
Gelet op het feit dat de binnensporten minder last hebben van de stijgende energieprijzen
Gelet op het feit dat de buitensport in de herfst en wintermaanden zeer veel verbruik van elektriciteit gaan hebben
Gelet op het feit dat de sportclubs ook extra getroffen worden door de algemene crisis
Voorstel
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een energiesubsidie uit te werken voor de buitensport clubs.
Dit bijkomend agendapunt van raadslid Philip Knapen werd besproken. Er werd niet over het agendapunt gestemd.