De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 29.04.2022 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 29.04.2022 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 houdende de goedkeuring van schepen Donald Martens als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van Limburg.net.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur.
De gemeente is lid bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net.
De Raad van Bestuur van Limburg.net besliste op 27.04.2022 de agenda van de Algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 22.06.2022 om 18u30, met volgende agendapunten goed te keuren:
Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 22.06.2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.04.2022 waarbij schepen Nicole Gielen aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de resterende duurtijd van de huidige legislatuur.
De gemeente is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Op 09.05.2022 werd de oproepingsbrief ontvangen voor de gewone algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 23.06.2022 om 18u00 die de volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agenda van de gewone algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 23.06.2022 wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, dewelke van toepassing is op het gebruik van mobiele camera's van het type "bodycams".
De wet van 05.08.1992 op het politieambt, meer bepaald de artikelen 25/1 en volgende, dewelke de installatie en het zichtbaar gebruik van camera's door de politiediensten regelen.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.01.2021 waarbij toelating verleend werd aan de PZ kanton Borgloon om gebruik te maken van bodycams.
De politiezone wenst haar leden van het operationeel kader uit te rusten met bodycams.
De PZ wenst met het gebruik van deze camera's volgende doelstellingen te bereiken:
Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat.
In het samenwerkingsprotocol Haspengouw is onderlinge steun en bijstand op het terrein voorzien in het kader van noodhulp tussen de politiezones Sint-Truiden / Gingelom / Nieuwerkerken, Tongeren / Herstappe en kanton Borgloon.
In het kader van ernstige en onverwachte gebeurtenissen op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon, waarbij er mogelijks onmiddellijk gevaar is voor personen en de eigen middelen van de politiezone ontoereikend blijken, kan bijstand van een andere politiedienst gevorderd worden op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon.
De toestemmingsaanvraag moet het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan preciseren.
De camera's zullen van het type "mobiele camera's" zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:
De politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. De aanvraag houdt dus rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse gevalideerd.
De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens.
De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan.
De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht. Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:
De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.
Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.
De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie. Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie.
De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur.
De toelating tot gebruik door de korpschef van de politiezone wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
Het gebruik van de mobiele camera's wordt enkel toegestaan op zichtbare wijze.
De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten.
Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone.
De gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde toestemmingsaanvraag van de korpschef te behandelen en toestemming te verlenen aan alle leden van de geïntegreerde politie om bodycams te mogen gebruiken.
Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) en bij uitbreiding de gehele geïntegreerde politie wordt toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.05.2015 waarbij het ontwerp van de statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging ‘PG Haspengouw’ goedgekeurd werd en beslist werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, af te sluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij schepen Luc Dullaers aangeduid werd als afgevaardigde in de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Leader Haspengouw, met schepen Camille Cuyx als zijn plaatsvervanger.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.03.2019 aangaande de goedkeuring van de statutenwijziging van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw.
Op 09.05.2022 werd een brief van de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland ontvangen betreffende ‘Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw – PDPO III – Goedkeuring jaarverslag 2021 en jaarrekening 2021’.
Conform artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, dienen het jaarverslag en de jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
De provincieraad keurde op 27.04.2022 het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
Het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw worden goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 10.09.2021 waarbij het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 26.09.2019 waarbij het verbeterplan, opgesteld in het kader van organisatiebeheersing, goedgekeurd werd.
Conform het decreet lokaal bestuur (DLB) moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De organisatie moet een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vastleggen. Op 10.09.2021 keurde de gemeenteraad het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed.
Op geregelde tijdstippen komt de stuurgroep 'organisatiebeheersing' samen om de voortgang van de verbeteracties, opgenomen in het verbeterplan, te bespreken.
De Algemeen directeur dient jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politiek niveau. Op die manier is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De gemeenteraad neemt kennis van de huidige stand van zaken van het 'verbeterplan', opgesteld in het kader van organisatiebeheersing en -ontwikkeling, met daarin opgenomen o.a. doelstellingen, risico's en verbeteracties.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door de kerkraad op 17.01.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 14.099,23 | 49.545,55 | -35.446,32 |
Overschot exploitatie n-1 | 262,38 | ||
exploitatietoelage gemeente | 35.649,00 | ||
overschot exploitatie | 465,06 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 433.190,49 | 445.664,54 | -12.474,05 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 12.493,63 | ||
Overschot investeringen | 19,58 |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door de kerkraad op 08.02.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022 .
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 24.750,29 | 24.435,49 | 314,80 |
Overschot exploitatie n-1 | 17.111,97 | ||
exploitatietoelage gemeente | 0,00 | ||
overschot exploitatie | 17.426,77 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 18.690,63 | 19.290,63 | -600,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 600,00 | ||
Overschot investeringen | 0,00 |
Tussenkomst gemeente: € 0,00.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal werd door de kerkraad op 27.01.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022 .
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 4.506,94 | 21.449,79 | -16.942,85 |
Overschot exploitatie n-1 | 1.602,06 | ||
exploitatietoelage gemeente | 23.199,57 | ||
overschot exploitatie | 7.858,78 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 9.075,00 | 9.075,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | ||
Overschot investeringen | 0,00 |
Tussenkomst gemeente: € 23.199,57.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot werd door de kerkraad op 23.03.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 9.646,32 | 9.396,62 | 249,70 |
Overschot exploitatie n-1 | 8.430,48 | ||
exploitatietoelage gemeente | 3.000,00 | ||
overschot exploitatie | 11.680,18 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 36.584,89 | ||
Overschot investeringen | 36.584,89 |
Tussenkomst gemeente: € 3.000,00.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad op 07.02.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 5.031,18 | 71.046,65 | -66.015,47 |
Overschot exploitatie n-1 | 6.632,60 | ||
exploitatietoelage gemeente | 65.873,59 | ||
overschot exploitatie | 6.490,72 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 256.133,66 | 256.216,66 | -83,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 4.976,75 | ||
Overschot investeringen | 4.893,75 |
Tussenkomst gemeente: € 65.873,59.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door de kerkraad op 09.02.2022 goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 14.04.2022.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 2.502,15 | 30.848,94 | -28.346,79 |
Overschot exploitatie n-1 | 8.400,65 | ||
exploitatietoelage gemeente | 22.273,20 | ||
overschot exploitatie | 2.327,06 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 10.185,78 | 0,00 | 10.185,78 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 8.250,00 | ||
Overschot investeringen | 18.435,78 |
Tussenkomst gemeente: € 22.273,20.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 aangaande het Kerkenplan Kortessem.
In de gemeenteraadszitting van 14.10.2016 werd goedkeuring verleend aan het kerkenplan van Kortessem, opgemaakt dor het Centraal Kerkbestuur Kortessem.
In dit kerkenplan wordt aangaande de Sint-Agapituskerk te Vliermaal gesteld dat de Kerkraad samen met de Monumentenwacht bekijkt hoe de kerk de komende jaren het beste onderhouden kan worden. De Sint-Agapitus is een geklasseerd monument. De eventuele subsidieerbaarheid van de onderhoudskosten wordt daarom verder onderzocht, net zoals de mogelijkheden voor het orgel.
De Kerkfabriek van Sint-Agapitus Vliermaal heeft een beheersplan laten opstellen aangaande de Parochiekerk Sint-Agapitus met kerkhof en pastorie met pastorietuin, zie bijlage.
In de opmaak van een dergelijk beheersplan heeft Onroerend Erfgoed de uitdrukkelijke vraag om alle zakelijkrechthouders zoveel mogelijk te betrekken middels een participatietraject.
De gemeenteraad van Kortessem wordt om een formele goedkeuring gevraagd aangaande het opgemaakte beheersplan van de Sint-Agapituskerk, het kerkhof, de pastorie en de pastorietuin.
De gemeenteraad keurt het beheersplan van de Sint-Agapituskerk, kerkhof, pastorie en pastorietuin te Vliermaal goed.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal overgemaakt aan Steenmeijer Architechten (daan.declercq@steenmeijer.be).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, titel 4, betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, in het bijzonder artikel 2.30, dat de mogelijkheid voorziet om het pakket aanvullende activiteiten te herzien.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek & Wijers volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, met als werkingsgebied Diepenbeek, Kortessem en Zonhoven en als projectuitvoerder vzw Stebo.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 waarin het projectplan IGSW Wonen aan Mombeek & Wijers werd goedgekeurd, later goedgekeurd door de Minister van Wonen op 12.12.2019.
De gemeente Kortessem werkt voor het lokaal woonbeleid samen met de gemeenten Diepenbeek en Zonhoven in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek & Wijers gedurende de projectperiode 2020-2025. Het goedgekeurde projectplan bevat een selectie van aanvullende activiteiten, gekozen uit de mogelijkheden zoals vastgelegd in het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Dit besluit voorziet in de mogelijkheid om het projectplan halverwege de projectperiode aan te passen wat betreft aanvullende activiteiten.
Er dienen zich twee zaken aan die een herziening van het projectplan verantwoorden:
1) Opstart aanvullende activiteit in de gemeente Zonhoven: AA2_6 Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken
De gemeente Zonhoven mist een schakel in de woningkwaliteitsbewaking en wenst daarom te starten met het opsporen, registreren en aanpakken van verwaarlozing op het grondgebied. In 2023 zal hiervoor, in samenwerking met projectuitvoerder vzw Stebo, een gemeentelijk verwaarlozingsreglement worden opgemaakt. Er zal een methodiek voor screening worden uitgewerkt, alsook een procedure om eigenaars te activeren om de verwaarloosde panden te herstellen of verfraaien.
Op basis van het nieuw opgemaakte reglement, zal in 2023 voor de gemeente Zonhoven, een eerste vermoedenslijst verwaarlozing worden samengesteld.
Er zal jaarlijks een screening van het patrimonium gebeuren, om verwaarlozing vast te stellen, via rondgang op het grondgebied. Op deze manier is er steeds een actuele inventaris verwaarlozing en kan er actief met de eigenaars worden samengewerkt om verwaarlozing tegen te gaan en een mooi straatbeeld te creëren.
De kerncijfers verwaarlozing worden jaarlijks besproken op het lokaal woonoverleg.
2) Opstart aanvullende activiteit in de gemeente Zonhoven: AA2_7 Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt afgesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.
De gemeente Zonhoven zal in 2023 een afsprakenkader afsluiten met SVK Midden Limburg, dat na goedkeuring door de minister van wonen in werking treedt. Op basis van dit afsprakenkader zullen conformiteitsonderzoeken worden uitgevoerd door projectuitvoerder vzw Stebo, in nieuw in te huren woningen van het SVK op het grondgebied van de gemeente Zonhoven.
Een herziening van het projectplan moet goedgekeurd worden door de gemeenteraden van de drie deelnemende gemeenten aan het IGSW Wonen aan Mombeek & Wijers. De gemeenteraadsbesluiten dienen ingediend te worden bij het agentschap, uiterlijk op 30.06.2022, zoals voorzien in artikel 2.30 van het Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De toekenning van Vlaamse subsidies gebeurt door Wonen Vlaanderen op basis van de beoordeling van het rapport en de evaluatiestuurgroep na afloop van elk werkjaar. Het niet naar verwachtingen uitvoeren van één van deze activiteiten kan leiden tot het niet (of slechts gedeeltelijk) toekennen van de subsidies voor de betrokken activiteit, maar heeft geen invloed op de subsidies voor andere activiteiten in het projectplan.
Naast de opstart van bovenstaande aanvullende activiteiten in de gemeente Zonhoven, waarvoor een herziening van het projectplan nodig is en bijkomende subsidies worden aangevraagd, breiden de gemeenten Diepenbeek en Zonhoven de invulling van enkele bestaande activiteiten uit. Voor deze bestaande activiteiten kan geen bijkomende subsidie worden bekomen. De uitbreiding van deze activiteiten brengen een bijkomende gemeentelijke financiering met zich mee.
Gemeente Diepenbeek
Gemeente Kortessem
Gemeente Zonhoven
De gemeenteraad keurt het aangepast projectplan van het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'Wonen aan Mombeek & Wijers', voor de periode 2023-2025, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 17.12.2021 betreffende reglement werkingssubsidie cultuurverenigingen.
Het besluit van het schepencollege van 26.01.2022 betreffende het aangepast voorstel werkingssubsidie sport en cultuur 2022 voor werkingsjaar 2021.
Jaarlijks worden de werkingssubsidies voor erkende cultuurverenigingen uitbetaald op basis van de op hen van toepassing zijnde subsidiereglementen. De verrekening van deze subsidies is vastgesteld op 20% basissubsidie en 80% werkingssubsidie volgens het puntenstelsel in het betreffende reglement. De punten worden toegekend op basis van de georganiseerde activiteiten, het aantal leden, het volgen/organiseren van opleidingen en bijscholingen e.d.
Voor cultuur komen dit jaar de activiteiten van het voorbije werkingsjaar 2021 in aanmerking.
Door de coronacrisis zijn er echter nog steeds beperkingen van hogere overheidswege opgelegd. De verplichte sluiting van CC Mozaïek en de buurthuizen van januari 2021 tot en met juni 2021 heeft ervoor gezorgd dat veel verenigingen gedeeltelijk of helemaal niet hebben kunnen werken. Sommige verenigingen hebben aangepaste/alternatieve activiteiten kunnen organiseren, anderen helemaal niets. Omwille van de nog steeds aanwezige coronapandemie in werkjaar 2021 werd door de dienst UiT in Kortessem een voorstel uitgewerkt voor aangepaste werkingssubsidie voor erkende cultuurverenigingen voor het werkjaar 2021.
Om toch verhoudingsgewijs voor iedereen wat tegemoet te komen in dit moeilijk jaar heeft de dienst UiT in Kortessem onderstaand voorstel tot berekening van de werkingssubsidie uitgewerkt:
Voor alle erkende cultuurverenigingen: 40% basissubsidie en 60% werkingssubsidie.
De 60% werkingssubsidie zal verdeeld worden op basis van de behaalde punten voor diegenen die wel activiteiten kunnen invullen. Zij deden extra inspanningen om hun activiteiten die wel konden doorgaan coronaproof te organiseren en mogen ook hiervoor beloond worden. Door de subsidiebudgetten zo aan te wenden zal elke erkende cultuurvereniging toch een basissubsidie verkrijgen. Deze subsidie gaan ze broodnodig hebben aangezien ze ook weinig of geen inkomsten hebben kunnen genereren én op deze manier hopen we hen een goede doorstart te geven.
Er werden 29 aanvragen voor werkingssubsidie ontvangen. Hiervoor werd de berekening gemaakt op basis van de nieuwe percentages, 40% basissubsidie en 60% werkingssubsidie.
De gemeenteraad wordt gevraagd deze totaalbedragen per cultuurvereniging goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het aangepaste voorstel tot berekening van de werkingssubsidie voor erkende cultuurverenigingen, zijnde 40% basissubsidie en 60% werkingssubsidie, goed.
De gemeenteraad keurt de berekende subsidiebedragen werkingssubsidie cultuurverenigingen zoals opgenomen in bijlage goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 25.06.2021 betreffende reglement werkingssubsidie sportverenigingen.
Het besluit van het schepencollege van 26.01.2022 betreffende het aangepast voorstel werkingssubsidie sport en cultuur 2022 voor werkingsjaar 2021.
Jaarlijks worden de werkingssubsidies voor erkende sportverenigingen uitbetaald op basis van de op hen van toepassing zijnde subsidiereglementen. De verrekening van deze subsidies is vastgesteld op 20% basissubsidie en 80% werkingssubsidie volgens het puntenstelsel in het betreffende reglement. De punten worden toegekend op basis van de georganiseerde activiteiten, het aantal leden, het volgen/organiseren van opleidingen en bijscholingen ed.
Voor sport komen dit jaar de activiteiten van het laatste afgelopen sportseizoen 2020-2021 in aanmerking.
Door de coronacrisis zijn er echter nog steeds beperkingen van hogere overheidswege opgelegd. Het verbod op indoor sporten voor volwassenen van september 2020 tot en met juni 2021 hebben ervoor gezorgd dat veel verenigingen gedeeltelijk of helemaal niet hebben kunnen werken. Sommige verenigingen hebben aangepaste/alternatieve activiteiten kunnen organiseren, anderen helemaal niets. Omwille van de nog steeds aanwezige Coronapandemie in werkjaar 2021 werd door de dienst UiT in Kortessem een voorstel uitgewerkt voor aangepaste werkingssubsidie voor erkende sportverenigingen voor het sportseizoen 2020-2021.
Om toch verhoudingsgewijs voor iedereen wat tegemoet te komen in dit moeilijk jaar heeft de dienst UiT in Kortessem onderstaand voorstel tot berekening van de werkingssubsidie uitgewerkt:
Voor alle erkende sportverenigingen aangesloten bij een bond, liga of federatie: 40% basissubsidie en 60% werkingssubsidie.
Voor alle erkende sportverenigingen niet aangesloten bij een bond, liga of federatie: 80% basissubsidie en 20% werkingssubsidie.
De 60% of 20% werkingssubsidie zal verdeeld worden op basis van de behaalde punten voor diegenen die wel activiteiten kunnen invullen. Zij deden extra inspanningen om hun activiteiten die wel konden doorgaan Coronaproof te organiseren en mogen ook hiervoor beloond worden. Door de subsidiebudgetten zo aan te wenden zal elke erkende sportvereniging toch een degelijke basissubsidie verkrijgen. Deze subsidie gaan ze broodnodig hebben aangezien ze ook weinig of geen inkomsten hebben kunnen genereren én op deze manier hopen we hen een goede doorstart te geven.
Er werden 13 aanvragen voor werkingssubsidie ontvangen bij de erkende sportverenigingen aangesloten bij een bond, liga of federatie. Hiervoor werd de berekening gemaakt op basis van de nieuwe percentages, 40% basissubsidie en 60% werkingssubsidie.
Er werden 12 aanvragen voor werkingssubsidie ontvangen bij de erkende sportverenigingen niet aangesloten bij een bond, liga of federatie. Hiervoor werd de berekening gemaakt op basis van de nieuwe percentages, 80% basissubsidie en 20% werkingssubsidie.
De gemeenteraad wordt gevraagd deze totaalbedragen per sportvereniging goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het aangepaste voorstel tot berekening van de werkingssubsidie voor erkende sportverenigingen, zijnde:
De gemeenteraad keurt de berekende subsidiebedragen werkingssubsidie sportverenigingen zoals opgenomen in bijlage goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17.04.1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, in het bijzonder artikel 3 § 1.
Het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool dient aangepast te worden.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het model van arbeidsreglement van OVSG diende als basis.
Het schoolteam kreeg de gelegenheid om opmerkingen te formuleren.
Er werd een protocol van akkoord bereikt in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 03.05.2022.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool, Fonteinstraat 9 te 3721 Kortessem op te heffen en het nieuw voorgesteld arbeidsreglement goed te keuren.
Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool, Fonteinstraat 9 te 3721 Kortessem, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 05.07.2019 wordt opgeheven.
Het gewijzigde arbeidsreglement, zoals toegevoegd in de bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de personeelsleden van de gemeentelijke basisschool.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17.04.1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, in het bijzonder artikel 3 § 1.
Het arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool dient aangepast te worden.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het model van arbeidsreglement van OVSG diende als basis.
Het schoolteam kreeg de gelegenheid om opmerkingen te formuleren.
Er werd een protocol van akkoord bereikt in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 03.05.2022.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhamemtje, Brandstraat 3a te 3723 Kortessem op te heffen en het nieuw voorgesteld arbeidsreglement goed te keuren.
Het bestaande arbeidsreglement van de Gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje, Brandstraat 3a te 3723 Kortessem, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21.06.2019 wordt opgeheven.
Het gewijzigde arbeidsreglement, zoals toegevoegd in de bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de personeelsleden van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet, meer beepaald artikel 117.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 27.03.1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), hoofdstukken Vbis en Vter.
Er zijn nieuwe modellen van functiebeschrijvingen beschikbaar voor alle ambten in het onderwijs.
Bij het opmaken van een functiebeschrijving moet rekening gehouden worden met de algemene afspraken die ter zake op niveau van de scholengemeenschap zijn gemaakt:
In het besluit worden de afspraken meer gespecifieerd.
Er werd een protocol van akkoord bereikt in het OCSG van de scholengemeenschap van 17.02.2022.
Er werd een protocol van akkoord bereikt in het ABOC van 03.05.2022.
De gemeenteraad wordt gevraagd de algemene afspraken goed te keuren.
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
§1 De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteiten en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
§2 Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding van evaluatoren.
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste evaluator).
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een evaluatiegesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur, die opgenomen werden in het pedagogisch project en schoolwerkplan.
§3 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per email) mee.
§4 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
§1 De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
-
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 03.06.2022.
Via CC Mozaïek- gebruikers vernamen we regelmatig dat de benedenverdieping zeer beperkt tot geheel geen WIFI ter beschikking heeft. We hebben dat ondertussen zelf kunnen vaststellen tijdens een vergadering in één van de ateliers! Dit is ondenkbaar in deze tijden van digitaliseren. Wij vragen om het WIFI-netwerk te optimaliseren in het CC Mozaïek.
De gemeenteraad,
Overwegend dat het WIFI-netwerk in het CC Mozaïek onvoldoende is;
BESLUIT:
het schepencollege de opdracht te geven het nodige te doen om het WIFI-netwerk in CC Mozaïek te optimaliseren.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien het probleem zich ondertussen niet langer stelt.
De gemeenteraadsvoorzitter, Miet Jorissen, heeft het vermoeden dat dit agendapunt niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort maar tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt een bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 03.06.2022.
In 1991 stond Kortessem in de schijnwerpers naar aanleiding van het 1250-jarig bestaan!
In september van datzelfde jaar trok er tweemaal een historische stoet met 1250 deelnemers door de straten van Kortessem. Fanfares, praalwagens, groepen gevormd door inwoners van de verschillende kerkdorpen gaven gestalte aan de rijke geschiedenis van onze gemeente.
Aan het einde van de stoet, een prachtige wagen met het embleem van Kortessem 1250. Dit embleem zou de herinnering aan deze geweldige gebeurtenis levend houden bij de Kortessemnaar.
Bijna 30 jaar lang stond er een symbolisch kunstwerk, voorzien van een gedenkplaat en afgewerkt met een omlijsting in natuursteen in het park van het Kasteel De Fauconval tot het vorig jaar plots verdween.
Zowel de omlijsting als de gedenkplaat werden opgeruimd en op de gemeentelijke puinhoop gestort. Het kunstwerk ligt ondertussen verwaarloosd op het terrein van de technische dienst.
Gelet op de unieke samenwerking tussen de inwoners van de verschillende kerkdorpen om deze stoet tot een historisch cultureel hoogtepunt te verheffen.
Gelet op het belang van Cultureel Erfgoed.
Ons voorstel
De gemeenteraad vraagt het schepencollege het nodige te doen om dit kunstwerk terug in ere te herstellen door het te laten plaatsen op het grasveld dat aansluiting heeft op de Residentie “de Tuin van Kortessem” ter hoogte van de fietsbieb.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.