Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_GR_00053 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door alle leden van de geïntegreerde politie - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 03/06/2022 - 21:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Steffi Philtjens, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00053 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door alle leden van de geïntegreerde politie - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 16
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00053 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door alle leden van de geïntegreerde politie - Goedkeuring 2022_GR_00053 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door alle leden van de geïntegreerde politie - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

De richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

De verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

De wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, dewelke van toepassing is op het gebruik van mobiele camera's van het type "bodycams".

De wet van 05.08.1992 op het politieambt, meer bepaald de artikelen 25/1 en volgende, dewelke de installatie en het zichtbaar gebruik van camera's door de politiediensten regelen.

Het besluit van de gemeenteraad van 26.01.2021 waarbij toelating verleend werd aan de PZ kanton Borgloon om gebruik te maken van bodycams.

Toelichting & argumentatie

De politiezone wenst haar leden van het operationeel kader uit te rusten met bodycams.

De PZ wenst met het gebruik van deze camera's volgende doelstellingen te bereiken:

  • Misdrijven of overlast op de openbare weg voorkomen, vaststellen of opsporen of er de openbare orde handhaven; 
  • De misdaden, de wanbedrijven en de overtredingen opsporen, de bewijzen ervan verzamelen, daarvan kennis geven aan de bevoegde overheden, de daders ervan vatten, aanhouden en ze ter beschikking stellen van de bevoegde overheid op de wijze en in de vormen bepaald door de wet; 
  • Informatie van bestuurlijke politie inwinnen;
  • De bevoegde overheden het verslag bezorgen van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie alsook de naar aanleiding daarvan ingewonnen informatie;
  • Didactische of pedagogische doeleinden in het kader van opleiding en training van politiemensen (zij het dan geanonimiseerd);
  • Public relations doeleinden (zij het dan geanonimiseerd);
  • Het welzijn van het personeel verzekeren, in het bijzonder het risico op besmetting verlagen door het ontraden effect op spuwen of kuchen naar politieambtenaren;
  • De omstandigheden van het verloop van een interventie registreren;
  • De verslaggeving over de interventies aan de bestuurlijke en gerechtelijke overheden verbeteren;
  • De relaties tussen de politionele interveniënten en hun gesprekspartners verbeteren volgens het principe van de de-escalatie door hen vooraf op de hoogte te brengen van de opname van de feiten, gebaren, woorden, …;
  • De veiligheid van de politieambtenaren verhogen;
  • Het aantal geweldfeiten en het aantal niet-gegronde klachten tegen de politie doen dalen;
  • De kwaliteit en de staving van vaststellingen verhogen door meer gebruik te maken van materiële vaststellingen;
  • Het professionalisme van de politie-interventies verhogen;

Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat.

In het samenwerkingsprotocol Haspengouw is onderlinge steun en bijstand op het terrein voorzien in het kader van noodhulp tussen de politiezones Sint-Truiden / Gingelom / Nieuwerkerken, Tongeren / Herstappe en kanton Borgloon.

In het kader van ernstige en onverwachte gebeurtenissen op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon, waarbij er mogelijks onmiddellijk gevaar is voor personen en de eigen middelen van de politiezone ontoereikend blijken, kan bijstand van een andere politiedienst gevorderd worden op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon. 

De toestemmingsaanvraag moet het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan preciseren.

De camera's zullen van het type "mobiele camera's"  zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:

  • de beelden (video en foto) en de klank die worden geregistreerd door de individuele camera's die de leden van het operationeel kader gebruiken onder de beoogde omstandigheden en voor de beoogde doeleinden;
  • de metadata in verband met deze beelden/klank:
    1. de dag en de tijdvakken van registratie;
    2. de onrechtstreekse identificatie van het lid van het operationeel kader dat de camera draagt tijdens de registratie van de gegevens;
    3. de plaats waar de gegevens worden verzameld (geolokalisering tijdens de registratie).

De politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. De aanvraag houdt dus rekening met een  impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse  gevalideerd.

De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens.

De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan.

De toegang  tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht. Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:

  • Het personeelslid dat de beelden heeft gemaakt; 
  • De directe functionele meerdere op het tijdstip van de gemaakte beelden, zijnde de OBP, de HINP Terreincoördinatie en de HINP Dagcoördinatie;
  • De diensthoofden; 
  • Meldkamer;
  • Dossierbeheerders en de medewerkers van het LIK;
  • ICT in het kader van technische doeleinden en ondersteuning;
  • De korpschef; 
  • Intern toezicht, voor zover zij een voorafgaande individuele machtiging op naam krijgen vanwege de korpschef of van de bevoegde tuchtrechtelijke overheid;
  • De DPO.

De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.

  • Het Vast Comité P 
  • De Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie 
  • De gerechtelijke overheden

Na de eerste bewaarmaand is  de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.

De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden  in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie. Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie.

De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur.

De toelating tot gebruik door de korpschef van de politiezone wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.

Het gebruik van de mobiele camera's wordt enkel toegestaan op zichtbare wijze.

De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten.

Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone.

De gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde toestemmingsaanvraag van de korpschef te behandelen en toestemming te verlenen aan alle leden van de geïntegreerde politie om bodycams te mogen gebruiken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) en bij uitbreiding de gehele geïntegreerde politie wordt toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.