De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 09.09.2022 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de notulen van de gemeenteraad van 09.09.2022 wordt toegevoegd dat staande de zitting unaniem akkoord gegaan werd om - met betrekking tot agendapunt 8, 'Uitvoering RUP Centrum begrenzing Zuid - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze' - de titel van het desbetreffende bestek te wijzigen en dat alle raadsleden eveneens unaniem akkoord waren om het punt te verdagen naar de volgende zitting van de gemeenteraad. Vervolgens worden de notulen van de gemeenteraad van 09.09.2022 goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 02.09.2021 houdende de kennisname van het finaal rapport 'Bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten van de huidige politiezone Alken, Borgloon, Heers, Kortessem, en Wellen'.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 26.11.2020 houdende de goedkeuring van de opmaak van een bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten van de politiezone kanton Borgloon.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 11.02.2021 houdende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Opmaak bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten Alken - Borgloon - Heers - Kortessem en Wellen” aan zijnde CC Consult.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 15.04.2021 houdende de goedkeuring van de bijkomende opdracht 'Werksessie financiën'.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 09.09.2021 houdende de mandatering van de burgemeester en de Algemeen en Financieel directeur om aftastende gesprekken aan te gaan met de aangrenzende gemeente Diepenbeek, met als eventuele einddoel te komen tot een fusiegemeente.
Het besluit van het managementteam van 26.11.2020 houdende de kennisname van de bestuurskrachtanalyse die gezamenlijk zal plaatsvinden voor de gemeentes van de politiezone.
Het besluit van het managementteam van 30.09.2021 houdende de kennisname van het finaal rapport 'Bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten van de huidige politiezone Alken, Borgloon, Heers, Kortessem, en Wellen'.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject / intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject / intergemeentelijke samenwerking.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 40.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 09.07.2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17.12.2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het woondecreet van 09.07.2021 dienen sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) en sociale verhuurkantoren zich om te vormen tot één woonactor per gemeente, de woonmaatschappij. In Limburg werd ervoor gekozen om deze onder te brengen in één sterke, toekomstgerichte Limburgse woonmaatschappij.
Het samenbrengen van de expertise en kennis van de 19 organisaties heeft als voordelen:
De erkenning van alle SHM'en eindigt van rechtswege op 31.12.2022. Vanaf 01.01.2023 is het de bedoeling om enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM'en en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
SHM'en kunnen tijdens een overgangsregeling een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30.06.2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.
Voor de lokale SHM is een omvorming tot woonmaatschappij in 2022 technisch / organisatorisch niet meer haalbaar, maar wel tegen 30.06.2023 en bijgevolg dient een tijdelijke verlenging van de erkenning aangevraagd te worden. Bij die aanvraag dient een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied gevoegd te worden.
De gemeenteraad wordt gevraagd een advies te verlenen over het stappenplan waarmee de SHM'en zich wensen om te vormen tot de unieke woonmaatschappij in Limburg, het werkingsgebied waartoe Kortessem behoort.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Cordium en Kleine Landeigendom tot en met 30.06.2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal aan de aanvrager overgemaakt.
De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 18.07.2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 08.06.2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (AVG).
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19.07.2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 08.06.2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (AVG).
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 01.07.2021 houdende de goedkeuring van de overeenkomst voor de aanstelling van een Functionaris Gegevensbescherming.
Ingevolge het AVG-decreet van 08.06.2018 is het verplicht een protocol op te maken voor elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een Vlaamse instantie naar een andere Vlaamse instantie of naar een externe overheid. Hierin worden een aantal bepalingen vastgelegd zodat duidelijk wordt dat aan de principes van het decreet voldaan wordt. Ondermeer volgende rubrieken dienen opgenomen te worden:
Aangezien Limburg.net persoonsgegevens ter beschikking stelt aan het gemeentebestuur dient een protocol tussen beide partijen opgesteld te worden. Het modelprotocol, opgesteld door Limburg.net en goedgekeurd door de Functionaris Gegevensbescherming van Limburg.net op 22.06.2022, werd op 19.09.2022 officieel geadviseerd door de Functionaris Gegevensbescherming van het gemeentebestuur (dhr. Nordwin Laeveren - C-Smart).
De gemeenteraad wordt gevraagd het protocol voor gegevensbescherming tussen gemeente Kortessem en Limburg goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van het protocol voor gegevensuitwisseling tussen Limburg.net en de gemeente, goedgekeurd door de Functionaris Gegevensbescherming van Limburg.net op 22.06.2022 en het officieel advies over de inhoud van het protocol, verleend door de Functionaris Gegevensbescherming van het gemeentebestuur op 19.09.2022.
Het protocol, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd. Na ondertekening door de Algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad wordt het document ter ondertekening overgemaakt aan Limburg.net waarna het document gepubliceerd wordt op de gemeentelijke website.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij raadslid Donald Martens aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 22.09.2022 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 07.12.2022.
Een dossier met documentatiestukken werd op 22.09.2022 aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 07.12.2022 goed met volgende aendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 07.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangewezen werd als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van TMVS dv.
Gemeentebestuur Kortessem is aangesloten bij TMVS dv.
Gelet op de statuten van TMVS dv.
Er werd een oproepingsbrief ontvangen voor de Buitengewone Algemene vergadering van TMVS dv op 13.12.2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering goed te keuren en de gemeentelijke afgevaardigde te mandateren.
De gemeenteraad keurt alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering TMVS dv van 13.12.2022 goed en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13.12.2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post aan TMVS dv overgemaakt worden (20221213BAVTMVS@farys.be).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in zonderheid artikel 332, §1, derde lid en artikel 333, tweede lid.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 14.09.2022 houdende de kennisname van het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de burgemeester van Kortessem wegens de veiligheid op de N20' - met kenmerk 2022.000905, ontvangen via het digitaal loket op 08.09.2022 en de goedkeuring van het aan de klager over te maken antwoord.
Het bestuur ontving via het digitaal loket op 08.09.2022 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de burgemeester van Kortessem wegens de veiligheid op de N20' - met kenmerk 2022.000905.
Op 30.08.2022 ontving de gouverneur een klacht over de veiligheid op de N20 en het gebrek aan reactie van de burgemeester. De klager stelt:
“Bij deze wens ik mijn beklag te maken over de werking/houding van burgemeester Tom Thyssen
Ik heb als bezorgde burger al verscheidene mails naar de man gestuurd ivm veiligheid op e N20.
Hier wordt door de man niet op gereageerd, de burgemeester is toch verantwoordelijk voor de veiligheid?
Ik in de gemeenteraad maakt de man het blijkbaar bont, door niet te antwoorden op vragen
Ik stel mij dan ook vragen of zo iemand wel naar eer en geweten functioneert.”
De gouverneur heeft aan de klager medegedeeld dat de N20 een gewestweg is waarover het Agentschap Wegen en Verkeer het beheer heeft. Indien de klager van mening is dat er zich onveilige situaties voordoen, kan hij contact opnemen met het Agentschap en dit melden. De gouverneur deelde hem mee dat er een studie lopende is over een fietsvriendelijke en veiligere herinrichting van de Hasseltsesteenweg tussen de Printhagendreef en Kortessem-centrum.
Het College van Burgemeester en Schepenen nam op 14.09.2022 kennis van het schrijven en formuleerde een antwoord op de e-mails van de klager.
De gemeenteraad wordt gevraagd daar kennis van te nemen.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de burgemeester van Kortessem wegens de veiligheid op de N20' - met kenmerk 2022.000905, ontvangen via het digitaal loket op 08.09.2022, het antwoord van de gouverneur aan de klager en het antwoord dat namens het College van Burgemeester en Schepenen aan de klager werd overgemaakt op 20.09.2022 als antwoord op zijn mails.
Agentschap Binnenlands Bestuur wordt van dit besluit op de hoogte gebracht middels het overmaken ervan via het digitaal loket.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 20.07.1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, meer bepaald artikel 8.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 16.01.2004 op begraafplaatsen en lijkbezorging en latere wijzigingen.
Het decreet Lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 14.05.2004 tot organisatie, inrichting en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden ongewijzigd.
De besluiten van de gemeenteraad van 08.11.2019 houdende het 'Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen' en de 'Politieverordering op de begraafplaatsen'.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 bevattende de 'Retributie op de concessies van de gemeentelijke begraafplaatsen en voor de levering en plaatsing van een grafkelder, urnenkelder en columbariumnis 2020-2025'.
Het besluit van het schepencollege van 28.09.2022 houdende het principiële besluit om vanaf 28.09.2022 geen nieuwe begravingen op het oud kerkhof van Vliermaal, gelegen Leopold III-straat te 3724 Vliermaal, toe te laten
Omzendbrief BA-2006/03 van 10.03.2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16.01.2004 op de bebraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden ongewijzigd.
Op het oud kerkhof van deelgemeente Vliermaal, gelegen Leopold III-straat te 3724 Vliermaal, worden in feite reeds sedert begin jaren '80 geen nieuwe begravingen meer toegelaten, enkel nog bijzettingen in grafkelders. Dit omdat er destijds ruimtelijke problemen werden vastgesteld, waardoor het niet meer mogelijk was om alle vormen van begraving te beschikking te stellen. Evenmin kon het kerkhof uitgebreid worden.
Het was in begin jaren '80 niet per definitie de bedoeling om het oude kerkhof te sluiten, maar het was eerder de bedoeling om het aantal begravingen te beperken en op termijn te laten uitdoven. Dit om ruimtelijke en esthetische problemen te voorkomen, en zonder verder aan het specifieke karakter van het kerkhof te raken dat trouwens sinds 05.08.1996 een deel uitmaakt van de aanduiding als beschermd stads- of dorpsgezicht (intrinsiek Pastorie Sint-Agapitusparochie en kerkhof, erfgoedobject Agentschap Onroerend Erfgoed).
Voor nieuwe begravingen werd er een ruime tweede begraafplaats aangelegd, buiten het centrum van Vliermaal aan de Oude-Hoevestraat. Enkele stoffelijke overschotten werden op het oud kerkhof ontgraven uit volle grond en verplaatst naar deze nieuwe begraafplaats, bij het overlijden van echtgenoot of echtgenote, zodat zij als koppel toch samen konden begraven worden. Dit gebeurde op vraag en op kosten van de nabestaanden.
Er werd hieromtrent destijds echter nooit een procedure of beslissing vastgelegd noch goedgekeurd door het schepencollege of door de gemeenteraad.
Om in regel te zijn met het decreet op de begraafplaatsen van 16.01.2004, is het echter aangewezen dat het schepencollege alsnog overgaat tot een princiepsbeslissing om geen nieuwe begravingen meer toe te laten op het oud kerkhof van Vliermaal.
Er wordt bewust niet gekozen voor de sluiting van het kerkhof, maar voor een princiepsbeslissing om geen nieuwe begravingen meer toe te laten.
In tegenstelling tot bij een beslissing tot definitieve sluiting, heeft een princiepsbeslissing om geen nieuwe begravingen meer toe te staan als voordeel:
Het schepencollege nam op 28.09.2022 de principiële beslissing om geen nieuwe begravingen op het oud kerkhof van Vliermaal, gelegen Leopold III-straat te 3724 Vliermaal, toe te laten en dit vanaf 28.09.2022. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van dit besluit.
De principiële beslissing om geen nieuwe begravingen meer toe te staan, wordt op definitieve wijze bekendgemaakt aan de ingang van het kerkhof.
De gemeenteraad neemt kennis van de principiële beslissing van het schepencollege van 28.09.2022 om geen nieuwe begravingen op het oud kerkhof van Vliermaal, gelegen Leopold III-straat te 3724 Vliermaal, toe te laten en dit vanaf 28.09.2022.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 dat voor 2022 een toelage van € 2.200,00 voorziet voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL) , onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk is er voor het dienstjaar 2022 een toelage van € 2.200,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.10.2022 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2021 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2021 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk met rekeningnummer BE87 0910 0081 1694 wordt voor het dienstjaar 2022 een toelage van € 2.200,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.10.2022 het werkingsverslag over het dienstjaar 2021 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2021 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2022 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De dienst Ruimte maakt gebruik van het softwarepakket CSNestor om het totale proces van behandelingen van omgevingsvergunningen te monitoren, en dit van aanvraag, evaluatie, opvolging, consultatie door de burger tot handhaving achteraf.
De applicatie krijgt een update met toevoeging van nieuwe modules. De aanschaf hiervan is noodzakelijk om de goede werking van de dienst Ruimte te garanderen.
De update van de huidige toepassing CSNestor zal de oude gegevens beschikbaar houden terwijl de nieuwe modules een toegevoegde waarde kennen in de behandeling van de omgevingsvergunningsdossiers, over het hele proces. Er zijn een onbeperkt aantal gebruikers van de toepassing.
De toepassing dient minimum dezelfde functionaliteiten te hebben als CSNestor en zowel de conversie als implementatie dienen begeleid te worden uitgevoerd.
Omwille van bovenstaande en omdat de conversie naar een nieuw systeem bijkomende kosten en extra werkkrachten zou vereisen, wordt voorgesteld om slechts 1 leverancier aan te schrijven, zijnde CipalSchaubroeck, Cipalstraat 3 te 2440 Geel.
In het kader van de opdracht “Aankoop toepassing CSNestor 2.0” werd een bestek met nr. 2022-537 opgesteld.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 109.907,23 + € 23.080,52 (21% btw) = € 132.987,75 over een periode van 4 jaar, zijnde:
De jaarlijkse recurrente kosten voor deze module stijgen met € 13.500,00 inclusief btw omwille van de nieuwe extra modules die nodig zijn.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget en exploitatiebudget van 2022, op budgetcodes 2402000/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP000758) en 6130021/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP000759) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Aankoop toepassing CSnestor 2.0” goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 2° (onregelmatige of onaanvaardbare inschrijvingen in het kader van een openbare of niet-openbare procedure).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van het schepencollege van 20.07.2022 houdende de stopzetting van de procedure inzake het project 'Migratie naar Cloudomgeving'.
Het college van burgemeester en schepenen besliste, in zitting van 26.08.2021, om de firma Hub.Co, Tongersesteenweg 381A te 3840 Borgloon, aan te stellen voor de analyse, opmaak, behandeling en uitrol van de overheidsopdracht in het kader van de transformatie naar de Cloudomgeving.
In het kader van de opdracht “Cloudmigratie” werd een bestek met nr. 2022-541 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 417.970,00 + € 87.773,70 (21% btw) = € 505.743,70 voor de volledige kosten op vier jaar. Hierbij werd rekening gehouden met een onvoorziene kost van 10%.
De opdracht wordt opgedeeld in 2 fasen, waarbij fase 2 optioneel tot 36 maanden na de gunning van de opdracht uitgevoerd kan worden.
Fase 1
In fase 1 wordt de lokale server vervangen door een oplossing in de Cloud, wat op termijn een besparing betekent door het wegvallen van investeringen in een nieuwe lokale server. Ook zal er in deze fase verhoogde Security worden geïmplementeerd omdat ook steden en gemeenten, groot en klein, onderhevig zijn aan cybercriminaliteit.
Kosten fase 1
éénmalige aankoopkost = € 70.700,00 + € 14.847,00 (21% btw) = € 85.547,00
jaarlijkse gebruikskost = € 42.900,00 + € 9.009,00 (21% btw) = € 51.909,00
Fase 2
In fase 2 kan AVD (Azure Virtual Desktop) worden geïmplementeerd. Dit betekent dat de eindgebruikers via een laptop/desktop een virtuele sessie starten op de server in de Cloud en dus niet meer op de lokale laptop/desktop. Hardware-matig kan er gewerkt worden met minder krachtige laptops/desktops. Dit vereenvoudigt het beheer van de hardware en toepassingen omdat alles centraal aangestuurd kan worden.
Kosten fase 2
éénmalige aankoopkost = € 45.880,00 + € 9.634,80 (21% btw) = € 55.514,80
jaarlijkse gebruikskost = € 33.748,00 + € 7.087,08 (21% btw) = € 40.835,08
Het college van burgemeester en schepenen besliste, in zitting van 20.07.2022, om de plaatsingsprocedure voor de opdracht "Migratie naar Cloudomgeving" stop te zetten omwille van een onaanvaardbare offerte.
Er wordt voorgesteld om, volgens artikel 38, §1, 2° van de wet inzake overheidsopdrachten (onregelmatige of onaanvaardbare offertes ingediend naar aanleiding van openbare of niet-openbare procedure) de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Welke concrete wijzigingen werden aangebracht in deze opdracht t.o.v. de stopgezette opdracht:
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget en exploitatiebudget van 2022, op budgetcodes 2402000/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP001098) en 6130021/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP001081) van het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Cloudmigratie” goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 05.06.1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Het koninklijk besluit van 24.09.2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.05.2016 houdende de goedkeuring van het reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein.
Het besluit van de gemeenteraad van 09.09.2016 houdende de goedkeuring van de wijziging van de openingsuren van de wekelijkse markt.
Het huidig marktreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27.05.2016, werd geëvalueerd door de dienst Ruimte.
Hieruit bleek dat het reglement niet conform het Koninklijk Besluit van 24.09.2006, artikel 8 & 9, paragraaf 1 handelt. Deze artikels bepalen namelijk de verhouding tussen losse standplaatsen en abonnementen. De toewijzing van standplaatsen via abonnement hoort de regel te zijn, wat in het huidig marktreglement niet het geval is.
Volgende inhoudelijke wijzigingen werden aangebracht:
De gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde 'Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein' goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde reglement 'ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein', zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking op 15.10.2022.
Bij inwerking treden van dit besluit worden de besluiten van de gemeenteraad van 27.05.2016 - 'Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein' - en 09.09.2016 - ''Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein - aanpassing' - opgeheven.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter ondersteuning van de lokale economie in Kortessem, is er voor het dienstjaar 2022 op budgetcode 6160000/30/0500, MJP000705 € 4.000,00 voorzien.
Dit bedrag wordt in de aanpassing van het meerjarenplan overgezet naar toelage.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde een financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in lijn is met de uitgaven en het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Cel Lokale Economie, pa Marc Corijn, Omstraat 12, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE39 9733 9918 2619 wordt voor het dienstjaar 2022 een toelage van € 4.000,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal een werkingsverslag over het dienstjaar 2022 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in lijn is met de uitgaven en het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2022 werd voorzien onder budgetcode 6160000/30/0500, MJP000705 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 104 en 119.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18.04.2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21.12.1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08.02.2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22.06.2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21.06.2017 betreffende de samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen na overleg in de schoolraad opgenomen in de infobrochure. Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap diende als basis.
De gemeenteraad wordt gevraagd het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs op te heffen en het nieuwe document goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het aangepaste schoolreglement 2022-2023 van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje Guigoven-Zammelen goed. Het bestaande schoolreglement van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje wordt opgeheven.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
-
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 14.10.2022.
Volgens de beknopte samenvatting bij agendapunt 2 wordt de gemeenteraad gevraagd kennis te nemen van de toelichting van de burgemeester over een mogelijk fusietraject/intergemeentelijke samenwerking, zodat een democratisch debat en een eventuele besluitvorming niet mogelijk zijn.
Tijdens de gemeenteraad van 2/09/2021 werd de bestuurskrachtanalyse voorgesteld. Sindsdien werd de gemeenteraad niet meer geïnformeerd omtrent de stand van zaken van de aftastende gesprekken met Diepenbeek waarvoor op 9/09/2021 de burgemeester en de algemeen directeur werden gemandateerd.
Vorige gemeenteraad van 9/09/2022 heb ik gevraagd, zoals eerder afgesproken, een mogelijke fusie met Tongeren en Borgloon te bespreken en de nodige besluiten te nemen.
Ondertussen weten we via de media dat de gemeente Diepenbeek op korte of middellange termijn zelfstandig verder kan blijven bestaan en er niet meteen een fusie nodig is.
Ook via de pers konden we vernemen dat de Kortessemse burgemeester pleit voor een grote fusie rond Hasselt en de omliggende gemeenten met elk een districtsburgemeester en een districtsraad.
Uit het finaal rapport bestuurskrachtanalyse voor de gemeenten van onze politiezone bleek dat er best een fusiegemeente zou gecreëerd worden van minstens 35 000 inwoners met een voorkeur voor een fusie met 4 gemeenten of een fusie met 3 gemeenten.
Enkele maanden geleden heeft er een vergadering plaatsgevonden tussen de burgemeesters van Tongeren, Borgloon en Kortessem. Voor Kortessem bestaat nog steeds de mogelijkheid om aan te sluiten bij de huidige fusiegesprekken tussen Tongeren en Borgloon.
Om officieel te onderhandelen met de steden Tongeren en Borgloon is het aangewezen dat het college van burgemeester en schepenen gemandateerd wordt om te overleggen met het oog op een mogelijke fusie met Tongeren en Borgloon.
Uiteraard is het noodzakelijk om de bevolking te informeren tijdens het fusietraject via de gemeentelijke website en de gemeentelijke infobladen. Het is belangrijk dat elke inwoner de stand van zaken kan volgen.Tevens is het aangewezen hoorzittingen per kerkdorp te organiseren.
Voorstel Besluit
Art 1 De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om in overleg te gaan met de steden Tongeren en Borgloon met het oog op een fusie met Kortessem.
Art2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de eerstvolgende gemeenteraad een voorstel tot het oprichten van een gemeentelijke fusiestuurgroep te agenderen.
Art3 Het college van burgemeester en schepenen brengt regelmatig verslag uit omtrent de resultaten aan deze nog op te richten stuurgroep.
Art4 Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd te gepasten tijde de bevolking te informeren en overlegmomenten te voorzien per kerkdorp.
De gemeenteraad mandateert een afvaardiging van het college van burgemeester en schepenen om in overleg te gaan met de omliggende steden en gemeenten met het oog op een fusie met Kortessem en zal volgende maand een stand van zaken geven aan de gemeenteraad.