Terug
Gepubliceerd op 13/06/2022

2022_GR_00037 - OMV_202200017 - Omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Ruilverkavelingscomité Jesseren (VLM) voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat - zaak der wegen - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 29/04/2022 - 21:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

David Knapen, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00037 - OMV_202200017 - Omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Ruilverkavelingscomité Jesseren (VLM) voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat - zaak der wegen - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 17
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00037 - OMV_202200017 - Omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Ruilverkavelingscomité Jesseren (VLM) voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat - zaak der wegen - Goedkeuring 2022_GR_00037 - OMV_202200017 - Omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Ruilverkavelingscomité Jesseren (VLM) voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat - zaak der wegen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het decreet van 03.05.2019 houdende de Gemeentewegen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 27.11.2015 betreffende de omgevingsvergunning.

Het besluit van de Vlaamse regering van 01.06.1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II).

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15.05.2009.

Toelichting & argumentatie

Op 10.02.2022 werd door dhr. Paul De Vis, namens het Ruilverkavelingscomité Jesseren (VLM), een omgevingsaanvraag ingediend, voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding (incl. een beperkte bijkomende inrichting van de recreatieve zone Hemelspark), op de percelen kadastraal gekend als: 

Verbinding ten oosten van de N20 

Kadastrale ligging

Administratieve ligging

73101A0000/000000

Mersenhovestraat

z/n

73101A0077/00L000

Mersenhovestraat

z/n

73101A0077/00K000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73101A0077/00N000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73040C0859/00T000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73040C0939/00Y000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73040C0939/00Z000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73101A0076/00A000

Paters Van Oostaijenstraat

z/n

73101A0075/00Z000

Tongersesteenweg

z/n

73101A0075/00A002

Tongersesteenweg

z/n

 Verbinding ten westen van de N20 

Kadastrale ligging

Administratieve ligging

73040D0330/00D000

Tongersesteenweg

z/n

73040D0000/000000

Tongersesteenweg

z/n

73040D0330/00C000

Tongersesteenweg

13

73101A0040/00G000

Tongersesteenweg

z/n

 Hemelspark 

73101A0348/00A000

Tongersesteenweg

z/n

Het project is gelegen tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat. Het Hemelspark werd in het verleden aangekocht door de Vlaamse Landmaatschappij en werd binnen de ruilverkaveling Jesseren heringericht en toebedeeld aan de gemeente Kortessem. Voor de herinrichting werd een natuurspeelplek (speelelementen, speelvijvers, overdekte schuilhut, picknicktafels, wandelpad, …) nagestreefd, met een goed evenwicht tussen de bestaande natuurlijke elementen (bos, water en weide) en nieuw te plaatsen speelelementen en bezoekersvoorzieningen.

Om de bereikbaarheid vanaf het centrum van Kortessem te vergroten, werd voorgesteld om in het kader van het ruilverkavelingsproject een veilige verbindingsweg voor fietsers en wandelaars aan te leggen vanaf de Mersenhovenstraat langs de Winterbeek tot aan de Tongersesteenweg en vervolgens via een beveiligde oversteekplaats naar het Hemelspark.

Op 07.09.2018 werd aan de gemeenteraad een eerste voorstel van het tracé van de paden aansluitend op de oversteekplaats ter goedkeuring voorgelegd.

Op 22.02.2019 werd aan de gemeenteraad het definitieve tracé ter goedkeuring voorgelegd.

Bij de opmaak ervan werd rekening gehouden met:

  • Een bermbreedte van ten minste 1m;
  • Afstand t.o.v. de Winterbeek van minimaal 1 m;
  • Een vrije ruimte voor haagaanplant t.h.v. van de woningen langs de Tongersesteenweg huisnummers 13, 15 en 24;
  • Minimale bochtstralen volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen;
  • Een breedte van het fietspad van 3m tussen de Tongersesteenweg en de Mersenhovenstraat;

De omgevingsaanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen, de aanleg van nieuwe wegenis, alsook de opname in het openbaar domein van het fiets- en wandelpad.

Het fiets- en wandelpad heeft volgende karakteristieken:

  • Verbinding ten oosten van de N20
    1. Lengte: 255m
    2. Breedte: 3m
    3. Oppervlakte: 765m²
    4. Gebruikte materialen: bruingekleurd uitgewassen beton
  • Verbinding naar de Paters Van Oostaijenstraat
    1. Lengte: 20m (excl. houten brug: lengte 8m en breedte 2m)
    2. Breedte: 2m
    3. Oppervlakte: 40m² (excl. brug 16m²)
    4. Gebruikte materialen: bruingekleurd uitgewassen beton
  • Verbinding ten oosten van de N20
    1. Lengte: 60m (excl. houten brug: lengte 6m en breedte 2m)
    2. Breedte: 2m
    3. Oppervlakte: 120m² (excl. brug 12m²)
    4. Gebruikte materialen: steenslag type IIA
  • Grondoppervlakte nieuwe wegenis: 925m²
  • Totale grondoppervlakte, cfr. hogergenoemde raadsbesluiten: 3.666m² (grondaandeel dat opgenomen wordt in het openbaar domein)

Een ontwerp van rooilijnplan werd aan het aanvraagdossier toegevoegd, met de belofte tot opmaak van een “akte van erfdienstbaarheid van openbaar nut” m.b.t. de percelen 73040D0330/00C000 en 73040D0330/00D00. De overige percelen zijn in eigendom van de aanvrager, worden overgedragen aan de gemeente en zullen opgenomen worden in het openbaar domein.

De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, als zijnde een uitdrukkelijk aan haar voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur, een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval de deputatie) een beslissing kan nemen over de totaliteit van de omgevingsaanvraag.

De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 18/02/2022 tot en met 19/03/2022. Tijdens dit openbaar onderzoek werden vijf (5) bezwaren en of opmerkingen ingediend.

Bespreking van de bezwaren:

  • Bezwaar 1 - Het fietspad is hinderlijk naar mijn privé toe, aangezien ze tot tegen de omheining komen met het fietspad. Overlast van lawaai en afval. Het vellen van de bomen geeft de naastliggende appartementen een vrij zicht op mijn privé. De oversteek op de steenweg gaat zeer hinderlijk zijn voor het in en uit rijden van mijn inrit (als ik naar Hasselt wil moet ik eerst richting Tongeren rijden, als ik van de richting Tongeren kom kan ik niet mijn inrit inrijden) en alsook gevaarlijk voor ongevallen.
  • Bezwaar 2 - Het fietspad is hinderlijk voor in en uit rijden voor onze woning. Overlast van geluid en afval, afval in onze tuin. Kappen van bomen. Kappen van bomen, zodat naastliggende appartementen inkijk krijgen op onze privé. Geen privé meer in onze tuin.
  • Bezwaar 3 - Idem als bovenvermelde bezwaren: geluidshinder, verkeershinder, privé inkijk, kappen van bomen.
  • Bezwaar 4 - Mijn perceel grenst tegen de Winterbeek. Het nieuwe fiets/wandelpad richting Hemelspark passeert vlak langs mijn woning. Ik heb er geen probleem mee dat er een pad komt, maar wel met het feit dat hiermee mijn volledige privacy in de tuin/huis/ ... wordt ontnomen. Ik kan zelf niet voor een afscherming zorgen langs de Winterbeek, vermits er voorgeschreven wordt dat ik 5 meter van de beek moet afblijven, omdat dit steeds toegankelijk moet zijn. Ik zou dan ook willen vragen of er vlak langs het pad een afscherming kan geplaatst worden, zodat er geen zicht is richting mijn woning/thuis.
  • Bezwaar 5 - De nieuwe fietsdoorgang en oversteekplaats liggen langs ons huis op +/-4m van ons perceel. Wie vanuit het dorp het fietspad gebruikt, ziet gedurende het volledig traject onze volledige tuin, terras en aangezien we grote ramen hebben op de beneden verdieping en slaapkamer kan men ook hier probleemloos binnenkijken. Wij waren van deze plannen niet op de hoogte toen we ons huis gebouwd hebben 10jaar geleden en hebben hier dus ook geen rekening mee kunnen houden. Na het doorzoeken van de plannen heb ik opgemerkt dat er geen enkele groene afscheiding is voorzien tussen het fietspad en ons perceel. We vinden het fietspad een meerwaarde voor ons gezin en het dorp  we dienen daarom enkel een bezwaar in tegen het niet voorzien van een groene afscherming tussen fietspad en ons perceel om de privacy te vrijwaren van onze woning.

Beoordeling van de bezwaren: De aanleg van de nieuwe wegenis brengt voor geen enkel perceel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang. Aan de overige bezwaren (m.b.t. privacy en allerhande vormen van hinder) kan tegemoet gekomen worden door het opleggen van voorwaarden in de omgevingsvergunning.

Het komt evenwel niet aan de gemeenteraad toe, om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel een uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.

Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.

De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de stedenbouwkundige handelingen, ook de opname van het nieuwe fiets- en wandelpad in het openbaar domein aan te vragen.

Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde vervuld om de geïntegreerde procedure te hanteren.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:

  • Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
    1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
    2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
  • Art. 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
    1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
    2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
    3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
    4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrens-overschrijdend perspectief;
      1. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde vestiging van een nieuwe weg wordt behandeld:

  • De nieuwe trage verbinding wordt grotendeels opgenomen in het openbaar domein van de gemeente, enkel het eigendomsstatuut van de percelen 73040D0330/00C000 en 73040D0330/00CD00 blijft privaat. Het beheer en onderhoud van de wegenis wordt opgenomen door de gemeente Kortessem.
  • Op bovengenoemde percelen zal een erfdienstbaarheid van openbaar nut gevestigd worden, waardoor een nieuwe duurzame trage wegverbinding ontstaat tussen het centrum van Kortessem en het Hemelspark. Door het vestigen van deze erfdienstbaarheid in een authentieke akte blijft de trage verbinding gegarandeerd in de tijd. 
  • Het oostelijk deel van deze nieuwe verbinding biedt ook het functionele fietsverkeer vanaf de N20 een veilige doorsteek naar het centrum van Kortessem en dient aldus het algemeen belang.

Bijgevolg draagt onderhavige aanvraag bij aan de uitbouw van een veilig wegennet, alsook aan de inrichting van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Dit komt zowel het algemeen belang, alsook de verkeersveiligheid ten goede. De ontsluiting van aangrenzende percelen komt niet in het gedrang. De aangevraagde fiets- en wandelverbinding is in overeenstemming met de doelstellingen en principes uit het decreet van 03/05/2019 houdende de Gemeentewegen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er vijf (5) bezwaren en of opmerkingen ingediend werden. De gemeenteraad besluit dat deze bezwaren en opmerkingen voor wat betreft de zaak der wegen ontvankelijk maar ongegrond zijn.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe gemeenteweg goed, alsook de opname ervan in het openbaar domein.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan “verbinding Hemelspark” opgemaakt door landmeter-expert G. Gilissen goed en stelt hierbij de ligging van de nieuwe wegenis vast.

Artikel 4

De gemeenteraad keurt de belofte inzake het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op de percelen 73040D0330/00C000 en 73040D0330/00D00 goed.

Artikel 5

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

Artikel 6

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:

  • de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2021188091 , ingediend op 10.02.2022  voor de aanleg van een fiets- en wandelverbinding (incl. een beperkte bijkomende inrichting van de recreatieve zone Hemelspark), gelegen tussen de Tongersesteenweg (N20) en de Mersenhovenstraat,  niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
  • het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.