De wet van 20.07.1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, meer bepaald de artikelen 15bis, §2, tweede lid, 23bis en 32.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse regering van 14.05.2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria.
Het besluit van de Vlaamse regering van 21.10.2005 tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24.02.2006 tot vaststelling van de wijzen van lijkbezorging, de asbestemming en de rituelen van de levensbeschouwing voor de uitvaartplechtigheid die kunnen opgenomen worden in de schriftelijke kennisgeving van de laatste wilsbeschikking die aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kan overgemaakt worden.
De omzendbrief BA-2006/03 betreffende de toepassing van het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 houdende de goedkeuring van de 'Politieverordening op de begraafplaatsen'.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 houdende de goedkeuring van het 'Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen'.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 28.09.2022 houdende de goedkeuring van de visienota 'Opwaardering en regularisatie kerkhoven & begraafplaatsen Kortessem'.
Op 28.09.2022 keurde het College van Burgemeester en Schepenen de visienota 'Opwaardering en regularisatie kerkhoven & begraafplaatsen Kortessem'. Bedoeling is om alle kerkhoven en begraafplaatsen om te vormen naar parkbegraafplaatsen en te zorgen voor vergroening.
Bijkomend zal een éénmalige procedure toegepast worden om via retroactief concessiebeheer nabestaanden de mogelijkheid te bieden om een niet-geconcedeerde begraving om te zetten naar een concessie.
In navolging daarvan werd een 'Algemeen reglement op de begraafplaatsen' opgesteld. In dit reglement worden de 'Politieverordening op de begraafplaatsen' en het 'Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 08.11.2019, samengevoegd.
Het reglement volgt een logische opbouw en is qua vormgeving gemoderniseerd. Inhoudelijk werden onder meer volgende aanpassingen doorgevoerd of passages toegevoegd:
De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Algemeen reglement op de begraafplaatsen' goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het 'Reglement op de begraafplaatsen', zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Alle niet in dit reglement voorziene gevallen worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen, in zoverre zij niet door een wet, besluit of decreet aan een andere overheid worden toegewezen.
Dit reglement treedt in werking op 01.01.2023 voor een periode die eindigt op 31.12.2025 en vervangt de 'Politieverordening op de begraafplaatsen' en het 'Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen', beide goedgekeurd door de gemeenteraad op 08.11.2019.
Dit reglement wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de dienst Werken & Veiligheid, de dienst burgerzaken, de milieudienst, de Financieel directeur, de begrafenisondernemers, de steenkappers en de politie kanton Borgloon.