De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de OCMW-raad van 29.04.2022 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
De notulen van de OCMW-raad van 29.04.2022 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de OCMW-raad van 10.09.2021 waarbij het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 26.09.2019 waarbij het verbeterplan, opgesteld in het kader van organisatiebeheersing, goedgekeurd werd.
Conform het decreet lokaal bestuur (DLB) moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De organisatie moet een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vastleggen. Op 10.09.2021 keurde de OCMW-raad het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed.
Op geregelde tijdstippen komt de stuurgroep 'organisatiebeheersing' samen om de voortgang van de verbeteracties, opgenomen in het verbeterplan, te bespreken.
De Algemeen directeur dient jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politiek niveau. Op die manier is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De OCMW-raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De OCMW-raad neemt kennis van de huidige stand van zaken van het 'verbeterplan', opgesteld in het kader van organisatiebeheersing en -ontwikkeling, met daarin opgenomen o.a. doelstellingen, risico's en verbeteracties.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk besluit van 29.06.2021 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2021.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25.04.2017 - Princiepsbeslissing inzake toekenning van een tussenkomst socioculturele participatie, kinderarmoede en SALK middelen.
Het reglement "toekenning van een tussenkomst socioculturele participatie, kinderarmoede en SALK middelen" dateert van 2017.
Het actualiseren dringt zich op, temeer omdat er in dit kader geen SALK middelen meer voorzien worden.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd het reglement 'toekenning van een tussenkomst socioculturele participatie en kinderarmoede' goed te keuren.
Het Koninklijk besluit van 29.06.2021 (en bijlage) wordt als bijlage en voorbeeld toegevoegd gezien het besluit van 2022 nog op zich laat wachten.
De effectieve toekenning van de subsidies aan de besturen laten lang op zich wachten, waardoor tussenkomsten nog niet kunnen gebeuren van aanvragen die wel al binnenkomen. Op die manier dienen aanvragers langer dan nodig op tussenkomst te wachten en lopen zij het risico tot uitsluiting. Vandaar dat er goedkeuring wordt gevraagd om vroegtijdig aanvragen af te halen en uit te betalen met het budget dat voorzien is in de meerjarenplanning.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het "reglement toekenning van een tussenkomst socioculturele participatie en kinderarmoede" goed.
Artikel 1 – Algemeen
Binnen de perken van de daartoe toegekende toelage door de Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie voorziet het OCMW jaarlijks in subsidies ten behoeve van cliënten onder bepaalde voorwaarden.
Artikel 2 – Doel
Deze subsidie heeft tot doel de sociale en culturele participatie en ontplooiing van het cliënteel te bevorderen alsook het bevorderen van maatschappelijk en culturele integratie van achtergestelde minderjarigen.
Artikel 3 – Voorwaarden
Het OCMW bepaalt dat de toelagen zullen toegekend worden aan cliënten van diverse diensten van het OCMW, waarbij prioriteit uitgaat naar de volgende doelgroepen:
Volgende activiteiten, aankopen komen in aanmerking voor een tussenkomst in de socioculturele participatie:
De lijst is richtinggevend en niet limitatief.
Er gebeurt een uitsluiting van pretparkabonnementen. Deze uitstappen worden gepromoot via het systeem van Vakantieparticipatie. Hierin kan wel een tussenkomst verleend worden.
De uitgaven socioculturele participatie staan in verhouding met het inkomen van de gebruiker en zijn in totaliteit beperkt tot de beschikbare kredieten. Er wordt een tussenkomst toegekend met een maximum van € 100,00 per persoon, per werkingsjaar, en maximum € 150,00 in geval van een kind tot zover het budget beschikbaar is. Aanvragen van tussenkomsten verlopen via de maatschappelijk assistenten. Inschrijvingsgelden worden rechtstreeks aan de club betaald. Indien het inschrijvingsgeld of andere kosten reeds werden betaald door de cliënt, wordt het bedrag na bewijzen gestort op de rekening van de cliënt.
Algemene tussenkomst in kinderarmoede:
Er wordt een tussenkomst toegekend met een maximum van €150 per kind, per werkingsjaar, tot zover het budget beschikbaar is.
De kosten worden rechtstreeks aan school of andere instanties betaald. Indien de kosten betaald werden door de cliënt, wordt de tussenkomst gestort op de rekening van de cliënt, na voorlegging van bewijzen.
Maatschappelijke dienstverlening in het kader van paramedische ondersteuning:
Ofwel in het kader van de raadpleging of de tussenkomst van een specialist. Het kan bijvoorbeeld gaan om: audiologist – specialist voor oorprothesen – diëtist – ergotherapeuten – kinesistherapeut – opticiën – orthofonist – logopedist – ortoptist – psychomotoriekspecialist, hulpkracht voor het sociaal leven en een hulpkracht voor kinderverzorging. Ofwel in de steun bij aankopen van de noodzakelijke uitrusting.
Het kan bijvoorbeeld gaan om:
Er wordt een tussenkomst toegekend met een maximum van €150,00 per kind, per werkingsjaar, tot zover het budget beschikbaar is. De tussenkomst wordt gestort op de rekening van de cliënt of via aankoopfactuur indien mogelijk.
Start nieuwe schooljaar
Bij de start van het nieuwe schooljaar kan er een tussenkomst voorzien worden voor de aankoop van schoolmateriaal (de uitgave dient gestaafd te worden aan de hand van een kassabon). Er wordt een onderscheid gemaakt:
Voor de kinderen in het middelbaar wordt er een tussenkomst van € 100,00 toegekend in de aankoop van schoolboeken en schoolmateriaal.
Sinterklaas
Bij Sinterklaas kan er een geschenk gegeven worden voor kinderen tot 12 jaar. Het bedrag van het geschenk is afhankelijk van het resterende subsidiebedrag.
Kindpakket
Voor de kinderen kan er een kindpakket samengesteld worden. Dit pakket bestaat uit een aantal voordelen vb. beurtenkaart voor het zwembad, filmtickets, bon binnenspeeltuin, etc… Het doel is om de ontplooiingskansen van de jongere te stimuleren. De jongere wordt aangeschreven door het OCMW en dient zijn pakket (persoonlijk) te komen ophalen.
Intergemeentelijke samenwerking
De mogelijkheid om samen te werken met een andere gemeente(n) wordt voorzien.
Per kind kan er in totaal voor alle bovenstaande initiatieven maximum een subsidie van € 150,00 worden uitgekeerd.
Artikel 4 – Aanvraagdossier
Alvorens de uitbetaling kan plaatsvinden, moet de cliënt een aanvraag doen die voldoet aan de voorwaarden. Indien hieraan voldaan wordt, kan de uitbetaling plaatsvinden en wordt de aanvraag opgenomen in een lijst die integraal aan het einde van het betreffende jaar wordt voorgelegd aan de RMW.
Deze aanvraag omvat:
Artikel 5 – Subsidieverdeling
De maximale subsidie voor een volwassene is vastgelegd op € 100,00 per volwassene, per werkingsjaar. Voor een kind is dat bepaald op € 150,00 per werkingsjaar.
Bovenop deze maximale toelage kunnen echter wel nog bedragen toegekend worden in het kader van groepsactiviteiten of groepsaankopen.
Artikel 6 – Ingangsdatum en duur reglement
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en vervangt het vorige reglement. Dit besluit geldt tot uiterlijk 31.12.2025 voor zover er zich geen inhoudelijke wijzigingen in de wetgeving of Koninklijke besluiten of via omzendbrieven voordoen.
Het budget is gelimiteerd en subsisies kunnen slechts toegekend worden tot zolang het budget niet uitgeput is.
Het BCSD kan na sociaal onderzoek en voorstel van de maatschappelijk assistent afwijken van de vooropgestelde maximumbedragen en persoonlijk tussenkomsten van de aanvrager. Indien er van de bovenstaande punten afgeweken wordt, moet het dossier behandeld worden door de RMW.
Artikel 7 – Uitbetaling
De uitbetaling van het maximale subsidiebedrag kan gespreid worden over meerdere aanvragen, en kan gebeuren zodra de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden en na voorlegging van bewijzen.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en vervangt het vorige reglement. Dit besluit geldt tot uiterlijk 31.12.2025 voor zover er zich geen inhoudelijke wijzigingen in de wetgeving of Koninklijke besluiten of via omzendbrieven voordoen.
Gezien er reeds aanvragen binnenkomen vóór de effectieve verdeling door het POD MI aan de OCMW besturen, en het cliënteel op die manier dreigt uitgesloten te worden van activiteiten/uitgaven vóór de uitbetaling, is de Raad akkoord tot het verlenen van een tussenkomst middels van het voorziene budget in de meerjarenplanning alvorens het ontvangen van de subsidies.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de sociale dienst ter afhandeling.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De verwerkersovereenkomst is een contract dat de verwerkingsverantwoordelijke (de partij die instructies geeft over de verwerking van persoonsgegevens) sluit met de verwerker (degene die in opdracht persoonsgegevens verwerkt).
Er werd een korte vragenlijst ontwikkeld om gegevens te verkrijgen over het al dan niet aanvragen van de huurpremie door de kandidaat- sociale huurder.
Voor een verwerkingsovereenkomst is het advies van de DPO (Data Protection Officer) niet nodig, maar wordt de DPO wel gevraagd om de verwerkingsovereenkomst na te lezen en eventuele opmerkingen te geven of aanpassingen voor te stellen en op die manier indirect zijn goedkeuring te geven. De DPO gaf in dit geval zijn goedkeuring en bijsturing.
Het Vast Bureau keurt de verwerkersovereenkomst met Wonen-Vlaanderen goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Er zal een éénmalige verhoging zijn van het Gas - en Elektriciteitsfonds te gebruiken vanaf 01.01.2022. Voor Kortessem gaat dat over een bedrag van € 2.168,96.
De bijkomende financiering wordt toegekend aan de OCMW's om begeleiding en financiële maatschappelijke steunverlening te bieden aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering, en bij voorrang aan personen die niet vallen onder het stelsel van maximumprijzen voor beschermde residentiële afnemers.
De doelstelling betreft:
Dit extra en uniek budget zal worden toegevoegd aan het bedrag van het gas - en elektriciteitsfonds 2022.
De OCWM's worden verzocht te streven naar een gebruik van dit budget als volgt:
Welke die maatregelen zijn, zijn te vinden in de omzendbrief in bijlage.
De gedetailleerde verantwoording van de uitgaven voor het gas -en elektriciteitsfonds 2022 zal moeten worden opgenomen in het uniek jaarverslag medio 2022 en februari 2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de omzendbrief en de extra middelen ten bedrage van € 2.168,96 en keurt de bovenvermelde voorwaarden goed.
Dit besluit wordt ter uitvoering overgemaakt aan de sociale dienst.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Om de werking van de crisiswoning in Kortessem te optimaliseren, dient de huidige verblijfsovereenkomst en de werking van de crisiswoning regelmatig aangepast / bijgestuurd te worden. Volgende aanpassingen werden in de huidige verblijfsovereenkomst opgenomen:
Aanpassing verblijfsvergoeding n.a.v. de jaarlijkse huurprijsberekening van Cordium:
Conform artikel 8 van de huurovereenkomst die afgesloten werd tussen OCMW Kortessem en Cordium, wordt de huur voor de woongelegenheid, gelegen op de Boomgaardstraat 42 Te Kortessem, geïndexeerd op de verjaardag van de huurovereenkomst. De totale huur te betalen vanaf 01.01.2022 bedraagt € 558,42 per maand.
Motivering: zie huidige verblijfsovereenkomst hoofdstuk 5, artikel 8:
Overeenkomstig artikel 98§1 van de OCMW-wet wordt de maandelijkse bijdrage van de verzoeker (zijnde de verblijfsvergoeding) in de kosten van maatschappelijke dienstverlening bepaald op 90% van de werkelijke huurwaarde van de ter beschikking gestelde woongelegenheid. De werkelijke huurwaarde is gelijk aan de huurprijs die het OCMW zelf als maandelijkse huurprijs aan de hoofdhuurder dient te betalen. Indien de werkelijke huurwaarde wijzigt ten gevolge van de jaarlijkse indexering, zal het OCMW deze aanpassing aan de gebruiker doorrekenen in de maandelijkse verblijfsvergoeding. Het OCMW zal de gebruiker schriftelijk van de wijziging van de verblijfsvergoeding ten gevolge van de jaarlijkse indexering in kennis stellen.
Aan artikel 8 van de verblijfsovereenkomst wordt toegevoegd dat wijzigingen in de verblijfvergoeding n.a.v. een indexatie van de huurprijs meteen van kracht gaan zodra we beschikken over de huurprijsberekening van Cordium en dat dit vervolgens bekrachtigd wordt op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Aanpassing bedrag forfaitaire bijdrage als voorschot in de vaste kosten (artikel 9 verblijfsovereenkomst):
Tot op heden werden volgende bedragen vastgelegd als voorschot in de vaste kosten:
We hebben bij de afrekening van de meest recente gebruiker van de crisiswoning vastgesteld dat de voorschotten die aangerekend worden voor een alleenstaande onvoldoende zijn om de kosten van het werkelijk maandelijks verbruik (van elektriciteit, gas, water, digitale TV & internet) te vergoeden. Als we ook rekening houden met de stijgende energieprijzen, zijn we van mening dat de bedragen van de bijdragen als voorschot in de vaste kosten voor alleenstaanden en koppels verhoogd dienen te worden om een hoge afrekening op het einde van het verblijf te vermijden.
Wij stellen volgende bedragen voor i.k.v. de forfaitaire bijdrage als voorschot in de vaste kosten:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de aanpassingen binnen de 'Verblijfsovereenkomst crisiswoning' goed:
Dit besluit wordt overgemaakt aan de sociale dienst voor verder opvolging.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Om de werking van de crisiswoning te kunnen opvolgen, evalueren en verbeteren, werd een evaluatie gemaakt van 2021.
In het document wordt een overzicht gegeven van de bezetting, de verblijfsvergoedingen en de kosten van de crisiswoning in 2021 (en voorgaande jaren).
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van deze evaluatie.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de evaluatie van de crisiswoning in 2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 26.04.2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 26.08.2018 tot toekenning van een subsidie aan de initiatiefnemers in een afgebakende zone voor de oprichting van de zorgraden;
Het besluit van de Vlaamse regering tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26.04.2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders dat op 17.05.2019 definitief werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering;
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 08.11.2019 aangaande de aanstelling van toenmalig schepen Ria Steegmans als afgevaardigde namens de gemeente voor de Eerstelijnszone Haspengouw.
Op 08.11.2019 duidde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn toenmalig schepen Ria Steegmans aan als afgevaardigde namens de gemeente voor Eerstelijnszone Haspengouw.
Gezien de recente schepenwissel wordt de Raad voor Maatschappelijk Welzijn gevraagd een nieuwe afgevaardigde namens de gemeente aan te duiden.
Schepen van Welzijn Nicole Gielen, wonende Wintershovenstraat 6 te 3722 Kortessem, wordt vanaf heden aangesteld als afgevaardigde namens de gemeente bij Eerstelijnszone Haspengouw gedurende de resterende duurtijd van de huidige legislatuur, met raadslid Ria Steegmans, wonende Brandstraat 36/001 te 3723 Kortessem als plaatsvervanger.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal overgemaakt aan Eerstelijnszone Haspengouw.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.10.2021 aangaande de aanstelling van toenmalig schepen Ria Steegmans als afgevaardigde namens de gemeente voor Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg.
Op 08.10.2021 duidde de gemeenteraad toenmalig schepen Ria Steegmans aan als afgevaardigde namens de gemeente voor Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg.
Gezien de recente schepenwissel wordt de Raad voor Maatschappelijk Welzijn gevraagd om een nieuwe afgevaardigde namens de gemeente aan te duiden.
Schepen Nicole Gielen, wonende Winterhovenstraat 6 te 3722 Kortessem, wordt vanaf heden aangesteld als afgevaardigde namens de gemeente bij Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg, gedurende de resterende duurtijd van de huidige legislatuur, met raadslid Ria Steegmans wonende Brandstraat 36/001 te 3723 Kortessem als plaatsvervanger.
De gemeenteraad stelt mevrouw Debby Brepoels aan als vertegenwoordiger voor de werkgroep Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw.