Terug
Gepubliceerd op 26/02/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

vr 28/01/2022 - 20:00 Digitaal via 'Zoom'

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Camille Cuyx, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_OR_00003 - Notulen OCMW-raad 17.12.2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Afwezig
Camille Cuyx, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_OR_00003 - Notulen OCMW-raad 17.12.2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Luc Dullaers, David Knapen, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 17
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Luc Dullaers, David Knapen, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_OR_00003 - Notulen OCMW-raad 17.12.2021 - Goedkeuring

2022_OR_00003 - Notulen OCMW-raad 17.12.2021 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

De notulen van de OCMW-raad van 17.12.2021 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen van de OCMW-raad van 17.12.2021 worden goedgekeurd.

2.

2022_OR_00001 - Installatie opvolgend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Afwezig
Camille Cuyx, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur
2.

2022_OR_00001 - Installatie opvolgend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst - Kennisneming

2022_OR_00001 - Installatie opvolgend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15.01.2019 houdende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

Toelichting & argumentatie

Op 15.01.2019 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn kennis genomen van de ontvankelijke aktes van voordracht van de kandidaat-leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst. De voorgedragen kandidaat-leden werden verkozen verklaard en de raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de eedaflegging van de verkozen verklaarde leden.

De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15.01.2019 voorziet in de opvolging van mevr. Wendy Cox, door mevr. Ruth Hechtermans, als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst en dit met ingang van 01.01.2022.

De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de installatie van de opvolgster van mevr. Cox.

Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat het opvolgend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.

Artikel 96 van het decreet lokaal bestuur stelt dat, in geval van algehele vernieuwing van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de eedaflegging plaats vindt tijdens de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de installatievergadering van de gemeenteraad en dat elke andere eedaflegging alleen gebeurt ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de Algemeen directeur en dat aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt bezorgd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het feit dat mevr. Ruth Hechtermans sinds 01.01.2022 van rechtswege geïnstalleerd werd als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, in opvolging van mevr. Wendy Cox.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het proces-verbaal van eedaflegging van mevr. Ruth Hechtermans als opvolgend lid van het Bijzonder comité voor de sociale dienst van 06.01.2022.

3.

2022_OR_00007 - Aanduiding plaatsvervangers Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Afwezig
Camille Cuyx, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur
3.

2022_OR_00007 - Aanduiding plaatsvervangers Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - Kennisneming

2022_OR_00007 - Aanduiding plaatsvervangers Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28.05.2021, houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad.

Toelichting & argumentatie

Artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt dat er plaatsvervangers aangeduid kunnen worden die de effectieve leden van het bijzonder comité vervangen als die afwezig zijn.

Deze plaatsvervangers moeten lid zijn van de OCMW-raad en worden aangewezen door een meerderheid van de leden van de raad die de voordrachtakte ondertekend hebben van het effectieve lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

De aanduiding van de plaatsvervangers gebeurt door per lid van het bijzonder comité van de sociale dienst een ondertekende verklaring af te geven tegen ontvangstbewijs aan de Algemeen directeur.

Op 13.01.2022 ontving de Algemeen directeur een ondertekende verklaring betreffende de aanduiding van plaatsvervangers voor volgende effectieve leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst:

  • Mevr. Hanne Roebben
  • Mevr. Ruth Hechtermans

Voor mevr. Hanne Roebben werden raadslid Ria Steegmans aangeduid als plaatsvervanger. Voor mevr. Ruth Hechtermans werd raadslid Wendy Cox aangeduid als plaatsvervanger.

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de aanduiding van deze plaatsvervangers met ingang vanaf de datum vermeld op het ontvangstbewijs, zijnde 13.01.2022.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het feit dat, met ingang van 13.01.2022, plaatsvervangers aangeduid werden voor mevr. Hanne Roebben en mevr. Ruth Hechtermans - beide effectieve leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst - namelijk: 

  • voor mevr. Hanne Roebben: raadslid Ria Steegmans
  • voor mevr. Ruth Hechtermans: raadslid Wendy Cox
4.

2022_OR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_OR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_OR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

2022_OR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 17 §4 dat stelt "De gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt." en artikel 148 dat onder meer bepaalt "De gemeenteraad kan de eretitels van de schepenen toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.".

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een gewezen mandataris.

Het toekennen van de titel van ereburgemeester en erevoorzitter van de raad valt onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid.

De toekenning van een eretitel aan raadsleden (gemeente of OCMW), schepenen, leden van het vast bureau en leden en voorzitters van het bijzonder comité voor de sociale dienst, is een bevoegdheid van het lokale bestuur.

Er werd een uniform reglement voor gemeente en OCMW opgesteld dat de voorwaarden bepaalt en de wijze waarop eretitels toegekend kunnen worden. De belangrijkste bepalingen zijn:

  • De eretitel kan slechts gevoerd worden na afloop van het betrokken mandaat en niet als de betrokkene nog een politiek mandaat uitvoert in het lokaal bestuur van Kortessem of erdoor bezoldigd wordt.
  • Voorwaarden: gedurende minstens 12 jaar het desbetreffende mandaat bekleed hebben in Kortessem
    • Ereschepen / erelid van het vast bureau
    • Ereraadslid / erelid BCSD
    • Erevoorzitter van het BCSD
  • Voor het bepalen van de anciënniteit wordt de uitoefening van de mandaten in aanmerking genomen vanaf 01.01.1977.
  • Om de eretitel te kunnen dragen moet de mandataris van onberispelijk gedrag zijn.
  • De aanvraag tot het verkrijgen van de eretitel kan uitgaan van:
    • de betrokkene (gewezen mandataris);
    • de rechtsopvolgers van de gewezen mandataris in geval van overlijden van de betrokkene;
    • elk raadslid of het college van burgemeester en schepenen mits toestemming van betrokkene (of diens rechtsopvolgers)

De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het 'Reglement toekennen eretitels mandatarissen' goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het 'Reglement toekennen eretitels mandatarissen', zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd en is van toepassing tot en met 31.12.2025.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.

5.

2022_OR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur
5.

2022_OR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

2022_OR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

Ter kennisgeving aan de raadsleden:

  • Verslag van de crisiscel 'Corona' van 20.12.2021 en het coronaoverleg van 10.01.2022

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:

  • Verslag van de crisiscel 'Corona' van 20.12.2021 en het coronaoverleg van 10.01.2022
6.

2022_OR_00005 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Afwezig
Luc Dullaers, 3de schepen
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_OR_00005 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 17
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Ellen Hoebrechts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_OR_00005 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

2022_OR_00005 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 19.12.1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

De wet van 24.07.1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet van 10.12.2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het Koninklijk besluit van 07.12.2018 inzake de definiëring van uitzonderlijk werk in uitvoering van artikel 1, §4 van de wet van 24.07.1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

Het besluit van het vast bureau van 25.11.2021 betreffende de goedkeuring van het Ontwerp Kader Uitzendarbeid.

Het besluit van het managamentteam van 28.10.2021 waarin men kennis nam van het voorstel en enkele opmerkingen formuleerde.

Toelichting & argumentatie

VOORAFGAAND

Sinds het decreet van 27.04.2018 betreffende uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen, kunnen gemeentes beroep doen op uitzendkrachten voor tijdelijke tewerkstellingen. Dit kan voor bepaalde motieven en onder bepaalde voorwaarden. 

In de zittingen van 14.12.2018 en 18.12.2018 keurden de gemeente- en ocmw-raad reeds een kader voor uitzendarbeid goed. 

Dit kader werd ter kennis gegeven aan de vakorganisaties, waarop er vanuit het ACV de feedback werd gegeven dat men dit niet zomaar kan invoeren met een kennisgeving, maar dat dit onderhandeld moest worden. Er werd tot nu toe dan ook geen gebruik gemaakt van uitzendwerk. 

Over het al dan niet verplicht onderhandelingskarakter is er geen eensgezindheid, doch met het oog op het behoud van een goede relatie met de vakorganisaties werd een nieuw (aangepast) ontwerpkader, gebaseerd op een sjabloon van het Agentschap Binnenlands Bestuur opgemaakt.

In de zitting van 28.10.2021 nam het managementteam kennis van het voorstel van een kader voor uitzendwerk en formuleerde enkele opmerkingen over de wenselijke modaliteiten.

In de zitting van 25.11.2021 ging het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau) akkoord met het aangepast ontwerpkader.

Het aangepast ontwerpkader werd voorgelegd en onderhandeld met de respectievelijke vakorganisaties in het overlegcomité van 02.12.2021.

Een protocol van akkoord werd verkregen van:

  • ACV - openbare diensten;
  • ACOD LRB levert een protocol van akkoord af met opmerkingen, overwegende dat 
  • "1) Onze vakorganisatie zich principieel kant tegen de toepassing van uitzendarbeid binnen de openbare sector en we verwijzen hierbij ook naar onze opmerkingen die zijn vermeld in het verslag van het BOC van 02/12/2021.
    2) Na overleg en debat is gebleken dat de de toepassing van het decreet zeer uitzonderlijk en voorwaardelijk zal zijn. Wij houden het bestuur eraan deze afspraak te honoreren. "

Van VSOA LRB werd geen protocol ontvangen.

FEITELIJKE CONTEXT

Op 16.05.2018 publiceerde het Belgisch Staatsblad het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Dat decreet laat bepaalde vormen van uitzendarbeid toe. Uitzendarbeid is maar mogelijk bij een lokaal bestuur nadat de raad heeft beslist in welke gevallen hij een beroep wil doen op uitzendarbeid binnen de krijtlijnen van het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.

De raad kan ervoor kiezen om één, meer of alle vormen van uitzendarbeid toe te laten bij het bestuur. Er zijn 8 mogelijkheden:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk;
  • uitzendarbeid in het kader van tewerkstellingstrajecten;
  • uitzendarbeid voor artistieke prestaties of artistieke werken.

Daarnaast kan de raad nadere regels vaststellen, waaronder praktische regels worden verstaan alsook eventuele bijkomende beperkingen die het bestuur zichzelf oplegt.

De raad kan bepalen om enkel binnen bepaalde diensten een beroep te doen op uitzendarbeid.

De maximale duur van een bepaalde vorm van uitzendarbeid moet worden vastgelegd. Die duur mag nooit langer zijn dan 12 maanden, verlengingen inclusief.

Een uitzendkracht kan verschillende uitzendopdrachten na elkaar vervullen als de reden voor de uitzendarbeid telkens verschillend is en met dien verstande dat voor elke reden de maximale duurtijd 12 maanden bedraagt. Bij een nieuwe vorm of nieuwe vervanging begint de duurtijd opnieuw te lopen.

De raad moet ook regelen hoe en wanneer het bestuur:

  • de vakorganisaties op de hoogte zal brengen als een uitzendkracht aan het werk gaat bij het bestuur;
  • de jaarlijkse globale informatie over de uitzendkrachten aan het plaatselijk Overlegcomité zal bezorgen.

Dit besluit moet voorafgaand worden onderhandeld met de vakorganisaties volgens de voorwaarden van het syndicaal statuut.

Het uitvoerend orgaan is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

  • in geval van staking of lock-out;
  • met opeenvolgende dagcontracten;
  • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
  • in het kader van het motief instroom.

Het erkend uitzendkantoor waarop een beroep wordt gedaan moet worden aangesteld conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

KADER VOOR UITZENDARBEID

1) Diensten

Het lijkt aangewezen om binnen alle diensten een beroep te kunnen doen op uitzendarbeid. Omwille van de kleinschaligheid van het bestuur en de beperkt bezette diensten (incl. éénmansdiensten) kan er zich op elke dienst een acute nood voordoen om een functie op zeer korte termijn tijdelijk in te vullen en de continuïteit van de werking te waarborgen. Bovendien leert de ervaring dat eigen zoektochten naar tijdelijke krachten via de verkorte procedure vaak niets opleveren en gaat er kostbare tijd verloren. 

Uitzendarbeid zal een antwoord kunnen bieden op tewerkstellingsbehoeften die een snelle, soepele oplossing vragen:  bijvoorbeeld bij acute of onvoorziene vervanging, plotse extra taken, gebeurtenissen of onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld een wijziging in de wetgeving) waardoor diensten tijdelijk met vragen overstelpt worden.

Denken we bijvoorbeeld aan de plotse uitval, om welke reden dan ook van een onthaalmedewerker, een onderhoudsmedewerker, een kinderbegeleidster, de enige omgevingsambtenaar, de enige IT-deskundige, de inzet van extra personeel in vaccinatiecentra, allemaal situaties waarin men snel tijdelijke oplossingen moet kunnen bieden.

Door de flexibiliteit van dit systeem kan de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening veel beter gewaarborgd worden. 

Bovendien zal de werkwijze bijdragen tot het welzijn van het personeel, meer bepaald van de collega's van de werknemer die plots is uitgevallen. Als men de afwezige werknemer niet op korte termijn kan vervangen verhoogt de werkdruk bij de collega – medewerkers vaak aanzienlijk.

2) Vormen

Aangezien verschillende situaties aan de basis kunnen liggen van de nood om snel een tijdelijke oplossing te vinden, zijn de volgende vormen van uitzendarbeid relevant om op te nemen:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk.

3) Criteria

Elke keuze om te werken met uitzendarbeid zal gemotiveerd worden op basis van de criteria ‘noodzakelijkheid’ en ‘urgentie’, en dit in functie van de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening en de werking, alsook het welzijn van het personeel.

Aangezien de normale aanwervingsprocedure de regel moet blijven, is het aangewezen om, alvorens een beroep op uitzendarbeid te doen, na te gaan of volgende pistes mogelijk zijn: 

  • Er is een actieve wervingsreserve voor de betrokken functie die een beschikbare kandidaat oplevert; 
  • Het bestuur kan een beschikbare kandidaat zoeken door een bevraging aan de personeelsleden met een deeltijds contract of deeltijdse opdracht (tijdelijke uitbreiding contract of opdracht);
  • Het bestuur kan voor tijdelijke vervanging / versterking via de verkorte procedure een geschikte kandidaat zoeken, indien er geen hoogdringend karakter is;
  • Het bestuur kan een gewone aanwervingsprocedure opstarten indien er geen dringend karakter is.

4) Termijn

De maximale toegelaten termijn, inclusief verlengingen, wordt vastgesteld op 12 maand(en). De gebruikelijke termijn wordt vastgesteld op maximum 6 maand(en). Die termijn kan worden verlengd met een periode van maximum 6 maanden, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon worden gevoerd of die geen resultaat opleverde. 

5) Poolstok

Binnen de bestaande makelaarsovereenkomst die Kortessem heeft met de firma Poolstok, kan er beroep gedaan worden op hun flexpunt service, die onder andere het werken met uitzendarbeid ondersteunt. 

Poolstok werkt met Startpeople, Agilitas en Ago.

Dit kan op eenvoudige aanvraag via een daartoe bestemd aanvraagformulier.

Er zijn 2 manieren van werken: 

  • Interim (contract via het interimkantoor);
  • Tijdelijke tewerkstelling (contract via het lokaal bestuur - selectie via het interimkantoor).

Beide werkwijzen beschikken over een respectievelijke prijsbepaling (overheadkost). Hiertoe wordt gewerkt met coëfficiënten, die mede afhangen van het niveau van tewerkstelling.

6) Bevoegdheid

Het College van burgemeester en schepenen / Vast Bureau is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd het voorliggend kader voor uitzendarbeid goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het voorliggend kader voor uitzendarbeid goed.

Artikel 2

Er kan binnen alle diensten een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Er kan in de volgende gevallen een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of  deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk;
    1. de werkzaamheden in verband met de voorbereiding, de werking en de voltooiing van jaarbeurzen, salons, congressen, studiedagen, seminaries, openbare manifestaties, stoeten, tentoonstellingen, recepties, marktstudies, enquêtes, verkiezingen, speciale promoties, vertalingen en verhuizingen;
    2. het lossen van vrachtwagens of andere vervoersmiddelen;
    3. het secretariaatswerk in het kader van de ontvangst en het verblijf van tijdelijke buitenlandse delegaties;
    4. de werkzaamheden met het oog op de kortstondige uitvoering van gespecialiseerde opdrachten die een bijzondere beroepsbekwaamheid vereisen;
    5. de arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend ongeval en de dringende arbeid aan machines of materieel;
    6. de werken die betrekking hebben op het opstellen van een inventaris of een balans.

Artikel 4

Elke keuze om te werken met uitzendarbeid wordt gemotiveerd op basis van de criteria noodwendigheid en urgentie, dit in functie van de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening en de werking alsook het welzijn van het personeel.

Artikel 5

Er wordt voor een termijn van maximaal 12 maanden gebruik gemaakt van de uitzendarbeid, te starten met de gebruikelijke maximale termijn van 6 maanden, die verlengd kan worden met een periode van maximaal 6 maanden, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon gevoerd worden of die geen resultaat opleverde.

Per vorm van uitzendarbeid kan er nooit langer dan 12 maanden gebruik worden gemaakt van uitzendarbeid, en dit met inbegrip van eventuele verlengingen.

Artikel 6

Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

  • in geval van staking of lock-out;
  • met opeenvolgende dagcontracten;
  • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
  • in het kader van het motief instroom.

Artikel 7

De aanstelling van het uitzendbureau / de uitzendbureaus met wie de arbeidsovereenkomst / selectie voor uitzendarbeid of tijdelijke tewerkstelling in uitvoering van dit besluit wordt gesloten, wordt toevertrouwd aan Poolstok. 

Artikel 8

Het lokaal bestuur brengt de vakorganisaties ervan op de hoogte dat een uitzendkracht aan de slag gaat bij het bestuur:

  • Uiterlijk 1 dag vóór de dag dat de uitzendkracht begint te werken, en 1 dag vóór elke verlenging;
  • Via e-mail, met vermelding van de vorm van uitzendarbeid, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor dat zal optreden als werkgever.

Artikel 9

In het eerste overlegcomité van het kalenderjaar bezorgt het lokaal bestuur de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Die informatie bevat minstens:

  • per vorm van uitzendarbeid:
    1. het aantal uitzendkrachten;
    2. de functies;
    3. de loonbarema’s;
    4. de uurprestaties;
    5. de eventuele verlengingen;
  • de totale kostprijs van de uitzendkrachten;
  • de gegevens over alle eventuele arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten betrokken waren.

Artikel 10

De uitzendkrachten moeten voldoen aan de toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals deze gelden voor de eigen personeelsleden en terug te vinden zijn in de rechtspositieregeling. 

De uitzendkrachten, die aan de slag gaan bij een lokaal bestuur, zijn onderworpen aan de Bestuurstaalwet (SWT) wat betreft hun taalgebruik (de door de SWT voorgeschreven bestuurstaal) en moeten daarom het Nederlands gebruiken in hun opdrachten die ze voor het lokaal bestuur uitvoeren.

De deontologische code voor de eigen personeelsleden is eveneens van toepassing op de uitzendkrachten.

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen / vast bureau is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

7.

2022_OR_00006 - Verlenging van de toelageperiode van de COVID maatregel tot en met 31.03.2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Ria Steegmans, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_OR_00006 - Verlenging van de toelageperiode van de COVID maatregel tot en met 31.03.2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_OR_00006 - Verlenging van de toelageperiode van de COVID maatregel tot en met 31.03.2022 - Goedkeuring

2022_OR_00006 - Verlenging van de toelageperiode van de COVID maatregel tot en met 31.03.2022 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

De wet van 07.10.2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13.05.2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 29.05.2020 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn tgv Covid-19.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 09.10.2020 houdende consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen: praktische uitwerking + lijst betrokken handelaars.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 aangaande de verlenging van de  toelageperiode van de COVID maatregel tot en met 31.12.2021.

Het besluit van het Vast Bureau van 05.06.2020 houdende invoeren van een subsidie Covid-19 voor de doelgroep van de OCMW's.

Toelichting & argumentatie

Aan de OCMW's werden toelagen toegekend om hen toe te laten materiële, sociale, geneeskundige, sociaal-geneeskundige of psychologische dienstverlening te bieden aan gebruikers die een deel van hun inkomen verloren zijn in het kader van COVID-19 en die niet langer het hoofd kunnen bieden aan de dagdagelijkse kosten of de kosten in verband met medische zorgen.

Om het OCMW in staat te stellen om zo goed mogelijk op deze hulpvragen in te gaan, om de spiraal van bestaansonzekerheid en zelfs armoede te vermijden worden bepaalde Covid-maatregelen verlengd tot en met 31.03.2022.

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de verlenging van de toelageperiode tot en met 31.03.2022 goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verlenging van de toelageperiode tot en met 31.03.2022 goed.

  1. De Covid-toelage
    De Covid-toelage, zoals bedoeld in het KB van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wordt verlengd tot 31 maart 2022.
  2. De tijdelijke premie van € 25,00
    De tijdelijke premie van € 25,00 zoals bedoeld in de wet tot verlenging van de periode waarin aan de gerechtigden op bepaalde sociale bijstandsuitkeringen, in het kader van de maatregelen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19, wordt verlengd tot 31.03.2022.
  3. De toelage psychologisch welzijn
    De toelage psychologisch welzijn, zoals bedoeld in het KB van 24 december 2020 houdende maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen, wordt verlengd tot 31 maart 2022.
  4. De toelage voor jongeren en studenten
    De toelage voor jongeren en studenten, zoals bedoeld in het KB van 3 maart 2021 ter ondersteuning van jongeren en studenten in een kwetsbare situatie ingevolge de COVID-19 crisis, wordt verlengd tot 31.03.2022.

Voor deze vier toelagen, gaat het om een verlenging van de toelageperiode, het bedrag van de toelagen blijft ongewijzigd.

Verantwoordingen van de verkregen toelage moeten als volgt worden ingediend:

  • tegen 14.02.2022 voor de tijdelijke premies van € 50 voor de periode van 01.01.2021 tot en met 30.09.2021 en van € 25 voor de periode van  01.10.2021 tot en met 31.12.2021.
  • tegen 28.02.2022 voor de uitgaven die betrekking hebben op de jaren 2020 en 2021 voor de Covid-toelage, de toelage psychologisch welzijn en de toelage voor jongeren en studenten.
  • tegen 28.02.2023 voor de uitgaven in het eerste trimester van het jaar 2022 voor de tijdelijke premie, de Covid-toelage, de toelage psychologisch welzijn en de toelage voor jongeren en studenten.

De eventuele niet verdeelde toelagen zullen teruggestort worden aan POD - Maatschappelijke Integratie.