Terug
Gepubliceerd op 26/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

vr 28/01/2022 - 21:00 Digitaal via 'Zoom'

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00005 - Notulen gemeenteraad 17.12.2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00005 - Notulen gemeenteraad 17.12.2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00005 - Notulen gemeenteraad 17.12.2021 - Goedkeuring

2022_GR_00005 - Notulen gemeenteraad 17.12.2021 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

De notulen van de gemeenteraad van 17.12.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 17.12.2021 worden goedgekeurd.

2.

2022_GR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur
2.

2022_GR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

2022_GR_00002 - Reglement toekennen eretitels mandatarissen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 17 §4 dat stelt "De gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt." en artikel 148 dat onder meer bepaalt "De gemeenteraad kan de eretitels van de schepenen toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.".

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een gewezen mandataris.

Het toekennen van de titel van ereburgemeester en erevoorzitter van de raad valt onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid.

De toekenning van een eretitel aan raadsleden (gemeente of OCMW), schepenen, leden van het vast bureau en leden en voorzitters van het bijzonder comité voor de sociale dienst, is een bevoegdheid van het lokale bestuur.

Er werd een uniform reglement voor gemeente en OCMW opgesteld dat de voorwaarden bepaalt en de wijze waarop eretitels toegekend kunnen worden. De belangrijkste bepalingen zijn:

  • De eretitel kan slechts gevoerd worden na afloop van het betrokken mandaat en niet als de betrokkene nog een politiek mandaat uitvoert in het lokaal bestuur van Kortessem of erdoor bezoldigd wordt.
  • Voorwaarden: gedurende minstens 12 jaar het desbetreffende mandaat bekleed hebben in Kortessem
    • Ereschepen / erelid van het vast bureau
    • Ereraadslid / erelid BCSD
    • Erevoorzitter van het BCSD
  • Voor het bepalen van de anciënniteit wordt de uitoefening van de mandaten in aanmerking genomen vanaf 01.01.1977.
  • Om de eretitel te kunnen dragen moet de mandataris van onberispelijk gedrag zijn.
  • De aanvraag tot het verkrijgen van de eretitel kan uitgaan van:
    • de betrokkene (gewezen mandataris);
    • de rechtsopvolgers van de gewezen mandataris in geval van overlijden van de betrokkene;
    • elk raadslid of het college van burgemeester en schepenen mits toestemming van betrokkene (of diens rechtsopvolgers)

De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Reglement toekennen eretitels mandatarissen' goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het 'Reglement toekennen eretitels mandatarissen', zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd en is van toepassing tot en met 31.12.2025.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.

3.

2022_GR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur
3.

2022_GR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

2022_GR_00004 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

Ter kennisgeving aan de raadsleden:

  • Verslag en presentatie van de gewone vergadering van 16.12.2021 van de Algemene Vergadering van IGL
  • Verslag van de vergaderingen van 14 + 15.12.2021 van het aandeelhoudersbestuur drinkwater van De Watergroep
  • Verslag van de crisiscel 'Corona' van 20.12.2021 en het coronaoverleg van 10.01.2022

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van:

  • Verslag en presentatie van de gewone vergadering van 16.12.2021 van de Algemene Vergadering van IGL
  • Verslag van de vergaderingen van 14 + 15.12.2021 van het aandeelhoudersbestuur drinkwater van De Watergroep
  • Verslag van de crisiscel 'Corona' van 20.12.2021 en het coronaoverleg van 10.01.2022
4.

2022_GR_00006 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00006 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00006 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

2022_GR_00006 - Kader Uitzendarbeid - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 19.12.1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

De wet van 24.07.1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet van 10.12.2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het Koninklijk Besluit van 07.12.2018 inzake de definiëring van uitzonderlijk werk in uitvoering van artikel 1, §4 van de wet van 24.07.1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

Het besluit van het schepencollege van 25.11.2021 betreffende de goedkeuring van het Ontwerp Kader Uitzendarbeid.

Het besluit van het managamentteam van 28.10.2021 waarin men kennis nam van het voorstel en enkele opmerkingen formuleerde.

Toelichting & argumentatie

VOORAFGAAND

Sinds het decreet van 27.04.2018 betreffende uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen, kunnen gemeentes beroep doen op uitzendkrachten voor tijdelijke tewerkstellingen. Dit kan voor bepaalde motieven en onder bepaalde voorwaarden. 

In de zittingen van 14.12.2018 en 18.12.2018 keurden de gemeente- en ocmw-raad reeds een kader voor uitzendarbeid goed. 

Dit kader werd ter kennis gegeven aan de vakorganisaties, waarop er vanuit het ACV de feedback werd gegeven dat men dit niet zomaar kan invoeren met een kennisgeving, maar dat dit onderhandeld moest worden. Er werd tot nu toe dan ook geen gebruik gemaakt van uitzendwerk. 

Over het al dan niet verplicht onderhandelingskarakter is er geen eensgezindheid, doch met het oog op het behoud van een goede relatie met de vakorganisaties werd een nieuw (aangepast) ontwerpkader, gebaseerd op een sjabloon van het Agentschap Binnenlands Bestuur opgemaakt.

In de zitting van 28.10.2021 nam het managementteam kennis van het voorstel van een kader voor uitzendwerk en formuleerde enkele opmerkingen over de wenselijke modaliteiten.

In de zitting van 25.11.2021 ging het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau) akkoord met het aangepast ontwerpkader.

Het aangepast ontwerpkader werd voorgelegd en onderhandeld met de respectievelijke vakorganisaties in het overlegcomité van 02.12.2021.

Een protocol van akkoord werd verkregen van:

  • ACV - openbare diensten;
  • ACOD LRB levert een protocol van akkoord af met opmerkingen, overwegende dat 
  • "1) Onze vakorganisatie zich principieel kant tegen de toepassing van uitzendarbeid binnen de openbare sector en we verwijzen hierbij ook naar onze opmerkingen die zijn vermeld in het verslag van het BOC van 02/12/2021.
    2) Na overleg en debat is gebleken dat de de toepassing van het decreet zeer uitzonderlijk en voorwaardelijk zal zijn. Wij houden het bestuur eraan deze afspraak te honoreren. "

Van VSOA LRB werd geen protocol ontvangen.

FEITELIJKE CONTEXT

Op 16.05.2018 publiceerde het Belgisch Staatsblad het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Dat decreet laat bepaalde vormen van uitzendarbeid toe. Uitzendarbeid is maar mogelijk bij een lokaal bestuur nadat de raad heeft beslist in welke gevallen hij een beroep wil doen op uitzendarbeid binnen de krijtlijnen van het decreet van 27.04.2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.

De raad kan ervoor kiezen om één, meer of alle vormen van uitzendarbeid toe te laten bij het bestuur. Er zijn 8 mogelijkheden:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk;
  • uitzendarbeid in het kader van tewerkstellingstrajecten;
  • uitzendarbeid voor artistieke prestaties of artistieke werken.

Daarnaast kan de raad nadere regels vaststellen, waaronder praktische regels worden verstaan alsook eventuele bijkomende beperkingen die het bestuur zichzelf oplegt.

De raad kan bepalen om enkel binnen bepaalde diensten een beroep te doen op uitzendarbeid.

De maximale duur van een bepaalde vorm van uitzendarbeid moet worden vastgelegd. Die duur mag nooit langer zijn dan 12 maanden, verlengingen inclusief.

Een uitzendkracht kan verschillende uitzendopdrachten na elkaar vervullen als de reden voor de uitzendarbeid telkens verschillend is en met dien verstande dat voor elke reden de maximale duurtijd 12 maanden bedraagt. Bij een nieuwe vorm of nieuwe vervanging begint de duurtijd opnieuw te lopen.

De raad moet ook regelen hoe en wanneer het bestuur:

  • de vakorganisaties op de hoogte zal brengen als een uitzendkracht aan het werk gaat bij het bestuur;
  • de jaarlijkse globale informatie over de uitzendkrachten aan het plaatselijk Overlegcomité zal bezorgen.

Dit besluit moet voorafgaand worden onderhandeld met de vakorganisaties volgens de voorwaarden van het syndicaal statuut.

Het uitvoerend orgaan is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

  • in geval van staking of lock-out;
  • met opeenvolgende dagcontracten;
  • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
  • in het kader van het motief instroom.

Het erkend uitzendkantoor waarop een beroep wordt gedaan moet worden aangesteld conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

KADER VOOR UITZENDARBEID

1) Diensten

Het lijkt aangewezen om binnen alle diensten een beroep te kunnen doen op uitzendarbeid. Omwille van de kleinschaligheid van het bestuur en de beperkt bezette diensten (incl. éénmansdiensten) kan er zich op elke dienst een acute nood voordoen om een functie op zeer korte termijn tijdelijk in te vullen en de continuïteit van de werking te waarborgen. Bovendien leert de ervaring dat eigen zoektochten naar tijdelijke krachten via de verkorte procedure vaak niets opleveren en gaat er kostbare tijd verloren. 

Uitzendarbeid zal een antwoord kunnen bieden op tewerkstellingsbehoeften die een snelle, soepele oplossing vragen:  bijvoorbeeld bij acute of onvoorziene vervanging, plotse extra taken, gebeurtenissen of onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld een wijziging in de wetgeving) waardoor diensten tijdelijk met vragen overstelpt worden.

Denken we bijvoorbeeld aan de plotse uitval, om welke reden dan ook van een onthaalmedewerker, een onderhoudsmedewerker, een kinderbegeleidster, de enige omgevingsambtenaar, de enige IT-deskundige, de inzet van extra personeel in vaccinatiecentra, allemaal situaties waarin men snel tijdelijke oplossingen moet kunnen bieden.

Door de flexibiliteit van dit systeem kan de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening veel beter gewaarborgd worden. 

Bovendien zal de werkwijze bijdragen tot het welzijn van het personeel, meer bepaald van de collega's van de werknemer die plots is uitgevallen. Als men de afwezige werknemer niet op korte termijn kan vervangen verhoogt de werkdruk bij de collega – medewerkers vaak aanzienlijk.

2) Vormen

Aangezien verschillende situaties aan de basis kunnen liggen van de nood om snel een tijdelijke oplossing te vinden, zijn de volgende vormen van uitzendarbeid relevant om op te nemen:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk.

3) Criteria

Elke keuze om te werken met uitzendarbeid zal gemotiveerd worden op basis van de criteria ‘noodzakelijkheid’ en ‘urgentie’, en dit in functie van de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening en de werking, alsook het welzijn van het personeel.

Aangezien de normale aanwervingsprocedure de regel moet blijven, is het aangewezen om, alvorens een beroep op uitzendarbeid te doen, na te gaan of volgende pistes mogelijk zijn: 

  • Er is een actieve wervingsreserve voor de betrokken functie die een beschikbare kandidaat oplevert; 
  • Het bestuur kan een beschikbare kandidaat zoeken door een bevraging aan de personeelsleden met een deeltijds contract of deeltijdse opdracht (tijdelijke uitbreiding contract of opdracht);
  • Het bestuur kan voor tijdelijke vervanging / versterking via de verkorte procedure een geschikte kandidaat zoeken, indien er geen hoogdringend karakter is;
  • Het bestuur kan een gewone aanwervingsprocedure opstarten indien er geen dringend karakter is.

4) Termijn

De maximale toegelaten termijn, inclusief verlengingen, wordt vastgesteld op 12 maand(en). De gebruikelijke termijn wordt vastgesteld op maximum 6 maand(en). Die termijn kan worden verlengd met een periode van maximum 6 maanden, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon worden gevoerd of die geen resultaat opleverde. 

5) Poolstok

Binnen de bestaande makelaarsovereenkomst die Kortessem heeft met de firma Poolstok, kan er beroep gedaan worden op hun flexpunt service, die onder andere het werken met uitzendarbeid ondersteunt. 

Poolstok werkt met Startpeople, Agilitas en Ago.

Dit kan op eenvoudige aanvraag via een daartoe bestemd aanvraagformulier.

Er zijn 2 manieren van werken: 

  • Interim (contract via het interimkantoor);
  • Tijdelijke tewerkstelling (contract via het lokaal bestuur - selectie via het interimkantoor).

Beide werkwijzen beschikken over een respectievelijke prijsbepaling (overheadkost). Hiertoe wordt gewerkt met coëfficiënten, die mede afhangen van het niveau van tewerkstelling.

6) Bevoegdheid

Het College van burgemeester en schepenen / Vast Bureau is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

De Gemeenteraad wordt gevraagd het voorliggend kader voor uitzendarbeid goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het voorliggend kader voor uitzendarbeid goed.

Artikel 2

Er kan binnen alle diensten een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Er kan in de volgende gevallen een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit:

  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
  • de tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
  • de tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of  deeltijds uitoefent;
  • een tijdelijke vermeerdering van werk;
  • de uitvoering van uitzonderlijk werk;
    1. de werkzaamheden in verband met de voorbereiding, de werking en de voltooiing van jaarbeurzen, salons, congressen, studiedagen, seminaries, openbare manifestaties, stoeten, tentoonstellingen, recepties, marktstudies, enquêtes, verkiezingen, speciale promoties, vertalingen en verhuizingen;
    2. het lossen van vrachtwagens of andere vervoersmiddelen;
    3. het secretariaatswerk in het kader van de ontvangst en het verblijf van tijdelijke buitenlandse delegaties;
    4. de werkzaamheden met het oog op de kortstondige uitvoering van gespecialiseerde opdrachten die een bijzondere beroepsbekwaamheid vereisen;
    5. de arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend ongeval en de dringende arbeid aan machines of materieel;
    6. de werken die betrekking hebben op het opstellen van een inventaris of een balans.

Artikel 4

Elke keuze om te werken met uitzendarbeid wordt gemotiveerd op basis van de criteria noodwendigheid en urgentie, dit in functie van de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening en de werking alsook het welzijn van het personeel.

Artikel 5

Er wordt voor een termijn van maximaal 12 maanden gebruik gemaakt van de uitzendarbeid, te starten met de gebruikelijke maximale termijn van 6 maanden, die verlengd kan worden met een periode van maximaal 6 maanden, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon gevoerd worden of die geen resultaat opleverde.

Per vorm van uitzendarbeid kan er nooit langer dan 12 maanden gebruik worden gemaakt van uitzendarbeid, en dit met inbegrip van eventuele verlengingen.

Artikel 6

Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

  • in geval van staking of lock-out;
  • met opeenvolgende dagcontracten;
  • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
  • in het kader van het motief instroom.

Artikel 7

De aanstelling van het uitzendbureau / de uitzendbureaus met wie de arbeidsovereenkomst / selectie voor uitzendarbeid of tijdelijke tewerkstelling in uitvoering van dit besluit wordt gesloten, wordt toevertrouwd aan Poolstok. 

Artikel 8

Het lokaal bestuur brengt de vakorganisaties ervan op de hoogte dat een uitzendkracht aan de slag gaat bij het bestuur:

  • Uiterlijk 1 dag vóór de dag dat de uitzendkracht begint te werken, en 1 dag vóór elke verlenging;
  • Via e-mail, met vermelding van de vorm van uitzendarbeid, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor dat zal optreden als werkgever.

Artikel 9

In het eerste overlegcomité van het kalenderjaar bezorgt het lokaal bestuur de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Die informatie bevat minstens:

  • per vorm van uitzendarbeid:
    1. het aantal uitzendkrachten;
    2. de functies;
    3. de loonbarema’s;
    4. de uurprestaties;
    5. de eventuele verlengingen;
  • de totale kostprijs van de uitzendkrachten;
  • de gegevens over alle eventuele arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten betrokken waren.

Artikel 10

De uitzendkrachten moeten voldoen aan de toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals deze gelden voor de eigen personeelsleden en terug te vinden zijn in de rechtspositieregeling. 

De uitzendkrachten, die aan de slag gaan bij een lokaal bestuur, zijn onderworpen aan de Bestuurstaalwet (SWT) wat betreft hun taalgebruik (de door de SWT voorgeschreven bestuurstaal) en moeten daarom het Nederlands gebruiken in hun opdrachten die ze voor het lokaal bestuur uitvoeren.

De deontologische code voor de eigen personeelsleden is eveneens van toepassing op de uitzendkrachten.

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen / vast bureau is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

5.

2022_GR_00003 - Reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00003 - Reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen' - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00003 - Reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen' - Goedkeuring

2022_GR_00003 - Reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen' - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 24.09.2006, art. 8 en art. 9, § 1, betreffende de verhouding tussen losse standplaatsen en abonnementen bij openbare kermissen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 - "Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein".

Toelichting & argumentatie

Het huidig kermisreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 14.10.2016, werd geëvalueerd door de dienst Ruimte. 

Hieruit bleek dat het reglement niet conform het Koninklijk Besluit van 24.09.2006, artikel 8 & 9, paragraaf 1 handelt. Deze artikels bepalen namelijk de verhouding tussen losse standplaatsen en abonnementen. De toewijzing van standplaatsen via abonnement hoort de regel te zijn, wat in het huidig kermisreglement niet het geval is.

Volgende wijzigingen werden aangebracht:

  1. Vormelijk: de nieuwe huisstijl werd toegepast op het reglement (onder andere logo, lettertype, etc...)
  2. Inhoudelijk:
    • Verwijzingen
      • Correcte verwijzing naar communicatiekanalen en gemeentelijke diensten
      • Voor concrete data van de kermissen wordt er verwezen naar het jaarlijks collegebesluit
    • Toewijzing standplaatsen: toewijzing standplaatsen via abonnement is de regel

De gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen' goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigde reglement 'Kermisactiviteiten op de openbare kermissen', zoals weergegeven in bijlage, goed.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op 29.01.2022.

Bij inwerking treden van dit besluit word het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 - 'Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein' - opgeheven.

6.

2022_GR_00007 - Toelagereglement voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00007 - Toelagereglement voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00007 - Toelagereglement voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit - Goedkeuring

2022_GR_00007 - Toelagereglement voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de gemeenteraad van 28.08.2009 "Toelagereglement  voor prestatie van een kortessemse vereniging op een gemeentelijke activiteit".

Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"

Toelichting & argumentatie

De laatste aanpassing van het reglement "toelage voor een prestatie van een vereniging op een gemeentelijke activiteit"  dateert van 2009.

Het evalueren en actualiseren van dit reglement dringt zich op. Volgende aanpassingen worden voorgesteld:

  • Het uniform maken van de indeling, benamingen en verwoordingen gelijklopend met de andere gemeentelijke regelementen.
  • Een verhoging van de toelage voor de vier categorieën, een verdubbeling van het basisbedrag en een verhoging van 25€ per categorie van de bijkomende vergoeding.
    • Steeds meer roept het lokaal bestuur Kortessem de hulp in van een vereniging voor het ondersteunen van een realisatie van een gemeentelijke activiteit. Om het aanbod aantrekkelijk te maken voor de Kortessemse verenigingen was het noodzakelijk deze toelage na 13 jaar te verhogen. Door deze toelage te voorzien realiseren we een win-win situatie. De gemeentelijke dienst kan door de extra mankracht de activiteit vlotter coördineren én de helpende vereniging kan de extra toelage broodnodig gebruiken. Zeker gezien de mindere inkomsten van de voorbije twee Covid-jaren. Deze aanpassing  maakt het de Kortessemse vereniging mogelijk deze extra centen in eigen gemeente te verdienen in plaats van hier verre verplaatsingen voor te doen naar andere steden of gemeenten. Hierdoor verkrijgen ze mogelijk een grotere groep van vrijwilligers binnen hun vereniging waar ze op kunnen beroepen.
  •      Een verduidelijking van het minimum aantal helpers per activiteit

De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement betreffende "de toelage voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit" goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement "toelage voor ondersteuning van een vereniging op een gemeentelijke activiteit " zoals weergegeven in bijlage, goed.

Artikel 2

Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025. 

Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 28.08.2009 - "toelagereglement voor prestatie van een Kortessemse vereniging op een gemeentelijke activiteit "  - opgeheven.

7.

2022_GR_00008 - Heropstart RUP Toerisme en Recreatie

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, Gemeenteraadsvoorzitter; Camille Cuyx, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, 4de schepen; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, 1ste schepen; Donald Martens, 2de schepen; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur
Secretaris
Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00008 - Heropstart RUP Toerisme en Recreatie
Aanwezig
Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 8
Ellen Hoebrechts, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Pieter Jamaer, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Steffi Philtjens
Stemmen tegen 11
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Anneleen Meekers, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00008 - Heropstart RUP Toerisme en Recreatie

2022_GR_00008 - Heropstart RUP Toerisme en Recreatie

Motivering

Juridische grond

-

Toelichting & argumentatie

Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 28.01.2022.

Gelet op het feit dat de jury de enige inschrijving voor het masterplan ontwikkeling projectgebied Kortessem centrum niet heeft weerhouden

Gelet op het feit dat het college van burgemeester en schepenen heeft beslist om dit masterplan stop te zetten

Gelet op de hoogdringende noodzaak voor betere accomodaties voor sportclubs in Kortessem

Gelet op het feit dat er reeds een goed juridisch onderbouwde RUP werd opgesteld in het verleden

Voorstel:

De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om het RUP Toerisme en Recreatie terug op te starten. Deze RUP biedt de mogelijkheid om sport- en recreatievoorzieningen uit te breiden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om het RUP Toerisme en Recreatie terug op te starten. Deze RUP biedt de mogelijkheid om sport- en recreatievoorzieningen uit te breiden.

8.

2021_GR_00161 - Oprichting van de dienst gemeenschapswachten en de aanstelling van de vaststellend ambtenaar van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2021_GR_00161 - Oprichting van de dienst gemeenschapswachten en de aanstelling van de vaststellend ambtenaar van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie - Goedkeuring

2021_GR_00161 - Oprichting van de dienst gemeenschapswachten en de aanstelling van de vaststellend ambtenaar van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie - Goedkeuring