Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.02.2022.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 06/07/2019 met betrekking tot de studieopdracht “herinrichting van de N20”.
Gelet op de hoorzittingen over de projectnota “Fietsvriendelijke herinrichting Hasseltsesteenweg tussen Printhagendreef en Kortessem centrum” met de ontwerpplannen en dwarsprofielen in voorontwerp.
Gelet op het verkeersongeval van 23/12/2021.
Gelet op een eerder verkeersongeval waarbij 5 jongeren om het leven kwamen.
Gelet op een persartikel, online verschenen op 28/12/2021, waarbij de Open Vld-fractie vraagt om de plannen aan het kruispunt aan te passen; namelIjk de bestaande bushalte niet te verplaatsen richting kruispunt.
Gelet op de e-mail van 29/12/2021 uitgaande van de burgemeester en gericht aan de heer G. Moors, afdelingshoofd Wegen en Verkeer. De burgemeester stelt voor om op korte termijn een buffer ( vangrail) te voorzien ter hoogte van het vroegere hoekpand en enkele betonnen elementen voor de gevel van het appartementsgebouw.
Gelet op e-mail van 14/01/2022 uitgaande van de burgemeester en terug gericht aan de heer G. Moors met het voorstel om een sleuf te graven om vervolgens een dam te realiseren om het appartementsgebouw en de inwoners te beschermen.
Gelet op het feit dat noch in de e-mail van 29/12/2021 noch in de e-mail van 14/01/2022 wordt gevraagd om de bushalte niet te verplaatsen richting kruispunt. Er wordt hieromtrent met geen woord gerept.
Gelet op mijn vraag tijdens de gemeenteraad van 28/01/2022 waarbij werd verwezen naar hogervermelde e-mails; deze mails hadden geen betrekking op de vraag om de bushalte niet te verplaatsen richting kruispunt.
Gelet op een reactie op mijn vraag om de bushalte te verplaatsen richting Hasselt ter hoogte van het benzinestation.
Gelet op een veilige verbinding van de Omstraat met de Hasseltsesteenweg
Voorstel besluit
Art 1- Aan het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg voorstellen om de bestaande bushalte niet te verplaatsen richting kruispunt N20-N76.
Art 2 -Voorstellen om te onderzoeken om de bushalte te verplaatsen richting Hasselt ter hoogte van de bushalte richting Tongeren.
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.02.2022.
Op 4/10/2019 ontdekte de coördinator werken en verkeer dat er enkele bomen illegaal werden gesnoeid in de Kerselarestraat.
Op 8/11/2019 verstuurde Anne Pirotte, diensthoofd aankopen en verzekeringen, een e-mail naar Ethias met als hoofding het illegaal snoeien van bomen. Er wordt gevraagd om een expert aan te stellen voor de waardebepaling.
Op 3/12/2019 is de expert ter plaatse geweest en heeft de nodige vaststellingen gedaan.
De waarde van de boom ter hoogte van de woning nr.48 is €2961,26 en voor de boom ter hoogte van de woning nr. 50 werd een waardebepaling van €4366,42 vastgesteld. Op 7/01/2020 heeft Ethias de gemeente in kennis gesteld van de voorgestelde waardebepaling zoals door expert Francois Keymis werd berekend.
Ondertussen vroeg Ethias of er door de politie vaststellingen werden gedaan en/of er een proces-verbaal werd opgesteld. Naar ik verneem stelde de politie nooit een pv op.
In de loop van februari 2020 mocht ik een afgeprinte e-mail ontvangen in mijn brievenbus uitgaande van Anne Pirotte en gericht aan Ethias.
In deze mail stonden de namen en adressen vermeld van de betrokkenen.
Ik heb vervolgens spontaan en vrijblijvend contact genomen met deze inwoners.
Groot was mijn verbazing toen ik vernam dat de burgemeester persoonlijk de toelating had gegeven aan de inwoner van huis nr. 50 om zijn boom te snoeien.
De bewoonster van huis nr.48 heeft, rekening houdend met het feit dat de burgemeester de toelating had gegeven aan haar buurman om de boom te snoeien, ook de boom voor haar woning laten snoeien.
Nog pijnlijker was de vaststelling dat de betrokkenen serieus waren aangedaan en de hele situatie hun gezondheid erg ondermijnde. Omwille van het feit dat ze te goeder trouw de bomen hadden laten snoeien, gezien de goedkeuring van de burgemeester, werden ze geconfronteerd met de vraag om hogervermelde schade te betalen.
Ik vernam ook dat de betrokkenen verschillende keren op afspraak bij de burgemeester zijn geweest, zelfs na de openingsuren van het gemeentehuis. Tijdens een van deze bezoeken deed de burgemeester het voorstel om af te zien van de vastgestelde waardebepaling en deze te vervangen door een GAS boete van €250. Enkele dagen later heeft de burgemeester zijn eigen voorstel terug ingetrokken.
Op 28/02/ 2021 heb ik per e-mail het dossier opgevraagd. Ik mocht op 25/03/2021 vernemen dat er nog geen dossier aan het schepencollege was voorgelegd.
Met mijn e-mail van 2/04/2021 heb ik met tal van argumenten aangetoond dat er ook in het verleden langs de Kortessemse wegen bomen werden gesnoeid door particulieren en geboortebomen werden geveld voor en naast de woning van de bevoegde schepen. Op 11/12/2013 besliste het schepencollege zelfs om deze geboortebomen niet te vervangen.
Ik heb erop gewezen dat het gelijkheidsprincipe niet werd gerespecteerd.
Ook is er nog het feit dat er een procedure is geweest om de bomen in de Kerselarestraat te verwijderen. De inwoners mochten via een enquête hun voorkeur van boomsoort uitspreken die er terug zou geplant worden. Ondanks een positieve reactie van de inwoners werd deze actie plots stopgezet.
Ik heb eveneens gewezen op de geplande wegen- en rioleringswerken; de bomen zullen dan verwijderd worden.
Het belangrijkste argument was de ongerustheid van de eigenaars van de woningen nr.48 en nr.50. Deze mensen leefden al een hele periode in onzekerheid omtrent de zware geldboetes die al geruime tijd boven hun hoofd hingen en hun gezondheid serieus ondermijnden. Daarom had ik in deze e-mail van 2/04/2021 aangedrongen om het dossier af te sluiten zonder gevolg, gezien de toelating van de burgemeester en de verschillende positieve uitspraken tijdens de talrijke avondbezoeken bij de burgemeester in het gemeentehuis. Spijtig genoeg werd niet ingegaan op mijn vraag.
Ik wens te verduidelijken dat sinds deze e-mail van 2/04/2021 alle leden van het toenmalig schepencollege op de hoogte waren van het dossier.
Op 3/06/2021 liet het college mij weten dat er geen wettelijke bepalingen zijn voorzien om zelf schadegevallen te behandelen.
Naar mijn mening gaat het hier echter niet alleen over schade, maar vooral ook over het feit dat de burgemeester de toelating heeft gegeven voor het snoeien van een boom en zelf een voorstel heeft gedaan. Hij liet tijdens de verschillende bijeenkomsten herhaaldelijk verstaan dat de mensen zich geen zorgen moesten maken. Dit alles is volledig in strijd met de deontologische code. Ook de vaststelling dat de burgemeester aanwezig was tijdens de bespreking van mijn e-mail van 2/04/2021 lijkt me onverantwoord gezien het feit dat hij verantwoordelijk was voor alle ellende van de 2 betrokken families.
Op 20/10/2021 stelde Ethias een minnelijke schikking voor aan de burgemeester en Anne Pirotte met de vraag of de gemeente zich kon vinden in het voorstel om ook de snoeier van de bomen alsook de gemeente mee op te nemen in de nieuwe berekening. Het voorstel werd nooit geagendeerd op het schepencollege, er werd ook nooit geantwoord op de vraag van Ethias.
In de e-mail van 5/01/2022 laat Ethias weten dat ze na een expertise ter plaatse, een minnelijke schikking hebben voorgesteld aan de verschillende partijen. In deze e-mail wordt tevens gemeld dat de verzekeringsmaatschappijen niet akkoord gaan met het voorstel tot minnelijke schikking.
Er werd door Ethias eens te meer gewezen op de talrijke vaststellingen waardoor de stap naar de rechtbank nog alle kanten uit kan aldus Ethias.
Ethias vraagt om een reactie. Ook hier heeft het schepencollege tot op heden nog niet geantwoord.
Gelet op het feit dat de betrokken families al meer dan 2 jaar met het zwaard van Damocles boven hun hoofd moeten leven.
Gelet op het feit dat de burgemeester de goedkeuring heeft gegeven om de boom, eigendom van de gemeente, voor huis nr. 50 te laten snoeien.
Gelet op het feit dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de vastgestelde feiten.
Gelet op de deontologische code voor mandatarissen.
Gelet op het feit dat het schepencollege heeft nagelaten te antwoorden op de vragen van Ethias.
Gelet op het feit dat het dossier nooit door het schepencollege werd behandeld.
Gelet op het feit dat de betrokken families ,na meer dan 2jaar eindelijk het recht hebben om vrijgesteld te worden van de ten onrechte voorgestelde zware boetes.
Gelet op het feit dat er dient rekening gehouden te worden met de gezondheid van de betrokken families
Besluit:
Ethias in kennis stellen dat er geen rechtszaak moet worden opgestart, dat het dossier zonder gevolg wordt afgesloten.De betrokken families in kennis stellen van dit besluit : dat ze vrijgesteld worden van het betalen van zware boetes.
Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 25.02.2022.
Gelet op het feit dat tijdens de gemeenteraadszitting van 27 mei 2016 een “leningsovereenkomst bouw jeugdlokalen en aanhorigheden Guigoven” goedgekeurd werd.
Gelet op het feit dat de gemeente aan vzw Bra Chique een bedrag van 500.000 euro in leen gaf voor het ontwikkelen van accommodatie en aanhorigheden voor de Kortessemse jeugd, meer bepaald voor de bouw en inrichting van jeugdlokalen en buitenaanleg.
Gelet op de overeenkomst waarin vermeld staat dat de terugbetaling van de lening zich situeert op 1 januari 2022 en wordt verspreid over 25 jaar.
Gelet op het feit dat op 17 december 2021 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 op de agenda van de gemeenteraad stond.
Gelet op de tabel van de leningen met de focus op schuldafbouw er een nieuw artikel stond: “nieuw: terugbetaling lening Bra Chique”; vanaf 2022 jaarlijks 20.000 euro.
Gelet op het feit dat er vanuit onze fractie werd gevraagd naar de intenties van het college en rekening te houden met de situatie van de vzw. Er werd geen enkele verduidelijking gegeven.
Gelet op het overzicht van de inkomende post: op 19/11/2021 werd een brief ingeschreven waaruit blijkt dat de verantwoordelijken van vzw Bra Chique een officieel schrijven gericht hebben aan het gemeentebestuur.
Gelet op de vraag van vzw Bra Chique om artikel 4 van de overeenkomst in werking te laten treden.
Gelet op het feit dat artikel 4 verwijst naar de onmogelijkheid tot het terugbetalen van de lening zodat de opstal op de kelder eigendom wordt van de gemeente.
Gelet op het feit dat deze brief tot op heden nog niet werd geagendeerd op een vergadering van het schepencollege, noch op een gemeenteraadszitting.
Ons voorstel:
Artikel 4 van de leningsovereenkomst respecteren en in werking laten treden.
In een volgende aanpassing van het meerjarenplan de nodige maatregelen treffen om de lening ten laste te nemen.