Terug
Gepubliceerd op 06/05/2021

2021_CBS_00560 - Psychosociale risicoanalyse: opmaak welzijnsactieplan GKS 't Belhameltje Guigoven-Zammelen - Kennisneming

College van burgemeester en schepenen
do 29/04/2021 - 12:00 Digitaal via 'Zoom'
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Burgemeester; Miet Jorissen, 1ste schepen; Camille Cuyx, 2de schepen; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, 4de schepen; Caroline Penders, Algemeen directeur

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur
2021_CBS_00560 - Psychosociale risicoanalyse: opmaak welzijnsactieplan GKS 't Belhameltje Guigoven-Zammelen - Kennisneming 2021_CBS_00560 - Psychosociale risicoanalyse: opmaak welzijnsactieplan GKS 't Belhameltje Guigoven-Zammelen - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

In oktober 2020 werd, in samenwerking met IDEWE, een traject rond de risicoanalyse van psychosociale aspecten opgestart. In oktober van dat jaar werden alle personeelsleden van de gemeentelijke kleuterschool bevraagd tijdens groepsgesprekken onder begeleiding van preventieadviseur psychosociale aspecten Rosanne Volckaert.

Algemeen verloop van de gesprekken:

  • 28.09.2020 voorbereidend gesprek met de directie
  • 08.10.2020 gesprek leerkrachten Guigoven en Zammelen zonder aanwezigheid van de directie
  • 11.02.2021 terugkoppeling door IDEWE aan alle personeelsleden via digitaal overleg met aanwezigheid van de directie

Conclusies IDEWE:

  • aanspreken op negatief individueel functioneren indien nodig
  • verbeteren van communicatie en afspraken
  • opstellen van een deconnectiebeleid: overzicht van te gebruiken kanalen en verwachtingen omtrent bereikbaarheid
  • verbeteren samenwerking met CLB waar mogelijk
  • aandacht voor persoonlijk welbevinden en veerkracht bv. door welzijnsbeleid met aandacht voor overspanning en doorverwijzing waar mogelijk

De resultaten van de groepsgesprekken werden op 17.11.2020 toegelicht aan het bestuurscollege.

Door de directie werd een welzijnsactieplan opgesteld met concrete doelstellingen en acties. De personeelsleden werden hiervan op de hoogte gesteld op het digitaal overleg van 18.03.2021 en werd ook besproken tijdens de functioneringsgesprekken in maart 2021. Dit plan werd op 01.04.2021 voorgesteld aan de algemeen directeur en het diensthoofd personeel en organisatie. Er werd afgesproken dat het plan jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd wordt op het einde van het kalenderjaar.

Het college wordt gevraagd kennis te nemen van dit welzijnsactieplan. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het welzijnsactieplan dat opgesteld werd door de directie, in navolging van het traject risicoanalyse psychosociale aspecten, opgestart in samenwerking met IDEWE.

Artikel 2

De directeur rapporteert jaarlijks over de stand van zaken van het welzijnsactieplan.