do 22/04/2021 - 11:00 Digitaal via 'Zoom'
De notulen van het vast bureau van 15.04.2021 worden ter goedkeuring aan het vast bureau voorgelegd.
Het Vast Bureau wordt gevraagd de bestellingen goed te keuren voor het bedrag van € 255,99.
Het Vast Bureau wordt gevraagd de inkomende facturen/kosten goed te keuren voor het bedrag van € 12.146,18.
Het vast bureau wordt gevraagd het dwangbevel van openstaande facturen buitenschoolse kinderopvang 'Het Klokhuisje', en stopzetting dienstverlening van het nog lopende contract, uitvoerbaar te verklaren.
Vanuit de ELZ's Haspengouw en Herkenrode is er een dossier ingediend voor een samenwerkingsverband binnen het project 'één gezin één plan'. Deze samenwerking kreeg de naam 1sGEZINd en wil gaan voor een uitbreiding en betere, snellere toegankelijkheid van de jeugdhulp, door innovatief en creatief met de hulpvrager op weg te gaan. Binnen de regio wordt een onthaalteam opgericht met één centraal nummer waar gezinnen terecht kunnen voor coaching, of in afwachting van andere hulp helpen puzzelen welke oplossingen mogelijk zijn, ofwel doorverwijzen. De Huizen van het Kind zijn betrokken in dit samenwerkingsverband en van daaruit zijn wij als lokaal bestuur Kortessem ook betrokken.
Er wordt gevraagd aan de lokale besturen in deze twee ELZ’s om een engagement aan te gaan betreffende deze samenwerking.
Het Vast Bureau wordt gevraagd de engagementsverklaring goed te keuren en te ondertekenen.
Aan de OCMW's wordt een toelage toegekend om het psychologisch welzijn van de gebruikers te bevorderen en om het psychologisch lijden als gevolg van sociaal isolement te bestrijden. Zo ook om het begrip en de toepassing van preventieve gezondheidsmaatregelen te verbeteren. De toelage is bestemd voor de gebruikers van de OCMW's in de ruime zin en dus niet beperkt tot de gerechtigden op sociale bijstand of op maatschappelijke integratie.
De subsidieperiode loopt van 1.12.2020 tot en met 31.11.2021.
Het koninklijk besluit stelt vijf categorieën van acties/projecten vast die in het kader van deze toelage in aanmerking komen.