Terug
Gepubliceerd op 02/02/2021

2020_GR_00235 - Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 18/12/2020 - 20:00 Digitale vergadering via 'Zoom'
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Gemeenteraadsvoorzitter; Miet Jorissen, 1ste schepen; Camille Cuyx, 2de schepen; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, 4de schepen; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, Raadslid; Donald Martens, Raadslid; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Anneleen Meekers, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00235 - Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 18
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00235 - Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring 2020_GR_00235 - Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Toelichting & argumentatie

Het gemeentebestuur is verplicht om op alle werkplaatsen van personeelsleden en openbare gebouwen waar derden toegang hebben binnen de gemeente een onderzoek te voeren naar de aanwezigheid van asbest, de toestand van deze asbest en de beheersmaatregelen die in kader van veilig werken gevraagd kunnen worden.

Voor een gedeelte van de gebouwen werd er in 2018 reeds een asbestinventarisatie opgemaakt, deze opdracht gaat over de resterende gebouwen.

In het kader van de opdracht “Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem” werd een bestek met nr. 2020-487 opgesteld door de Aankoopdienst, met de technische gegevens aangeleverd door Diensthoofd wnd. dienst ruimte.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 8.264,46 + € 1.735,54 (21% btw) = € 10.000,00.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Het gebouw van de bibliotheek is een recent gebouw, er werd dus navraag gedaan bij het architectenbureau door de dienst Ruimte of zij een attest kunnen afleveren dat er geen asbest aanwezig is. De architect kan een dergelijk attest niet aanleveren aangezien hierover in het dossier niets vermeld wordt. Indien we een attest nodig hebben verwijst de architect naar een firma. (zie e-mail in bijlage) Deze firma is de bedoeling om aan te stellen met de opdracht. Dit gebouw blijft daarom dus ook deel uitmaken van het onderzoek, zoals voorzien.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2020 van het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 2140000/30/0329 – MJP000187.

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Asbestinventarisatie gemeentelijke gebouwen te Kortessem” goed.