De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de OCMW-raad van 13.11.2020 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
De notulen van de OCMW-raad van 13.11.2020 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, goedgekeurd door de OCMW-raad op 24.04.2020.
Het zittingsverslag van de OCMW-raad van 09.10.2020 wordt ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
Het zittingsverslag van de OCMW-raad van 09.10.2020 wordt goedgekeurd.
De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De code is een algemene leidraad om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
De 'Deontologische code voor mandatarissen' is een decretaal verplicht document.
Het Decreet Lokaal Bestuur legt niet op dat de beslissing hieromtrent hernomen dient te worden bij de aanvang van een nieuwe legislatuur, maar aangezien het besluit bij de gemeente dateert van 28.06.2013 en aangenomen werd dat het OCMW-bestuur nog geen besluit genomen heeft, werd voorgesteld de deontologische code van de mandatarissen een update te geven en een aangepaste versie, geldig voor de raden, het schepencollege, vast bureau en BCSD ter goedkeuring voor te leggen aan de beide raden.
Er werd een voorstel uitgewerkt, gebaseerd op het model, ter beschikking gesteld door VVSG. Het managementteam nam kennis van het document in de zitting van 29.10.2020.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de deontologische code mandatarissen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 39.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het managementteam van 29.10.2020 aangaande de behandeling van de deontologische code mandatarissen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de deontologische code mandatarissen, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
De raadsleden verklaren zich akkoord om deze code in eer en geweten toe te passen en deze ethische manier van handelen aan hun medewerkers of derden die handelen in hun opdracht doorgeven.
Op 25.10.2016 keurde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de oprichting van een Spelotheek/buitenspeelgoed, in de Oude Meisjesschool, Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem, in ’t kader van het Huis van het Kind, goed.
In 2017 en 2018 werden volgende aantallen buitenspeelgoed ontleend:
Maand | Aantal ontleners - 2017 |
Mei | 13 |
Juni | 25 |
Juli | 33 |
Augustus | 19 |
September | 13 |
Oktober | 2 |
TOTAAL | 105 |
Maand | Aantal ontleners - 2018 |
Maart | 1 |
April | 11 |
Mei | 19 |
Juni | 14 |
Juli | 12 |
Augustus | 14 |
September | 10 |
TOTAAL | 81 |
Omdat
wordt de Raad voor Maatschappelijk Welzijn gevraagd over te gaan tot de stopzetting van de werking van de Spelotheek/buitenspeelgoed, opgericht in 't kader van het Huis van het Kind, in de Oude Meisjesschool, Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem en de gebruiksovereenkomst die opgesteld werd tussen de gemeente Kortessem en het OCMW voor het gebruik van het in de overeenkomst omschreven lokaal in de voormalige kleuterschool en de voormalige fietsenstalling bij het schoolgebouw aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot, stop te zetten.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25.10.2016 aangaande de opstart van de Spelotheek in’t kader van het Huis van het Kind.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 30.05.2017 houdende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en het OCMW voor het gebruik van het in de overeenkomst omschreven lokaal in de voormalige kleuterschool en de voormalige fietsenstalling bij het schoolgebouw aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot voor een periode van 01.05.2017 tot 31.12.2026.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26.09.2017 aangaande de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Spelotheek voor buitenspeelgoed.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24.04.2018 aangaande de goedkeuring van een wijziging aan het huishoudelijk reglement van de Spelotheek voor buitenspeelgoed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist over te gaan tot de stopzetting van de Spelotheek/buitenspeelgoed, in de Oude Meisjesschool, Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem, opgericht in ’t kader van het Huis van het Kind.
De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en het OCMW voor het gebruik van het in de overeenkomst omschreven lokaal in de voormalige kleuterschool en de voormalige fietsenstalling bij het schoolgebouw aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Vliermaalroot wordt, met ingang vanaf heden, stopgezet.
Op 25.10.2016 keurde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de oprichting van een Spelotheek/buitenspeelgoed, in de Oude Meisjesschool, Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem, in ’t kader van het Huis van het Kind, goed.
Voor de aankoop van buitenspeelgoed voor de Spelotheek/buitenspeelgoed, werd een bestek met nr. 2017-02 opgesteld door het OCMW. De uitgave voor de opdracht werd geraamd op € 4.700,00 incl. BTW.
Op 28.03.2017 keurde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de aankoop van het speelgoed goed.
Op 25.04.2017 besliste de Raad om de opdracht "Aankoop speelgoed Spelotheek" te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde Marsival (Schoendalestraat 306 te 8790 Waregem), tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 4.274,00 incl. BTW.
Eveneens werd speelgoed aangekocht met bestelbonnen.
Aangezien de werking van de Spelotheek reeds enige tijd uitgedoofd is, werd een oplijsting van het speelgoed gemaakt en kreeg het speelgoed dat nog bruikbaar was, een herbestemming. Het vast bureau nam kennis van deze oplijsting op 07.10.2020. De dienst Werken & Veiligheid werd gevraagd de verschillende goederen op te halen en te stallen op de dienst. De dienst UiT in Kortessem werd gevraagd na te gaan welke herbestemming de goederen, aangeduid in het overzicht als
konden krijgen en een oplijsting te maken van die goederen die ze zelf konden gebruiken. Wat de dienst niet zelf kon gebruiken, zou verkocht of weggeschonken kunnen worden.
Uit de oplijsting van de dienst blijkt dat het merendeel van het speelgoed niet meer bruikbaar is ('recyclagepark'), dat 2 items geschonken kunnen worden aan kinderdagverblijf De Kabouters en dat het overige speelgoed aangewend kan worden voor de speelpleinwerking.
In navolging van de stopzetting van de werking van de Spelotheek/buitenspeelgoed wordt de Raad voor Maatschappelijk Welzijn gevraagd kennis te nemen van de herbestemming die het speelgoed van de Spelotheek/buitenspeelgoed kreeg en wordt de raad gevraagd deze goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25.10.2016 aangaande de opstart van de Spelotheek in’t kader van het Huis van het Kind.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28.03.2017 aangaande de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de aankoop van speelgoed voor de Spelotheek.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25.04.2017 aangaande de gunning van de aankoop van speelgoed voor de Spelotheek.
Het besluit van het vast bureau van 07.10.2020 aangaande de herbestemming van het speelgoed van de Spelotheek/buitenspeelgoed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de oplijsting van het speelgoed van de Spelotheek/buitenspeelgoed, Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem, en de herbestemming die het speelgoed dat nog bruikbaar was, kreeg en keurt deze lijst goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
In zitting van de gemeenteraad van 13.12.2019 en de OCMW-raad van 13.12.2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Het is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
Heden wordt de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
De financieel directeur stelde het ontwerp van de aanpassing op in overleg met het managementteam. Het eindresultaat werd besproken in het managementteam van 26.11.2020, in aanwezigheid van het college van burgemeester en schepenen.
Het managementteam heeft kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, in zitting van 26.11.2020, en verleent positief advies. (Zie bijlage).
De aanpassing van het meerjarenplan, de aangepaste toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 03.12.2020.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/04 van 03.05.2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De OCMW-raad stelt de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van het OCMW.
Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 1 (bedienden), 2 (maatschappelijk assistenten, art. 60, personeel binnen een samenwerkingsovereenkomst) en personeel in dienst voor 01.01.2011 zijn er in 2022 4 feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen, namelijk:
Dinsdag 15 november wordt eveneens gecompenseerd voor personeel uit de rechtspositieregeling cat 1 en 2.
Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 3 (buitendiensten, meer bepaald personeel van de voor- en naschoolse en buitenschoolse opvang) zijn er 3 feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen, namelijk:
Voorstel:
1) Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 1 (bedienden), 2 (maatschappelijk assistenten, art. 60, personeel binnen een samenwerkingsovereenkomst) en personeel in dienst voor 01.01.2011, wordt voorgesteld om de 4 feestdagen te compenseren als volgt:
feestdag | compensatie |
zaterdag 01.01.2022 | vrijdag 27.05.2022 |
zondag 01.05.2022 | vrijdag 22.07.2022 |
dinsdag 15.11.2022 | vrijdag 23.12.2022 |
zondag 25.12.2022 | vrijdag 30.12.2022 |
2) Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 3 (buitendiensten, meer bepaald personeel van de voor- en naschoolse en buitenschoolse opvang) wordt voorgesteld om de 3 feestdagen te compenseren als volgt:
feestdag | compensatie |
zaterdag 01.01.2022 | vrijdag 27.05.2022 |
zondag 01.05.2022 | vrijdag 22.07.2022 |
zondag 25.12.2022 | vrijdag 23.12.2022 |
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24.10.2017 houdende de goedkeuring van de nieuwe rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, meer bepaald artikel 261 §2 van de rechtspositieregeling.
Het besluit van het managementteam van 29.10.2020 aangaande het positief advies met betrekking tot de verlofnota van 2022.
Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 1 (bedienden), 2 (maatschappelijk assistenten, art. 60, personeel binnen een samenwerkingsovereenkomst) en personeel in dienst voor 01.01.2011, worden de 4 feestdagen gecompenseerd als volgt:
feestdag | compensatie |
zaterdag 01.01.2022 | vrijdag 27.05.2022 |
zondag 01.05.2022 | vrijdag 22.07.2022 |
dinsdag 15.11.2022 | vrijdag 23.12.2022 |
zondag 25.12.2022 | vrijdag 30.12.2022 |
Voor het personeel van de Rechtspositieregeling 3 (buitendiensten, meer bepaald personeel van de voor- en naschoolse en buitenschoolse opvang) worden de 3 feestdagen gecompenseerd als volgt:
feestdag | compensatie |
zaterdag 01.01.2022 | vrijdag 27.05.2022 |
zondag 01.05.2022 | vrijdag 22.07.2022 |
zondag 25.12.2022 | vrijdag 23.12.2022 |
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 07.10.2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13.05.2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 29.05.2020 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn tgv Covid-19.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 09.10.2020 houdende consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen: praktische uitwerking + lijst betrokken handelaars.
Het besluit van het Vast Bureau van 05.06.2020 houdende invoeren van een subsidie Covid-19 voor de doelgroep van de OCMW's.
Aan de OCMW's werden toelagen toegekend om hen toe te laten, materiële, sociale, geneeskundige, sociaal-geneeskundige of psychologische dienstverlening te bieden aan gebruikers die een deel van hun inkomen verloren zijn in het kader van COVID-19 en die niet langer het hoofd kunnen bieden aan de dagdagelijkse kosten of de kosten in verband met medische zorgen.
Het Parlement heeft gehoor gegeven aan de OCMW's om de toelageperiode van de COVID maatregel te verlengen tot en met 31.12.2021.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de verlenging van de toelageperiode tot en met 31.12.2021 goed te keuren.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verlenging van de toelageperiode tot en met 31.12.2021 goed.
De verantwoording van de verkregen toelage moet voor 28.02.2021 worden ingediend. Er zal dus slechts één uniek jaarverslag zijn voor de jaren 2020 en 2021. De eventuele niet verdeelde toelagen zullen teruggestort worden aan POD - Maatschappelijke Integratie.
Sinds geruime tijd kunnen wij gebruik maken van een voedselbedeling, ons ter beschikking gesteld door het Belgisch Interventie- en Restitutiebureau (BIRB), in samenwerking met Sint Vincentius - Sint Lucia, pa.: Marèse Claesen Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem.
Bij aanvraag om voedselbedeling bij Sint-Vincentius wordt de aanvrager doorverwezen naar het OCMW. Het OCMW voert een sociaal onderzoek uit en levert, eventueel voor beperkte duur, een attest voedselbedeling af.
Dit houdt in dat er de 2* en 4* woensdag van de maand voedselpaketten bij Sint-Vincentius kunnen afgehaald worden. Bij de grote afhaling de 4* woensdag van de maand dient er € 2,00 betaald te worden.
Het OCMW van Kortessem en Sint-Vincentius overleggen minstens 6-maandelijks.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de partnerovereenkomst tussen het OCMW Kortessem en Sint-Vincentius - Sint Lucia Kortessem goed te keuren voor de periode van 01.01.2020 tot en met 31.12.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verlengt de samenwerkingsovereenkomst met Sint-Vincentius - Sint Lucia Kortessem, pa.: Marèse Claesen Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem en sluit een partnerovereenkomst af voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021.
De categorieën van begunstigden, vastgesteld door BIRB bestaan uit:
Het OCMW van Kortessem werkt reeds jaren samen met VZW De Wroeter om door middel van sociale economie tewerkstellingen bij te dragen tot de professionele herinschakeling van de personen die OCMW-steun/leefloon genieten.
Het OCMW streeft ernaar twee werknemers te integreren in het arbeidscircuit. Dit wordt gesubsidieerd vanaf het ogenblik dat de werkgever een erkend sociaal initiatief is.
Het OCMW krijgt voor 2021 twee voltijdse tewerkstellingen gesubsidieerd door POD MI (bij subsidies leefloon) en betaalt hiervoor ook de lonen uit.
Vzw De Wroeter is een erkend sociale-economie- initiatief waarnaar de eventuele art.60§7-er gedetacheerd worden.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021 goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 11.07.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Koninklijk Besluit van 14.11.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Ministerieel Besluit van 10.10.2004 tot vaststelling van de lijst van de initiatieven voor sociale economie met het oog op de toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met VZW De Wroeter, zoals opgenomen in bijlage, goed voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021.
Een afschrift van dit besluit wordt, samen met de ondertekende overeenkomst, overgemaakt aan VZW De Wroeter.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 11.07.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Koninklijk Besluit van 14.11.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Ministerieel Besluit van 10.10.2004 tot vaststelling van de lijst van de initiatieven voor sociale economie met het oog op de toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het OCMW van Kortessem werkt reeds jaren samen met Trabajo Ter Engelen vzw (een erkend sociale-economie initiatief) om door middel van sociale economie tewerkstellingen bij te dragen tot de professionele herinschakeling van de personen die OCMW steun/leefloon genieten.
Het OCMW streeft ernaar twee werknemers, in dienst met een arbeidscontract in het kader van art.60 §.7, ter beschikking te stellen aan Trabajo Ter Engelen vzw.
Naast het opnieuw integreren van leefloon- of steungerechtigden in het arbeidsproces, heeft de maatregel ook als doel het aanmoedigen en ondersteunen van sociale-economie-initiatieven.
Voor 2021 krijgt het OCMW twee voltijdse tewerkstellingen gesubsidieerd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021 goed te keuren.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Trabajo Ter Engelen vzw, zoals opgenomen in bijlage, goed voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021.
Het OCMW streeft ernaar om twee werknemers met een arbeidscontract in het kader van art 60§7, ter beschikking te stellen aan Trabajo Ter Engelen vzw.
Een afschrift van dit besluit wordt, samen met de ondertekende overeenkomst, overgemaakt aan Trabajo Ter Engelen vzw.
Door een samenwerkig met Aksi vzw (een erkend sociale-economie initiatief) wordt door middel van sociale economie tewerkstellingen bijgedragen tot de professionele herinschakeling van de personen die OCMW steun/leefloon genieten.
Het OCMW streeft ernaar twee werknemers, in dienst met een arbeidscontract in het kader van art.60 §.7, ter beschikking te stellen aan Aksi vzw.
Naast het opnieuw integreren van leefloon- of steungerechtigden in het arbeidsproces, heeft de maatregel ook als doel het aanmoedigen en ondersteunen van sociale-economie-initiatieven.
Voor 2021 krijgt het OCMW twee voltijdse tewerkstellingen gesubsidieerd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021 goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 11.07.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Koninklijk Besluit van 14.11.2002 tot toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
Het Ministerieel Besluit van 10.10.2004 tot vaststelling van de lijst van de initiatieven voor sociale economie met het oog op de toekenning van een verhoogde staatstoelage aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Aksi vzw, zoals opgenomen in bijlage, goed voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021.
Het OCMW streeft ernaar om twee werknemers met een arbeidscontract in het kader van art 60§7, ter beschikking te stellen aan Aksi vzw.
Een afschrift van dit besluit wordt, samen met de ondertekende overeenkomst, overgemaakt aan Aksi vzw.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Sinds 2007 heeft het OCMW-bestuur van Kortessem met verschillende vzw's een samenwerkingsovereenkomst betreffende het project 'Bestrijding van kansarmoede'.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het project 'Bestrijding van kansarmoede' tussen het OCMW-bestuur van Kortessem en Reset vzw, Kringloopwinkel afdeling Tongeren, pa.: Marktplein 9 bus10 te 3550 Heusden-Zolder, goed te keuren.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Reset vzw, Kringloopwinkel afdeling Tongeren, pa.: Marktplein 9 bus10 te 3550 Heusden-Zolder, en het OCMW-bestuur van Kortessem, betreffende het project 'Bestrijding van kansarmoede', voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021 goed.
Een afschrift van dit besluit wordt, samen met de ondertekende overeenkomst overgemaakt aan Reset vzw.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13.12.2019 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW-bestuur afdeling klussendienst en Maatwerkbedrijf De Wroeter, pa.: St.- Rochusstraat 8 te 3720 Kortessem voor de periode van 01.01.2020 tot 31.12.2020.
Sinds 2010 werkt het OCMW-bestuur nauw samen met Maatwerkbedrijf De Wroeter (St.-Rochusstraat 8 te 3720 Kortessem) betreffende de afdeling klussendienst.
Net zoals de voorgaande jaren, wordt de samenwerking ook voor 2020 positief geëvalueerd.
Voor het eerst sinds de opstart van de klussendienst kan een daling vastgesteld worden in het aantal cliënten en de gepresteerde uren. In 2019 werden er in totaal 1.078,72 uren gefactureerd aan 53 cliënten; in 2020 werden er in totaal 535,68 uren gepresteerd aan 43 cliënten (gegevens tot en met september). Dit heeft enerzijds te maken met de coronacrisis en de lockdown, waardoor er in de maanden maart, april en mei merkelijk minder uren gewerkt zijn. Anderzijds is het een bijzonder droge zomer geweest, waardoor er minder gras gemaaid moest worden.
Cliënten geven aan vaak geen andere oplossingen te vinden, vooral voor de kleinere klussen. Hierdoor blijft de nood bestaan om deze dienstverlening te blijven aanbieden aan de Kortessemse senioren. Gezien de hoge cijfers van de voorgaande jaren en de uitzonderlijke omstandigheden van dit jaar, is het dus zeker nog aangewezen om de samenwerkingsovereenkomst voor 2021 te verlengen.
In de samenwerkingsovereenkomst voor 2021 werd de omschrijving van de klachtenbehandeling afgestemd op de gemeentelijke klachtenprocedure. Ook werden in het takenpakket een aantal kleine aanpassingen gedaan:
Betreffende het transport van afval naar het recyclagepark dienen er nog nieuwe afspraken gemaakt te worden naar aanleiding van de sluiting van het gemeentelijk recyclagepark. Dit gebeurt in overleg met de dienst Werken en Veiligheid.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Maatwerkbedrijf De Wroeter, pa.: St.-Rochusstraat 8 te 3720 Kortessem en het OCMW-bestuur - afdeling klussendienst, goed voor de periode van 01.01.2021 tot en met 31.12.2021.
De Raad is akkoord met de wijzigingen in het takenpakket en de klachtenprocedure.
Het jaarverslag van de dienst Gezinszorg werd opgemaakt. Dit jaarverslag bevat enerzijds de evaluatie van de doelstellingen van het afgelopen jaar (2019) en anderzijds, de aangepaste of nieuwe doelstellingen van het huidige werkjaar (2020). De doelstellingen worden geformuleerd over een termijn van twee jaar. De doelstellingen van 2020 zijn een verderzetting van de doelstellingen die in 2019 werden geformuleerd.
Ook een aantal algemene gegevens, zoals het aantal gepresteerde DOP-uren en eventuele wijkwerking zijn (verplicht) opgenomen.
Het verslag dient, in geval van opvraging, vanaf 15.09.2020 ter beschikking te zijn voor het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Omwille van de coronamaatregelen werd de oorspronkelijke deadline (15.04.2020) verschoven.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van het jaarverslag van de dienst Gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het jaarverslag van de dienst Gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Op 27.09.2017 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Kortessem en IN-Z ondertekend. IN-Z staat mee in voor de werking van de voor- en naschoolse en buitenschoolse opvang. IN-Z levert 0,5 VTE aan voor een maximum totaal jaarbudget van € 7.500,00. De werking van IN-Z is gefinancierd met LDE-middelen (lokale diensteneconomie), SINE-middelen (sociale inschakelingseconomie) en vanuit de lokale besturen. De subsidies van IN-Z gaan degressief achteruit ten gevolge van de stopzetting van de SINE-middelen en de hervorming van de LDEmiddelen. Als gevolg hiervan werd de samenwerking opgezegd door IN-Z via hun brief van 08.06.2020. Er werden extra personeelsleden voorzien in de meerjarenplanning voor het jaar 2020. Het betreft 2 personeelsleden in 2020 en 1 personeelslid in 2021 in een deeltijds contract van 19/38ste aan niveau C. Aangezien de aanwervingsprocedure gepland is in het voorjaar 2021 zullen de 2 aanstellingen voorzien in het jaar 2020 pas in de loop van 2021 worden ingevuld.
De Raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 09.10.2020 een samenwerkingsovereenkomst met Brede School (IN-Z) met een maximale kost van € 14.000,00 goed.
In navolging op bovengemeld besluit, werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen Brede School (IN-Z) en het OCMW Kortessem. Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen in de bijlagen.
In het kader van de overeenkomst werd contact genomen met IN-Z omtrent de bepalingen in verband met de vergoeding van 30% vaste kosten bij opschorting van de samenwerking (voorstel tot schrapping) en de betaling van 80% voorschot (voorstel tot kwartaalfacturatie in plaats van een voorschot en een afrekening). IN-Z wilde niet ingaan op het schrappen van de bepaling omtrent de 30% kosten. IN-Z heeft wel de betaling van een voorschot van 80% op onze vraag verlaagd naar 10%. Kwartaalfacturatie is voor hun administratief niet haalbaar.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met Brede School (IN-Z) in de schoolse opvang goed te keuren.
De samenwerkingsovereenkomst met Brede School (IN-Z) wordt goedgekeurd. De overeenkomst vangt aan op 01.01.2021 en eindigt op 31.12.2021.
-
Raadslid Ellen Hoebrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de OCMW-raad van 18.12.2020.
Als Sp.a fractie willen we het schepencollege vragen initiatief te nemen om ervoor te zorgen dat al onze inwoners een menswaardig inkomen hebben en kunnen behouden. En zeker toewijzen aan degene die het hart op de juiste plaats hebben. En vooral nu in deze onzekere tijden door o.a. de mantelzorgers terug te ondersteunen met de herinvoering en herziening van de mantelzorgtoelage!
Vandaar dat sp.a-Kortessem de gemeenteraad vraagt om verschillende initiatieven te nemen.
Besluit:
Zie hier onze voorstellen verwerkt in het oude reglement:
binnen de perken van het goedgekeurde begrotingskrediet en onder de hiernavolgende voorwaarden wordt een mantelzorgtoelage verleend aan de zogenaamde mantelverzorgers.
Art2 mantelverzorgers zijn personen die instaan voor de permanente thuisverzorging van (een) zorgbehoevende oudere(n). Deze mantelverzorgers kunnen onder bepaalde voorwaarden, genieten van een mantelzorgtoelage.
Art3 Zowel de mantelverzorger als de zorgbehoevende oudere moeten voldoen aan een aantal voorwaarden.
3.1. voorwaarden met betrekking tot de mantelverzorger
3.1.1. de mantelverzorger staat daadwerkelijk in voor de verzorging van de zorgbehoevende oudere(n)
3.1.2. het gezamenlijk belastbaar inkomen van de mantelverzorger mag niet meer bedragen dan het index aangepast grensbedrag . Hierbij wordt geen rekening gehouden met het inkomen van de zorgbehoevende(n) en het inkomen van de kinderen van de mantelverzorger.
3.2. voorwaarden met betrekking tot de zorgbehoevende oudere die de mantelzorg ontvangt :
3.2.1. de zorgbehoevende heeft minstens de leeftijd van 65 jaar bereikt.
3.2.2. de zorgbehoevendheid van de oudere wordt aangetoond dmv een objectieve evaluatieschaal : de oudere heeft een mindervaliditeitsscore van minstens 9 punten beoordeeld adhv de zelfredzaamheidscriteria van het Ministerie van Sociale Zaken.
3.2.3. de zorgbehoevende oudere geniet, op het ogenblik van de aanvraag, van de voorkeurregeling inzake terugbetaling van de gezondheidszorgen (WIGW).
3.2.4. Een cumul met zorgverzekering is mogelijk (zowel voor de zorgbehoevende als voor de mantelverzorger)
3.3. voorwaarden met betrekking tot de mantelverzorger en de zorgbehoevende oudere.
3.3.1. de mantelverzorger en de zorgbehoevende oudere zijn ingeschreven in het bevolkingsregister/vreemdelingenregister en verblijven er ook effectief.
3.3.2. zij zijn met elkaar verwant of aanverwant tot en met de 3de graad en wonen minstens 3 maanden op hetzelfde adres.
of
zij zijn met elkaar getrouwd of leven als partners 3 maanden samen op hetzelfde adres.
Art4vanaf heden wordt opnieuw éénmalig een bedrag van € 100 toegekend aan één van de niet-inwonende mantelverzorgers woonachtig in Kortessem indien aan de gestelde voorwaarden in art 3 is voldaan. De betaling van de tussenkomst geschiedt aan de mantelverzorger die de aanvraag ingediend heeft en gebeurt meteen na de goedkeuring.
Er wordt per zorgbehoevende slechts één aanvraag aanvaard.
Art5 de mantelverzorger dient een aanvraag in bij het OCMW op het daartoe voorgeschreven aanvraagformulier. Blanco aanvraagformulieren worden door het OCMW ter beschikking gesteld. Uit het onderzoek moet blijken dat de mantelverzorger en de oudere die de mantelzorg ontvangt voldoen aan de voorwaarden vermeld onder artikel 3.
Deze voorwaarden moeten worden bewezen aan de hand van de volgende documenten :
1. uittreksel uit het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister
2. bewijs van zorgbehoevendheid
3. een WIGW-zegel waaruit blijkt dat de zorgbehoevende oudere het WIGW-statuut bezit.
4. laatste aanslagbiljet van de belastingen waaruit het belastbaar inkomen van de mantelverzorger blijkt.
Art6 de mantelzorgtoelage bedraagt....(index aangepast bedrag sedert 2016) per maand indien men 1 oudere verzorgt en ....
(Index aangepast bedrag sedert 2016) per maand indien men 2 ouderen verzorgt. De toelage wordt door het OCMW drie-maandelijks uitbetaald.
De toelage zal ingaan vanaf de eerste maand volgend op de datum van aanvraag.
Deze bedragen zijn gekoppeld aan de index en gelden voor een periode van 3 jaar.
De laatste indexaanpassing dateert van 1/4/2013.
Art7 éénmaal aangevraagd en toegekend, blijft de toelage gelden zolang aan de voorwaarden is voldaan. Bij wijziging van de toestand wordt het dossier herzien.
De aanvrager verbindt zich ertoe de nodige inlichtingen te verstrekken en de controle van de provincie Limburg en het OCMW te aanvaarden.
Foutieve of onvolledige aangiften hebben gehele of gedeeltelijke schrapping of terugvordering van de subsidie en toelage tot gevolg.
Art8 schorsing en stopzetting van de mantelzorgtoelage.
De toelage wordt geschorst tijdens de periode van een langdurige (meer dan 1 maand) ziekenhuisopname van de zorgbehoevende oudere.
De toelage wordt stopgezet de eerste dag van de maand na opname in een rustoord.
Bij overlijden wordt de toelage nog uitgekeerd tijdens de maand van overlijden.
Art9 deze beslissing wordt genomen voor onbepaalde duur.
Art10 een wijziging van deze beslissing dient opnieuw besproken in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Het gemeentebestuur herwerkt het oude reglement qua toekennings reglementering vooral specifiek de aanpassing van de toekennings leeftijd naar vanaf 65 jaar te brengen. (i.d.p.v.70).
De cumul met de zorgverzekering toe te laten zowel voor de zorgbehoevende als voor de mantelzorger zelf. Enkel zo maakt men het mogelijk om met de herinvoering meer mensen te ondersteunen.
Herneming uit het oud reglement: éénmalige toekenning van 100 euro aan een mantelzorger die niet inwonend is, maar er moet wel een verwantschap zijn tot de zorgbehoevende tot in de 3 de graad en woonachtig zijn op Kortessem grondgebied.
Indexaanpassing op beide toekenningsbedragen.
Deze herinvoering dan ook actief te promoten op de website en infoblad.