De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 29.01.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 29.01.2021 worden goedgekeurd.
Agentschap Binnenlands Bestuur ontving een klacht tegen de beslissing van de gemeenteraad van 09.10.2020 betreffende het notuleren van mondelinge vragen. De gouverneur liet weten niet te zullen optreden in dit dossier omdat zowel de notulen als het zittingsverslag opgesteld worden conform de voorwaarden gesteld in het decreet over het lokaal bestuur en het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Kortessem.
Wel wees de gouverneur op de Europese toegankelijkheidsrichtlijn 2016/2102 (omgezet in artikelen II.16 en II.17 van het Bestuursdecreet) die vereist dat alle websites en mobiele toepassingen van lokale besturen aan bepaalde universele toegankelijkheidscriteria moeten voldoen. Video-verslaggeving moet toegankelijk zijn voor personen met een visuele of auditieve beperking door transcriptie of ondertiteling.
Gezien de coronapandemie worden de OCMW- en gemeenteraden voorlopig digitaal georganiseerd. De openbare zitting wordt live gestreamd via youtube en de opname kan achteraf via de gemeentelijke website herbekeken worden.
Van zodra de raden opnieuw fysiek kunnen samenkomen, is het de bedoeling het draadloos conferentiesysteem dat aangekocht werd, in gebruik te nemen. Het systeem laat toe de raden te streamen en achteraf, per agendapunt, de opnames te herbekijken.
Artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 24.04.2020, stelt:
"[...] Het zittingsverslag is een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Het integrale audio-verslag van de openbare vergadering wordt ter beschikking gesteld via de gemeentelijke website, van zodra een draadloos conferentiesysteem met online publicatiemodule ter beschikking is."
De publicaties op de gemeentelijke website moeten aan de toegankelijkheidsvoorwaarden voldoen.
Omdat werken aan de verbetering van de toegankelijkheid van de website om te voldoen aan alle toegankelijkheidsvoorwaarden, na de aankoop van het draadloos conferentiesysteem, bijkomende, onvoorziene kosten met zich mee zou brengen, werd op 07.01.2021 door het schepencollege voorgesteld om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen.
Op 19.01.2021 vond een opleiding van Videocenter plaats aangaande het nieuwe conferentiesysteem. Er werd nagevraagd in welke mate optimaal gebruik gemaakt kan worden van het systeem, rekening houdend met de geldende toegankelijkheidsvoorwaarden. Er werd aangegeven dat er momenteel geen betrouwbare softwarepakketten op de markt zijn die automatisch een Vlaamstalige foutloos kunnen vertalen.
Om de mogelijkheden van het systeem optimaal te benutten en maximale betrokkenheid van de burger na te streven, wordt voorgesteld de publicatie van het audioverslag op de gemeentelijke website aan te houden.
De zittingsverslagen van de digitale raadsvergaderingen gedurende de coronapandemie, zoals live gestreamd via youtube en via dat kanaal te herbekijken, voldoen niet aan de toegankelijkheidsvoorwaarden en zullen bijgevolg niet meer door de burgers online geraadpleegd kunnen worden.
Daarenboven wordt voorgesteld bijkomend volgende wijzigingen in het reglement door te voeren:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.04.2020 aangaande de goedkeuring van het aangepaste huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Het besluit van het schepencollege van 19.11.2020 - 'Schrijven Agentschap voor Binnenlands Bestuur 'Klacht tegen de beslissing van de gemeenteraad d.d. 9 oktober 2020 betreffende het notuleren van mondelinge vragen'.
Het besluit van het schepencollege van 07.01.2021 waarbij kennis genomen werd van het antwoord van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de beslissing van de gemeenteraad d.d. 9 oktober 2020 betreffende het notuleren van mondelinge vragen - kenmerk 2020.002343 en beslist werd de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de raad ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 24.04.2020 - 'Huishoudelijk reglement gemeenteraad: aanpassing' - opgeheven.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 05.08.1992 op het politieambt, meer bepaald de artikelen 25/1 en volgende, dewelke de installatie en het zichtbaar gebruik van camera's door de politiediensten regelen.
De korpschef van de politiezone kanton Borgloon heeft op 28.01.2021 een verzoek ingediend omdat de politiezone de leden van haar operationeel kader wenst uit te rusten met bodycams.
De politiezone wenst met het gebruik van deze camera's de volgende doelstellingen te bereiken:
Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat.
De toestemmingsaanvraag moet het type camera preciseren, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan.
De camera's zullen van het type "mobiele camera's" zullen zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:
De politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De aanvraag houdt dus rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse gevalideerd.
De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens.
De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan.
De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht.
Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:
De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.
Na de eerste bewaarmaand, is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.
De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie. Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie.
De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur.
De toelating tot gebruik door de korpschef van de politiezone wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
Het gebruik van deze mobiele camera's wordt enkel op zichtbare wijze toegestaan.
De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten.
Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone.
Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) wordt toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De Kerkfabriek Sint-Quintinus Guigoven met maatschappelijke zetel Bosweg 23, 3723 Guigoven, hierna genoemd "de kredietnemer", heeft besloten bij Belfius Bank NV, RPR Brussel, BTW BE 0403.201.185, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 te 1210 Brussel, hierna genoemd "Belfius Bank”, een krediet aan te gaan ten belope van € 300.000,00 (driehonderdduizend euro) voor de nevenbestemming van de kerk in Guigoven (datum kredietbrief: 14.12.2020).
Dit krediet met referentie RT23/06/WH/5710301/1 met een totaal van € 300.000,00 (driehonderdduizend euro) dient gewaarborgd te worden door de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10. 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeente verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten (verwijlinteresten inbegrepen), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
De gemeente machtigt Belfius Bank op het debet van haar betaalrekening, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
De gemeente verbindt zich, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen kredieten bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
De gemeente machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de gemeente aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
De gemeente kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. De gemeente ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden. De gemeente staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. De gemeente verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de gemeente kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de gemeente eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de gemeente zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransactie.
Indien deze gemeentelijke waarborg ten voordele van Belfius Bank op een later tijdstip verhoogd, verlengd, of op enige andere manier gewijzigd dient te worden, wordt het college van burgemeester en schepenen van de gemeente uitdrukkelijk gemachtigd om deze beslissing te nemen krachtens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit dient overgemaakt te worden aan de toezichthoudende overheid.
Op de gemeenteraad van 08.09.2017 werd de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de boomkap op volgende percelen in eigendom van de gemeente:
Op de gemeenteraad van 08.09.2017 werd de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de boomkap op volgende percelen in eigendom van het OCMW:
In de verkregen vergunningen werd een verplichte compensatie, namelijk een heraanplant, opgenomen. De Bosgroep Zuid-Limburg kan een coördinerende rol spelen in de heraanplant van de drie bovenvernoemde volgende percelen. De kapmachtigingen zijn geldig tot 31.03.2022.
De Bosgroep Zuid-Limburg is bereid om de nodige stappen te ondernemen (een beplantingsschema opstellen, een offerte aan te vagen voor het plantgoed, de beplanting te organiseren en op te volgen tijdens de uitvoering).
Per perceel wordt er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. De samenwerkingsovereenkomst bedraagt € 60,00. In totaal worden er drie overeenkomsten gesloten. De totale kostprijs bedraagt € 180,00.
De eigenaar kan specifieke wensen (soortenkeuze, voorkeur planttijdstip) opnemen in de overeenkomst.
In de overeenkomst is opgenomen dat de beplanting beëindigd dient te zijn vóór 31.03.2022.
De OCMW-raad besliste op 26.02.2021 om een volmacht te geven aan het gemeentebestuur Kortessem aangaande het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst met de Bosgroep en de heraanplant op het perceel Kortessem, 1e afd, sectie D, 70 G, gelegen in de Opeindestraat, nu gekend als percelen 1e afd, sectie D 257A en 258A.
De gemeenteraad wordt gevraagd de drie samenwerkingsovereenkomsten met de Bosgroep voor de heraanplant op percelen in eigendom van de gemeente en het OCMW goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25.04.2017 betreffende de volmachtverlening aan het gemeentebestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.09.2017 betreffende de overeenkomst Bosgroep Zuid-Limburg voor het coördineren van de boomkap op de percelen te Wintershoven Beemd, Opeindestraat, Kolkweidestraat, Eeuwfeeststraat.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26.02.2021 aangaande de samenwerkingsovereenkomst tot heraanplant van bomen op het perceel aan de Opeindestraat.
De gemeenteraad keurt de drie samenwerkingsovereenkomsten met de Bosgroep, betreffende de heraanplant op volgende percelen goed:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Bosgroep Zuid-Limburg.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 03.12.2020 het voorstel betreffende "Gemeentelijke- en OCMW steunmaatregelen versus extra ontvangen subsidies- coronapandemie" goed.
Onder punt 2 'Voorstellen van nog te nemen maatregelen': meer bepaald:
Punt 2.1.4 Verenigingen met eigen infrastructuur die niet onder een andere categorie vallen.
Wij stellen voor om deze verenigingen een extra subsidie toe te kennen voor het ‘corona-proof’ maken van hun accommodatie, en om hun gedeeltelijk tegemoet te komen voor de verminderde inkomsten; ten opzichte van de gebleven vaste kosten.
De verenigingen hebben geen recht op deze tegemoetkoming indien ze al een verhoging van de werkingssubsidies (zie maatregel 1) ontvangen. Per vereniging zal er een toelage voorzien worden van € 300,00.
Naam vereniging | Bedrag | Rekeningnummer |
Ponyclub the young riders Guigoven | € 300,00 | BE25 7353 1001 1782 |
Punt 2.1.5 Verenigingen met initiatieven met een corona-proof programma tijdens schoolvakanties 2020: € 3.000,00
Verenigingen die georganiseerde kampen/weekenden tijdens de zomermaanden (juli- augustus) of in een andere schoolvakantie georganiseerd hebben, krijgen een extra subsidie daar ze in de moeilijkste periode toch een aanbod brachten voor hun leden. Dit toont appreciatie voor de organisatie en komt tussen in de gemiste inkomsten van de jaarlijkse activiteiten zoals fuiven, eetfestijn, … waarvan ze het kamp organiseren.
Er wordt gevraagd onderstaande subsidiebedragen goed te keuren en over te maken ten voordele van de Kortessemse verenigingen met een aanbod voor de jeugd, die tijdens de schoolvakanties 2020 een aanbod deden voor hun leden.
Naam vereniging | Kampperiode | Aantal bubbels | Bedrag | Rekeningnummer |
Chiro St. Pieter Kortessem | 01.08.2020-10.08.2020 | 1 | € 250,00 | BE08 8600 0741 3913 |
Chiro Okapi | 31.07.2020-10.08.2020 | 3 | € 750,00 | BE22 7350 2106 4647 |
Chiro Vliermaalroot | 01.08.2020- 10.08.2020 | 3 | € 750,00 | BE95 7353 4513 3058 |
Chiro Spratike | 02.08.2020-08.08.2020 | 2 | € 500,00 | BE74 7353 1000 4207 |
KZJ Zammelen | 16.07.2020-25.07.2020 | 1 | € 250,00 | BE46 7350 2235 3636 |
KOVOK | 28.08.2020-30.08.2020 | 1 | € 75,00 | BE22 7353 1803 9847 |
Ponyclub The young riders | 20.08.2020-24.08.2020 | 1 | € 250,00 | BE25 7353 1001 1782 |
TOTAAL BEDRAG |
|
| € 2.825,00 |
|
De gemeenteraad wordt gevraagd het voorstel om verenigingen een extra subsidie toe te kennen voor het ‘corona-proof’ maken van hun accommodatie, en als gedeeltelijke tegemoetkoming voor de verminderde inkomsten, ten opzichte van de gebleven vaste kosten goed te keuren.
De verenigingen hebben geen recht op deze tegemoetkoming indien ze al een verhoging van de werkingssubsidies (zie maatregel 1) ontvangen. Per vereniging zal er een toelage voorzien worden van € 300,00.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 03.12.2020 betreffende ‘Gemeentelijke- en OCMW steunmaatregelen versus extra ontvangen subsidies- coronapandemie’.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel om verenigingen een extra subsidie toe te kennen voor het ‘corona-proof’ maken van hun accommodatie, en als gedeeltelijke tegemoetkoming voor de verminderde inkomsten, ten opzichte van de gebleven vaste kosten, en keurt het goed.
Ze hebben geen recht op deze tegemoetkoming indien ze al een verhoging van de werkingssubsidies (zie maatregel 1) ontvangen. Per vereniging zal er een toelage voorzien worden van € 300,00.
Naam vereniging | Bedrag | Rekeningnummer |
Ponyclub the Young riders Guigoven | € 300,00 | BE25 7353 1001 1782 |
De gemeenteraad keurt onderstaande subsidiebedragen goed en worden overgemaakt ten voordelen van de Kortessemse verenigingen met een aanbod voor jeugd die tijdens de schoolvakanties 2020 een kampaanbod aanbod deden voor hun leden.
Naam vereniging | Kampperiode | Aantal bubbels | Bedrag | Rekeningnummer |
Chiro St. Pieter Kortessem | 01.08.2020-10.08.2020 | 1 | € 250,00 | BE08 8600 0741 3913 |
Chiro Okapi | 31.07.2020-10.08.2020 | 3 | € 750,00 | BE22 7350 2106 4647 |
Chiro Vliermaalroot | 01.08.2020- 10.08.2020 | 3 | € 750,00 | BE95 7353 4513 3058 |
Chiro Spratike | 02.08.2020-08.08.2020 | 2 | € 500,00 | BE74 7353 1000 4207 |
KZJ ZAMMELEN | 16.07.2020-25.07.2020 | 1 | € 250,00 | BE46 7350 2235 3636 |
KOVOK | 28.08.2020-30.08.2020 | 1 | € 75,00 | BE22 7353 1803 9847 |
Ponyclub The young Riders | 20.08.2020-24.08.2020 | 1 | € 250,00 | BE25 7353 1001 1782 |
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad op 20.04.2020, meer bepaald artikel 11 aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Pieter Jamaer bij agendapunt 9: Aankoop van nieuwe toestellen voor de inrichting van het gemeentelijk skatepark.
De gemeenteraad geeft het schepencollege de opdracht om een aanbestedingsdossier voor te bereiden en te agenderen op een gemeenteraad in het voorjaar 2021 met als doel de aankoop van nieuwe toestellen voor de inrichting van het gemeentelijk skatepark.
De toestellen moeten voldoen aan de veiligheidsvoorschriften beschreven in het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen
De nodige budgetten worden voorzien via de eerstvolgende budgetwijziging.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
-
De gemeenteraad wordt gevraagd het agendapunt te behandelen dat raadslid Pieter Jamaer bijkomend aanbracht voor de gemeenteraad van 18.12.2020.
In 1998 werd in Kortessem een skatepark aangelegd. Gedurende vele jaren konden jongeren hun hobby uitoefenen, elkaar ontmoeten en samen zijn bij het skatepark. In 2015 werd het materiaal van het skatepark verkocht omdat het niet meer voldeed aan de geldende veiligheidsnormen.
In 2016 werd vanuit de sportraad gevraagd om het skatepark opnieuw te installeren. Vervolgens stelde onze Open VLD-fractie in 2017 voor om het skatepark opnieuw op te bouwen, echter zonder gevolg.
Aangezien de vraag voor een skatepark nog steeds actueel is, stellen wij opnieuw voor om een aanbestedingsdossier op te starten met als doel de aankoop van het materiaal om een skatepark te installeren. Aangekocht materiaal kan na de beloofde studie aangaande de sportbeving rond de sporthal nog steeds op een andere locatie geplaatst worden indien de behoefte er daartoe zou zijn.
Maar door het dossier nu te starten kan tegen de zomer een nieuw skatepark gerealiseerd worden waar onze jongeren, na de coronacrisis, zonder overlast te veroorzaken, kunnen vertoeven.
BESLUIT:
De gemeenteraad geeft het schepencollege de opdracht om een aanbestedingsdossier voor te bereiden en te agenderen op een gemeenteraad in het voorjaar 2021 met als doel de aankoop van nieuwe toestellen voor de inrichting van het gemeentelijk skatepark. De nodige budgetten worden voorzien via de eerstvolgende budgetwijziging.
Dit bijkomend agendapunt van raadslid Pieter Jamaer, aangebracht voor de gemeenteraad van 18.12.2020, werd besproken. Dit agendapunt wordt niet goedgekeurd.
-
Raadslid Stefan Houbrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.02.2021.
Gelet op het feit dat de Sint-Vincentiusvereniging een vereniging met tal van vrijwilligers is die maar één doel voor ogen heeft : zich ontfermen over de kansarmen in onze gemeente Kortessem, nadat ze werden doorverwezen door het OCMW.
Gelet op het feit dat het jaar 2020 geen inkomsten bracht doordat geen activiteiten konden georganiseerd worden omwille van corona.
Gelet op het feit dat er geen extra financiële tegemoetkoming uit de algemeen gemeentelijke coronasubsidies van de overheid voorzien werd, uitgezonderd de zogeheten huursubsidie.
Gelet op het feit dat er geen extra financiële tegemoetkoming uit de OCMW-coronasubsidies van de overheid voorzien werd, uitgezonderd de specifiekere hulp voor de minder bedeelden.
Gelet op het feit dat het aantal kansarmen in onze gemeente het laatste jaar, zeker ook mede door corona, gestaag groeide, waardoor nog meer middelen noodzakelijk zijn.
Gelet op de extra druk op 'de kas' van Sint-Vincentius, door het maandelijks betalen van huur voor het gebouw te Vliermaal, waar eerder voor de gebouwen in Kortessem-Centrum of Vliermaalroot nooit huurgelden moesten betaald worden.
Gelet op het feit dat hierdoor voor het jaar 2020 een inkomstenverlies groeide in de financiële toestand van de Vincentiusvereniging.
Gelet op de vraag van de voorzitster in een brief van 14 december 2020 aan het gemeentebestuur, voor een financiële ondersteuning door inkomstenverlies en extra kosten, die door het schepencollege werd afgevoerd wegens geen financiële mogelijkheden.
Gelet op het feit dat een aantal verenigingen, terecht, extra specifieke subsidies mochten ontvangen.
Gelet op het feit dat er, contractueel, een vergoeding werd voorzien voor de vereniging Gilde Demerdal, omdat zij de gebouwen in de Gauwerstraat moesten verlaten.
Ons voorstel
De gemeenteraad vraagt het schepencollege om de huurgelden voor het gebouw in Vliermaal, in gebruik genomen door de Sint-Vincentiusvereniging, volledig ten laste te nemen, zodat de vereniging zich volledig, zonder financiële bekommernissen, kan focussen op haar specifieke doel : bekommerd zijn, zich ontfermen over en hulp bieden aan de minst bedeelden in onze gemeente.
Dit bijkomend agendapunt van raadslid Stefan Houbrechts werd besproken. Dit agendapunt wordt niet goedgekeurd.
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.02.2021.
Op 08 februari mochten wij van schepen Jorissen een document ontvangen ‘Nota skate Kortessem’. Een nota die een situatie schetst omtrent skaten in Kortessem, de kansen aangeeft maar ook de struikelblokken duidelijk maakt.
Het schepencollege van 04 februari 2021 besliste reeds om kennis te nemen van deze nota, de budgetten te verschuiven van het mountainbike-netwerk naar het skaten. De locatie wordt het polyvalent sportterrein (tennisveld) en de bovenlaag wordt niet geslemd.
Door deze beslissing van het schepencollege wordt een multifunctionele ruimte opgeofferd voor het skaten. Dit zal alleen het probleem verleggen. Andere sportclubs zullen vragende partij worden om een nieuwe ruimte zodat er buiten kan getraind worden.
Een deftige poetsbeurt en een nieuwe toplaag op het voormalige terrein is de beste oplossing. De sociale controle is daar aanwezig. De geluidsoverlast zal geen hinder veroorzaken voor de omwonenden en het is makkelijk bereikbaar.
Enkele duurzame toestellen zijn een ‘must’ en kunnen in een latere fase van de ontwikkeling van het sportpark opnieuw ingeplant worden.
Een workshop om skills aan te leren zal ook voor de nodige verbinding met het nieuwe skatepark zorgen.
BESLUIT:
De gemeenteraad draagt het schepencollege op om:
-
Dit bijkomend agendapunt van raadslid Pieter Jamaer werd besproken. Dit agendapunt wordt niet goedgekeurd.