De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 05.08.1992 op het politieambt, meer bepaald de artikelen 25/1 en volgende, dewelke de installatie en het zichtbaar gebruik van camera's door de politiediensten regelen.
De korpschef van de politiezone kanton Borgloon heeft op 28.01.2021 een verzoek ingediend omdat de politiezone de leden van haar operationeel kader wenst uit te rusten met bodycams.
De politiezone wenst met het gebruik van deze camera's de volgende doelstellingen te bereiken:
Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat.
De toestemmingsaanvraag moet het type camera preciseren, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan.
De camera's zullen van het type "mobiele camera's" zullen zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:
De politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De aanvraag houdt dus rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse gevalideerd.
De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens.
De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan.
De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht.
Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:
De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.
Na de eerste bewaarmaand, is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.
De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie. Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie.
De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur.
De toelating tot gebruik door de korpschef van de politiezone wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
Het gebruik van deze mobiele camera's wordt enkel op zichtbare wijze toegestaan.
De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten.
Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone.
Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) wordt toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.