Terug
Gepubliceerd op 30/03/2021

2021_GR_00024 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door PZ kanton Borgloon - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 26/02/2021 - 21:00 Digitaal via 'Zoom'
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Gemeenteraadsvoorzitter; Miet Jorissen, 1ste schepen; Camille Cuyx, 2de schepen; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, 4de schepen; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, Raadslid; Donald Martens, Raadslid; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00024 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door PZ kanton Borgloon - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Stefan Houbrechts, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 19
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00024 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door PZ kanton Borgloon - Goedkeuring 2021_GR_00024 - Toestemming voor het gebruik van bodycams door PZ kanton Borgloon - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

De richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

De verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

De wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

De wet van 05.08.1992 op het politieambt, meer bepaald de artikelen 25/1 en volgende, dewelke de installatie en het zichtbaar gebruik van camera's door de politiediensten regelen.

Toelichting & argumentatie

De korpschef van de politiezone kanton Borgloon heeft op 28.01.2021 een verzoek ingediend omdat de  politiezone de leden van haar operationeel kader wenst uit te rusten met bodycams.

De politiezone wenst met het gebruik van deze camera's de volgende doelstellingen te bereiken:

  • Misdrijven of overlast op de openbare weg voorkomen, vaststellen of opsporen of er de openbare orde handhaven; 
  • De misdaden, de wanbedrijven en de overtredingen opsporen, de bewijzen ervan verzamelen, daarvan kennis geven aan de bevoegde overheden, de daders ervan vatten, aanhouden en ze ter beschikking stellen van de bevoegde overheid op de wijze en in de vormen bepaald door de wet; 
  • Informatie van bestuurlijke politie inwinnen;
  • De bevoegde overheden het verslag bezorgen van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie alsook de naar aanleiding daarvan ingewonnen informatie;
  • Didactische of pedagogische doeleinden in het kader van opleiding en training van politiemensen (zij het dan geanonimiseerd);
  • Public relations doeleinden (zij het dan geanonimiseerd);
  • Het welzijn van het personeel verzekeren, in het bijzonder het risico op besmetting;
  • De omstandigheden van het verloop van een interventie registreren;
  • De verslaggeving over de interventies aan de bestuurlijke en gerechtelijke overheden verbeteren;
  • De relaties tussen de politionele interveniënten en hun gesprekspartners verbeteren volgens het principe van de de-escalatie door hen vooraf op de hoogte te brengen van de opname van de feiten, gebaren, woorden, …;
  • De veiligheid van de politieambtenaren verhogen;
  • Het aantal geweldfeiten en het aantal niet-gegronde klachten tegen de politie doen dalen;
  • De kwaliteit en de staving van vaststellingen verhogen door meer gebruik te maken van materiële vaststellingen;
  • Het professionalisme van de politie-interventies verhogen;

Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat. 

De toestemmingsaanvraag moet het type camera preciseren, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan.

De camera's zullen  van het type "mobiele camera's" zullen zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:

  • de beelden (video en foto) en de klank die worden geregistreerd door de individuele camera's die de leden van het operationeel kader gebruiken onder de beoogde omstandigheden en voor de beoogde doeleinden;
  • de metadata in verband met deze beelden/klank:
    1. de dag en de tijdvakken van registratie;
    2. de onrechtstreekse identificatie van het lid van het operationeel kader dat de camera draagt tijdens de registratie van de gegevens;
    3. de plaats waar de gegevens worden verzameld (geolokalisering tijdens de registratie).

De politiezone heeft een impactanalyse  gemaakt overeenkomstig de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. 

De aanvraag houdt dus rekening  met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

De  Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse  gevalideerd.

De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens.

De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan.

De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht.

Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:

  • Het personeelslid dat de beelden heeft gemaakt; 
  • De directe functionele meerdere op het tijdstip van de gemaakte beelden, zijnde de OBP, de HINP Terreincoördinatie en de HINP Dagcoördinatie;
  • De diensthoofden; 
  • Meldkamer;
  • Dossierbeheerders en de medewerkers van het LIK;
  • ICT in het kader van technische doeleinden en ondersteuning;
  • De korpschef; 
  • Intern toezicht, voor zover zij een voorafgaande individuele machtiging op naam krijgen vanwege de korpschef of van de bevoegde tuchtrechtelijke overheid;
  • De DPO.

De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.

  • Het Vast Comité P 
  • De Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie 
  • De gerechtelijke overheden

Na de eerste bewaarmaand, is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.

De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie. Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie.

De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur.

De toelating tot gebruik door de korpschef van de politiezone wordt ter kennis gebracht  aan de procureur des Konings.

Het gebruik van deze mobiele camera's wordt enkel op zichtbare wijze  toegestaan.

De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten.

Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) wordt toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.