De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 25.06 en 02.09.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 25.06 en 02.09.2021 worden goedgekeurd.
Conform het decreet lokaal bestuur moet het gemeentebestuur een systeem van organisatiebeheersing ontwikkelen en implementeren binnen haar werking en organisatie.
Organisatiebeheersing (artikel 217 DLB) is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad, zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad keurde het kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed op 05.09.2019.
In het goedgekeurde kader stond beschreven hoe het bestuur aan de slag zou gaan met de visie, aanpak en instrumenten van het “Traject naar Uitmuntendheid” van de VVSG, dat als doel had lokale besturen mee te nemen in een lange termijnvisie op gebied van organisatiebeheersing, - ontwikkeling en kwaliteitsmanagement.
Kort daarna liet de VVSG weten niet meer te zullen inzetten op het “Traject naar Uitmuntendheid” en het ondersteunen van lokale besturen op het vlak van organisatiebeheersing.
In de maanden die daarop volgden kwam de stuurgroep 'organisatiebeheersing' op geregelde tijdstippen samen om de voortgang van de verbeteracties te bespreken en werd vastgesteld dat de aanpak van het verbeterplan niet volledig overeenstemt met de werkwijze zoals omschreven in het kader rond organisatiebeheersing en -ontwikkeling.
Audit Vlaanderen formuleerde een gelijkaardige aanbeveling in navolging van de thema-audit ‘Monitoring Meerjarenplan’ die in het najaar van 2020 bij het lokaal bestuur van Kortessem werd uitgevoerd.
Deze vaststellingen hebben ertoe geleid dat het kader organisatiebeheersing herschreven, aangepast werd, in overeenstemming gebracht werd met de praktijk. Het aangepaste kader werd goedgekeurd door het managementteam op 24.06.2021.
De gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het auditdecreet van 05.07.2013.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten (artikelen 41, 217-219).
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 05.09.2019 houdende de goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling, opgesteld op basis van de visie, aanpak en instrumenten van het "Traject naar Uitmuntendheid" van de VVSG.
Het besluit van het managementteam van 24.06.2021 houdende de goedkeuring van het aangepast kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling.
De gemeenteraad keurt het aangepaste kader voor organisatiebeheersing en -ontwikkeling, zoals in bijlage, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de leden van de stuurgroep 'organisatiebeheersing'.
De gemeente is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Fluvius Limburg doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
In de statuten van Fluvius Limburg wordt in het voorwerp expliciet vermeld dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”.
Fluvius Limburg heeft een aanbod gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius Limburg zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.
In artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg op 25.06.2019, wordt voorzien dat de Fluvius GIS-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.
Ingevolge de statutenwijzigingen van 09.12.2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 7 van de statuten van Fluvius Limburg.
Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.
De gemeente is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Gezien bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de GIS activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen.
Er wordt voorgesteld dat de gemeente de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg verzoekt om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 01.06.2022 ter aanvaarding te agenderen op de eerstvolgende Algemene Vergadering.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad keurt de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit goed en bijgevolg ook de herroeping van de aansluiting, uiterlijk met ingang van 01.06.2022, van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg wordt verzocht de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
Het decreet lokaal bestuur, artikel 263, bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd dient te worden aan de raden.
Deze rapportering heeft als doel de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan weer te geven, waardoor de voortgang van de beleidsdoelstellingen kan opgevolgd worden. Naast de aanpassing van het meerjarenplan, waarin ook wordt gerapporteerd over de voortgang van het beleid, doch meer gestuurd door de noodzaak om de kredieten aan te passen, geeft de opvolgingsrapportering meer zicht op de inhoudelijke wijzigingen, die veel relevanter zijn voor de raadsleden waardoor de inhoudelijke controlefunctie van de raad wordt versterkt.
De opvolgingsrapportering is verder niet gedefinieerd als beleidsrapport, de vorm en procedure worden dus door de besturen zelf bepaald, waarbij het BVR en MB BBC2020 de minimale inhoud concretiseert (zie toelichting in rapport).
De opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 wordt door de Financieel directeur toegelicht.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de Beleids- en Beheerscyclus BVR BBC.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 over de Beleids- en Beheerscyclus MB BBC.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het dienstjaar 2021.
De opdrachtgever wenst een visie en masterplan, meer bepaald een ruimtelijk stedenbouwkundige studie, voor het volledige projectgebied, zoals opgegeven op het plan, te realiseren, met aandacht voor drie thema’s: bereiken van alle doelgroepen, aangename openbare ruimte, toegankelijkheid en mobiliteit.
De Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplannen ‘Kortessem Centrum – deelplan A: Kortessem’, ‘Begrenzing Centrum-Zuid’ en ‘Toerisme en recreatie bis – deelplan sportzone Centrum’ geven deels de problematieken aan die aan de orde zijn. De opdrachtgever wenst in dit masterplan het projectgebied uit te breiden tot de volledige kern van Kortessem.
Kortessem is het hoofddorp. Er moet een totaalvisie voor deze kern opgemaakt worden die uitgewerkt wordt in een nota met beeld- en kaartmateriaal. De opdrachthouder staat in voor de begeleiding van deze opdracht en zorgt dat er een draagvlak is bij alle betrokken partijen, namelijk de hogere overheden en cruciale betrokken actoren, die een rol spelen in de invulling van het gebied.
Kortessem – Poort van Haspengouw!
Kortessem vormt de poort van en naar Haspengouw, een uiterst vruchtbare regio met een glooiend landschap en prachtige vergezichten. De gemeente Kortessem is de wandel- en fietsgemeente bij uitstek.
Het merk ‘Kortessem – Poort van Haspengouw’ moet als een rode draad doorheen het masterplan worden opgenomen. Het is de strategische promotie van de gemeente Kortessem en wordt gebruikt om het imago van de gemeente te versterken.
In het kader van de opdracht “Opmaak van een masterplan voor de ontwikkeling van het projectgebied Kortessem-Centrum” werd een bestek met nr. 2021-506 opgesteld door de Aankoopdienst, met de technische gegevens aangeleverd door de dienst Ruimte.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.930,00 + € 7.335,30 (21% btw) = € 42.265,30.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2021 van het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 2140000/20/0742 – MJP000340.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Opmaak van een masterplan voor de ontwikkeling van het projectgebied Kortessem-Centrum” goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De te sluiten overeenkomst "Wegmarkeringen gemeentewegen Kortessem" geldt voor uitvoering in 2022, 2023 en 2024.
Markeringen omvatten het leveren en het aanbrengen van de markeringsproducten alsook de leveringen van werken die ervan afhangen of ermee samenhangen, zoals:
In het kader van de opdracht “Wegmarkeringen gemeentewegen Kortessem 2022-2023-2024” werd een bestek met nr. 2021-502 opgesteld door de Aankoopdienst, met de technische bepalingen aangeleverd door Josianne Léonard, coördinator werken & veiligheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.831,15 + 7.944,54 (21% BTW) = € 45.775,69, verdeeld over de 3 betrokken jaren volgens de voorziene kredieten op deze budgetcode in het meerjarenplan.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2240200/30/0200 (actie/raming AC000003/MJP000037).
Josianne Léonard, Coördinator Werken & Veiligheid, heeft op 09.08.2021 gunstig advies verleend voor onderhavig bestek.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht "Wegmarkeringen gemeentewegen Kortessem 2022 - 2023 - 2024" goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Wegmarkeringen gemeentewegen Kortessem 2022-2023-2024” goed.
Op 28.08.2020 keurde de gemeente- en de OCMW-raad het structureel thuiswerkbeleid goed. Omwille van de coronapandemie en het verplichte thuiswerk kon dit beleid tot op heden niet omgezet worden in de praktijk. Het extra jaar verplicht doorgedreven thuiswerk heeft intussen tot nieuwe ervaringen en inzichten geleid.
In het licht van die nieuwe ervaringen en inzichten evalueerde het managementteam op 24.06.2021 het oorspronkelijke structureel thuiswerkbeleid (goedgekeurd in de raden van 28.08.2020), met het oog op een aantal bijsturingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het bijgestuurde thuiswerkbeleid goed op 12.08.2021.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid werd op 13.08.2021 per mail voor advies voorgelegd aan de vakorganisaties.
Het structureel thuiswerk kadert binnen een visie op 'hybride werken' waarbij werknemers deels van thuis uit en deels op kantoor werken. Het doel van hybride werken is om het beste van 2 werelden (thuiswerk en werkplek) te verenigen, afhankelijk van de activiteiten van de medewerkers, met het oog op maximale prestaties, sfeer en persoonlijk welzijn (work – life balans). Het betekent een win-win situatie voor zowel de medewerker als het lokaal bestuur.
Autonomie en verantwoordelijkheid van eenieder, alsook wederzijds vertrouwen en transparantie, staan hierbij centraal.
Het lokaal bestuur Kortessem krijgt bovendien de uitstraling van een flexibele en dynamische werkgever, die potentiële nieuwe talenten aantrekt en goede medewerkers in huis houdt.
De voornaamste bijsturingen hebben betrekking op:
Andere (kleinere) wijzigingen hebben onder meer betrekking op:
De volledige tekst die het thuiswerk inclusief alle voorwaarden en afspraken omschrijft is toegevoegd in bijlage. In functie van de implementatie van het thuiswerkbeleid werd eveneens een aanvraag-, registratie- & evaluatieformulier evenals een ontwerpovereenkomst opgemaakt en toegevoegd.
Het verslag met gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden worden eveneens toegevoegd in bijlage.
Voorgesteld wordt om de opmerking van ACOD: "Kan een medewerker ook ‘thuiswerken’ op een andere locatie die zich daartoe leent = telewerken?" te weerhouden en deze mogelijkheid te integreren in het het thuiswerkbeleid.
De andere opmerkingen worden meegenomen bij de eerstvolgende evaluatie van het thuiswerkbeleid, na ongeveer 1 jaar werking.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 02.09.2021 het verslag, met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden, goedgekeurd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bijgestuurde thuiswerkbeleid goed te keuren, om vervolgens toe te voegen aan het arbeidsreglement en uit te rollen binnen de organisatie.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.10.2017 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het personeel, met ingang vanaf 13.10.2017
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2017 betreffende de goedkeuring van het arbeidsreglement, met ingang vanaf 08.01.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.08.2020 betreffende de goedkeuring van het thuiswerkbeleid.
Het besluit van het managementteam van 24.06.2021 aangaande de evaluatie en de bijsturing van het thuiswerkbeleid.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12.08.2021 betreffende de goedkeuring van het bijgestuurde thuiswerkbeleid.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02.09.2021 waarbij het verslag, met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden, goedgekeurd werd.
De adviesvraag per mail van 13.08.2021 ter attentie van de vakorganisaties.
Het verslag met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden.
De gemeenteraad keurt het bijgestuurde thuiswerkbeleid, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid wordt als bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid wordt toegelicht aan alle personeelsleden tijdens de eerstvolgende personeelsbijeenkomst van 28.09.2021, om vervolgens uit te rollen binnen de organisatie, in eerste instantie het doorlopen van de aanvraagprocedure.
Vanaf 01.01.2022 kan er enkel nog structureel thuisgewerkt worden mits de aanvraagprocedure werd doorlopen en een addendum aan de arbeidsovereenkomst werd ondertekend.
De gemeenteraad daterende van 29.01.2021 keurde het bijkomend agendapunt, met betrekking tot het uitwerken van een 'zorgparkeer'-reglement, goed.
Zorgverleners vinden niet altijd een parkeerplaats dichtbij de woning van hun patiënt waardoor tijd voor verzorging verloren gaat aan het zoeken naar een geschikte parkeerplaats. Om hierop een antwoord te bieden, werd reeds in verschillende gemeenten het systeem van 'zorgparkeren' ingevoerd.
Bij zorgparkeren biedt de bewoner vrijwillig de beschikbare ruimte voor de garage of oprit aan, waardoor de zorgverstrekkers deze parkeerplaats kunnen gebruiken voor de uitvoering van de zorg, zonder dat deze op dezelfde locatie moet plaatsvinden. Deze vrijwillig aangeboden parkeerplaats wordt door de bewoner aangeduid met een sticker aan zijn garage of oprit. Indien de zorgverstrekker beschikt over een zorgparkeerkaart, kan de zorgverstrekker voor de duur van de verzorging gebruik maken van de beschikbare parkeerruimte met een maximum van 30 minuten.
Bewoners die de parkeerplaats voor hun oprit of garage ter beschikking willen stellen, kunnen zich aanmelden bij het gemeentebestuur. Ze ontvangen dan een zorgparkeer-sticker. Door deze sticker op hun garage te hangen, tonen ze dat zorgstrekkers er tijdens de huisbezoeken mogen parkeren. Zorgverstrekkers melden zich eveneens aan bij het gemeentebestuur. Zij ontvangen dan een zorgparkeerkaart en plaatsen deze met hun contactgegevens achter de vooruit van hun auto. Zo kan een bewoner de zorgverlener contacteren indien de geparkeerde auto voor hinder zorgt.
In samenspraak met politiezone Borgloon en de dienst Mobiliteit, werd bijgevoegd reglement opgesteld door de dienst Ruimte.
Bijkomend advies van de gemeentelijke verkeerswerkgroep is in bijlage terug te vinden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.01.2021 - 'S.pa-Kortessem wil zorgparkeren mogelijk maken in Kortessem'.
De gemeenteraad keurt het reglement 'Zorgparkeren', zoals in bijlage, goed.
Het reglement 'Zorgparkeren' gaat in na goedkeuring door de gemeenteraad, voor onbepaalde duur.
Het reglement 'Zorgparkeren' wordt bekend gemaakt conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Pieter Jamaer bij agendapunt 12: Kansspelinrichting klasse IV - convenant.
Het besluit is correct en blijft dus:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het convenant tussen 't Gazetje en de gemeente Kortessem, aangaande de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV gelegen p.a. Hasseltsesteenweg 86, 3720 Kortessem, zoals weergegeven in bijlage, goed.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de uitbater van 't Gazetje en aan de politiezone PZ Loon.
Echter zou een wijziging dienen aangebracht te worden in artikel 7.2 van de convenant.
7.2 Dit convenant is geldig voor de duurtijd van drie kalenderjaren.
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
't Gazetje registreerde op 31.08.1987 een onderneming met ondernemingsnummer 0710.735.232 op het adres gekend als Hasseltsesteenweg 86, 3720 Kortessem, voor de uitbating van een detailhandel in tabaksproducten, kranten, loterijen, boeken en kleinhandel in artikelen andere dan voedingsmiddelen (Nacebel-codes vanaf 01.01.2008 : 47.260, 47.26001, 47.62001, 47.62002, 47.78902).
Sinds 2012 werden hierbij toegevoegd de Nacebelcodes 92.000, 92.00001, 92.00002, 9200003, 9200004 en 56.309. Hiermee wordt de organisatie van loterijen, exploitatie van casino's, exploitatie van gokautomaten, en andere drinkgelegenheden weergegeven.
Heden zijn er twee licenties lopende, afgeleverd door de kansspelcommissie.
Kansspelinrichtingeen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4 §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2.
Op grond van de artikelen 43/4 §1 en 43/5 6° van de Kansspelwet dd. 07.05.1999 dient de uitbater over een convenant te beschikken met de lokale overheid. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalt dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25.05.2019.
De kansspelvergunning klasse IV van 't Gazetje dient nu hernieuwd te worden. Daarvoor is, met ingang van 25.05.2021, een convenant nodig, afgesloten tussen 't Gazetje en de Gemeente Kortessem. Immers, een kansspelvergunning klasse F2 kan enkel verkregen worden op volgende voorwaarden (Kansspelwet art. 43/5):
De hernieuwing van de F2-vergunning gebeurt 3 jaarlijks.
Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting gevestigd is, alsook de nadere voorwaarden: openings- en sluitingsuren, openings- en sluitingsdagen, gemeentelijk toezicht en de duurtijd van het convenant.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om volgende elementen mee op te nemen in de convenant, zie bijlage, en deze goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De kansspelwet van 07.05.1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (BS 30.12.1999) en de wijzigingen ingegaan op 07.05.2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad keurt het convenant tussen 't Gazetje en de gemeente Kortessem, aangaande de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV gelegen p.a. Hasseltsesteenweg 86, 3720 Kortessem, zoals weergegeven in bijlage, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de uitbater van 't Gazetje en aan de politiezone PZ Loon.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De collegezitting dd. 18.01.2019 aangaande de aanstelling van Mtr Erwin Govarts
De collegezitting dd. 05.06.2021 aangaande de aanstelling van expert Dhr. Asnong
De collegezitting dd. 15.04.2021 aangaande de kennisname van de formele en ultieme ingebrekestelling
De collegezittingen dd. 14.08.2018 en 22.02.2019 aangaande de behandelingen van VS 13 en VS 16
De collegezitting dd. 04.03.2021 aangaande de goedkeuring van het PV van voorlopige oplevering
Het gemeentebestuur heeft samen met Fluvius en De Watergroep een fietspad, nieuwe riolering, verlichting en een nieuw wegdek gerealiseerd op de Herestraat. Bij de uitvoering van deze werken, liep er het een en ander mis, waardoor er meerwerken zijn ontstaan. Wie welke verantwoordelijkheid in deze meerwerken diende te dragen, was onduidelijk.
In de financiële afhandeling van dit dossier 'riolerings- en wegeniswerken Herestraat R/000012' werd in de zitting van 18.01.2019 Mtr. Erwin Govarts aangesteld door het college van burgemeester en schepenen. Op 24.04.2019 werd een eerste overleg georganiseerd met Mtr. Govarts, Fluvius en technisch expert Dhr. Gorremans, aangesteld door Ethias als expert voor Fluvius. De kosten, verbonden aan deze aanstelling van Dhr. Gorremans, zijn niet voor het gemeentebestuur.
Het verslag van dhr. Gorremans laat erg lang op zich wachten en wordt, na herhaaldelijk aandringen van het gemeentebestuur, gefinaliseerd op 14.04.2020. Bij kennisname van het verslag door het college van burgemeester en schepenen blijkt dat er nog heel wat vragen te stellen zijn over de concrete verantwoordelijkheden van de diverse stakeholders.
Om alsnog meer duidelijkheid te verkrijgen, beslist het schepencollege (d.d. 05.06.2020) om over te gaan tot de aanstelling van een andere technisch expert, dhr. Robrecht Asnong, Esa bvba, om een deskundig verslag op te stellen. De kosten, verbonden aan de aanstelling van Dhr. Asnong, worden benomen uit het exploitatiebudget op budgetcode 6141030/10/0119/01. Ook het opstellen van dit rapport heeft meerdere maanden in beslag genomen. Na herhaaldelijk aandringen van het gemeentebestuur, werd het finaal verslag overgemaakt op 15.03.2021.
Met een dossierverloop van ondertussen twee jaar wensen alle partners dit dossier te beëindigen opdat er geen jarenlange gerechtsprocedure opgestart dient te worden waarbij de uitkomst van verantwoordelijkheid hoogst onzeker is.
Het college van Burgemeester en Schepenen neemt in de zitting van 15.04.2021 kennis van het schrijven van advocatenbureau Schoups dd. 02.04.2021 met als referentie 0053740/30/15/55/03/KBU, aangaande de formele en ultieme ingebrekestelling in het dossier R/000012 "aanleg riolering en verbetering Herestraat".
Het advocatenbureau Schoups treedt op als raadsman voor de NV Colas-Noord, ondernemingsnummer 0404.206.225 en met maatschappelijke zetel gevestigd te 3550 Heusden-Zolder, Dellestraat 25.
Het schrijven betreft een formele en ultieme ingebrekestelling, waarin de gemeente Kortessem en Fluvius gevraagd worden om uiterlijk 23.04.2021 over te gaan tot:
Onderstaande toelichting wordt gegeven voor deze eis:
Bij verificatie door het college van burgemeester en schepenen kwam naar voren dat:
De totale openstaande schuld bij Colas Noord NV bedraagt, op het ogenblik van het schrijven dd. 23.04.2021: 257.121,67 € + verwijlinteresten ten bedrage van 67.777,50 € + vrijgave van de borg.
COLAS heeft een vordering van 257.121,79 EUR op DE GEMEENTE voor de uitgevoerde werken. De verwijlintresten op de hoofdsom ten bedrage van 70.000 EUR worden door COLAS gehalveerd naar 35.000 EUR, alsook doet COLAS afstand van de aanmaningskosten ten belope van 280 EUR.
Totaal verschuldigd bleef: 292.121,79 EUR.
Dit bedrag werd uiterlijk op 10 juli 2021 betaald als volgt:
- DE WATERGROEP: 94.040,59 EUR rechtstreeks aan COLAS,
- DE GEMEENTE: 188.081,18 EUR rechtstreeks aan COLAS,
- FLUVIUS: 94.040,59 EUR aan de gemeente Kortessem (uit het rioleringsfonds van de gemeente Kortessem; FLUVIUS kan COLAS niet rechtstreeks betalen),
- APK INFRA: 10.000 EUR rechtstreeks aan COLAS.
COLAS crediteert de door DE WATERGROEP en APK INFRA betaalde bedragen aan DE GEMEENTE KORTESSEM.
SWECO halveert zijn ereloonstaat van 30.480,62 EUR.
Uiterlijk op 10 juli 2021 heeft SWECO 15.240,31 EUR terugbetaald aan de GEMEENTE en een creditnota voor dit bedrag overgemaakt.
De te betalen bedragen werden overgemaakt op volgende rekeningnummers:
COLAS-Noord: IBAN BE25235006700082
Gemeente Kortessem: IBAN BE56091000481288
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om over te gaan tot:
De gemeenteraad bekrachtigt de dading zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 08.07.2021.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan De Watergroep, Colas Noord NV, Sweco Belgium BV, Fluvius Limburg OV en APK INFRA en legt de dading ter ondertekening voor aan de verschillende partners.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De wet van 25.06.1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005 en wet van 20.07.2006, meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.
Het koninklijk besluit van 24.09.2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.05.2016 "Reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en/of het openbaar domein".
Het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 "Reglement tot organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein".
Het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 "Subsidie aan initiatieven tot het bevorderen van de kermis-, avond- en wekelijkse marktbeleving".
De laatste aanpassing van het reglement "subsidie aan initiatieven tot het bevorderen van de kermis-, avond- en wekelijkse marktbeleving" dateert van 14.10.2016. Het actualiseren van benamingen en verwoordingen dringt zich op. Aan de verdeelsleutels voor het bekomen van deze subsidie werden geen aanpassingen aangebracht.
Volgende voornaamste wijzigingen werden aangebracht:
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement betreffende de subsidie aan initiatieven tot het bevorderen van de kermis- avond- en wekelijkse marktbeleving goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het reglement "subsidie aan initiatieven tot het bevorderen van de kermis-, avond- en wekelijkse marktbeleving" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 14.10.2016 - "Subsidie aan initiatieven tot het bevorderen van de kermis-, avond- en wekelijkse marktbeleving" - opgeheven.
Er wordt een nieuwe voorstel tot uitbating van de horecazaak Vlierhof te Vliermaal voorgesteld. Dit nieuwe voorstel is opgesteld naar aanleiding van het beëindigen van de huidige concessieovereenkomst door de toenmalige uitbaters van de cafetaria 't Vlierhof waarvan kennisgenomen op het College van burgemeester en schepenen op 28.01.2021.
Hoofddoelstelling voor dit nieuwe voorstel is: het ter beschikking hebben van locatie in Vliermaal voor onze inwoners met een stabiele en succesvolle uitbating aan betaalbare prijzen. Het behouden van een kwalitatieve zaalverhuur is eveneens een must.
Doelstlling is het bevorderen van de gemeenschapsvormende activiteiten voor en door de lokale verenigingen, maar waar ook de organisatie van privé-initiatieven van de Kortessemnaar dient gegarandeerd te blijven.
Dit past binnen de goedgekeurde doelstelling van het meerjarenplan 2020-2025:
Kortessem wil een duurzame, landelijke gemeente zijn waar het aangenaam wonen, werken en ontspannen is. We werken aan een duurzame en sociale vrijetijdsgemeente.
Om deze doelstelling maximaal na te streven lijkt het in concessiegeven van het gehele gebouw 't Vlierhof de meest geschikte optie. Gemeente Kortessem wenst, in samenspraak met kandidaten, het voorwerp en de voorwaarden van het uitbatingsrecht (vb. onder vorm van een concessie) samen te bespreken, zodat door de gemeente een marktconforme en exploitatie-realistische horecazaak in gebruik wordt gegeven.
De gemeente Kortessem heeft, met het oog op een publieke marktbevraging en het maximaal eerbiedigen van het principe van de gelijke mededinging, daartoe een procedure sui generis ontworpen, die bestaat uit verschillende fasen. Deze zijn beschreven in de selectieleidraad in bijlage.
De gemeenteraad wordt gevraagd de 'selectieleidraad' goed te keuren om alzo te resulteren in het vinden van de meest geschikte kandidaat uitbater voor het buurthuis 't Vlierhof.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad keurt de selectie leidraad "Uitbatingsrecht van de horecazaak Vlierhof te Vliermaal, Kortessem" goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Cultureel-erfgoeddecreet van 24.02.2017.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018, meer bepaald de artikelen aangaande Intergemeentelijke Samenwerking.
Het gemeenteraadsbesluit van 13.12.2019 "Principieel akkoord tot toetreding Projectvereniging Erfgoed Haspengouw".
Het gemeenteraadsbesluit van 03.06.2021 "Goedkeuring statuten projectvereniging Erfgoed Haspengouw".
In het gemeenteraadsbesluit van 13.12.2019 "Principieel akkoord tot toetreding Projectvereniging Erfgoed Haspengouw" wordt schepen Miet Jorissen afgevaardigd vanuit de meerderheid en raadslid Hugo Philtjens wordt vanuit de oppositie afgevaardigd, om te zetelen in de Raad van Bestuur van de projectvereniging.
Aangezien Miet Jorissen op 01.01.2021 als schepen wordt vervangen door Alexander Wouters, wordt voorgesteld dat Miet Jorissen in de Raad van Bestuur van de projectvereniging Erfgoed Haspengouw wordt vervangen door Alexander Wouters.
De raad vaardigt vanaf 01.01.2022 Alexander Wouters af vanuit de meerderheid, om te zetelen in de Raad van Bestuur van de projectvereniging Erfgoed Haspengouw.
Raadslid Hugo Philtjens blijft vanuit de oppositie afgevaardigd, om te zetelen in de Raad van Bestuur van de projectvereniging.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1.04.2021 tot en met 30.06.2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1.04.2021 tot en met 31.05.2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.01.2021 waarbij het besluit van het schepencollege van 14.01.2021 - 'Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID- 19 pandemie te versterken' - bekrachtigd werd.
Het besluit van het schepencollege van 15.04.2021 aangaande de goedkeuring van het addendum, afgesloten met het AZG houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23.04.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Het besluit van de gemeenteraad van 25.06.2021 tot goedkeuring van het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 23.04.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact - en bronopsporing ter bestrijding van de COVID -19 pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16.07.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De werkwijze voor financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand.
Het betreft een nieuw besluit van de Vlaamse Regering, daarom moeten nieuwe addenda of (nieuwe) samenwerkingsovereenkomsten worden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. De uiterste deadline is 30.09.2021.
Gemeentebesturen die nu reed een samenwerkingsovereenkomst hebben met het Agentschap Zorg en Gezondheid, hebben de volgende keuzemogelijkheden:
Heeft jouw bestuur een overeenkomst voor optie1, dan kan je deze verlengen met een addendum voor optie 1.
Gezien ons bestuur reeds een overeenkomst heeft voor optie 1, kunnen wij deze nu verlengen met een addendum.
De gemeenteraad wordt gevraagd het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid: complementair engagement - subsidie contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het geconsolideerde besluit van de Vlaamse Regering van 23.04.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek (voor de periode van 01.09.2021 tot en met 15.10.2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16.07.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen na overleg in de schoolraad opgenomen in de infobrochure. Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap diende als basis.
De gemeenteraad wordt gevraagd het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs op te heffen en het nieuwe document goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 104 en 119.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet basisonderwijs van 25.02.1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18.04.2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21.12.1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08.02.2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22.06.2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21.06.2017 betreffende de samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De gemeenteraad keurt het aangepaste schoolreglement 2021-2022 van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje Guigoven-Zammelen goed. Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje wordt opgeheven.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs van de gemeentelijke kleuterschool 't Belhameltje en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.