Op 28.08.2020 keurde de gemeente- en de OCMW-raad het structureel thuiswerkbeleid goed. Omwille van de coronapandemie en het verplichte thuiswerk kon dit beleid tot op heden niet omgezet worden in de praktijk. Het extra jaar verplicht doorgedreven thuiswerk heeft intussen tot nieuwe ervaringen en inzichten geleid.
In het licht van die nieuwe ervaringen en inzichten evalueerde het managementteam op 24.06.2021 het oorspronkelijke structureel thuiswerkbeleid (goedgekeurd in de raden van 28.08.2020), met het oog op een aantal bijsturingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het bijgestuurde thuiswerkbeleid goed op 12.08.2021.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid werd op 13.08.2021 per mail voor advies voorgelegd aan de vakorganisaties.
Het structureel thuiswerk kadert binnen een visie op 'hybride werken' waarbij werknemers deels van thuis uit en deels op kantoor werken. Het doel van hybride werken is om het beste van 2 werelden (thuiswerk en werkplek) te verenigen, afhankelijk van de activiteiten van de medewerkers, met het oog op maximale prestaties, sfeer en persoonlijk welzijn (work – life balans). Het betekent een win-win situatie voor zowel de medewerker als het lokaal bestuur.
Autonomie en verantwoordelijkheid van eenieder, alsook wederzijds vertrouwen en transparantie, staan hierbij centraal.
Het lokaal bestuur Kortessem krijgt bovendien de uitstraling van een flexibele en dynamische werkgever, die potentiële nieuwe talenten aantrekt en goede medewerkers in huis houdt.
De voornaamste bijsturingen hebben betrekking op:
Andere (kleinere) wijzigingen hebben onder meer betrekking op:
De volledige tekst die het thuiswerk inclusief alle voorwaarden en afspraken omschrijft is toegevoegd in bijlage. In functie van de implementatie van het thuiswerkbeleid werd eveneens een aanvraag-, registratie- & evaluatieformulier evenals een ontwerpovereenkomst opgemaakt en toegevoegd.
Het verslag met gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden worden eveneens toegevoegd in bijlage.
Voorgesteld wordt om de opmerking van ACOD: "Kan een medewerker ook ‘thuiswerken’ op een andere locatie die zich daartoe leent = telewerken?" te weerhouden en deze mogelijkheid te integreren in het het thuiswerkbeleid.
De andere opmerkingen worden meegenomen bij de eerstvolgende evaluatie van het thuiswerkbeleid, na ongeveer 1 jaar werking.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 02.09.2021 het verslag, met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden, goedgekeurd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bijgestuurde thuiswerkbeleid goed te keuren, om vervolgens toe te voegen aan het arbeidsreglement en uit te rollen binnen de organisatie.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.10.2017 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het personeel, met ingang vanaf 13.10.2017
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2017 betreffende de goedkeuring van het arbeidsreglement, met ingang vanaf 08.01.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.08.2020 betreffende de goedkeuring van het thuiswerkbeleid.
Het besluit van het managementteam van 24.06.2021 aangaande de evaluatie en de bijsturing van het thuiswerkbeleid.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12.08.2021 betreffende de goedkeuring van het bijgestuurde thuiswerkbeleid.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02.09.2021 waarbij het verslag, met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden, goedgekeurd werd.
De adviesvraag per mail van 13.08.2021 ter attentie van de vakorganisaties.
Het verslag met de gebundelde opmerkingen van de vakorganisaties alsook de antwoorden en/of motivatie om opmerkingen al dan niet te weerhouden.
De gemeenteraad keurt het bijgestuurde thuiswerkbeleid, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid wordt als bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement.
Het bijgestuurde thuiswerkbeleid wordt toegelicht aan alle personeelsleden tijdens de eerstvolgende personeelsbijeenkomst van 28.09.2021, om vervolgens uit te rollen binnen de organisatie, in eerste instantie het doorlopen van de aanvraagprocedure.
Vanaf 01.01.2022 kan er enkel nog structureel thuisgewerkt worden mits de aanvraagprocedure werd doorlopen en een addendum aan de arbeidsovereenkomst werd ondertekend.