De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 26.02.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 26.02.2021 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 19.06.2020 tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.
Het besluit van het schepencollege van 03.12.2020, 'Gemeentelijke - en OCMW steunmaatregelen versus extra ontvangen subsidies - Coronapandemie - Finaal'.
De corona-crisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen in 2020 eenmalig € 87,3 miljoen ter beschikking te stellen. Voor Kortessem werd € 88.748,15 voorzien in het gemeentefonds.
Er vond een overleg plaats van het schepencollege met alle fractieleiders en het managementteam, dewelke resulteerden in een aantal steunmaatregelen ten voordele van verschillende verenigingen en initiatieven (besluit van het schepencollege van 03.12.2020).
Er werd ondermeer beslist om aan Sint-Vincentius - indien de vereniging een nieuwe locatie zou huren op de private huurmarkt - een huursubsidie van € 500,00 per maand toe te kennen, inclusief het jaarlijks KI van het huurpand, vanaf december 2020 en gedurende maximum 2 jaar.
Sint-Vincentius vereniging Sint-Lucia heeft de huurovereenkomst overgemaakt. De vereniging huurt vanaf 01.01.2021 een winkelpand in de Leopold III-straat 19 te 3724 Kortessem (€ 1.090,00 per maand).
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het schepencollege met betrekking tot de aan Sint-Vincentius toegekende steunmaatregel, te bekrachtigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 03.12.2020 voor wat betreft de steunmaatregel ten voordele van Sint-Vincentius vereniging Sint-Lucia.
Gezien het huurcontract loopt vanaf 01.01.2021 ontvangt de vereniging een maandelijkse huursubsidie van € 500,00, inclusief het jaarlijks KI van het huurpand, vanaf januari 2021 tot en met december 2022.
De Financieel directeur dient minstens éénmaal per jaar in volle onafhankelijkheid te rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen beslissingen.
Zij dient een afschrift van dat rapport ter beschikking te stellen aan het college van burgemeester en schepenen, de Algemeen directeur en de externe auditcommissie.
De Financieel directeur legt een rapport voor van alle dossiers waarvoor bij haar een visum werd aangevraagd in 2020.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de Financieel directeur inzake de voorafgaande controle van de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen gedurende het dienstjaar 2020.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Amendement ingediend door raadslid Philip Knapen bij agendapunt 5: Aanpassing reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 3 punt 10 als volgt aanpassen
Artikel 3: Definities
10° De gemeente organiseert jaarlijks in het najaar een gratis landbouwfolie inzameling. Deze landbouwfolie moet zuiver aangeboden worden
De inzameling gebeurt ter hoogte van het mini recyclagepark op het industrieterrein te Kortessem
Het amendement van Open Vld wordt niet weerhouden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 aangaande de overname Gemeentelijk recyclagepark door Limburg.net
Het besluit van de gemeenteraad van van 27.03.2020 aangaande de aanpassing van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
Op 13.12.2019 verklaarde de gemeenteraad zich akkoord om de exploitatie van het recyclagepark over te dragen aan Limburg.net.
In de gemeenteraadszitting van 27.03.2020 werd het afvalreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd.
Limburg.net voorziet een nieuw modelreglement met enkele inhoudelijke wijzigingen.
De modelreglementen 2021 zijn aangepast met als belangrijkste wijzigingen:
Meer in detail houden de wijzigingen het volgende in:
Het kohier-en contantbelastingreglement voor de gemeenten met huisvuilzak en gft- abonnement (voorheen 'sticker gft') is aangepast: abonnement met sticker (voor alle gemeenten uitgezonderd Bree en Maaseik) of via activering van de chip ingeval van gechipte container (Bree en Maaseik).
De teksten in verband met de herinnering en aangetekende herinnering worden in de belastingreglementen in overeenstemming gebracht met de bepalingen van het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (Invorderingswetboek) dat sinds 1/1/2020 van toepassing is. In samenspraak met het Agentschap voor Binnenlands Bestuur werd in 2020 de tekst niet aangepast, maar de procedure werd wel reeds conform uitgevoerd. Specifiek spreekt men thans van aanmaning en tweede aanmaning. De portkosten die gepaard gaan met de verzending van de tweede aanmaning mogen niet langer aangerekend worden, zodat deze bepalingen geschrapt worden.
Gezien de omschakeling naar online betalingen van grofvuil, worden de bepalingen i.v.m. de grofvuilsticker geschrapt.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd in verband met de tarieven (zijn opgenomen in het tarievenreglement, maar ook vermeld in de belastingreglementen):
Op verzoek van FostPlus wordt de term p+md terug geschrapt. De term blijft pmd en in overgang zal worden gesproken van de 'Nieuwe Blauwe Zak'.
Tenslotte wordt in het tarievenreglement (artikel 4) gespecifieerd dat bij aankoop van verpakkingsmateriaal maximum 2 beschermingsets per gezin of onderneming per jaar kunnen aangekocht worden en dat de aanvoer van huisvuilzakken op het park beperkt is tot 4 huisvuilzakken per bezoek (conform de huis aan huis inzameling).
Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om het aangepaste reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het "Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Het besluit treedt in werking op 31.03.2021. Hierbij wordt het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 opgeheven.
Het Sociaal Verhuur kantoor (SVK) kan, voor het een hoofdhuurovereenkomst sluit met het oog op de onderverhuring van een woning, een conformiteitsonderzoek vragen aan het agentschap Wonen Vlaanderen of, als de gemeente waar de woning ligt daarvoor een afsprakenkader met de minister en het SVK overeengekomen is, aan de gemeente.
Op 21.06.2019 heeft de gemeenteraad besloten tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', samen met de gemeenten Diepenbeek en Zonhoven en als projectuitvoerder vzw Stebo.
In het projectplan IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers' werd de volgende activiteit werd opgenomen: “7° een afsprakenkader met de minister en het SVK dat actief is in de gemeente, aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het SVK”, zoals mogelijk gemaakt door artikel 2.15 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Om gevolg te geven aan deze activiteit werd een afsprakenkader opgesteld.
Stebo vzw engageert zich ertoe systematisch en op korte termijn conformiteitsonderzoeken uit te voeren in de woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK Houtvast. De gemeente beslist op basis van de vaststellingen van Stebo vzw over de afgifte van het conformiteitsattest. Het SVK verbindt er zich toe om systematisch conformiteitsonderzoeken aan te vragen, enkel conform bevonden woningen te verhuren, de eigenaars te ondersteunen inzake woningkwaliteit en hen de weg te wijzen naar bestaande gemeentelijke en gewestelijke premiestelsels. De Vlaamse overheid zorgt tenslotte voor een omkadering afgestemd op de lokale behoeften, bijvoorbeeld door vormingen en bijscholingen te organiseren of mee te werken aan informatiesessies voor eigenaars-verhuurders.
Het afsprakenkader wordt, na goedkeuring door de Raad van bestuur van het SVK Houtvast en het beheerscomité van IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Wonen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het afsprakenkader met het SVK Houtvast goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, deel 2, titel 4 betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, art. 3.1, dat de veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen oplegt waaraan woningen moeten voldoen en artikel 3.3 betreffende het conformiteitsonderzoek.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, art. 3.2, dat de modellen van het technisch verslag vastlegt die deze vereisten en normen bevat.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, art. 3.4, dat toelaat dat de burgemeester de personen aanduidt die in het kader van een conformiteitsonderzoek kunnen vaststellen of een woning voldoet aan de vereisten en normen.
het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, art. 4.167, waarin gesteld wordt dat alleen woningen die voldoen aan de criteria van conformiteit die de Vlaamse Regering vaststelt met toepassing van artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in aanmerking komen om verhuurd te worden door een SVK.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, art. 4.167, waarin de mogelijkheid geboden wordt dat er een afsprakenkader opgemaakt wordt tussen gemeente, SVK en de minister, dat toelaat dat het SVK het conformiteitsonderzoek kan aanvragen aan de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', samen met de gemeenten Diepenbeek en Zonhoven en als projectuitvoerder vzw Stebo en goedkeuring van het projectplan, later goedgekeurd door de Minister van Wonen op 12.12.2019.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15.05.2020 waarin medewerkers van projectuitvoerder Stebo vzw aangewezen worden als onderzoeker van de woningkwaliteit en voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken.
Het afsprakenkader tussen gemeente Kortessem, SVK Houtvast en het IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', met projectuitvoerder Stebo vzw, wordt goedgekeurd. Dit afsprakenkader laat toe dat medewerkers van Stebo vzw op vraag van het SVK Houtvast en in opdracht van de gemeente conformiteitsonderzoeken uitvoeren bij inhuurname van woningen en legt de modaliteiten hiervoor vast.
Het afsprakenkader wordt, na goedkeuring door de Raad van bestuur van SVK Houtvast en het beheerscomité van IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers', ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Wonen.
Het afsprakenkader treed ten vroegste op 01.05.2021 in werking.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeentelijk participatiereglement van 20.02.2019.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 houdende goedkeuring van het gemeentelijk participatiereglement.
Het nieuw gemeentelijk participatiereglement schrijft voor dat elke deel-adviesraad, binnen een jaar na oprichting, zijn huishoudelijk reglement ter kennisgeving voorlegt aan de gemeenteraad. Het reglement voorziet ook een aantal voorwaarden betreffende de samenstelling van deze raden (1/3e van het andere geslacht).
Het huishoudelijk reglement van de welzijnsraad werd in de eerste vergadering op 17.11.2020 door alle aanwezigen goedgekeurd.
In bijlage is ook de ledenlijst terug te vinden. Deze voldoet qua samenstelling aan de vooropgestelde verwachtingen. De functies van voorzitter, secretaris en verslaggever, werden nog niet ingevuld.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke welzijnsraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke welzijnsraad.
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.
De gemeenteraad heeft op 22/02/2019 goedkeuring verleend om de schepen van mobiliteit af te vaardigen om voor Kortessem het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg op te volgen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt op 5/06/2020 kennis van de reacties op de oriëntatienota alsook van het verslag van de vervoerregioraad en tal van andere documenten. Er wordt tevens kennisgenomen van het werkdocument voor de gemeente Kortessem aangaande de locaties van bushalten op de grote vervoersknooppunten .
De gemeenteraad van 28/08/2020 verleent een gunstig advies omtrent het Openbaar Vervoersplan 2021, met de uitdrukkelijke goedkeuring van de voorgestelde wijziging van de bushalten.
Op 13/11/2020 neemt de gemeenteraad kennis van de finale documenten van het Openbaar Vervoersplan 2021.
Ondertussen werd er een studieopdracht gegeven aan studiebureau Tractebel om de Hasseltsesteenweg tussen de Winkelstraat en het kruispunt met de N76 opnieuw in te richten.
Gezien de uitspraak van de burgemeester tijdens de gemeenteraad van 29/01/2021 omtrent het voorstel om de voetgangersoversteekplaats bijkomend te beveiligen ter hoogte van de Graafbeemdenstraat, heb ik zoals gemeld in mijn mail van 09/02/2021 telefonisch contact genomen met de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Tijdens dit gesprek kon ik vernemen dat er nog wordt gewacht tot de gemeente een duidelijk standpunt inneemt omtrent de toekomst van de voetgangersoversteekplaats, gezien volgens de regiomanager de bushalte tegen het einde van dit jaar wordt afgeschaft.
In mijn mail van 12/02/2021 heb ik gevraagd naar het standpunt van het college omtrent de uitdrukkelijk vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Op 18/02/2021 stuurt de gemeentelijke ambtenaar een mail naar de regiomanager met volgende melding: “de gemeente houdt het standpunt aan dat de voetgangersoversteekplaats zeker behouden dient te blijven zolang de bushalte zijn huidige locatie heeft”.
Uiteraard is dit geen antwoord op de vraag van de regiomanager of de gemeente in de toekomst ter hoogte van de Graafbeemdenstraat een oversteekplaats zal blijven voorzien, gezien het een drukke aansluiting zal blijven, ook voor de zwakke weggebruikers. Het college van burgemeester en schepenen heeft hieromtrent geen standpunt ingenomen.
Zodra de bushalte verdwijnt, moeten de busreizigers gebruik maken van een ongelijke en onverharde berm naast het fietspad om zicht te begeven naar de bushalte ter hoogte ven de Winkelstraat of deze aan de Alvo. Tijdens de herfst- en wintermaanden kunnen deze bermen zelfs niet gebruikt worden wegens overlast van bladeren en te modderig. De jongeren zullen genoodzaakt zijn het fietspad te gebruiken langs de drukke Hasseltsesteenweg; een levensgevaarlijke situatie, zeker bij donker en mistig weer.
Deze gevaarlijke situatie kan opgelost worden wanneer de te voorziene herinrichtingswerken uitgevoerd zijn.
Gezien de busreizigers, vooral schoolkinderen, in de toekomst moeten op- en afstappen ter hoogte van de Winkelstraat of ter hoogte van de Alvo, zal er toch een beveiligde oversteekplaats noodzakelijk blijven zodat de talrijke zwakke weggebruikers zich veilig naar de dichtbevolkte wijk Haechent kunnen begeven.
BESLUIT
ARTIKEL 1: De gemeenteraad vraagt het college om de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg een gemotiveerd antwoord over te maken om ook in de toekomst een beveiligde oversteekplaats te voorzien.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad vraagt het college bij de regiomanager aan te dringen om met bekwame spoed over te gaan tot het voorzien van de noodzakelijke signalisatie.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college een gemotiveerd schrijven te richten aan de bevoegde directies met de vraag de bushalte voorlopig niet af te schaffen tot de herinrichting van de Hasseltsesteenweg is gerealiseerd.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.
De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” van 1/12/2005 voor onbepaalde duur en zonder financiële kosten, werd door het college van burgemeester en schepenen op 28/12/2015 opgezegd.
De gemeenteraad heeft op 18/ 03/2016 kennisgenomen van dit besluit eindigend op 31 /12/2016.
Op 25/04/2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor 9 jaar; tot 31/12/2026. Onder uitdrukkelijke voorwaarde wordt er een financiële afrekening voorzien bij vroegtijdige stopzetting.
De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door de verantwoordelijke van de gemeente en de vzw Gilde Demerdal op 1/06/ 2017 met terugwerkende kracht tot 1/01/2017!
Art.4 van de gebruiksovereenkomst: “werken en investeringen vanwege de gebruiker”, voorziet een omschrijving van investeringen van €22.000 die door de gebruiker zullen worden uitgevoerd.
Volgens datzelfde art. 4 moet voorafgaandelijk aan deze werken de gebruiker een gedetailleerde beschrijving van de uitvoeringswijze voor goedkeuring voorleggen. Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd dit niet door de vzw Gilde Demerdal voorgelegd.
Art.6 van de gebruiksovereenkomst: “onderhoud en herstellingen” stelt: vooraleer het goed door de ontlener in gebruik wordt genomen zullen de ontlener en de uitlener samen een omstandige plaatsbeschrijving opmaken. Deze zal als zodanig deel uitmaken van de overeenkomst.
Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd de plaatsbeschrijving niet gevonden en dus niet gevoegd bij de ondertekende overeenkomst van 1/06/2017.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 wordt gesteld dat: “een visuele controle op deze werken, uitgevoerd door de dienst W&V uitgevoerd in 2020, kan deze aanpassingen niet allemaal bevestigen , Sommige werken zijn moeilijk te detecteren”.
Volgens de dienst W&V werden voor €10.455,00 investeringsfacturen door de vzw Gilde Demerdal ingediend, zie college van 21/01/2021.
Uit het dossier dat ik op 25/02/2021 mocht ontvangen, bleek dat er 6 facturen door de vzw Gilde Demerdal werden ingediend voor een totaalbedrag van €15.025,27.
Er blijken 2 facturen voor een totaalbedrag van €9085,00 onvolledig te zijn; zowel een hoofding, een datum en 2 bladzijden ontbreken. De overige 4 facturen voor een gezamenlijk bedrag van €5940,27 zijn wel volledig in orde.
Gezien de vervroegde beëindiging van de overeenkomst heeft het college op 21/01/2021 beslist dat de vzw Gilde Demerdal recht heeft op €14.670,00. Bij deze berekening werd evenwel geen rekening gehouden met de beperkte investeringen door de vzw Gilde Demerdal, noch met de duur van de overeenkomst.
Het besluit van burgemeester en schepenen van 25/04/2017 omtrent de gebruiksovereenkomst voldoet niet aan de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor het verhuren van gemeente- eigendommen.
Voorstel besluit:
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25/04/2017 met betrekking tot de gebruiksovereenkomst van 1/01/2017 tot 31/12/2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college opdracht te geven om een omstandige plaatsbeschrijving zoals beschreven in art.6 van de gebruikersovereenkomst toe te voegen aan het dossier.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 omtrent de financiële afrekening wegens vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst, niet uitvoerbaar te verklaren.
Artikel 4:De gemeenteraad vraagt het college dit besluit over te maken aan de financieel directeur.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.
Gelet op het feit dat er nog steeds dezelfde kohierbelasting wordt voorgesteld voor elke gezinssamenstelling
Gelet op het feit dat we vanaf 1 april overschakelen op de blauwe P+MD zak
Gelet op het feit dat de focus moet gelegd worden op goed sorteren en recycleren
Gelet op het feit dat Limburg.net zelf aangeeft dat de nieuwe P+MD zak een verlaging van de kosten voor de burger zal betekenen.
Gelet op het feit dat er in Kortessem altijd al aangegeven werd dat de kohierbelasting te hoog is alsook het aantal ingecalculeerde huisvuilzakken
Voorstel:
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een nieuw voorstel voor 'het quotum tegoed huisvuilzakken' in te dienen bij Limburg.net.
In dit nieuw voorstel wordt 1 rol huisvuilzakken vervangen door 4 rollen van 20 P+MD zakken.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.
Sinds 16 februari 2021 kunnen de inwoners van Kortessem gebruik maken van het minirecyclagepark van Limburg.net. Wij stellen vast dat de openingsuren voor een onbemand park beperkt zijn. Vaste openingsuren van maandag tot en met zaterdag voor zowel zomer- als winteruur zorgen voor eenduidigheid.
BESLUIT:
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.