De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.
De gemeenteraad heeft op 22/02/2019 goedkeuring verleend om de schepen van mobiliteit af te vaardigen om voor Kortessem het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg op te volgen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt op 5/06/2020 kennis van de reacties op de oriëntatienota alsook van het verslag van de vervoerregioraad en tal van andere documenten. Er wordt tevens kennisgenomen van het werkdocument voor de gemeente Kortessem aangaande de locaties van bushalten op de grote vervoersknooppunten .
De gemeenteraad van 28/08/2020 verleent een gunstig advies omtrent het Openbaar Vervoersplan 2021, met de uitdrukkelijke goedkeuring van de voorgestelde wijziging van de bushalten.
Op 13/11/2020 neemt de gemeenteraad kennis van de finale documenten van het Openbaar Vervoersplan 2021.
Ondertussen werd er een studieopdracht gegeven aan studiebureau Tractebel om de Hasseltsesteenweg tussen de Winkelstraat en het kruispunt met de N76 opnieuw in te richten.
Gezien de uitspraak van de burgemeester tijdens de gemeenteraad van 29/01/2021 omtrent het voorstel om de voetgangersoversteekplaats bijkomend te beveiligen ter hoogte van de Graafbeemdenstraat, heb ik zoals gemeld in mijn mail van 09/02/2021 telefonisch contact genomen met de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Tijdens dit gesprek kon ik vernemen dat er nog wordt gewacht tot de gemeente een duidelijk standpunt inneemt omtrent de toekomst van de voetgangersoversteekplaats, gezien volgens de regiomanager de bushalte tegen het einde van dit jaar wordt afgeschaft.
In mijn mail van 12/02/2021 heb ik gevraagd naar het standpunt van het college omtrent de uitdrukkelijk vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Op 18/02/2021 stuurt de gemeentelijke ambtenaar een mail naar de regiomanager met volgende melding: “de gemeente houdt het standpunt aan dat de voetgangersoversteekplaats zeker behouden dient te blijven zolang de bushalte zijn huidige locatie heeft”.
Uiteraard is dit geen antwoord op de vraag van de regiomanager of de gemeente in de toekomst ter hoogte van de Graafbeemdenstraat een oversteekplaats zal blijven voorzien, gezien het een drukke aansluiting zal blijven, ook voor de zwakke weggebruikers. Het college van burgemeester en schepenen heeft hieromtrent geen standpunt ingenomen.
Zodra de bushalte verdwijnt, moeten de busreizigers gebruik maken van een ongelijke en onverharde berm naast het fietspad om zicht te begeven naar de bushalte ter hoogte ven de Winkelstraat of deze aan de Alvo. Tijdens de herfst- en wintermaanden kunnen deze bermen zelfs niet gebruikt worden wegens overlast van bladeren en te modderig. De jongeren zullen genoodzaakt zijn het fietspad te gebruiken langs de drukke Hasseltsesteenweg; een levensgevaarlijke situatie, zeker bij donker en mistig weer.
Deze gevaarlijke situatie kan opgelost worden wanneer de te voorziene herinrichtingswerken uitgevoerd zijn.
Gezien de busreizigers, vooral schoolkinderen, in de toekomst moeten op- en afstappen ter hoogte van de Winkelstraat of ter hoogte van de Alvo, zal er toch een beveiligde oversteekplaats noodzakelijk blijven zodat de talrijke zwakke weggebruikers zich veilig naar de dichtbevolkte wijk Haechent kunnen begeven.
BESLUIT
ARTIKEL 1: De gemeenteraad vraagt het college om de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg een gemotiveerd antwoord over te maken om ook in de toekomst een beveiligde oversteekplaats te voorzien.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad vraagt het college bij de regiomanager aan te dringen om met bekwame spoed over te gaan tot het voorzien van de noodzakelijke signalisatie.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college een gemotiveerd schrijven te richten aan de bevoegde directies met de vraag de bushalte voorlopig niet af te schaffen tot de herinrichting van de Hasseltsesteenweg is gerealiseerd.
Dit agendapunt wordt niet behandeld aangezien de gemeenteraad oordeelt dat het agendapunt niet tot haar bevoegdheid hoort.