Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

Agenda  Gemeenteraad

vr 26/03/2021 - 21:00 Digitaal via 'Zoom'
  • 1.

    2021_GR_00032 - Notulen gemeenteraad 26.02.2021 - Goedkeuring

    De notulen van de gemeenteraad van 26.02.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 2.

    2021_GR_00033 - Corona - Steunmaatregel ten gunste van Sint-Vincentius: tussenkomst in de maandelijkse huurprijs & jaarlijks KI - Bekrachtiging

    De corona-crisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen in 2020 eenmalig € 87,3 miljoen ter beschikking te stellen. Voor Kortessem werd € 88.748,15 voorzien in het gemeentefonds.

    Er vond een overleg plaats van het schepencollege met alle fractieleiders en het managementteam, dewelke resulteerden in een aantal steunmaatregelen ten voordele van verschillende verenigingen en initiatieven (besluit van het schepencollege van 03.12.2020).

    Er werd ondermeer beslist om aan Sint-Vincentius een huursubsidie van € 500,00 per maand, inclusief het jaarlijks KI van het huurpand, toe te kennen indien de vereniging een nieuwe locatie zou huren op de private huurmarkt. De gemeenteraad wordt gevraagd dat besluit te bekrachtigen.

  • 3.

    2021_GR_00028 - Rapport van de financieel directeur inzake de voorafgaande controle van de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen gedurende 2020 - Kennisneming

    De Financieel directeur dient minstens éénmaal per jaar in volle onafhankelijkheid te rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen beslissingen.

    Zij dient een afschrift van dat rapport ter beschikking te stellen aan het college van burgemeester en schepenen, de Algemeen directeur en de externe auditcommissie.

  • 4.

    2021_GR_00034 - Aanpassing reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - Goedkeuring

    De gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste reglement 2021 betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed te keuren.

  • 5.

    2021_GR_00031 - Wonen - Afsprakenkader over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK Houtvast - Goedkeuring

    Het Sociaal Verhuur kantoor (SVK) kan, voor het een hoofdhuurovereenkomst sluit, een conformiteitsonderzoek vragen aan het agentschap Wonen Vlaanderen  of, als de gemeente waar de woning ligt daarvoor een afsprakenkader met de minister en het SVK overeengekomen is, aan de gemeente.

    Ter uitvoering van activiteit 7° van het projectplan van het  intergemeentelijke samenwerkingsverband IGSW 'Wonen aan Mombeek en Wijers'  werd een afsprakenkader opgesteld dat de medewerkers van Stebo vzw toelaat om, op vraag van het SVK Houtvast, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de onderverhuring van een woning.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het afsprakenkader met het SVK Houtvast goed te keuren.

  • 6.

    2021_GR_00029 - Huishoudelijk reglement welzijnsraad - Kennisneming

    Op basis van het nieuw gemeentelijk participatiereglement werd - naast een ruimteraad, vrijetijdsraad en een schoolraad - een welzijnsraad opgericht als adviesorgaan aangaande de materie welzijn. Volgens dit participatiereglement moet deze welzijnsraad binnen het jaar na oprichting zijn huishoudelijk reglement voorleggen aan de gemeenteraad. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke welzijnsraad.

  • 7.

    2021_GR_00038 - Hasseltsesteenweg- toekomst van de bushalte ter hoogte van aansluiting Graafbeemdenstraat

    Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.

    De gemeenteraad heeft op 22/02/2019 goedkeuring verleend om de schepen van mobiliteit af te vaardigen om voor Kortessem het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg op te volgen.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt op 5/06/2020 kennis van de reacties op de oriëntatienota alsook van het verslag van de vervoerregioraad en tal van andere documenten. Er wordt tevens kennisgenomen van het werkdocument voor de gemeente Kortessem aangaande de locaties van bushalten op de grote vervoersknooppunten .

    De gemeenteraad van 28/08/2020 verleent een gunstig advies omtrent het Openbaar Vervoersplan 2021, met de uitdrukkelijke goedkeuring van de voorgestelde wijziging van de bushalten.

    Op 13/11/2020 neemt de gemeenteraad kennis van de finale documenten van het Openbaar Vervoersplan 2021.

    Ondertussen werd er een studieopdracht gegeven aan studiebureau Tractebel om de Hasseltsesteenweg tussen de Winkelstraat en het kruispunt met de N76 opnieuw in te richten.

    Gezien de uitspraak van de burgemeester tijdens de gemeenteraad van 29/01/2021 omtrent het voorstel om de voetgangersoversteekplaats bijkomend te beveiligen ter hoogte van de Graafbeemdenstraat, heb ik zoals gemeld in mijn mail van 09/02/2021 telefonisch contact genomen met de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer.

    Tijdens dit gesprek kon ik vernemen dat er nog wordt gewacht tot de gemeente een duidelijk standpunt inneemt omtrent de toekomst van de voetgangersoversteekplaats, gezien volgens de regiomanager de bushalte tegen het einde van dit jaar wordt afgeschaft.

    In mijn mail van 12/02/2021 heb ik gevraagd naar het standpunt van het college omtrent de uitdrukkelijk vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer.

    Op 18/02/2021 stuurt de gemeentelijke ambtenaar een mail naar de regiomanager met volgende melding: “de gemeente houdt het standpunt aan dat de voetgangersoversteekplaats zeker behouden dient te blijven zolang de bushalte zijn huidige locatie heeft”.

    Uiteraard is dit geen antwoord op de vraag van de regiomanager of de gemeente in de toekomst ter hoogte van de Graafbeemdenstraat een oversteekplaats zal blijven voorzien, gezien het een drukke aansluiting zal blijven, ook voor de zwakke weggebruikers. Het college van burgemeester en schepenen heeft hieromtrent geen standpunt ingenomen.

    Zodra de bushalte verdwijnt, moeten de busreizigers gebruik maken van een ongelijke en onverharde berm naast het fietspad om zicht te begeven naar de bushalte ter hoogte ven de Winkelstraat of deze aan de Alvo. Tijdens de herfst- en wintermaanden kunnen deze bermen zelfs niet gebruikt worden wegens overlast van bladeren en te modderig. De jongeren zullen genoodzaakt zijn het fietspad te gebruiken langs de drukke Hasseltsesteenweg; een levensgevaarlijke situatie, zeker bij donker en mistig weer.

    Deze gevaarlijke situatie kan opgelost worden wanneer de te voorziene herinrichtingswerken uitgevoerd zijn.

    Gezien de busreizigers, vooral schoolkinderen, in de toekomst moeten op- en afstappen ter hoogte van de Winkelstraat of ter hoogte van de Alvo, zal er toch een beveiligde oversteekplaats noodzakelijk blijven zodat de talrijke zwakke weggebruikers zich veilig naar de dichtbevolkte wijk Haechent kunnen begeven.

    BESLUIT

    ARTIKEL 1: De gemeenteraad vraagt het college om de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg een gemotiveerd antwoord over te maken om ook in de toekomst een beveiligde oversteekplaats te voorzien.

    ARTIKEL 2: De gemeenteraad vraagt het college bij de regiomanager aan te dringen om met bekwame spoed over te gaan tot het voorzien van de noodzakelijke signalisatie.

    Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college een gemotiveerd schrijven te richten aan de bevoegde directies met de vraag de bushalte voorlopig niet af te schaffen tot de herinrichting van de Hasseltsesteenweg is gerealiseerd.

  • 8.

    2021_GR_00039 - Gebruiksovereenkomst Gilde Demerdal- financiële afrekening vroegtijdige stopzetting € 14670,00

    Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.

    De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Kortessem en de vzw “Gilde Demerdal” van 1/12/2005 voor onbepaalde duur en zonder financiële kosten, werd door het college van burgemeester en schepenen op 28/12/2015 opgezegd.
    De gemeenteraad heeft op 18/ 03/2016 kennisgenomen van dit besluit eindigend op 31 /12/2016.

    Op 25/04/2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor 9 jaar; tot 31/12/2026. Onder uitdrukkelijke voorwaarde wordt er een financiële afrekening voorzien bij vroegtijdige stopzetting.
    De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door de verantwoordelijke van de gemeente en de vzw Gilde Demerdal op 1/06/ 2017 met terugwerkende kracht tot 1/01/2017!

    Art.4 van de gebruiksovereenkomst: “werken en investeringen vanwege de gebruiker”, voorziet een omschrijving van investeringen van €22.000 die door de gebruiker zullen worden uitgevoerd.
    Volgens datzelfde art. 4 moet voorafgaandelijk aan deze werken de gebruiker een gedetailleerde beschrijving van de uitvoeringswijze voor goedkeuring voorleggen. Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd dit niet door de vzw Gilde Demerdal voorgelegd.

    Art.6 van de gebruiksovereenkomst: “onderhoud en herstellingen” stelt: vooraleer het goed door de ontlener in gebruik wordt genomen zullen de ontlener en de uitlener samen een omstandige plaatsbeschrijving opmaken. Deze zal als zodanig deel uitmaken van de overeenkomst.
    Volgens het collegeverslag van 11/3/2021 werd de plaatsbeschrijving niet gevonden en dus niet gevoegd bij de ondertekende overeenkomst van 1/06/2017.

    In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 wordt gesteld dat: “een visuele controle op deze werken, uitgevoerd door de dienst W&V uitgevoerd in 2020, kan deze aanpassingen niet allemaal bevestigen , Sommige werken zijn moeilijk te detecteren”.

    Volgens de dienst W&V werden voor €10.455,00 investeringsfacturen door de vzw Gilde Demerdal ingediend, zie college van 21/01/2021.

    Uit het dossier dat ik op 25/02/2021 mocht ontvangen, bleek dat er 6 facturen door de vzw Gilde Demerdal werden ingediend voor een totaalbedrag van €15.025,27.

    Er blijken 2 facturen voor een totaalbedrag van €9085,00 onvolledig te zijn; zowel een hoofding, een datum en 2 bladzijden ontbreken. De overige 4 facturen voor een gezamenlijk bedrag van €5940,27 zijn wel volledig in orde.

    Gezien de vervroegde beëindiging van de overeenkomst heeft het college op 21/01/2021 beslist dat de vzw Gilde Demerdal recht heeft op €14.670,00. Bij deze berekening werd evenwel geen rekening gehouden met de beperkte investeringen door de vzw Gilde Demerdal, noch met de duur van de overeenkomst.

    Het besluit van burgemeester en schepenen van 25/04/2017 omtrent de gebruiksovereenkomst voldoet niet aan de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor het verhuren van gemeente- eigendommen.

    Voorstel besluit:

    Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25/04/2017 met betrekking tot de gebruiksovereenkomst van 1/01/2017 tot 31/12/2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

    Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college opdracht te geven om een omstandige plaatsbeschrijving zoals beschreven in art.6 van de gebruikersovereenkomst toe te voegen aan het dossier.

    Artikel 3: De gemeenteraad vraagt het college het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21/01/2021 omtrent de financiële afrekening wegens vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst, niet uitvoerbaar te verklaren.

    Artikel 4:De gemeenteraad vraagt het college dit besluit over te maken aan de financieel directeur.

  • 9.

    2021_GR_00036 - Quotum huisvuilzakken

    Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.

    Gelet op het feit dat er nog steeds dezelfde kohierbelasting wordt voorgesteld voor elke gezinssamenstelling

    Gelet op het feit dat we vanaf 1 april overschakelen op de blauwe P+MD zak

    Gelet op het feit dat de focus moet gelegd worden op goed sorteren en recycleren

    Gelet op het feit dat Limburg.net zelf aangeeft dat de nieuwe P+MD zak een verlaging van de kosten voor de burger zal betekenen.

    Gelet op het feit dat er in Kortessem altijd al aangegeven werd dat de kohierbelasting te hoog is alsook het aantal ingecalculeerde huisvuilzakken

    Voorstel:

    De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een nieuw voorstel voor 'het quotum tegoed huisvuilzakken' in te dienen bij Limburg.net.

    In dit nieuw voorstel wordt 1 rol huisvuilzakken vervangen door 4 rollen van 20 P+MD zakken.

  • 10.

    2021_GR_00037 - Verruimen van de openingsuren van het minirecyclagepark van Limburg.net

    Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.03.2021.

    Sinds 16 februari 2021 kunnen de inwoners van Kortessem gebruik maken van het minirecyclagepark van Limburg.net.  Wij stellen vast dat de openingsuren voor een onbemand park beperkt zijn. Vaste openingsuren van maandag tot en met zaterdag voor zowel zomer- als winteruur zorgen voor eenduidigheid.  

    BESLUIT:

    1. De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een schrijven te richten aan Limburg.net met als doel het verruimen van de openingsuren van het minirecyclagepark.  
    2. De gemeenteraad verzoekt het schepencollege volgende openingsuren voor te stellen:
      Maandag: 09u00 – 17u00
      Dinsdag: 09u00 – 17u00
      Woensdag: 09u00 – 17u00
      Donderdag: 09u00 – 17u00
      Vrijdag: 09u00 – 17u00
      Zaterdag: 09u00 – 17u00
      Zondag: gesloten