De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 18.12.2020 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 18.12.2020 worden goedgekeurd.
De Nieuwe Gemeentewet van 24.06.1988, meer bepaald de artikelen 133, 134 §1 en 135 §2, 5°.
Het Ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het Decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, meer bepaald de artikelen 34/1, 47/1 en 79.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 08.01.2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12.06.2020 tot uitvoering van het decreet van 29.05.2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19.
Het besluit van de burgemeester van 19.01.2021 - 'Besluit betreffende de controle en handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en bestrijding van de COVID-19 pandemie'.
België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is enkel verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar. De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichtten de burgemeester onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het gebruikersprotocol en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren.
Op 19.01.2021 besliste de burgemeester over te gaan tot ondertekening van het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar de gemeente Kortessem in het kader van het doorgeven van persoonsgegevens conform artikel 34/1 van het decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid. Het ondertekenen van het gebruikersprotocol is essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de burgemeester van 19.01.2021 te bekrachtigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 19.01.2021 waarbij beslist werd over te gaan tot ondertekening van het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar de gemeente Kortessem in het kader van het doorgeven van persoonsgegevens conform artikel 34/1 van het decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid.
Op 22.02.2019 keurde de gemeenteraad het reglement klachtbehandeling goed, dewelke in werking trad op 01.03.2019.
Het reglement stelt dat jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd wordt over de klachten ingediend tegen de gemeente (met uitzondering van persoonsgebonden gegevens).
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er in 2020 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij het reglement klachtbehandeling werd goedgekeurd, met ingang vanaf 01.03.2019.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er in 2020 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.
Ingevolge artikel 38 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05.09.2019, "kunnen gemeenteraadsleden, met inbegrip van het college van burgemeester en schepenen, de kosten van studiedagen of vormingscursussen (ingericht door overheidsinstanties, onderwijsinstellingen of de VVSG), terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat".
Jaarlijks rapporteert de Algemeen directeur alle (geweigerde) terugbetalingen aan raadsleden, ter kennisname aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er voor 2020 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.04.2020, in zonderheid artikel 38 §2.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er voor 2020 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De jaarrekening 2019 van gemeente en OCMW werd door de respectievelijke raden vastgesteld op 28.08.2020.
De jaarrekening werd aan Agentschap Binnenlands Bestuur verstuurd ter goedkeuring en werd geregistreerd onder dossiernummer LF-JRBBC-20.1647.
De jaarrekening werd goedgekeurd. Het besluit van de gouverneur wordt ter kennisname voorgelegd aan de respectievelijke raden.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, artikel 332 §1, derde lid.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2019 door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Momenteel wordt de administratie van de kerkhoven uitgevoerd via een totaal verouderd DOS programma, aangevuld met verschillende Excel lijsten. Het geheel is moeilijk up to date te houden en ook niet centraal te beheren. Er is ook geen koppeling met de andere administratieve toepassingen zoals het notulenbeheer.
Daarom wordt er voorgesteld om de huidige administratieve toepassingen uit te breiden met een extra module voor het centraal beheer van begraafplaatsen. Deze toepassing is geïntegreerd met andere reeds bestaande administratieve toepassingen zoals het notulenbeheer en er kan later optioneel een koppeling gemaakt worden met een GIS systeem zodra de plannen van de begraafplaatsen gedigitaliseerd zijn.
In het kader van de opdracht “Uitbreiding administratieve toepassingen met module begraafplaatsen” werd een bestek met nr. 2021-493 opgesteld door de Aankoopdienst, met de technische gegevens aangeleverd door de ICT-dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 28.139,50 + € 5.909,29 (21% btw) = € 34.048,79 op 4 jaar, namelijk € 11.993,51 aan eenmalige opstartkosten en € 5.513,82 aan jaarlijkse kosten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget en investeringsbudget van 2021 van het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcodes 2402000/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP000758) en 6130021/10/0119/01 (actie/raming AC000076/MJP000759).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Uitbreiding administratieve toepassingen met module begraafplaatsen” goed.
Het gemeentelijk participatiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26.04.2019, schrijft voor dat elke deel-adviesraad, zijn huishoudelijk reglement ter kennisgeving voorlegt aan de gemeenteraad.
In de Ruimteraad van december 2020 werd het huishoudelijk reglement goedgekeurd zoals weergegeven in bijlage. Verder kan in bijlage een lijst met deelnemers gevonden worden, alsook de functie die deze personen bekleden binnen de Ruimteraad.
De man/vrouw-verhouding binnen de huidige ledenlijst voldoet niet aan de voorwaarden beschreven het Decreet lokaal bestuur, art. 304 §3. De ledenlijst zou voor minstens 1/3de uit een leden van een ander geslacht moeten bestaan, anders kan er niet rechtsgeldig advies uitgebracht worden.
Er wordt voorgesteld dat deze man/vrouw-verhouding binnen de leden van de Ruimteraad als agendapunt behandeld wordt op de eerstvolgende Ruimteraad, met het advies om eventuele nieuwe bijkomende vrouwelijke leden mee op te nemen in het ledenbestand.
Er wordt voorgesteld kennis te nemen van het huishoudelijk reglement van de Ruimteraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 houdende goedkeuring van het gemeentelijk participatiereglement.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke ruimteraad.
De gemeenteraad stelt voor dat de man/vrouw verhouding van de ledenlijst van de Ruimteraad als agendapunt behandeld wordt tijdens de eerstvolgende zitting.
De woning gelegen Tongersesteenweg 2 te 3720 Kortessem werd op 23.05.2017 opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister (ref. gemeente LS2017-012).
Op 11.12.2020 heeft notaris Stefan D'Huys, Dorpsstraat 1, 3720 Kortessem, een dossier aangeboden via het e-voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij betreffende een woning gelegen Tongersesteenweg 2, 3720 Kortessem, voor een bedrag van 210.000 euro.
Het recht van voorkoop in kader van de Vlaamse wooncode heeft tot doel de begunstigden ervan in staat te stellen bepaalde woningen en percelen welke bestemd zijn voor woningbouw te verwerven om die vervolgens aan te wenden om sociale huur- of koopwoningen of sociale kavels te realiseren.
In juli 2020, werden de resultaten van de tweejaarlijkse voortgangstoets van Wonen Vlaanderen bekend gemaakt. Kortessem heeft het bindend sociaal object (BSO) nog niet behaald, maar zal het behalen op basis van de geplande projecten (inbreiding wijk Haechent, project in Guigoven en de verbouwing van de pastorij in Vliermaal) en het bestaande sociaal huuraanbod (SVK woningen), waardoor het niet noodzakelijk is om woningen te verwerven om aan te wenden als sociale huur- of koopwoningen of sociale kavel.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art.27 t.e.m. 30).
Het decreet van 15.07.1997 houdende de Vlaamse Wooncode (art. 85 t.e.m. 89).
Het decreet van 25.05.2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten.
Het decreet van 27.03.2009 houdende het grond- en pandenbeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art.27 t.e.m. 30).
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (art.2.4.1 en 2.4.2).
De gemeenteraad neemt kennis van het aanbiedingsdossier met ref. 129749 , ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan gemeente Kortessem de begunstigde is.
De gemeenteraad beslist om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom, met adres Tongersesteenweg 2 te 3720 Kortessem niet uit te oefenen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikels 388 tot 395 met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking en samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening m.b.t. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en in het bijzonder § 3/1 m.b.t. de oprichting van een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening via een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 houdende 'I-GECORO’- Oprichting Interlokale vereniging en statuten'.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 houdende 'IGS 'Omgeving Haspengouw' - I-gecoro - Beslissing tot samenstelling maatschappelijke geledingen'.
In het kader van de intergemeentelijke samenwerking IGS 'Omgeving Haspengouw' besloten de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen om over te gaan tot de oprichting van een intergemeentelijke gecoro (I-gecoro).
In de zitting van de gemeenteraad van 13.12.2019 werd er een beslissing genomen over het aantal leden van de I-gecoro en de maatschappelijke geledingen die er zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de I-gecoro.
In het voorjaar van 2020 werd een eerste oproep gelanceerd voor kandidaten voor de samenstelling van de I-gecoro. Kandidaturen konden worden ingediend van 01.02.2020 tot 31.03.2020. Ondanks talrijke geïnteresseerde kandidaten bleken er bij de eerste oproep echter nipt onvoldoende kandidaten te zijn en bleek ook de man-vrouw verhouding niet in evenwicht. Om hieraan tegemoet te komen werd een nieuwe open oproep gelanceerd. Ook na deze tweede oproep zijn er onvoldoende kandidaten om over te gaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro conform de beslissing van de gemeenteraad van 12.11.2019.
Argumentatie
In totaal wonen er op het grondgebied van de IGS 42.000 inwoners. Conform de bepalingen van artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient de I-gecoro minimum 13 en maximum 17 leden te bevatten. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen het grondgebied van de IGS. In een gemeente met meer dan 30 000 en niet meer dan 50 000 inwoners moeten minstens 5 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de I-gecoro.
In de zitting van 13.12.2019 besloot de gemeenteraad dat de I-gecoro dient te worden samengesteld uit 14 leden waarvan 4 deskundigen (waarvan 1 de voorzitter wordt) en 10 leden die worden aangesteld namens 5 geselecteerde maatschappelijke geledingen. Ieder lid van de I-gecoro, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Er dienen dus 14 effectieve leden en 13 plaatsvervangers te worden aangeduid. In totaal werden er 29 kandidaturen ontvangen.
Er werden echter onvoldoende kandidaturen ontvangen om voor elke maatschappelijke geleding 2 effectieve leden en 2 plaatsvervangers aan te duiden. Het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' stelt voor om in eerste instantie te beslissen over een gewijzigde samenstelling van de I-gecoro, zodat er op basis van de ontvangen kandidaturen alsnog kan worden overgegaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro. Door het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' wordt volgend voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gewijzigde samenstelling van de leden van de I-gecoro goed te keuren.
Het aantal leden van de I-gecoro van de gemeenten Heers, Borgloon, Wellen, Kortessem en Gingelom wordt vastgesteld op 13 leden.
8 leden van de I-gecoro, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening.
5 leden van de I-gecoro zullen aangesteld worden namens de maatschappelijke geledingen.
Onderstaande maatschappelijke geledingen zullen binnen het grondgebied van de IGS 'Omgeving Haspengouw' opgeroepen worden om deel uit te maken van de I-gecoro van de gemeenten Heers, Borgloon, Wellen, Kortessem en Gingelom:
Ieder lid van de I-gecoro, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19.05.2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Artikel1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het besluit van de gemeenteraad van 08.11.2019 waarbij de oprichting van een Interlokale vereniging voor het oprichten van een I-gecoro en de statuten goedgekeurd werden.
In de eerdere beslissing van de huidige gemeenteraad werd de vaststelling van de leden van de I-gecoro goedgekeurd.
In de I-gecoro zetelen geen vertegenwoordigers van de fracties, maar ze hebben wel het recht om de vergaderingen bij te wonen. Ze kunnen weliswaar niet deelnemen aan de beraadslaging of stemming. Elke fractie van de gemeenteraad vaardigt één vertegenwoordiger af en bepaalt autonoom wie dat wordt. Dat mag een gemeenteraadslid zijn, maar het is zeker geen verplichting. Het moet zelfs geen 'vaste' vertegenwoordiger zijn. Naargelang de agenda van de vergadering kan de fractie een andere afgevaardigde kiezen.
Aan elke fractie binnen de gemeenteraad van elke gemeente wordt gevraagd om één vertegenwoordiger af te vaardigen die uitgenodigd zal worden om de zittingen van de I-gecoro bij te wonen.
De vergaderingen van de I-gecoro zijn in principe niet-openbaar. In sommige gevallen kan er niettemin worden overgaan tot een openbare zitting. De inbreng van de politieke fracties is voor beide situaties als volgt gereglementeerd:
Vergadering | Aanwezigheid vergadering | Bespreking | Beraadslaging | Stemming | |||
Bijwonen | Deelname | Bijwonen | Deelname | Bijwonen | Deelname | ||
Openbaar | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee | Ja | Nee |
Niet openbaar | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee | Nee | Nee |
Volgende vertegenwoordigers van de verschillende fracties worden aangeduid om uitgenodigd te worden om de zittingen van de I-gecoro bij te wonen:
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing heeft de Vlaamse Regering op 16.10.2020 de lokale besturen gemobiliseerd om complementair in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek.
De contouren werden verder uitgewerkt in het Besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De lokale besturen worden gesubsidieerd voor het opnemen van complementaire engagementen als volgt:
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd:
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen. De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen.
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16.10.2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd.
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf.
Om te kunnen op opstarten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert 07.12.2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden geagendeerd/gereageerd.
Gezien de dringende noodzakelijkheid, die niet toeliet te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen i.h.k.v. deze pandemie, werd deze besluitname reeds op 14.01.2021 voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. De hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren. Omwille van deze hoogdringendheid nam het college van burgemeester en schepenen het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen, onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14.01.2021 te bekrachtigen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 14.01.2021 waarbij de samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken, goedgekeurd werd.
-
Raadslid Ellen Hoebrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 29.01.2021.
Tijdens deze coronaperiode is de parkeerdruk in Kortessem-centrum en ook in onze deelgemeentes weliswaar minder prangend, doch in voorbereiding op drukkere periodes moeten we de zorgverleners die op verplaatsing werken een minimum aan werk- en veiligheidscomfort kunnen garanderen.
Dokters, verplegers en andere zorgverstrekkers verliezen vaak kostbare tijd bij de zoektocht naar een reglementaire en/of veilige parkeerplaats. “Zo gaat er kostbare tijd verloren die voor thuisverzorging en -verpleging van een patiënt gebruikt had kunnen worden. Zeker in coronatijden, waarbij veel mensen thuis werken en er dus ook overdag meer wagens geparkeerd staan in woonbuurten, zijn de parkeerplaatsen dikwijls nog schaarser dan voordien.
Sp.a-Kortessem stelt daarom aan het gemeentebestuur voor om een reglement voor zorgparkeren in het leven te roepen.
Het systeem van zorgparkeren is simpel. Enerzijds zorgt het gemeentebestuur voor enkele afgebakende parkeerzones in de drukste centra voor onze zorgverleners. Anderzijds, kunnen inwoners van Kortessem hun privé parkeerplaats of oprit ter beschikking stellen aan een zorgverlener.
In beide gevallen dient het gemeentebestuur een uniform reglement op te stellen en te zorgen voor aanmaak van stickers en zorgverlenerskaarten die af te halen zijn op het gemeentehuis. Door deze stickers duidelijk zichtbaar op te hangen geven inwoners toelating aan zorgverstrekkers om tijdens de beperkte duur van een huisbezoek te parkeren voor hun garage of oprit. De zorgverstrekker maakt zich op haar of zijn beurt kenbaar door een hiervoor opgemaakte parkeerkaart met naam, RIZIV-nr en telefoonnummer duidelijk zichtbaar aan de voorruit te leggen.
S.pa-Kortessem wil met dit voorstel de solidariteit met het zorgpersoneel extra benadrukken en de job van zorgverstrekkers aangenamer en functioneler te maken door hen minder kostbare tijd te doen verliezen.
Voorbeelden ter inspiratie voor de uitwerking van een reglement
Een aantal Vlaamse gemeenten (Scherpenheuvel, Kortemark, Grobbendonk,...) en steden (Antwerpen, Mechelen, Hasselt, Gent, Turnhout, Geel, …) passen dit systeem reeds toe:
https://www.scherpenheuvel-zichem.be/zorgparkeren
https://www.kortemark.be/product/1144/reglement-zorgparkeren
https://www.grobbendonk.be/reglement-voor-de-parkeer-zorgkaart
https://www.antwerpen.be/nl/info/545103d0aaa8a741288b4576/zorgparking
https://www.mechelen.be/zorgparkingburgers
https://www.hasselt.be/nl/zorgparking
https://www.turnhout.be/zorgparkeren
https://www.geel.be/zorgparkeren
Besluit:
De gemeenteraad beslist om in samenspraak met de politiezone Borgloon een reglement op stellen omtrent “Zorgparkeren”. Als signalisatie worden zorgparkeerstickers (voor aanbieders van een parking) en de zorgparkeerkaarten (voor zorgverleners) aangemaakt en gratis ter beschikking gesteld van de bevolking en de zorgverleners.