Terug
Gepubliceerd op 08/03/2021

Besluitenlijst  Gemeenteraad

vr 29/01/2021 - 21:00 Digitaal via 'Zoom'
  • 1.

    2021_GR_00005 - Notulen gemeenteraad 18.12.2020 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De notulen van de gemeenteraad van 18.12.2020 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 2.

    2021_GR_00016 - Burgemeesterbesluit 19.01.2021: Besluit betreffende de controle en handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en bestrijding van de COVID-19 pandemie - Bekrachtiging

    Goedgekeurd

    Op 08.01.2021 communiceerde het crisiscentrum van de Vlaamse Overheid het uitvoeringsbesluit inzake naleving van de quarantaineplicht. Dat  maakt handhaving door lokale besturen mogelijk.  

    Om effectief van start te kunnen gaan besliste de burgemeester op 19.01.2021 over te gaan tot ondertekening van het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar de gemeente Kortessem in het kader van het doorgeven van persoonsgegevens conform artikel 34/1 van het decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid.

    De gemeenteraad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.

  • 3.

    2021_GR_00006 - Klachten 2020 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Het reglement klachtbehandeling stelt dat jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd wordt over de klachten ingediend tegen de gemeente (met uitzondering van persoonsgebonden gegevens).

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er in 2020 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.

  • 4.

    2021_GR_00007 - Rapportering (geweigerde) terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden - 2020 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Ingevolge artikel 38 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden de kosten van studiedagen of vormingscursussen terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat.

    Jaarlijks rapporteert de Algemeen directeur alle (geweigerde) terugbetalingen aan raadsleden, ter kennisname aan de gemeenteraad. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er voor 2020 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.

  • 5.

    2021_GR_00003 - Kennisgevingen aan de raadsleden - Kennisneming

    Kennis genomen

    Ter kennisgeving aan de raadsleden:

    • Het verslag van de gewone vergadering van 10.12.2020 van de Algemene Vergadering van IGL
    • Verslagen van de crisiscel 'Corona' van 24.11 en 14.12.2020 en 11.01.2021
  • 6.

    2021_GR_00008 - Jaarrekening 2019 - Lokaal Bestuur Kortessem - goedkeuring door Agentschap Binnenlands Bestuur - Kennisneming

    Kennis genomen

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening 2019 door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

  • 7.

    2021_GR_00009 - Uitbreiding administratieve toepassingen met module begraafplaatsen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Uitbreiding administratieve toepassingen met module begraafplaatsen" goed te keuren.

  • 8.

    2021_GR_00014 - Huishoudelijk reglement ruimteraad - Kennisneming

    Kennis genomen

    Op basis van het nieuwe gemeentelijk participatiereglement werd - naast een vrijetijdsraad, welzijnsraad en een schoolraad - een ruimteraad opgericht als adviesorgaan aangaande de materie ruimte en omgeving. Volgens dit participatiereglement moet deze ruimteraad na oprichting zijn huishoudelijk reglement voorleggen aan de gemeenteraad.

  • 9.

    2021_GR_00010 - Niet uitoefenen recht van voorkoop Vlaamse Wooncode - woning Tongersesteenweg 2 te 3720 Kortessem - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.

    Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref.129749 , ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is en om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit te oefenen.

  • 10.

    2021_GR_00013 - IGS 'Omgeving Haspengouw' - I-gecoro - gewijzigde samenstelling - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de intergemeentelijke samenwerking IGS  'Omgeving Haspengouw' besloten de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen om over te gaan tot de oprichting van een intergemeentelijke gecoro (I-gecoro). 

    In de zitting van de gemeenteraad van 13.12.2019 werd er een beslissing genomen over het aantal leden van de I-gecoro en de maatschappelijke geledingen die er zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de I-gecoro.

     In het voorjaar van 2020 werd een eerste oproep gelanceerd voor kandidaten. Kandidaturen konden worden ingediend van 01.02.2020 tot 31.03.2020. Ondanks talrijke geïnteresseerde kandidaten bleken er bij de eerste oproep echter nipt onvoldoende kandidaten te zijn en bleek ook de man-vrouw verhouding niet in evenwicht. Om hieraan tegemoet te komen werd een nieuwe open oproep gelanceerd. Ook na deze tweede oproep zijn er onvoldoende kandidaten om over te gaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro, conform de beslissing van de gemeenteraad van 13.12.2019. 

    Het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' stelt voor om de samenstelling van de I-gecoro te wijzigen, zodat er op basis van de ontvangen kandidaturen alsnog kan worden overgegaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro. Het voorstel van de gewijzigde samenstelling wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

  • 11.

    2021_GR_00012 - IGS 'Omgeving Haspengouw' - I-gecoro - vertegenwoordigers van de fracties - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In de eerdere beslissing van de huidige gemeenteraad werd de vaststelling van de leden van de I-gecoro goedgekeurd.

    In de I-gecoro zetelen geen vertegenwoordigers van de fracties, maar ze hebben wel het recht om de vergaderingen bij te wonen. Ze kunnen weliswaar niet deelnemen aan de beraadslaging of stemming.

    Elke fractie van de gemeenteraad vaardigt één vertegenwoordiger af en bepaalt autonoom wie dat wordt. Dat mag een gemeenteraadslid zijn, maar het is zeker geen verplichting. Het moet zelfs geen 'vaste' vertegenwoordiger zijn. Naargelang de agenda van de vergadering kan de fractie een andere afgevaardigde kiezen.

    Er wordt gevraagd dat elke fractie binnen de gemeenteraad van elke gemeente één vertegenwoordiger afvaardigt die uitgenodigd zal worden om de zittingen van de I-gecoro bij te wonen.

  • 12.

    2021_GR_00015 - Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID- 19 pandemie te versterken - Bekrachtiging

    Goedgekeurd

    Gezien de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse Regering op 16.10.2020 de beslissing om het contactonderzoek en bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om ter ondersteuning van het centrale contactcenter en de inspanningen van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, bijkomende inspanningen te leveren ter bestrijding van de coronapandemie.

    De juridische en financiële contouren van deze inspanningen werden geformaliseerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie van de lokale besturen om de contact - en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19- pandemie te versterken.

    De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het schepencollege van 14.01.2021 waarbij de samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken, goedgekeurd werd, te bekrachtigen.

  • 13.

    2021_GR_00017 - S.pa-Kortessem wil zorgparkeren mogelijk maken in Kortessem

    Goedgekeurd

    Raadslid Ellen Hoebrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 29.01.2021.

    Tijdens deze coronaperiode is de parkeerdruk in Kortessem-centrum en ook in onze deelgemeentes weliswaar minder prangend, doch in voorbereiding op drukkere periodes moeten we de zorgverleners die op verplaatsing werken een minimum aan werk- en veiligheidscomfort kunnen garanderen. 

    Dokters, verplegers en andere zorgverstrekkers verliezen vaak kostbare tijd bij de zoektocht naar een reglementaire en/of veilige parkeerplaats. “Zo gaat er kostbare tijd verloren die voor thuisverzorging en -verpleging van een patiënt gebruikt had kunnen worden. Zeker in coronatijden, waarbij veel mensen thuis werken en er dus ook overdag meer wagens geparkeerd staan in woonbuurten, zijn de parkeerplaatsen dikwijls nog schaarser dan voordien. 

    Sp.a-Kortessem stelt daarom aan het gemeentebestuur voor om een reglement voor zorgparkeren in het leven te roepen.  

    Het systeem van zorgparkeren is simpel. Enerzijds zorgt het gemeentebestuur voor enkele afgebakende parkeerzones in de drukste centra voor onze zorgverleners. Anderzijds, kunnen inwoners van Kortessem hun privé parkeerplaats of oprit ter beschikking stellen aan een zorgverlener.

    In beide gevallen dient het gemeentebestuur een uniform reglement op te stellen en te zorgen voor aanmaak van stickers en zorgverlenerskaarten die af te halen zijn op het gemeentehuis. Door deze stickers duidelijk zichtbaar op te hangen geven inwoners toelating aan zorgverstrekkers om tijdens de beperkte duur van een huisbezoek te parkeren voor hun garage of oprit. De zorgverstrekker maakt zich op haar of zijn beurt kenbaar door een hiervoor opgemaakte parkeerkaart met naam, RIZIV-nr en telefoonnummer duidelijk zichtbaar aan de voorruit te leggen. 

    S.pa-Kortessem wil met dit voorstel de solidariteit met het zorgpersoneel extra benadrukken en de job van zorgverstrekkers aangenamer en functioneler te maken door hen minder kostbare tijd te doen verliezen.

    Voorbeelden ter inspiratie voor de uitwerking van een reglement

    Een aantal Vlaamse gemeenten (Scherpenheuvel, Kortemark, Grobbendonk,...) en steden (Antwerpen, Mechelen, Hasselt, Gent, Turnhout, Geel, …) passen dit systeem reeds toe:

    https://www.scherpenheuvel-zichem.be/zorgparkeren

    https://www.kortemark.be/product/1144/reglement-zorgparkeren

    https://www.grobbendonk.be/reglement-voor-de-parkeer-zorgkaart

    https://www.antwerpen.be/nl/info/545103d0aaa8a741288b4576/zorgparking

    https://www.mechelen.be/zorgparkingburgers

    https://www.hasselt.be/nl/zorgparking

    https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/mobiliteit/mobiliteit-voor-minder-mobiele-mensen/parkeren-voor-zorgverstrekkers

    https://www.turnhout.be/zorgparkeren

    https://www.geel.be/zorgparkeren

    Besluit:

    De gemeenteraad beslist om in samenspraak met de politiezone Borgloon een reglement op stellen omtrent “Zorgparkeren”. Als signalisatie worden zorgparkeerstickers (voor aanbieders van een parking) en de zorgparkeerkaarten (voor zorgverleners) aangemaakt en gratis ter beschikking gesteld van de bevolking en de zorgverleners. 

  • 14.

    2021_GR_00011 - IGS 'Omgeving Haspengouw' - vaststelling leden I-gecoro - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de intergemeentelijke samenwerking IGS  'Omgeving Haspengouw' besloten de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen om over te gaan tot de oprichting van een intergemeentelijke gecoro (I-gecoro). 

    Door het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' werden de ontvangen kandidaturen voor de I-gecoro beoordeeld en werd een voorstel voorbereid voor de vaststelling van de leden van de I-gecoro. Dit voorstel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.