Terug
Gepubliceerd op 25/11/2021

2021_GR_00150 - Afvaardiging beheerscomité en werkgroep 'Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg' - Goedkeuring

Gemeenteraad
vr 08/10/2021 - 21:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Gemeenteraadsvoorzitter; Miet Jorissen, 1ste schepen; Camille Cuyx, 2de schepen; Luc Dullaers, 3de schepen; Ria Steegmans, 4de schepen; Hugo Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; David Knapen, Raadslid; Nicole Gielen, Raadslid; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Steffi Philtjens, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Alexander Wouters, Raadslid; Donald Martens, Raadslid; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Afwezig

Stefan Houbrechts, Raadslid

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00150 - Afvaardiging beheerscomité en werkgroep 'Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg' - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijsen, Miet Jorissen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Ria Steegmans, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Philip Knapen, David Knapen, Nicole Gielen, Ellen Hoebrechts, Steffi Philtjens, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 18
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Camille Cuyx, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Miet Jorissen, Steffi Philtjens, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Wendy Cox
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00150 - Afvaardiging beheerscomité en werkgroep 'Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg' - Goedkeuring 2021_GR_00150 - Afvaardiging beheerscomité en werkgroep 'Interlokale vereniging lokale preventiewerking/gezondheidszorg' - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Toelichting & argumentatie

Voor de Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw dient er een afvaardiging te worden voorgedragen voor het beheerscomité alsook voor de werkgroep.

Beheerscomité

In de statuten staat vermeld :

Taken

Het beheerscomité is een beheersorgaan dat instaat voor het dagelijks bestuur, de werking van de Interlokale vereniging bewaart, controleert en evalueert.

Tot de bevoegdheid van het beheerscomité behoren:

  • Het overleg over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd.
  • Het vaststellen van een huishoudelijk reglement.
  • Het goedkeuren van het programma en het budget van de Interlokale vereniging voor het volgende kalenderjaar.
  • Het goedkeuren van het jaarverslag.
  • De voorlopige vaststelling van de jaarrekening, die samen met het jaarverslag aan de gemeenteraden ter goedkeuring wordt voorgelegd.
  • Het voorstellen van wijzigingen aan deze overeenkomst.
  • Het aanduiden van een voorzitter van het beheerscomité.

Benoeming

Binnen het eerste kwartaal na oprichting of verlenging van de Interlokale vereniging wordt een beheerscomité samengesteld dat bestaat uit één vertegenwoordiger per deelnemende gemeente (art. 395 DLB).  Alleen gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen kunnen aangeduid worden. De aanduiding gebeurt middels een gemeenteraadsbeslissing.

Voor ieder lid kan een plaatsvervanger aangeduid worden, die op het ogenblik van afwezigheid van het eerst aangeduide lid ook het stemrecht overneemt. De leden van het beheerscomité worden benoemd voor de periode van een bestuurslegislatuur van de gemeenteraad, onverminderd de mogelijkheid van de gemeenteraden het mandaat van hun vertegenwoordigers in te trekken, en onverminderd de beëindiging van rechtswege van het mandaat van de leden van het beheerscomité, van zodra zij hun hoedanigheid van schepen of gemeenteraadslid verliezen. Het beheerscomité wordt telkens weer samengesteld (voor 01.03 volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad), bij het begin van elke nieuwe bestuursperiode van de gemeenteraad. De leden van het beheerscomité hebben geen recht op een presentiegeld.

Volgende persoon heeft zich kandidaat gesteld om aangesteld te worden als afgevaardigde in het beheerscomité Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw:

  • Mevrouw Ria Steegmans, Schepen van Welzijn.

Volgende persoon heeft zich kandidaat gesteld om aangesteld te worden als plaatsvervanger in het beheerscomité Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw:

  • Mevrouw Nicole Gielen, gemeenteraadslid.

Werkgroep

In de statuten staat het volgende vermeld:

Samenstelling

Het beheerscomité wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door een werkgroep. Iedere participerende gemeente wordt in deze werkgroep vertegenwoordigd door, hetzij de algemeen directeur, of een ambtenaar bevoegd voor lokale preventiewerking. De voorzitter van de werkgroep wordt gekozen uit de afgevaardigden van de participerende gemeenten. Dit gebeurt per legislatuur of indien een vervanging noodzakelijk is (omwille van afwezigheid, ontslag, pensionering, ...). Deskundigen kunnen uitgenodigd worden op de vergaderingen.

Opdrachten

Tot de opdrachten van de werkgroep behoren:

  • Voorbereiding van de agendapunten van de vergaderingen van het beheerscomité.
  • Voorbereiding van het programma en de begroting voor het volgende werkjaar en hierover advies geven aan het beheerscomité.
  • Voorbereiden van het jaarverslag en de jaarrekening van het voorbije jaar en hierover advies geven aan het beheerscomité.
  • Praktische uitwerking van het door het beheerscomité goedgekeurde programma.
  • Uitnodigen van deskundigen in functie van de te behandelen agendapunten.

Volgende persoon heeft zich kandidaat gesteld voor de werkgroep Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw:

  • Mevrouw Debby Brepoels, dienst Welzijn, bevoegd voor de preventieve gezondheid voor de werkgroep interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw.

De gemeenteraad wordt gevraagd de voorgestelde afvaardiging goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt Ria Steegmans aan als afgevaardigde voor het beheerscomité Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt gemeenteraadslid Nicole Gielen aan als plaatsvervanger voor het beheerscomité Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw.

Artikel 3

De gemeenteraad stelt mevrouw Debby Brepoels aan als vertegenwoordiger voor de werkgroep Interlokale vereniging lokale preventiewerking Haspengouw.