De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 30.04.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 30.04.2021 worden goedgekeurd.
Het bestuur ontving via het digitaal loket op 23.03.2021 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad' - met kenmerk KL2021.000638.
De klager stelde dat de aanpassing van het reglement niet in overeenstemming is met de goede werking van de gemeenteraad en afbreuk doet aan de rechten van de raadsleden. De aanpassing zou volgens klager de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden in het gedrang brengen. Klager brengt aan dat de wijziging evenmin afdoende gemotiveerd is.
Op 01.04.2021 nam het schepencollege kennis van dit schrijven en werd beslist over het aangetekend, gemotiveerd standpunt dat als antwoord namens het gemeentebestuur verstuurd zou worden.
Op 03.05.2021 besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, om het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 over de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad gedeeltelijk te vernietigen. De minister stelt in zijn besluit:
"[...] De bepaling dat de gemeenteraad en de OCMW-raad gezamenlijk slechts drie uur mag duren, betekent een beperking van de rechten van de raadsleden. Een vooraf vastgelegde maximum duurtijd van drie uur voor zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad af te handelen lijkt in de gegeven omstandigheden niet in overeenstemming te zijn met de goede werking van de raden en de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden. De duurtijd van de vergadering is steeds afhankelijk van het aantal punten dat is geagendeerd op de raad, het aantal toegevoegde agendapunten en op het aantal mondelinge vragen die zijn ingediend.
De gemeenteraad van Kortessem heeft niet voorzien in gemeenteraadscommissies, waardoor elk dossier steeds volledig moet worden besproken. Dit leidt per definitie tot een langere duur van de raad. Hoewel de raad steeds kan beslissen om ook na het verstrijken van een duur van 3 uur verder te vergaderen, bestaat er geen garantie dat alle punten van de raad behandeld zijn. Evenmin bestaat de garantie dat wanneer de gemeenteraad na drie uur nog niet is afgehandeld, dat de OCMW-raad nog wordt gestart. Er bestaat evenmin een garantie dat de toegevoegde agendapunten worden behandeld of de ingediende mondelinge vragen worden beantwoord. Het (potentieel) gegeven dat die toegevoegde punten of mondelinge vragen niet worden beantwoord, betekent een te strikte beperking van de rechten van de raadsleden.
De gemeenteraad heeft de aanpassing daarnaast niet gemotiveerd in haar besluit. De motivering blijkt evenmin uit het dossier. Dergelijke motivering is essentieel wanneer de rechten van raadsleden worden ingeperkt. [...]
De aanpassing is niet evenredig met het doel dat de gemeenteraad met de aanpassing wil bereiken. De aangenomen wijziging lijkt te kaderen binnen het efficiënt organiseren van de gemeenteraad en het gevoerde debat. Er bestaan evenwel andere modaliteiten om dit doel te bereiken en toch de rechten van de raadsleden te garanderen. [...]"
De vernietiging van de minister heeft enkel betrekking op de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Kortessem.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het besluit van minister Somers van 03.05.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Ministerieel besluit van 03.05.2021 houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Het besluit van het schepencollege van 01.04.2021 - 'Schrijven Agentschap voor Binnenlands Bestuur 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad'.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, van 03.05.2021, houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Er werd melding van de vernietiging gemaakt op de webtoepassing van de gemeente op 07.05.2021.
Het bestuur ontving op 23.03.2021 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad'. De klager stelde dat de aanpassing van het reglement niet in overeenstemming is met de goede werking van de gemeenteraad en afbreuk doet aan de rechten van de raadsleden. De aanpassing zou volgens klager de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden in het gedrang brengen.
In navolging daarvan besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, op 03.05.2021 om het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 over de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, gedeeltelijk te vernietigen. De minister stelt in zijn besluit ondermeer dat de bepaling dat de gemeenteraad en de OCMW-raad gezamenlijk slechts drie uur mogen duren, een beperking betekent van de rechten van de raadsleden. Een vooraf vastgelegde maximum duurtijd van drie uur lijkt niet in overeenstemming te zijn met de goede werking van de raden en de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden.
De vernietiging van de minister heeft enkel betrekking op de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Kortessem.
Het huishoudelijk reglement werd aangepast. De passage
De raadszittingen duren gezamenlijk in principe maximum drie uren. Wanneer de agenda’s dan nog niet afgehandeld zijn, vraagt de voorzitter een beslissing (via stemming) van de gemeenteraad of er verder vergaderd wordt, dan wel of de resterende agenda afgehandeld wordt op een volgende zitting van de gemeenteraad.
in artikel 1, §3 werd weggelaten. De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Ministerieel besluit van 03.05.2021 houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 houdende de goedkeuring van de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 - 'Huishoudelijk reglement gemeenteraad: aanpassing' - opgeheven.
In het najaar van 2020 voerde Audit Vlaanderen bij lokaal bestuur Kortessem de Thema-audit 'Monitoring Meerjarenplan' uit.
Monitoring is het systematisch en continu verzamelen van relevante gegevens om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de dienstverlening goed loopt. Dit stelt het bestuur in staat om te weten of het op koers zit om de doelstellingen te bereiken. Monitoring blijkt één van de belangrijkste structurele verbeterpunten in de lokale besturen in Vlaanderen.
De audit evalueerde of het bestuur
De belangrijkste risico's die onderzocht werden, zijn
Verloop van de audit
Samenvatting
1. Aanpak organisatiebeheersing
De afgelopen jaren werd geïnvesteerd in de aanpak van organisatiebeheersing en er werden verschillende maatregelen genomen om er gestructureerd aan te werken. Er is een gestructureerd kader en de organisatie heeft zicht op haar verbeterpunten en risico's. Verbeteracties worden gedocumenteerd in een verbeterplan, een dynamisch instrument dat systematisch wordt opgevolgd. Een verderzetting van de huidige aanpak zal in de toekomst tot een hoger maturiteitsniveau leiden.
Aanbeveling: de aanpak die toegepast wordt stemt niet volledig overeen met wat in het kader opgenomen werd. Het is niet duidelijk of de grootste risico's voor de interne organisatie een plaats hebben in het verbeterplan.
2. Monitoring meerjarenplan
Er worden verschillende maatregelen genomen om het MJP degelijk op te volgen en bij te sturen:
Managementreactie
Het managementteam kan zich terugvinden in de bevindingen van het auditteam; het traject alsook de positieve feedback en de resultaten worden als leerrijk ervaren. Het managementteam is trots dat de werkmethodiek met betrekking tot de rapportering van het MJP als voorbeeld zal dienen voor andere lokale besturen. In vergelijking met andere lokale besturen komt Kortessem momenteel als beste uit de beoordeling.
De aanbevelingen van Audit Vlaanderen zullen als volgt opgenomen worden:
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het definitieve rapport van de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan', uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het managementteam van 25.03.2021 waarbij kennis genomen werd van het ontwerprapport van Audit Vlaanderen en de managementreactie goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 29.04.2021 waarbij kennis genomen werd van het definitieve rapport van Audit Vlaanderen aangaande de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan'.
De gemeenteraad neemt kennis van het definitieve rapport van de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan', uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanbevelingen die geformuleerd werden, de resultaten die behaald werden en het gegeven dat voor de rapportering van de voorzetting van het meerjarenplan een plaats bij de ‘best practices’ van Audit Vlaanderen behaald werd en dat, indien het verbeterplan in het kader van de organisatiebeheersing nog enkele opvolgingsmomenten kent, ook dat in aanmerking komt als ‘best practice’.
Op 23.04.2021 werd een brief van de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland ontvangen betreffende ‘Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw – PDPO III – Goedkeuring jaarverslag 2020 en jaarrekening 2020’.
Conform artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, dienen het jaarverslag en de jaarrekening ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
De provincieraad keurde op 21.04.2021 het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 29.05. 2015 waarbij het ontwerp van de statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging ‘PG Haspengouw’ goedgekeurd werd en beslist werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, af te sluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij schepen Luc Dullaers aangeduid werd als afgevaardigde in de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Leader Haspengouw, met schepen Camille Cuyx als zijn plaatsvervanger.
Het gemeenteraadsbesluit van 29.03.2019 aangaande de goedkeuring van de statutenwijziging van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw.
Het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw worden goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provincie Limburg, directie Ondernemen, Landbouw en Platteland.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet lokaal bestuur.
De gemeente is lid bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 28.04.2021 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 23.06.2021 om 18u00. Gezien de omstandigheden zal deze vergadering online doorgaan via MS Teams:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 waarbij raadslid Donald Martens aangewezen werd als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergadering van Limburg.net.
De agendapunten van de Algemene vergadering van 23.06.2021 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
Gelet op de statuten van Cipal.
Op 22.02.2019 ging de gemeenteraad over tot de aanstelling van burgemeester Tom Thijsen als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op de oproeping tot de Algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene vergadering.
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangesteld werd als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Op 11.05.2021 werd de oproepingsbrief ontvangen voor de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 24.06.2021 om 18u00 die de volgende agendapunten bevat:
Gelet op de verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone vergadering van 24.06.2021 van de Algemene Vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 05.09.2019 waarbij schepen Ria Steegmans aangewezen werd als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene vergadering van IGL voor de volledige duurtijd van de huidige legislatuur.
De agenda van de gewone vergadering van 24.06.2021 van de Algemene Vergadering van IGL wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door de kerkraad op 12.02.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021 .
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint Quintinus Guigoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 13.318,30 | 36.248,61 | -22.930,31 |
Overschot exploitatie n-1 | 1.325,26 | ||
exploitatietoelage gemeente | 21.867,43 | ||
overschot exploitatie | 262,38 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 383.039,26 | 373.214,28 | 9.824,98 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 2.668,65 | ||
Overschot investeringen | 12.493,63 |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door de kerkraad op 15.02.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021 .
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Kortessem met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 25.135,22 | 31.795,34 | -6.660,12 |
Overschot exploitatie n-1 | 15.199,89 | ||
exploitatietoelage gemeente | 8.572,20 | ||
overschot exploitatie | 17.111,97 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 67.362,30 | 66.762,30 | 600,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | ||
Overschot investeringen | 600,00 |
Tussenkomst gemeente: € 8.572,20.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal werd door de kerkraad op 06.04.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021 .
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 3.898,43 | 28.383,80 | -24.485,37 |
Overschot exploitatie n-1 | 4.056,58 | ||
exploitatietoelage gemeente | 22.030,85 | ||
overschot exploitatie | 1.602,06 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | ||
Overschot investeringen | 0,00 |
Tussenkomst gemeente: € 22.030,85.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot werd door de kerkraad op 29.03.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021 .
Op 20.04.2021 werden bijkomende stukken, zijnde de rekeninguittreksels 2020, opgevraagd ter vervollediging van het dossier.
De uittreksels werden door de kerkfabriek aangeleverd op 22.04.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Vliermaalroot met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 9.830,41 | 26.406,60 | -16.576,19 |
Overschot exploitatie n-1 | 5.006,67 | ||
exploitatietoelage gemeente | 20.000,00 | ||
overschot exploitatie | 8.430,48 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 36.584,89 | ||
Overschot investeringen | 36.584,89 |
Tussenkomst gemeente: € 20.000,00.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door de kerkraad op 28.01.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021.
Op 20.04.2021 werden bijkomende stukken, zijnde een verklarende nota, opgevraagd ter vervollediging van het dossier.
De nota werd door de kerkfabriek aangeleverd op 27.04.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint Pietersbanden Wintershoven met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 7.674,15 | 63.601,06 | -55.926,91 |
Overschot exploitatie n-1 | 11.845,47 | ||
exploitatietoelage gemeente | 50.714,04 | ||
overschot exploitatie | 6.632,60 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 386.271,53 | 381.147,39 | 5.124,14 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | -147,39 | ||
Overschot investeringen | 4.976,75 |
Tussenkomst gemeente: € 50.714,04.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door de kerkraad op 14.02.2021 goedgekeurd.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen werd door het centraal kerkbestuur ingediend op 11.04.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet van 07.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
Het decreet van 06.07.2012 tot wijziging van het eredienstendecreet.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14.12.2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27.11.2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 12.02.2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB-2013/01 van 01.03.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint Amandus Zammelen met volgende samenvatting:
Exploitatie | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 4.104,53 | 35.478,43 | -31.373,90 |
Overschot exploitatie n-1 | 13.322,43 | ||
exploitatietoelage gemeente | 26.452,12 | ||
overschot exploitatie | 8.400,65 | ||
Investeringen | Ontvangsten | Uitgaven | Saldo |
voor overboekingen | 8.250,00 | 0,00 | 8.250,00 |
Overschot/tekort investeringen n-1 | 0,00 | ||
Overschot investeringen | 8.250,00 |
Tussenkomst gemeente: € 26.452,12.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom en het centraal kerkbestuur.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 2.200,00 voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL) , onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Voor de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 2.200,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg (IGL), Klotstraat 125, 3600 Genk met rekeningnummer BE87 0910 0081 1694 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 2.200,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000908 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 2.244,22 voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem, onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297.
Voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 2.244,22 voorzien op budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE52 0910 1225 8809 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 2.244,22 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000297 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 125,00 voor de Vzw Fruitstreekmuseum, pa Jaqueline Willems, Kanunnikenhuis, Speelhof 10 te 3840 Borgloon, onder budgetcode 6490200/20/0705 - MJP000919.
Voor de Vzw Fruitstreekmuseum, pa Jaqueline Willems, Kanunnikenhuis, Speelhof 10 te 3840 Borgloon, is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 125,00 voorzien.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging werd opgericht.
Aan het Fruitstreekmuseum vzw, pa Jaqueline Willems, Kanunnikenhuis, Speelhof 10, 3840 Borgloon met rekeningnummer BE35 1030 1113 2537 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 125,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetcode 6490200/20/0705 - MJP000919.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 125 voor de Heemkundige Kring, pa Jos Punie, Siliestraat 15, 3721 Vliermaalroot, onder budgetcode 6490200/20/0705, MJP000921.
Voor de Heemkundige Kring is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 125,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0705, MJP000921.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Heemkundige Kring, pa Jos Punie, Siliestraat 15, 3721 Vliermaalroot met rekeningnummer BE36 8601 0924 1681 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 125,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2020 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage voor 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/20/0705, MJP000921 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 4.000,00 voor de Spelotheek, pa Sofie Cuppens, Herestraat 52, 3721 Vliermaalroot, onder budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354.
Voor de Spelotheek is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 4.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Spelotheek, pa Sofie Cuppens, Herestraat 52, 3721 Vliermaalroot met rekeningnummer BE23 9731 6352 8391 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 4.000,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/20/0750, MJP000354 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 750,00 voor het Rode Kruis Kortessem, pa Els Stevens, Mersenhovenstraat 59, 3723 Kortessem, onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911.
Voor het Rode Kruis Kortessem is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 750,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 30.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging werd opgericht.
Aan het Rode Kruis Kortessem, pa Els Stevens, Mersenhovenstraat 59, 3723 Kortessem met rekeningnummer BE29 4560 0322 4164 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 750,00 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 30.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000911 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een toelage van € 5.616,12 voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem, onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296.
Voor het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren (Intergemeentelijke onroerende erfgoeddienst IOED) is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 5.616,12 voorzien op budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren (Intergemeentelijke onroerende erfgoeddienst IOED), Daaleindestraat 2, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE52 0910 1225 8809 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 5.616,12 toegekend, onder de voorwaarden genoemd in onderstaande artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/30/0340, MJP000296 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 een basistoelage van € 1.000,00 voor de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem, pa Marèse Claesen, Kerselarestraat 15, 3720 Kortessem, onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913.
Voor de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem is er voor het dienstjaar 2021 een basistoelage van € 1.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913.
De basistoelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigde uiterlijk tegen 31.07.2021 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de basistoelage in 2020 werden aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Aan de Sint-Vincentiusvereniging Kortessem, pa Marèse Claesen, Kerselarestraat 15, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE50 7350 1906 3518 wordt voor het dienstjaar 2021 een basistoelage van € 1.000,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De begunstigde zal uiterlijk tegen 31.07.2021 de werkingsverslagen over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelagen in 2020 werden aangewend.
De toelagen zullen slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De basistoelage 2021 werd voorzien onder budgetcode 6490200/40/0909, MJP000913 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9, eerste lid.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 13.12.2019 voorziet voor 2021 voor Toerisme Kortessem vzw een toelage van € 2.000,00 en voor Confrérie Kortessem een toelage van € 1.000,00 onder budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622.
Voor Toerisme Kortessem vzw en Confrerie Kortessem is er voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 3.000,00 voorzien op budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622.
De toekenning wordt als volgt opgesplitst: Toerisme Kortessem vzw € 2.000,00 en Confrerie Kortessem € 1.000,00.
Deze toelage kan enkel toegekend worden onder voorwaarde dat de begunstigden uiterlijk tegen 31.07.2020 het financieel- en werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laat geworden. Hieruit dient duidelijk te blijken dat de toelage in 2020 werd aangewend voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
Tevens dient voldaan te worden aan de voorwaarden vernoemd in de afsprakennota vzw Toerisme goedgekeurd in college van 14.01.2021.
Aan Toerisme Kortessem vzw, Kerkplein 14, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE55 7353 1808 8044 wordt voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 2.000,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
Aan Confrerie Kortessem, pa Jozef Nelissen, Reeweg 63, 3720 Kortessem met rekeningnummer BE07 7353 1818 7266 wordt voor dienstjaar 2021 een toelage van € 1.000,00 toegekend onder de voorwaarden genoemd in de volgende artikels.
De begunstigden zijn, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor het doel waarvoor de verenigingen zijn opgericht.
De begunstigden zullen uiterlijk tegen 31.07.2021 het werkingsverslag over het dienstjaar 2020 aan de gemeente laten geworden, samen met een verslag inzake beheer en financiële toestand, eventueel aangevuld met de jaarrekening.
Hieruit dient duidelijk te blijken hoe de toelage in 2020 werd aangewend.
Tevens dient voldaan te worden aan de voorwaarden vernoemd in de afsprakennota vzw Toerisme goedgekeurd in college van 14.01.2021.
De toelage zal slechts uitbetaald worden nadat de in artikel 3 van dit besluit gemelde stukken aan het College van Burgemeester en Schepenen werden overgemaakt en gecontroleerd.
De toelagen 2021 werden voorzien onder budgetcode 6490200/20/0520, MJP000622 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Amendement ingediend door raadslid Philip Knapen bij agendapunt 26: Raamovereenkomst energie - aansluiting aankoopcentrale VEB
Bij artikel 1 in besluit worden de verenigingen van Kortessem aangesloten bij een gemeentelijke raad toegevoegd
Zodoende omvat artikel 1 :
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.02.2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, meer bepaald artikel 11 van het reglement aangaande het indienen van amendementen en subamendementen.
Het amendement van Open Vld wordt niet behandeld aangezien het agendapunt waarop het amendement betrekking heeft, verdaagd wordt.
Op 14.12.2018 keurde de gemeenteraad het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen van Limburg.net goed.
De Raad van Bestuur van Limburg.net keurde in de zitting van 24.03.2021 een nieuw afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed, zoals weergegeven in bijlage.
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2018 aangaande de aanpassing van het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
De gemeenteraad keurt het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zoals in bijlage, goed.
Het nieuwe afvalreglement vindt zijn ingang vanaf de goedkeuring, het voorgaande reglement, goedgekeurd op 14.12.2018, wordt hierdoor volledig vervangen.
Het afvalreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
Het oude schoolgebouw, gelegen aan de Gauwerstraat 19 3721 Vliermaalroot, kadastraal gekend als Kortessem, 3de afdeling, sectie A, nrs 201h2, 201g2 en 201e2, zal vanaf 01.08.2021 volledig leeg zijn.
De volledige site is in eigendom van de gemeente Kortessem.
De gekende stabiliteitsproblemen indachtig wenst de gemeente het gebouw te verkopen. Het gebouw heeft geen functie meer en de verloedering is een feit.
Op 19.02.2021 werd er een schattingsverslag opgemaakt door Geowijzer BVBA, landmeter-experten. De verkoopwaarde van het eigendom in vrije verkoop wordt geschat op 210.000,00€, de waarde in gedwongen verkoop wordt geschat op € 165.000,00.
In de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 03.05.2019 wordt gesteld dat een schattingsverslag niet ouder mag zijn dan 2 jaar. Verder wordt bepaald dat de schattingsprijs de minimumprijs is die betaald dient te worden indien de verkoop van het onroerend goed door een bestuur verloopt.
In de opmaak van het meerjarenplan, en de beleidsnota werd deze verkoop voorzien. De vrijgekomen financiële middelen zullen aangewend worden om de geplande projecten te financieren.
Volgens de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 03.05.2019 dient voor onroerende transacties de markt geraadpleegd te worden. De verkoopprocedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie mist voering van voldoende publiciteit.
Er wordt voorgesteld het oude schoolgebouw per opbod te koop te stellen via het biedingsplatform Biddit.
Er wordt voorgesteld geen verkoopsvoorwaarden vast te leggen voor de verkoop van dit onroerend goed.
De verkoop van eigendommen betreft een daad van beschikking aangaande het gemeentelijke patrimonium en behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd principieel akkoord te gaan met de openbare verkoop van het oude schoolgebouw, Gauwerstraat 19, 3721 Vliermaalroot, via het biedingsplatform Biddit.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de openbare verkoop van het oude schoolgebouw, Gauwerstraat 19, 3721 Vliermaalroot.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht om een notaris aan te stellen voor de afhandeling van de openbare verkoop via het online biedingsplatform Biddit.
Op 26.03.2021 heeft het beheerscomité het inhoudelijk en financieel verslag van het werkjaar 2020 goedgekeurd.
In artikel 15 van de IGS- statuten is het volgende vastgelegd: De rekeningen van de interlokale vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het jaarverslag (zijnde de verslagen van de stuurgroep), het budget voor het komende werkjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkjaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het inhoudelijk jaarverslag 2020 en het financieel jaarverslag 2020 goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 waarbij toegetreden wordt tot de interlokale vereniging “IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers”.
Er wordt kennis genomen van het inhoudelijk verslag van het werkjaar 2020 van de IGS 'Wonen aan Mombeek en Weijers', aangeleverd door STEBO.
Het financieel verslag van het werkjaar 2020 van de IGS 'Wonen aan Mombeek en Weijers', aangeleverd door STEBO, wordt goedgekeurd.
In januari 2021 ontvangt het gemeentebestuur van Kortessem een aanvraag van de vzw Bra Chique, in verband met de mogelijkheid tot recht van opstal voor het onroerend goed , gelegen op de hoek tussen Brandstraat 15 en Kasteelstraat 1 te 3723 Kortessem, langs en voor het kadastraal perceel gekend als 73020_A_0466_A_000_03, ingetekend als openbaar domein, zonder kadastraal nummer.
De vzw Bra Chique is de trekker in het renovatie- en herinrichtingsproject van de Heilig Hart kapel in Guigoven, gelegen op de hoek van de Brandstraat en de Kasteelstraat. Binnen dit project wensen zij een troostplek in te richten aan de kapel.
De kapel, en zijn vroegere en recentelijke geschiedenis, speelt een grote rol in het leefwereld van de inwoners van Guigoven. De renovatie en herinrichting van deze hoek kadert in het gemeenschapsleven van de deelgemeente.
Voor de herinrichting tot troostplek dient er een gedeelte van het openbare domein in opstal genomen te worden van het gemeentebestuur Kortessem, zie bijlage.
De vzw Bra chique zal instaan voor de aanleg en het onderhoud van het gedeelte openbaar domein dat in opstal wordt genomen. Het inrichtingsplan is opgemaakt in overleg met de vzw Bra Chique en de gemeentelijke diensten en voorziet:
Er wordt voorgesteld een kosteloze opstalovereenkomst te sluiten voor de duur van 20 jaar, vanaf 01.06.2021.
De gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De Wet van 10.01.1824 over het recht van opstal.
De gemeenteraad keurt goed de bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende overeenkomst met de vzw Bra Chique tot het vestigen van een recht van opstal ten voordele van de vzw Bra Chique voor de duur van 20 jaar, ingaand op 01.06.2021 en eindigend op 01.06.2041, en met betrekking tot het onroerend goed gelegen aan de kapel, op de hoek van de Brandstraat en de Kasteelstraat te Guigoven.
1. Verrekening reservatiekost
Door het constante stijgen van de kostprijs van de lesgevers voor sport en jeugdactiviteiten is er de noodzaak om de administratieve reservatiekost door te rekenen.
Sedert 2015 worden de inschrijvingen voor alle activiteiten en evenementen van de de dienst UiT in Kortessem verwerkt door Ticketgang, en de prijzen voor de activiteiten zijn sedertdien niet meer verhoogd.
Per ticket dat verkocht wordt voor jeugdactiviteiten en evenementen rekent Ticketgang reservatiekosten aan. Tot op heden werd deze reservatiekost bekostigd door het gemeentebestuur. Er wordt voorgesteld de reservatiekost voor activiteiten te verrekenen in de ticketprijs.
Volgende reservatiekost wordt aangerekend door Ticketgang:
2. De algemene voorwaarden m.b.t. betalen en uitschrijven bij jeugdactiviteiten worden als volgt aangepast:
Indien de inschrijving online gebeurt via de gemeentelijke website dient er online betaald te worden via een beveiligde website.
Indien de inschrijving via de balie van het administratief centrum Kortessem verloopt, dient er bij voorkeur via Bancontact betaald te worden op het moment van de inschrijving.
Indien jouw kind ziek is vragen we de voorlegging van een geldig doktersattest. Dit attest kan tot twee weken na het einde van de activiteit digitaal aangeleverd worden via uit@kortessem.be. In geval van ziekte met een geldig doktersattest wordt het volledige inschrijvingsgeld terug betaald.
Indien je wenst uit te schrijven voor één van de activiteiten, dan kan dit tot twee weken vóór de start van de activiteit door te mailen naar uit@kortessem.be. In dit geval wordt het inschrijvingsgeld terug betaald met afhouding van een administratieve kost van € 1,00.
In geval van overmacht (die bij de start of tijdens de activiteit kan worden aangetoond) wordt 50% van het inschrijvingsgeld terug betaald. Je dient de organiserende dienst te verwittigen van de afwezigheid.
In alle andere gevallen wordt het inschrijvingsgeld niet terugbetaald, doch moet je de organiserende dienst verwittigen bij afwezigheid.
3. De algemene voorwaarden m.b.t. betalen en uitschrijven bij evenementen worden toegevoegd
Indien de inschrijving online gebeurt via de gemeentelijke website dient er online betaald te worden via een beveiligde website. Indien de inschrijving via de balie van het administratief centrum verloopt, dient er bij voorkeur via Bancontact betaald te worden op het moment van de inschrijving.
Het inschrijvingsgeld wordt in geen enkel geval terug betaald.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 01.06.2015 betreffende de goedkeuring van de samenwerking voor online ticketverkoop met de firma TicketGang.
Het besluit van het schepencollege van 23.11.2015 betreffende de goedkeuring algemene voorwaarden ticketverkoop via TicketGang.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel m.b.t. de verrekening van de de reservatiekost van Ticketgang in de ticketprijs, en keurt het goed.
Aangerekende reservatiekost per ticket voor de klant:
€ 0,50 voor tickets van € 0,00 tot en met € 5,00.
€ 0,70 voor tickets van € 6,00 en € 7,00.
€ 0,95 voor tickets van € 8,00 tot € 14,00.
€ 1,00 voor tickets vanaf € 15,00.
€ 1,40 voor tickets tot € 20,00.
€ 0,50 + 4,50% voor tickets vanaf € 20,00.
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste algemene voorwaarden en keurt de aanpassing goed.
De Algemene voorwaarden m.b.t. betalen en uitschrijven bij jeugdactiviteiten worden als volgt aangepast:
. Betalen:
Indien de inschrijving online gebeurt via de gemeentelijke website dient er online betaald te worden via een beveiligde website.
Indien de inschrijving via de balie van het administratief centrum Kortessem verloopt, dient er bij voorkeur via Bancontact betaald te worden op het moment van de inschrijving.
Indien jouw kind ziek is vragen we de voorlegging van een geldig doktersattest. Dit attest kan tot twee weken na het einde van de activiteit digitaal aangeleverd worden via uit@kortessem.be. In geval van ziekte met een geldig doktersattest wordt het volledige inschrijvingsgeld terug betaald.
Indien je wenst uit te schrijven voor één van de activiteiten, dan kan dit tot twee weken vóór de start van de activiteit door te mailen naar uit@kortessem.be. In dit geval wordt het inschrijvingsgeld terug betaald met afhouding van een administratieve kost van € 1,00.
In geval van overmacht (die bij de start of tijdens de activiteit kan worden aangetoond) wordt 50% van het inschrijvingsgeld terug betaald. Je dient de organiserende dienst te verwittigen van de afwezigheid.
In alle andere gevallen wordt het inschrijvingsgeld niet terugbetaald, doch moet je de organiserende dienst verwittigen bij afwezigheid
De algemene voorwaarden m.b.t. betalen en uitschrijven bij evenementen worden toegevoegd
Indien de inschrijving online gebeurt via de gemeentelijke website dient er online betaald te worden via een beveiligde website. Indien de inschrijving via de balie van het administratief centrum verloopt, dient er bij voorkeur via Bancontact betaald te worden op het moment van de inschrijving.
Het inschrijvingsgeld wordt in geen enkel geval terug betaald.
De verrekening van de reservatiekost en de aanpassingen van de algemene voorwaarden worden toegepast vanaf 01.06.2021.
Toekomstige prijsverhogingen van de reservatiekost vanuit Ticketgang worden steeds in evenredigheid doorgerekend aan de klanten.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen van 21.11.2003 en latere wijzigingen. In het bijzonder titel III-hoofdstuk VII.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikels 2 §2, 41 4°&5°, 78 5°&6°.
Het decreet lokaal sociaal beleid van 09.02.2018 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 7 §7.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 30.01.2009, in het bijzonder hoofdstuk III .
De omzendbrief van het departement Welzijn Volksgezondheid en Gezin over het lokaal sociaal beleid van 26.10.2018.
Logo Limburg vzw is belast met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in Limburg, waaronder lokale besturen.
In het bijzonder ondersteunt Logo Limburg Kortessem bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid. Logo Limburg biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.
In het meerjarenplan 2020-2025 van Kortessem is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie. Meer gezonde burgers in een gezond Kortessem is de finaliteit.
Ten gevolge van COVID-19 is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Limburg een belangrijke is.
Logo Limburg vzw, die de overkoepelende en inrichtingen vzw Logo regio Hasselt en Logo regio Genk is, moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027.
Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Limburg deze erkenning officieel ondersteunen (zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.01.2009).
De ondersteuning van de erkenning houdt geen automatisch lidmaatschap van Logo Limburg vzw in. Echter, de mogelijkheid wordt geboden om dat lidmaatschap te herbekijken.
De gemeenteraad ondersteunt de erkenning van Logo regio Hasselt en Logo regio Genk voor de periode 2022-2027, ondertekent het erkenningsformulier en belast de dienst Welzijn met de verdere opvolging hiervan.
De gemeenteraad beslist dat Kortessem wel lidmaatschap wenst van de Algemene Vergadering van Logo Limburg vzw, en duidt Ria Steegmans, Schepen van Welzijn aan als haar vertegenwoordiger.
Dit besluit wordt samen met het erkenningsformulier en het antwoordformulier Algemene Vergadering ter kennis gebracht aan de Dienst Welzijn en aan Logo Limburg vzw.
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 28.05.2021.
Het schepencollege van 04 februari 2021 besliste om kennis te nemen van de nota skaten in Kortessem, de budgetten te voorzien en een locatie voor het skatepark te bepalen, zijnde de multifunctionele ruimte achter de Kloosterstraat.
Tijdens de gemeenteraad van 26 februari 2021 werd reeds de bedenking geuit omtrent de mogelijke overlast die zou veroorzaakt worden door het skaten.
Klachten van de omwonenden werden reeds geuit.
Het skatepark verhuizen naar de oude locatie achter de sporthal is de beste optie.
BESLUIT:
De gemeenteraad vraagt het schepencollege om het skatepark te herlokaliseren naar de ruimte tussen de Finse piste en de atletiek piste op de plaats waar voorheen het oude skatepark was.
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om het bijkomend agendapunt niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of het toegevoegde punt al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de artikelen 40 en 41 aangaande de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 56 en 57 aangaande de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Er wordt gestemd. Wie 'voor' stemt, vindt dat het agendapunt geen bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, wie 'tegen' stemt, vindt dat het agendapunt wel bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
De gemeenteraad vraagt het schepencollege om het skatepark te herlokaliseren naar de ruimte tussen de Finse piste en de atletiek piste op de plaats waar voorheen het oude skatepark was.