De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de OCMW-raad van 26.03.2021 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
De notulen van de OCMW-raad van 26.03.2021 worden goedgekeurd.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het vast bureau van 25.03.2021 waarbij beslist werd om aan te sluiten bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025".
De Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21,5” van de wet van 18.03.2016.
In 2017 werd de opdracht in de wacht gesleept door AG Insurance, voor een periode van 4 jaar. Dit contract loopt af op 31.12.2021 en dus vaardigt FPD-GSD een nieuwe overheidsopdracht uit in de loop van het eerst semester van 2021.
Overeenkomstig de reglementering moet FPD-GSD in het bestek de besturen vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2022 tot en met 2025.
Doel van de overheidsopdracht
De overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige
ziekteverzekering van de FPD-GSD
ten voordele van
de provinciale en plaatselijke besturen.
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 01.01.2022 en
aflopen op 31.11.2025, dus voor een duur van 4 jaar.
De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni
2016.
Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, heeft FPD-GSD
een
basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers. De prijs zal het
gunningscriterium zijn.
De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen
die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van
een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 01.01.2022 en die gedekt
wordt op basis van de huidige collectieve polis.
De verzekeringspolis
De dekking is praktisch identiek aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar er zijn een paar wijzigingen in aangebracht, rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies. Het document met opsomming van de aanpassingen is in bijlage toegevoegd.
Procedure voor de besturen die momenteel aangesloten zijn bii de kaderovereenkomst met AG Insurance
Voor deelname en blijvende aansluiting bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD:
Het vast bureau ging op 25.03.2021 akkoord met de aansluiting bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025". De Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd dat besluit te bekrachtigen.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn
bekrachtigt het besluit van het vast bureau van 25.03.2021 waarbij beslist werd om aan te sluiten bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025".
De raad neemt kennis van het feit dat het aansluitingsformulier vóór 31.03.2021 reeds werd overgemaakt aan FPD - GSD.
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan FPD-GSD.
Op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13.12.2019 werd de mantelzorgtoelage stopgezet met ingang van 01.01.2020 omwille van een zeer klein aantal aanvragers gedurende vele jaren en omdat er werd aangegeven door de sociale dienst dat er voldoende andere financiële voordelen waren in een mantelzorgsituatie.
Voorgaande jaren 2017 en 2018 hadden respectievelijk uitbetalingen van € 1.032,00 en € 946,00.
Op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 werd beslist om de mantelzorgtoelage terug in te voeren. En dit met een voorstel tot wijziging van het oude reglement, namelijk met betrekking tot de leeftijdsvoorwaarde en de cumul met de zorgverzekering. Er werd hiervoor geen advies gevraagd aan de administratie of een verzoek tot onderzoek van het dossier.
Er is ook geen budget voorzien voor de uitvoering van dit punt en de sociale dienst zou het ten zeerste betreuren dat er middelen, voorzien voor 'algemene steunverlening', zouden ingezet worden in dit kader.
REEDS BESLIST door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 18.12.2020:
ADVIES om te schrappen uit het reglement:
Deze éénmalige toekenning van € 100,00 aan een mantelzorger (zie voorstel: het is geen vereiste dat de mantelzorger en zorgbehoevende samenwonen dus dit is inhoudelijk tegenstrijdig).
Advies om te wijzigen aan het oude reglement:
Wat als een kind net langs de ouders woont en iedere dag de nodige zorgen geeft?
De Financieel directeur verleent een negatief advies:
Ik adviseer dit dossier NEGATIEF omwille van volgende redenen:
Naast het negatief advies wordt er gewezen op volgende aandachtspunten:
Met een raming van 60.000 euro per jaar stelt de financieel directeur dat we niet kunnen spreken over een herinvoering van de mantelzorgtoelage, doch van de invoering van een totaal nieuw mantelzorgconcept.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31.05.2016 - 'Princiepsbeslissing - mantelzorgtoelage'.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13.12.2019 waarin beslist werd de mantelzorgtoelage/steun stop te zetten.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 waar er gevraagd wordt voor de herinvoering van de mantelzorgtoelage.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van bovenstaande argumentatie en overwegingen en trekt het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 in, aangezien het meerjarenplan deze besluitname niet toelaat.
Het subsidiereglement mantelzorgtoelage wordt bijgevolg niet goedgekeurd.