Terug
Gepubliceerd op 10/06/2021

2021_OR_00038 - Subsidiereglement mantelzorgtoelage

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
vr 30/04/2021 - 20:00 Digitaal via 'Zoom'
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Ria Steegmans, 4de schepen; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, 2de schepen; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, 1ste schepen; Alexander Wouters, Raadslid; Donald Martens, Raadslid; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00038 - Subsidiereglement mantelzorgtoelage
Afgekeurd

Aanwezig

Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 11
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Anneleen Meekers, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 8
Ellen Hoebrechts, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Pieter Jamaer, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Steffi Philtjens
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_OR_00038 - Subsidiereglement mantelzorgtoelage 2021_OR_00038 - Subsidiereglement mantelzorgtoelage

Motivering

Toelichting & argumentatie

Op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13.12.2019 werd de mantelzorgtoelage stopgezet met ingang van 01.01.2020 omwille van een zeer klein aantal aanvragers gedurende vele jaren en omdat er werd aangegeven door de sociale dienst dat er voldoende andere financiële voordelen waren in een mantelzorgsituatie.

Voorgaande jaren 2017 en 2018 hadden respectievelijk uitbetalingen van € 1.032,00 en € 946,00.

Op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 werd beslist om de mantelzorgtoelage terug in te voeren. En dit met een voorstel tot wijziging van het oude reglement, namelijk met betrekking tot de leeftijdsvoorwaarde en de cumul met de zorgverzekering. Er werd hiervoor geen advies gevraagd aan de administratie of een verzoek tot onderzoek van het dossier.

Er is ook geen budget voorzien voor de uitvoering van dit punt en de sociale dienst zou het ten zeerste betreuren dat er middelen, voorzien voor 'algemene steunverlening', zouden ingezet worden in dit kader.

REEDS BESLIST door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 18.12.2020:

  • aanpassing van de toekenningsleeftijd van 70 jaar te brengen naar 65 jaar;
  • de cumul met de zorgverzekering toe te laten; 
  • indexaanpassingen op bedragen indien nodig;
  • herinvoering actief promoten minstens op de website en infoblad;
  • de éénmalige toekenning van € 100,00 aan een mantelzorger die niet inwonend is, maar er moet wel een verwantschap zijn tot de zorgbehoevende tot in de 3de graad en hij moet woonachtig zijn op Kortessems grondgebied.

ADVIES om te schrappen uit het reglement:

Deze éénmalige toekenning van € 100,00 aan een mantelzorger (zie voorstel: het is geen vereiste dat de mantelzorger en zorgbehoevende samenwonen dus dit is inhoudelijk tegenstrijdig).

Advies om te wijzigen aan het oude reglement:

  • er wordt gekeken naar het inkomen van de zorgbehoevende en niet naar het inkomen van de mantelzorger. Oftewel geniet de zorgbehoevende op het ogenblik van de aanvraag van de verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling van gezondheidszorgen OF de zorgbehoevende is een persoon met een begrensd inkomen. Het betreft hier huishoudens met een jaarlijks bruto belastbaar inkomen lager of gelijk aan € 19.566,25 verhoogd met € 3.622,34 per persoon ten laste. Er wordt hierbij tevens rekening gehouden met het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (x3) van de onroerende goederen buiten de gezinswoning.
    Waarom het voorstel om te kijken naar het inkomen van de zorgbehoevende? Indien de zorgbehoevende wel vermogend is, is het niet aan de maatschappij om zijn/haar mantelzorger financieel te belonen voor hulp en gaan we ervan uit dat hij /zij dit makkelijker zelf kan bekostigen. Anderzijds mag een mantelzorger beloond worden voor zijn/haar inzet, los van zijn/haar financieel vermogen.
  • er worden extra voorwaarden vastgelegd met betrekking tot de woonvormen;
  • er wordt voorgesteld dat het GEEN vereiste is dat mantelzorger en zorgbehoevende 'samenwonen'.
    Waarom? Niet-inwonende mantelzorgers moeten vaak meer moeite doen om voor hun zorgbehoevende te zorgen als ze niet inwonen. Dan spreken we over afstanden afleggen, meer tijd moeten vrijmaken om voor hen te zorgen, het is niet standaard zo dat een inwonende mantelzorger noodzakelijk meer doet voor een zorgbehoevende dan de niet-inwonende mantelzorger. 

Wat als een kind net langs de ouders woont en iedere dag de nodige zorgen geeft?

  • ook zorgverleners die niet verwant zijn, doch inwonend zijn bij de zorgbehoevende komen in aanmerking voor deze mantelzorgtoelage;
  • voorwaarden met betrekking tot de aanvraag worden gewijzigd, zie ook aanvraagformulier;
  • voorwaarden met betrekking tot de uitbetaling worden gewijzigd, er wordt namelijk voorgesteld de bedragen te wijzigen naar € 40 voor de verzorging van 1 persoon en € 60  voor de verzorging van twee personen; 
  • de modaliteiten van de uitbetaling worden gewijzigde om efficiënter te werken;
  • in tegenstelling tot het oude reglement wordt de uitbetaling niet geschorst tijdens een ziekenhuisopname in een algemeen ziekenhuis, een mantelzorger zet zich namelijk bij een ziekenhuisopname vaak nog steeds in om voor zijn/haar zorgbehoevende te zorgen.


De Financieel directeur verleent een negatief advies:

Ik adviseer dit dossier NEGATIEF omwille van volgende redenen

  • de bestaande mantelzorgtoelage werd afgeschaft bij gemotiveerde beslissing van de OCMW-raad van 13.12.2019, met ingang van 01.01.2020.
  • aan de administratie werd gevraagd in het kader van de organisatiebeheersing om bestaande reglementen te evalueren met als gevolg behoud, aanpassing of afschaffing. Dit reglement werd na evaluatie voorgelegd ter afschaffing en alzo beslist. Het weder invoeren van dit reglement doet dan ook het voorafgaande administratief werk teniet.
  • er wordt verwezen naar een 'doelstelling' van Kortessem die niet in het strategisch doelstellingenkader is opgenomen
  • het reglement zoals hier voorgelegd brengt veel administratie met zich mee (aanvragen, controle voorwaarden, controle attesten, maandelijkse uitbetalingen, .... ) hetgeen niet voorzien is bij de opmaak van het strategisch plan.
  • er werd geen budget voorzien in het meerjarenplan, noch in de aanpassing 1 van het meerjarenplan.

Naast het negatief advies wordt er gewezen op volgende aandachtspunten:

  • gezien de raming 60.000 euro bedraagt per jaar dient er een visumaanvraag toegevoegd te worden. Het visum zal op dit ogenblik negatief zijn aangezien er niets werd voorzien in het meerjarenplan.
  • een raming van 60.000 euro per jaar voor een duur van 3 jaren, dus met een financiële impact van 180.000 euro dient EERST opgenomen te worden in het meerjarenplan, vooraleer hier goedkeuring aan gegeven kan worden.
  • in de voorgaande jaren werden volgende bedragen uitgegeven in het kader van het toenmalige reglement mantelzorgtoelage: 
    • 2016 : 1.100 euro voorzien, waarvan 1.026 euro uitgegeven
    • 2017 : 1.100 euro voorzien, waarvan 1.032 euro uitgegeven
    • 2018 : 1.111 euro voorzien, waarvan 946 euro uitgegeven
    • 2019 : 1.123 euro voorzien, waarvan 989 euro uitgegeven

Met een raming van 60.000 euro per jaar stelt de financieel directeur dat we niet kunnen spreken over een herinvoering van de mantelzorgtoelage, doch van de invoering van een totaal nieuw mantelzorgconcept.

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31.05.2016 - 'Princiepsbeslissing - mantelzorgtoelage'.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13.12.2019 waarin beslist werd de mantelzorgtoelage/steun stop te zetten.

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18.12.2020 waar er gevraagd wordt voor de herinvoering van de mantelzorgtoelage.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van  bovenstaande argumentatie en overwegingen en trekt het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van  18.12.2020 in, aangezien het meerjarenplan deze besluitname niet toelaat.
Het subsidiereglement mantelzorgtoelage wordt bijgevolg niet goedgekeurd.