De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 19.11.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De notulen van de gemeenteraad van 19.11.2021 worden goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 in zonderheid de artikelen 42, 43, 44 en 49.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.01.2019 aangaande de verkiezing van de schepenen.
Een akte van voordracht van kandidaat-schepen werd op 29.11.2021 overgemaakt aan de Algemeen directeur.
De Algemeen directeur heeft de akte van voordracht van de kandidaat-schepen overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-schepen werd ondertekend door meer dan de helft van de geïnstalleerde raadsleden en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. De voorzitter van de gemeenteraad kan dus de ontvankelijkheid van de akte bevestigen.
In de ontvankelijke voordrachtakte wordt 1 kandidaat-schepen voorgedragen ter vervanging van het vrijgekomen schepenmandaat, dhr. Luc Dullaers.
De kandidaat-schepen heeft de eed als gemeenteraadslid afgelegd en bevindt zich niet in een situatie van onverenigbaarheid. Dhr. Dullaers wordt uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijke akte van voordracht van de kandidaat-schepen.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging.
De gemeenteraad verklaart de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen in onderstaande rangorde:
Naam kandidaat-schepen | Mandaat | Begindatum |
Alexander Wouters | Eerste schepen | 01.01.2022 |
Donald Martens | Tweede schepen | 01.01.2022 |
Luc Dullaers | Derde schepen | 01.01.2022 |
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 in zonderheid de artikelen 43 en 44.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.01.2019 aangaande de verkiezing van de schepenen.
De gemeenteraad nam op 15.01.2019 kennis van de ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen en het vastgelegd aantal schepenen, met name 3.
De voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard in de rangorde van de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen, meer bepaald:
Naam kandidaat-schepen | Mandaat | Einddatum | Naam opvolger |
Miet Jorissen | Eerste schepen | 31.12.2021 | Alexander Wouters |
Camille Cuyx | Tweede schepen | 31.12.2021 | Donald Martens |
Luc Dullaers | Derde schepen | 31.12.2021 | - |
De beslissing van de gemeenteraad van 15.01.2019 voorziet in de opvolging van mevr. Miet Jorissen, schepen, door dhr. Alexander Wouters en dit met ingang van 01.01.2022.
De gemeenteraad wordt verzocht kennis te nemen van het gegeven dat dhr. Alexander Wouters het ambt van schepen zal uitoefenen vanaf 01.01.2022.
Voor ze hun mandaat aanvaarden, leggen de schepenen in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de burgemeester:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het mandaat van eerste schepen vanaf 01.01.2022 van rechtswege ingevuld wordt door dhr. Alexander Wouters, in opvolging van mevr. Miet Jorissen.
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van dhr. Alexander Wouters, in openbare zitting, in handen van dhr. Tom Thijsen, burgemeester, in volgende bewoordingen: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 in zonderheid de artikelen 43 en 44.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.01.2019 aangaande de verkiezing van de schepenen.
De gemeenteraad nam op 15.01.2019 kennis van de ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen en het vastgelegd aantal schepenen, met name 3.
De voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard in de rangorde van de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen, meer bepaald:
Naam kandidaat-schepen | Mandaat | Einddatum | Naam opvolger |
Miet Jorissen | Eerste schepen | 31.12.2021 | Alexander Wouters |
Camille Cuyx | Tweede schepen | 31.12.2021 | Donald Martens |
Luc Dullaers | Derde schepen | 31.12.2021 | - |
De beslissing van de gemeenteraad van 15.01.2019 voorziet in de opvolging van dhr. Camille Cuyx, schepen, door dhr. Donald Martens en dit met ingang van 01.01.2022.
De gemeenteraad wordt verzocht kennis te nemen van het gegeven dat dhr. Donald Martens het ambt van schepen zal uitoefenen vanaf 01.01.2022.
Voor ze hun mandaat aanvaarden, leggen de schepenen in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de burgemeester:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het mandaat van tweede schepen vanaf 01.01.2022 van rechtswege ingevuld wordt door dhr. Donald Martens, in opvolging van dhr. Camille Cuyx.
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van dhr. Donald Martens, in openbare zitting, in handen van dhr. Tom Thijsen, burgemeester, in volgende bewoordingen: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 in zonderheid de artikelen 7 en 69.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2020 aangaande de verkiezing van de voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad nam op 13.11.2020 kennis van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter, dhr. Tom Thijsen, werd verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad met ingang van 13.11.2020.
De akte van voordracht van kandidaat-voorzitter maakte melding van een einddatum van het mandaat, zijnde 31.12.2021; mevr. Miet Jorissen werd aangeduid als opvolger.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat het mandaat van voorzitter van de raad vanaf 01.01.2022 van rechtswege ingevuld wordt door mevr. Miet Jorissen, in opvolging van dhr. Tom Thijsen.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het mandaat van voorzitter van de raad vanaf 01.01.2022 van rechtswege ingevuld wordt door mevr. Miet Jorissen, in opvolging van dhr. Tom Thijsen.
Het bestuur ontving via het digitaal loket op 12.10.2021 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht over openbare werken Herestraat, bekrachtiging dading meerwerken - verwijlintresten, belangenvermenging burgemeester' - met kenmerk KLACHT2021.001376.
Op 28.10.2021 keurde het schepencollege het voorstel van gemotiveerd antwoord goed.
In zijn schrijven, overgemaakt via het digitaal loket op 25.11.2021, laat de gouverneur weten volgende beslissingen genomen te hebben:
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 10.09.2021 houdende de bekrachtiging van het besluit van het schepencollege van 08.07.2021 aangaande de goedgekeurde dading.
Het besluit van het schepencollege van 08.07.2021 houdende de goedkeuring van de dading.
Het besluit van het schepencollege van 28.10.2021 - 'Schrijven Agentschap voor Binnenlands Bestuur 'Klacht over openbare werken Herestraat, bekrachtiging dading meerwerken - verwijlintresten, belangenvermenging burgemeester''.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur en zijn antwoord aan de klager, overgemaakt via het digitaal loket op 25.11.2021, in het kader van het dossier 'Klacht over openbare werken Herestraat, bekrachtiging dading meerwerken - verwijlintresten, belangenvermenging burgemeester' - met kenmerk KLACHT2021.001376.
De gemeenteraad neemt kennis van de bepalingen uit artikel 27, §1, 1° van het Decreet Lokaal bestuur, de bepalingen onder hoofdstuk 2 van de deontologische code van de gemeente van 18.12.2020 en de bepalingen van artikel 8 van het huishoudelijk reglement van het schepencollege van 08.02.2019.
Het besluit van de gemeenteraad van 01.03.2013 aangaande de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen inzake dagelijks bestuur, daden van beheer en de vrijstelling van visum verplichting, werd geactualiseerd in het kader van het Decreet lokaal bestuur (DLB), aangezien dit besluit nog gebaseerd was op het gemeentedecreet.
Bij de actualisatie werden ook een aantal andere, oudere delegatiebesluiten in de nieuwe versie geïntegreerd.
Op grond van artikel 41, tweede lid, 8° van het DLB, komt het aan de gemeenteraad toe om vast te stellen wat onder het begrip "dagelijks bestuur" moet worden verstaan.
Punt 10° van artikel 41 voorziet dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten aan de gemeenteraad toekomt, tenzij de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur" of tenzij de opdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen werd toevertrouwd.
Op grond van artikel 56, §3, 5° en 6° DLB is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur en voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en voorwaarden van overheidsopdrachten indien deze nominatief door de gemeenteraad werden toegekend.
Met andere woorden, het begrip "dagelijks bestuur" is bepalend voor de bevoegdheidsverdeling met betrekking tot overheidsopdrachten. De gemeente krijgt via deze begripsafbakening de mogelijkheid om de uitvoering van het beleid zo efficiënt mogelijk te organiseren, op maat van de eigen organisatie.
De definitie van "dagelijks bestuur" wordt bepaald om een soepele en efficiënte werking te garanderen. Daarnaast worden de overheidsopdrachten nominatief aangeduid die aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Reglement tot vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur", tot vaststelling van de bevoegdheden die door de gemeenteraad gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen en de vrijstelling van visumverplichting' goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.
De wet van van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten.
De wet van 17.06.2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
De wet van 31.07.2017 houdende diverse financiële en fiscale bepalingen en houdende maatregelen inzake concessieovereenkomsten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, inzonderheid
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het KB van 18.04.2017 aangaande plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het KB van 25.06.2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten.
Het besluit van de gemeenteraad van 12.10.2007 aangaande de invoering van het gemeentedecreet: voorwaarden provisie geringe exploitatie-uitgaven en voorwaarden inning geringe dagontvangsten.
Het besluit van de gemeenteraad van 12.10.2007 aangaande de invoering van het gemeentedecreet: voorwaarden uitoefening voorafgaand visum door gemeenteontvanger.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.03.2018 houdende de goedkeuring van het 'Retributiereglement vrijetijdsaanbod'.
Het besluit van de gemeenteraad van 01.03.2013 aangaande de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen inzake dagelijks bestuur, daden van beheer en de vrijstelling van visum verplichting.
Het besluit van de gemeenteraad van 19.05.2017 betreffende 'Verkoop eigendommen gemeente: delegeren beslissing wijze verkoop aan college'.
Het besluit van het managementteam van 30.11.2021 houdende de goedkeuring van het 'Reglement tot vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur", tot vaststelling van de bevoegdheden die door de gemeenteraad gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen en de vrijstelling van visumverplichting'.
De gemeenteraad keurt het 'Reglement tot vaststelling van het begrip "dagelijks bestuur", tot vaststelling van de bevoegdheden die door de gemeenteraad gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen en de vrijstelling van visumverplichting', zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking op 01.01.2022 en geldt tot 31.12.2025.
Bij de inwerkingtreding worden volgende beslissingen opgeheven:
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
Gelet op de statuten van Cipal.
Op 22.02.2019 ging de gemeenteraad over tot de aanstelling van burgemeester Tom Thijsen als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op de oproeping tot de Algemene vergadering van Cipal van 16.12.2021 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene vergadering.
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De uitnodiging voor de Algemene vergadering werd per e-mail ontvangen op 16.11.2021 en bijgevolg te laat voor behandeling door de gemeenteraad op 19.11.2021. Aangezien de daaropvolgende raad plaats vindt na de Algemene vergadering, keurde het schepencollege op 25.11.2021 de agendapunten goed en werd de gemeentelijke afgevaardigde gemandateerd om op de Algemene vergadering te handelen en te beslissen conform het genomen besluit.
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het schepencollege van 25.11.2021 te bekrachtigen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangesteld werd als vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Het besluit van het schepencollege van 25.11.2021 waarbij de agendapunten van de Algemene vergadering van Cipal van 16.12.2021 goedgekeurd werden en de gemeentelijke afgevaardigde gemandateerd werd.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 25.11.2021 waarbij, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agendapunten van de Algemene vergadering van Cipal van 16.12.2021 goedgekeurd werden en de gemeentelijke afgevaardigde gemandateerd werd om op de Algemene vergadering van Cipal te handelen en te beslissen conform het genomen besluit.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 13.12.2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.12.2020 werd de aanpassing 1 meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Beiden zijn een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
Heden wordt de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
De financieel directeur stelde het ontwerp van de aanpassing op in overleg met het managementteam. Het eindresultaat werd besproken in het managementteam van 30.11.2021, en in het college van burgemeester en schepenen van 02.12.2021.
Het managementteam heeft kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, in zitting van 30.11.2021, en verleende positief advies.
De aanpassing 2 van het meerjarenplan, de aangepaste toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 02.12.2021.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/04 van 03.05.2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad stelt de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van de gemeente.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met bijlagen, en de wijziging van 12.09.2018.
De omzendbrief KB/ABB 2019/04 van 03.05.2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het besluit van het managementteam van 26.11.2020 waarbij positief advies verleend werd aangaande de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 13.12.2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
In zitting van de gemeente- en de OCMW-raad van 18.12.2020 werd de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Beide zijn een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW opgenomen zijn.
Heden wordt de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
De financieel directeur stelde het ontwerp van de aanpassing op in overleg met het managementteam. Het eindresultaat werd besproken in het managementteam van 30.11.2021, en in het college van burgemeester en schepenen van 02.12.2021.
Het managementteam heeft kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, in zitting van 30.11.2021, en verleende positief advies.
De aanpassing van het meerjarenplan, de aangepaste toelichting en de bijhorende documentatie worden digitaal aan de raadsleden bezorgd op 02.12.2021.
De toelichting door de financieel directeur toont aan dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 financieel in evenwicht is. Het geraamde beschikbare budgettaire resultaat is groter dan nul en er is een positieve autofinancieringsmarge in 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte van het OCMW goed.
De gemeenteraad stelt de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel vast.
De vastgestelde aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 met aangepaste toelichting en documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Een afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 verzonden worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
Context
Volgens artikel 41, eerste lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, kan de gemeenteraad (resp.de raad voor maatschappelijk welzijn) aan aantal bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau), behalve voor wat betreft de bevoegdheden die uitdrukkelijk niet kunnen worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau), opgesomd in het tweede lid van datzelfde artikel.
De bevoegdheden met betrekking tot het organogram, de personeelsformatie en de rechtspositieregeling behoren niet meer tot de exclusieve bevoegdheden van de gemeenteraad (resp. de raad voor maatschappelijk welzijn) en kunnen gedelegeerd worden naar het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau).
Ook de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen betreffende personeelsaangelegenheden (arbeidsreglement, regeling aangaande structureel thuiswerk, ...) en het vaststellen van de inhoud van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' kunnen aan het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau) gedelegeerd worden.
Argumentatie
Het vaststellen van de reglementen betreffende personeelsaangelegenheden, het vaststellen van de inhoud van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het jaarlijks vaststellen van de compensatiedagen en het collectief verlof zijn bevoegdheden van interne organisatie dewelke zich eerder situeren op het operationele niveau en inhoudelijk meer aansluiten bij de werkzaamheden van het college van burgemeester en schepenen (resp. vast bureau). Om op een vlotte manier te kunnen (bij)sturen wat de interne organisatie en dagelijkse werking betreft is het bovendien wenselijk om snel te kunnen handelen en om eventuele wijzigingen op relatief korte tijd te kunnen realiseren. Door een delegatie van deze bevoegdheden zal de werking van de organisatie versoepelen en kunnen beleid en administratie sneller schakelen en tot oplossingen komen.
In het managementteam van 25.11.2021 en het college van 2.12.2021 werd het voorstel tot delegatie van bovengenoemde bevoegdheden goedgekeurd.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de volgende bevoegdheden te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen:
Het vaststellen van de rechtspositieregeling, het organogram en het personeelsbehoefteplan blijven voorlopig de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten:
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.10.2017 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling.
Het besluit van de gemeenteraad van 15.12.2017 houdende de goedkeuring van het arbeidsreglement.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2018 houdende de vatstelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'.
Het besluit van de gemeenteraad van 10.09.2021 houdende de goedkeuring van het personeelsbehoefteplan en het aangepast organogram.
Het college van burgemeester en schepenen wordt bevoegd voor de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'.
Het college van burgemeester en schepenen wordt bevoegd voor de vaststelling van het arbeidsreglement en andere reglementen aangaande personeelsaangelegenheden en de organisatie van het werk (bv. het structureel thuiswerk).
Het college van burgemeester en schepenen wordt bevoegd voor de jaarlijkse vaststelling van de compensatiedagen en het collectief verlof.
De gemeenteraad blijft voorlopig bevoegd voor de vaststelling van de lokale rechtspositieregeling, het organogram en het personeelsbehoefteplan.
Bovengenoemde delegatie gaat in vanaf heden.
Sinds 2007 heeft het gemeentebestuur een samenwerkingsovereenkomst met VZW De Wroeter betreffende het project ter bestrijding van kansarmoede.
In zijn mail van 19.11.2021 vraagt Ludo Lathouwers om de overeenkomst verder te zetten in 2022.
De gehanteerde uurkost voor de groenwerken zal in 2022 komen op 13,91€/h . Dit als gevolg van 2 indexaanpassingen zijnde :
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aangaande de verderzetting van de overeenkomst in 2022.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De besluiten van de gemeenteraden aangaande de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Kortessem, VZW De Wroeter Arbeidscentrum en gemeentebestuur Kortessem betreffende het project ter bestrijding van kansarmoede:
De besluiten van de gemeenteraden aangaande de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen VZW De Wroeter Maatwerkbedrijf en gemeentebestuur Kortessem betreffende het project ter bestrijding van kansarmoede:
Het besluit van het schepencollege van 17.01.2017 waarbij akkoord gegaan werd met het voorstel van VZW De Wroeter Maatwerkbedrijf om hun postbedeling voor het bestuur mee op te nemen in de 'groenconvenant'.
De samenwerkingsovereenkomst tussen VZW De Wroeter Maatwerkbedrijf, St-Rochusstraat 8 te 3720 Kortessem en de gemeente Kortessem betreffende het project ter bestrijding van kansarmoede voor de periode van 01.01.2022 tot en met 31.12.2022 wordt goedgekeurd.
Het recht van voorkoop in kader van de Vlaamse wooncode heeft tot doel de begunstigden ervan in staat te stellen bepaalde woningen en percelen welke bestemd zijn voor woningbouw te verwerven om die vervolgens aan te wenden om sociale huur- of koopwoningen of sociale kavels te realiseren.
In juli 2020, werden de resultaten van de tweejaarlijkse voortgangstoets van Wonen Vlaanderen bekend gemaakt. Kortessem heeft het bindend sociaal object (BSO) nog niet behaald, maar zal het behalen op basis van de geplande projecten (inbreiding wijk Haechent, project in Guigoven en de verbouwing van de pastorij in Vliermaal) en het bestaande sociaal huuraanbod (SVK woningen), waardoor het niet noodzakelijk is om woningen te verwerven om aan te wenden als sociale huur- of koopwoningen of sociale kavel.
De woning gelegen Leopold III-straat 47 te 3724 Kortessem werd op 23.05.2019 opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister (ref. gemeente LS2019-030).
Op 05.11.2021 hebben geassocieerde notarissen Wilsens, Cleeren en Verduyn, Volmolensteeg 1 te 3830 Wellen, een dossier aangeboden via het e-voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij betreffende deze woning voor een bedrag van 85.000 euro.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art.27 t.e.m. 30).
Het decreet van 15.07.1997 houdende de Vlaamse Wooncode (art. 85 t.e.m. 89).
Het decreet van 25.05.2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten.
Het decreet van 27.03.2009 houdende het grond- en pandenbeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 06.10.1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (art.27 t.e.m. 30).
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (art.2.4.1 en 2.4.2).
De gemeenteraad neemt kennis van het aanbiedingsdossier met ref. 145559 , ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan gemeente Kortessem de begunstigde is.
De gemeenteraad beslist om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom, met adres Leopold III-straat 47 te 3724 Kortessem niet uit te oefenen.
Op 10.03.2016 ontvangt de gemeente Kortessem het schrijven komende van Ruimte Vlaanderen, met kenmerk 5.00/73040/146.2, inzake toekenning verkavelingsvergunning aan het gemeentebestuur van Kortessem, voor het verkavelen van het perceel, gelegen aan de Oorsprongstraat te 3720 Kortessem, kadastraal gekend als Kortessem van perceel 1e afdeling, Sectie C, nr. 519M (deel), in 4 loten, voor halfopen bebouwing, en 3 loten voor open bebouwing.
In de opgelegde voorwaarden wordt opgenomen dat Lot 10 voorbestemd is om te voegen bij het openbaar domein en bijgevolg uit de verkaveling wordt gesloten (zie verkavelingsplan in bijlage).
Er werd een beroep tot schorsing en vernietiging ingesteld bij de Hoge Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de afgifte van deze verkavelingsvergunning.
In het schrijven met als kenmerk 1516/RvVb/0564/SA van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 21.11.2016 aangaande de uitspraak in de vordering tot vernietiging, betreffende hogervermelde verkavelingsvergunning, blijkt dat het besluit van de voorzitter van de Raad voor Vergunningsbetwistingen als volgt luidt: ·
De zaak wordt zonder verdere rechtspleging in beraad genomen. Het beroep is klaarblijkelijk onontvankelijk. De kosten van het beroep, bepaald op € 275,00 worden ten laste van de verzoekende partij gelegd.
In de gemeenteraadszitting van 16.12.2016 werd principieel akkoord gegaan tot de openbare verkoop van de loten binnen de goedgekeurde verkaveling van het perceel gelegen aan de Oorsprongstraat, kadastraal gekend als Kortessem, 1e afdeling, sectie C, nr 519M (deel).
Op 20.04.2017 werd de verkaveling van de Oorsprongstraat neergelegd bij Notaris D'Huys.
De openbare verkoop door notaris D’Huys op donderdag 20.04.2017 heeft niet geleid tot het gewenste resultaat, namelijk de verkoop van de loten.
In de gemeenteraadzitting van 19.05.2017 wordt beslist om de hierboven vermelde verkoopsvoorwaarden met betrekking tot de voltooiing van de bouwwerken niet meer op te leggen om alzo meer geïnteresseerde kandidaten te bekomen.
In het college van 29.08.2017 wordt Notaris D'Huys aangesteld als notaris voor de verkoop van de loten. Er wordt in de beslissing mee opgenomen dat de loten aan schattingsprijs, volgens het principe "eerste beslisser is de koper" verkocht zullen worden.
In verdere uitvoering van de voorwaarden opgelegd door Ruimte Vlaanderen van de verkavelingsvergunning, wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om lot 10 over te dragen naar het openbaar domein van de Haechentstraat.
Volgens het verkavelingsplan, hier in bijlage, opgemaakt door landmeter-expert L.Market op 25.10.2013, met latere wijzigingen op 19.11.2013, 20.03.2014, 14.05.2014, 12.01.2015 en 12.06.2015 (definitieve versie), beslaat het Lot 10 een oppervlakte van 4a en 46ca, oorspronkelijk afkomstig uit het perceel Kortessem, 1ste afdeling, Sectie C, nr. 519M (deel).
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de overdracht van lot 10 uit de verkaveling van de Oorsprongstraat naar het openbaar domein.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 16.12.2016 aangaande het principieel akkoord tot de openbare verkoop van de loten binnen de verkaveling "Oorsprongstraat".
Het besluit van de gemeenteraad van 19.05.2017 aangaande de wijziging van de verkoopsvoorwaarden.
Het besluit van het schepencollege van 29.08.2017 waarin Notaris D'Huys aangesteld wordt als notaris voor verkoop van de loten.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de opname van lot 10 uit de verkaveling "Oorsprongstraat", met een oppervlakte 4a en 46ca, te nemen uit het perceel Kortessem, 1e afdeling, sectie C, nr 519/m(deel), volgens het plan van landmeter-expert L.Market van 25.10.2013 met als definitieve wijziging 12.06.2015, eigendom van de gemeente Kortessem, in het openbaar domein van de Haechentstraat.
Aan landmeter-expert L.Market wordt gevraagd:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan L.Market, landmeter-expert.
Op 28.05.2021 keurde de gemeenteraad het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen van Limburg.net goed.
De Raad van Bestuur van Limburg.net keurde in de zitting van 13.10.2021 een nieuw afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed, zoals weergegeven in bijlage.
Het Optimo afvalreglement werd een eerste keer opgemaakt in mei 2021 volgens het stramien van het OVAM model. Het reglement bundelt een aantal bepalingen die voor meerdere afvalsoorten van toepassing zijn waardoor het reglement korter en leesbaarder wordt ten opzichte van het voorgaande model. De wijzigingen aan het model van mei 2021 zijn minimaal en bieden een antwoord op bezorgdheden over het aantal toegelaten afvalzakken per soort per ophaalbeurt. De maximale hoeveelheden afvalzakken per ophaalbeurt werden tijdens de zomer afgestemd met Interafval en concullega's. Een beknopt overzicht van de wijzigingen:
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 28.05.2021 aangaande de aanpassing van het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
De gemeenteraad keurt het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zoals in bijlage, goed.
Het nieuwe afvalreglement vindt zijn ingang vanaf de goedkeuring, het voorgaande reglement, goedgekeurd op 28.05.2021, wordt hierdoor volledig vervangen.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: Debestendige deputatie - De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank - OVAM - Het bestuur Milieu-Inspectie - Limburg.net.
Op 27.03.2020 keurde de gemeenteraad het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed.
In dezelfde gemeenteraadszitting van 27.03.2020 werd een aanvullend tarievenreglement op de asbestinzameling aan huis goedgekeurd.
De Raad van Bestuur van Limburg.net keurde in de zitting van 13.10.2021 een nieuw tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed, zoals weergegeven in bijlage. Dit nieuwe tarievenreglement vervangt enkel het oorspronkelijke tarievenreglement en niet het aanvullende tarievenreglement aangaande de asbestinzameling aan huis.
Ten opzichte van de vorige versie van het tarievenreglement voor de intercommunale recyclageparken, wijzigt enkel de aanvaarding van afvalzakken tijdens de zomermaanden.
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2020 aangaande de aanpassing van het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net.
De gemeenteraad keurt het tarievenreglement betreffende de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, zoals in bijlage, goed.
Het nieuwe tarievenreglement vindt zijn ingang vanaf 01.01.2022, het voorgaande reglement, goedgekeurd op 27.03.2020, wordt hierdoor volledig vervangen.
Het aanvullend tarievenreglement aangaande de asbestinzameling aan huis, goedgekeurd op 27.03.2020, blijft van toepassing.
Het tarievenreglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: De bestendige deputatie - De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank - OVAM - Het bestuur Milieu-inspectie - Limburg.Net.
Op 13.12.2019 verklaarde de gemeenteraad zich akkoord om de exploitatie van het recyclagepark over te dragen aan Limburg.net.
In de gemeenteraadszitting van 27.03.2020 werd het afvalreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd.
Limburg.net voorziet een nieuw modelreglement met enkele inhoudelijke wijzigingen.
De wijzigingen aan het modelbelastingreglement zitten enkel in het hoofdstuk contantbelasting:
Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om het aangepaste reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 13.12.2019 aangaande de overname Gemeentelijk recyclagepark door Limburg.net
Het besluit van de gemeenteraad van van 26.03.2021 aangaande de aanpassing van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het "Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Het besluit treedt in werking op 01.01.2022. Hierbij wordt het besluit van de gemeenteraad van 26.03.2021 opgeheven.
Onderstaand overzicht toont van welke adviezen de inwoners van de gemeente Kortessem tot hiertoe genoten en hoeveel credits de gemeente opgebruikte.
Dubolimburg introduceerde met ‘Dubo à la Carte’ dit jaar haar vernieuwde advies- en begeleidingsaanbod voor gemeentelijke overheden.
Gemeenten krijgen steun en deskundige begeleiding bij het ontwikkelen en uitvoeren van een doordacht beleid wat betreft duurzaam (ver)bouwen en wonen.
In het kader van Dubo à la Carte bedraagt de jaarlijkse bijdrage voor de gemeente Kortessem € 225,00. Dit komt overeen met negen credits die de gemeente vrij kan inzetten.
Als partner geniet men sowieso van een hele reeks voordelen:
De credits kunnen gebruikt worden voor advies en begeleiding van het eigen patrimonium, verenigingsgebouwen, GRO en vele andere formules en diensten die men kan lezen in de menukaart van Dubo à la Carte.
➔ In 2021 heeft de gemeente Kortessem nul credits opgebruikt.
Energiehuis Limburg
Binnen het kader van het Energiehuis Limburg heeft de gemeente Kortessem in 2021 recht op vier Huisdokterbezoeken en/of bouwplanadviezen.
Om zoveel mogelijk van het quotum te benutten is het opportuun dat er vanuit de gemeente nog wat reclame gemaakt worden over de Huisdokter?
Men kan voor het jaar 2021 nog gebruik maken van de niet opgebruikte credits door formules of diensten te kiezen uit de menukaart van Dubo à la Carte.
Credits kunnen bijvoorbeeld ingezet worden voor ondersteuning & begeleiding bij circulaire projecten, ondersteuning bij opmaak van het programma van eisen in bestekken, het toepassen van de GRO als duurzaamheidsmeter of het uitvoeren van renovatieaudits van publieke gebouwen.
Opgelet: omwille van de coronacrisis kunnen niet-opgebruikte credits van 2021 uitzonderlijk voor de helft worden overgedragen naar 2022.
VOORLOPIGE RESULTATEN 2021 voor de gemeente Kortessem
Volgende adviezen/credits (dd 01.11.2021) werden geregistreerd;
beschikbaar | opgebruikt | resterend | |
Energiehuis (adviezen) | 4 | 3 | 1 |
Dubo à la Carte (credits) | 9 | 0 | 9 |
➔ Dat betekent dat er nog één advies kan opgebruikt.
De Gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van een tussentijdse statusupdate van de resultaten van de gemeente Kortessem, opgesteld door Het Energiehuis Limburg, in het kader van het samenwerkingsakkoord met Dubolimburg.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid van 16.11.2018 dat in artikel 8. 4° stelt dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen’ ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de taakstelling van de energiehuizen van 14.12.2018 dat stelt dat het energiehuis, naast het verstrekken en beheren van de energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht de volgende dienstverlening of activiteiten dient uit te voeren:
Het Besluit van de gemeenteraad van 21.06.2019 - Samenwerkingsovereenkomst Stebo: projectverlenging 2020 - 2025.
Het Ministerieel besluit van 12.12.2019 over de goedkeuring van het projectdossier van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Wonen ‘Wonen aan Mombeek en Wijers’.
De Gemeenteraad neemt kennis van de tussentijdse resultaten van de samenwerking in het kader van het partnerschap met Dubolimburg wat betreft de adviezen uw inwoners tot hiertoe genoten en hoeveel credits Kortessem opgebruikt.
De samenwerkingsovereenkomst, zoals voorgelegd op 26.06.2020, door Energiehuis Limburg neemt aanvang op 01.01.2020 en kent een onbepaalde duur.
De laatste aanpassing van het reglement "werkingssubsidie voor cultuurverenigingen" dateert van 2014.
Het evalueren en actualiseren van dit reglement dringt zich op. Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 23.11.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement betreffende de werkingssubsidie voor cultuurverenigingen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 23.05.2014 "Aanpassing reglement werkingssubsidie cultuurverenigingen gemeente Kortessem".
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "werkingssubsidie cultuurverenigingen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de gemeenteraad van 23.05.2014 - "Aanpassing reglement werkingssubsidie cultuurverenigingen gemeente Kortessem" - opgeheven.
De laatste aanpassing van het reglement "projectsubsidie voor sportverenigingen" dateert van 2014.
Het actualiseren van benamingen, adviesraden en verwoordingen dringt zich op.
Ook de bedragen van de subsidies worden verhoogd:
Het reglement zoals weergegeven in bijlage werd op 23.11.2021 gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement betreffende de projectsubsidie voor sportverenigingen goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 26.09.2014 "Reglement projectsubsidie sportverenigingen".
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 "Gemeentelijk participatiereglement".
Het besluit van de gemeenteraad van 26.04.2019 "Erkenningsreglement Kortessemse verenigingen"
De gemeenteraad keurt het reglement "projectsubsidie voor sportverenigingen" zoals weergegeven in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit treedt in werking 5 dagen na de publicatiedatum en eindigt op 31.12.2025.
Bij het inwerking treden van dit besluit worden de besluiten van de gemeenteraad van 14.03.2008 "reglement projectsubsidie sport" en 26.09.2014 "Aanpassing reglement projectsubsidie sport" opgeheven.
Momenteel worden in de gemeente Kortessem de burgerlijke huwelijken voltrokken in de raadszaal van het administratief centrum, Kerkplein 11 te 3720 Kortessem.
Artikel 165 lid 1 Burgerlijk Wetboek bevat sinds 2009 de mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op een andere plaats dan het gemeentehuis.
De gemeenteraad kan hiertoe één of meerdere alternatieve huwelijkslocaties aanduiden, die aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:
Het Kasteel de Fauconval, pa.: Daaleindestraat 2 te 3720 Kortessem, en het bijhorend kasteelpark voldoet aan bovenstaande voorwaarden en vormt een uniek kader om burgerlijke huwelijken te voltrekken. Bijkomend wordt hiermee het cultureel en historisch erfgoed van de gemeente Kortessem extra in de kijker gezet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het Kasteel de Fauconval en het bijhorend kasteelpark als extra huwelijkslocatie voor de gemeente Kortessem goed te keuren zodat hiervoor een concept kan worden uitgewerkt door de dienst Burgerzaken. De huwelijken zullen op deze extra locatie kunnen plaatsvinden van zodra dit praktisch en organisatorisch haalbaar is.
Het Burgerlijk Wetboek inzake burgerlijk huwen, meer bepaald de artikelen 75, 76 en 144 tot 171.
Het Burgerlijk Wetboek inzake de mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op een andere plek dan het gemeentehuis, meer bepaald artikel 165/1.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om burgerlijke huwelijken te voltrekken op een tweede locatie in de gemeente Kortessem, zijnde Kasteel de Fauconval en het bijhorend kasteelpark, gelegen Daaleindestraat 2 te 3720 Kortessem, van zodra dit praktisch en organisatorisch mogelijk is.
-
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 17.12.2021.
Het kleinste kerkdorp van Kortessem, nl. Zammelen, kampt reeds verschillende jaren met parkeerproblemen. Het mooie natuur- en wandelnetwerk lokt wekelijks heel wat toeristen naar Zammelen. Deze bezoekers komen met de wagen en zijn genoodzaakt om langs de openbare weg te parkeren. Dit zorgt voor overlast. De gemeente moet een oplossing aanreiken. Verschillende jaren geleden werd reeds een perceel grond aangekocht door de Kerkfabriek met als doel een speelplek te voorzien voor de jongste inwoners alsook een parking voor de toeristen.
De herbestemming van de kerk wordt in realistische plannen gegoten en zal ook een aantrekkingspool zijn voor bezoekers naar Zammelen. Het parkeerprobleem moet aangepakt worden.
Open VLD stelt daarom voor aan de gemeenteraad om in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 de nodige kredieten te voorzien voor de opmaak van een RUP Zammelen. Een Ruimtelijk UitvoeringsPlan kan de nodige juridische – en plantechnische zekerheid bieden voor de aanleg van een parking met speelterrein.
De gemeenteraad,
Overwegend dat te Zammelen wekelijks veel toeristen komen genieten van het natuur- en wandelnetwerk;
Overwegend dat het gemeentebestuur in het verleden reeds beloofd heeft om een speelruimte te voorzien te Zammelen;
Overwegend dat de herbestemming van de kerk te Zammelen bezoekers zal genereren;
Overwegend dat de Kerkfabriek achter de zaal reeds een perceel aangekocht heeft in het verleden met het oog op de realisatie van een parking en een speelruimte;
Overwegend dat dit idee reeds besproken werd bij de budgetbespreking kerkfabriek Zammelen.
BESLUIT:
in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 de nodige kredieten te voorzien voor de opmaak van een RUP Zammelen met het oog op de realisatie van een parking achter de zaal alsook een speelterrein.
in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 de nodige kredieten te voorzien voor de opmaak van een RUP Zammelen met het oog op de realisatie van een parking achter de zaal alsook een speelterrein.