Terug
Gepubliceerd op 30/03/2021

2021_OR_00017 - Overstap van Anders Mobiel Limburg naar Taxistop op 01.04.2021 - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
vr 26/02/2021 - 20:00 Digitaal via 'Zoom'
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijsen, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Ria Steegmans, 4de schepen; Steffi Philtjens, Raadslid; Marie-Paule Vandormael, Raadslid; Camille Cuyx, 2de schepen; Ellen Hoebrechts, Raadslid; Nicole Gielen, Raadslid; Philip Knapen, Raadslid; Stefan Houbrechts, Raadslid; Anneleen Meekers, Raadslid; Pieter Jamaer, Raadslid; Luc Dullaers, 3de schepen; David Knapen, Raadslid; Hugo Philtjens, Raadslid; Miet Jorissen, 1ste schepen; Alexander Wouters, Raadslid; Donald Martens, Raadslid; Cyriel Konings, Raadslid; Wendy Cox, Raadslid; Caroline Penders, Algemeen directeur

Secretaris

Caroline Penders, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00017 - Overstap van Anders Mobiel Limburg naar Taxistop op 01.04.2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Thijsen, Ria Steegmans, Steffi Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Camille Cuyx, Ellen Hoebrechts, Nicole Gielen, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Anneleen Meekers, Pieter Jamaer, Luc Dullaers, David Knapen, Hugo Philtjens, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings, Wendy Cox, Caroline Penders
Stemmen voor 11
Ria Steegmans, Tom Thijsen, Nicole Gielen, Anneleen Meekers, Wendy Cox, Camille Cuyx, Luc Dullaers, Miet Jorissen, Alexander Wouters, Donald Martens, Cyriel Konings
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Ellen Hoebrechts, Philip Knapen, Stefan Houbrechts, Pieter Jamaer, David Knapen, Hugo Philtjens, Marie-Paule Vandormael, Steffi Philtjens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_OR_00017 - Overstap van Anders Mobiel Limburg naar Taxistop op 01.04.2021 - Goedkeuring 2021_OR_00017 - Overstap van Anders Mobiel Limburg naar Taxistop op 01.04.2021 - Goedkeuring

Motivering

Toelichting & argumentatie

Anders Mobiel Limburg (AML) is een intergemeentelijke samenwerking tussen de gemeenten Diepenbeek, Alken, Herk-de-Stad, Leopoldsburg, Borgloon, Wellen, Hasselt, Sint-Truiden, Beringen, Kortessem, Lummen en Zonhoven waarin de stad Hasselt de trekkende rol op zich heeft genomen. De stad Hasselt legt haar trekkende rol als voorzitter neer.

De meerderheid van de gemeenten geeft aan samen met Hasselt over te stappen naar Taxistop.

Er zijn drie mogelijkheden om de werking van de AML in Kortessem verder te zetten:

  1. Werking zelfstandig verderzetten bij het OCMW.
    Dit houdt in dat de hele werking AML in eigen beheer gebeurt. De kosten voor verzekeringen (lichamelijke ongevallen, omnium en burgerlijke aansprakelijkheid), aankoop rittenboekjes, ... zullen vermoedelijk hoger liggen omdat er minder gunstige voorwaarden zijn via de groepsaankoop van de bestaande intergemeentelijke samenwerking.
  2. AML behouden in een afgeslankte versie waarbij de trekkende voorzittersrol wordt opgenomen door andere gemeente.
    Tot op heden heeft niemand aangegeven de trekkende voorzittersrol op zich te willen nemen.
  3. Mee overstappen naar Taxistop.
    Er moet rekening worden gehouden met een andere organisatiestructuur en kostenaanrekening.

De verschillen in het lidgeld, medische en financiële voorwaarden zoals aangeduid in onderstaande tabel:

 

AML Kortessem

Taxistop

Medische voorwaarden

Men kan omwille van een handicap, leeftijd, gezondheidsproblemen of sociale situatie geen gebruik maken van eigen of het openbaar vervoer

Men kan geen gebruik maken van het openbaar vervoer omwille van ziekte, ouderdom of handicap

Financiële voorwaarden

Geen

Het inkomen mag niet hoger zijn dan twee keer het leefloon van hun categorie gezinssamenstelling (een afwijking is mogelijk mits sociaal verslag).  

Vb. inkomensgrens : leefloon € 958,91 x 2 = € 1917,82

Lidgeld

Geen

€ 12,00 per jaar per persoon of € 6,00 voor een half jaar
€ 16,00 per jaar per koppel of € 8,00 voor een halfjaar per koppel

 De vergelijking van de jaarlijkse kosten tussen AML Kortessem 2019 en Taxistop

 

AML Kortessem

Taxistop

Verzekering lichamelijke ongevallen

€ 295,60

€ 0,08 cent van de gereden rit moet betaald worden aan de verzekering

Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

€ 36,95

Zit in de € 95,00 aansluitingskost

OMNIUM verzekering

€ 901,80

€ 0,035 per kilometer wordt betaald aan de verzekering

Planningstool

€ 0

Zit in de € 95,00 van de aansluitingskost

Rittenboekjes

€ 200,00

Zit in de € 95,00 van de aansluitingskost

Aansluitingskost voor Kortessem

€ 0

€ 95,00

Indien we de kostenregeling van Taxistop toepassen op de cijfers van 2019 voor AML Kortessem waarbij 1413 ritten werden uitgevoerd of 30.551 km.

 

AML Kortessem

Taxistop

Verzekering lichamelijke ongevallen

 

€ 295,60

€ 0,08 * 1413 =

€ 113,04

Omnium verzekering

 

€ 901,80

€ 0,035 * 30.551=

€ 1.069,28

Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

 

€ 36,95

 

€ 0

Planningstool

 

€ 0

 

€ 0

Rittenboekjes

 

€ 200

 

€ 0

Aansluitingskost

 

€ 0

 

€ 95,00

Totaal

 

€ 1.434,35

 

 € 1.277,32

Van het lidgeld dat door de gebruiker dient betaald te worden, gaat de helft naar Taxistop en blijft de andere helft bij het OCMW, welke de aansluitingskost dekt.

Het bedrag per gereden km wordt geïndexeerd en bepaald op € 0,35 per gereden km.

Taxistop heeft de volgende voordelen:

  • Gebruiksvriendelijk en duidelijke planningstool.
  • Opleiding en helpsdesk.
  • Schaalvoordeel van een groter platform.
  • Krant voor vrijwilligers en gebruikers.

Taxistop heeft de volgende nadelen:

  • Lidgeld en inkomensgrens. De inkomensgrens kan bepaald worden via een sociaal onderzoek.

Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt voorgesteld om vanaf 01.04.2021 over te stappen van AML naar Taxistop.

Juridische grond

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet van 07.12.2018.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om vanaf 01.04.2021 over te stappen van AML naar Taxistop.

Artikel 2

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met het principe van een inkomensgrens, dat wordt vastgesteld via een sociaal onderzoek.

Artikel 3

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met een prijsaanpassing van € 0,35 per gereden km.