De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de gemeenteraad van 26.03.2021 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de bijkomende agendapunten van de gemeenteraad van 26.03.2021 - puntnummers 8, 9, 10 en 11 - wordt bij het onderdeel 'Juridische grond', de tekst 'De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, heeft het vermoeden dat dit agendapunt niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort maar tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.' vervangen door de volgende tekst:
De gemeenteraadsvoorzitter, Tom Thijsen, stelt voor om de bijkomende agendapunten niet te behandelen. De raad krijgt de vraag om te oordelen of de toegevoegde punten al dan niet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn.
Vervolgens worden de notulen van de gemeenteraad van 26.03.2021 goedgekeurd.
Op 23.03.2021 werd het bestuur door raadslid Ellen Hoebrechts officieel in kennis gesteld van de nieuwe naam van haar partij, nl. "Vooruit" (Kortessem).
De verklaringen van de nationale voorzitter en het attest ondertekend voor het gebruik van het letterwoord Vooruit, werden overgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de naamsverandering van de partij sp.a naar Vooruit.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de naamsverandering van de partij sp.a naar Vooruit.
Het Rode Kruis tracht met het project Hartveilig de overlevingskans van slachtoffers met een hartstilstand structureel te verhogen en wenst de eerstehulpcapaciteiten van de bevolking te vergroten.
Dit doel wordt nagestreefd door zoveel mogelijk mensen op te leiden in reanimatie met het gebruik van automatische externe defibrillatoren (AED-toestellen) en door hen te informeren over het belang van het plaatsen van AED-toestellen in o.a. gemeenten.
De gemeente Kortessem werd in 2011 deelnemer van het project “hartveilige gemeente”.
Op 24.05.2018 keurde de gemeenteraad de verlenging van de overeenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen goed. De overeenkomst verliep op 27.06.2020.
De voorwaarden om de samenwerking te vernieuwen bestaan ondermeer uit het opleiden van minstens 10% van alle medewerkers in reanimeren en defibrilleren. Omwille van de coronacrisis was dat in 2020 niet mogelijk, aangezien alle opleidingen geannuleerd moesten worden.
Rode Kruis laat weten dat de einddatum van de samenwerking automatisch verlengd wordt tot 31.12.2021. De gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28.10.2011 waarbij de overeenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen en het Rode Kruis van Kortessem in het kader van “een hartveilige gemeente” goedgekeurd werd.
Het gemeenteraadsbesluit van 05.09.2014 waarbij de verlenging van de overeenkomst goedgekeurd werd voor de periode 2014-2016.
Het gemeenteraadsbesluit van 27.05.2016 waarbij de verlenging van de overeenkomst goedgekeurd werd voor de periode 2016-2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 24.05.2018 waarbij de verlenging van de overeenkomst goedgekeurd werd voor de periode 2018-2020.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat de overeenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen in het kader van “een hartveilige gemeente” automatisch verlengd werd tot 31.12.2021.
De gemeenten staan in voor de bewaking van de openbare rust, veiligheid en reinheid.
Het bestuur is zich bewust geworden van de noodzaak van een goed georganiseerd bestuur, hetgeen o.a. betekent dat men over de nodige degelijke reglementen en verordeningen beschikt en dat er op de naleving ervan wordt gehandhaafd.
Het is nodig om de risico’s die de inplanting en de exploitatie van deze inrichtingen met zich kunnen meebrengen (o.a. af- en aanrijden van lawaaierige motoren ook ‘s nachts, wild parkeren, …) te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid.
Het doel van deze politieverordening is eveneens om motorclubs te weren uit de gemeente.
Overwegende de historische rivaliteit tussen de motorclubs, hun supportclubs en sympathisanten en andere motorclubs.
Zowel in Belgisch als in Nederlands Limburg, evenals in de Duitse Deelstaat Nordrein-Westfalen, hebben recentelijk zware incidenten plaatsgevonden tussen motorclubs:
Uit de aard en plaats van de bovenvermelde incidenten blijkt dat de leden van criminele motorclubs confrontaties op plaatsen en evenementen, publiek dan wel besloten, niet schuwen en mekaar met wapens bevechten. Het risico op provocatie of confrontatie tussen rivaliserende motorclubs is gezien het huidige spanningsveld in de Euregio zeer reëel.
De Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119, 119bis, 133, 134quater en 135§2.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
De wet van 24.06.2013 betreffende de administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikelen 40, 41, 63, 286-288.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2014 betreffende de goedkeuring van de uniforme GAS-reglementering voor de PZ kanton Borgloon, met ingang vanaf 01.01.2015.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende clubhuizen van motorclubs, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Deze verordening treedt in werking op 01.05.2021.
Deze verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig de artikelen 286-288 van het Decreet lokaal bestuur.
Afschrift van deze verordening zal, conform artikel 40 Decreet lokaal bestuur, worden verzonden aan de bestendige deputatie van de provincie, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de politierechtbank te Tongeren.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 22.03.2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26.05.2021 wordt gehouden met als agenda:
De Algemene vergadering tevens Jaarvergadering dient statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen te worden. Rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren.
Gelet op de beraadslagingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij raadslid Donald Martens aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26.05.2021, met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26.05.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente werd per aangetekend schrijven op 29.03.2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 30.06.2021 plaatsheeft in PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt op 29.03.2021.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij schepen Camille Cuyx aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 30.06.2021 wordt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30.06.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gemeentebestuur Kortessem is aangesloten bij TMVS dv.
Gelet op de statuten van TMVS dv.
Er werd een oproepingsbrief ontvangen voor de Algemene vergadering van TMVS dv op 15.06.2021, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Algemene vergadering goed te keuren en de gemeentelijke afgevaardigde te mandateren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 22.02.2019 waarbij burgemeester Tom Thijsen aangewezen werd als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de Algemene vergaderingen van TMVS dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene vergadering TMVS dv van 15.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia en mededelingen
De raad draagt de aangeduide (plaatsvervangend) vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15.06.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post aan TMVS dv overgemaakt worden (20210615AVTMVS@farys.be).
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 25.03.2021 waarbij beslist werd om aan te sluiten bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025".
De Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21,5” van de wet van 18.03.2016.
In 2017 werd de opdracht in de wacht gesleept door AG Insurance, voor een periode van 4 jaar. Dit contract loopt af op 31.12.2021 en dus vaardigt FPD-GSD een nieuwe overheidsopdracht uit in de loop van het eerst semester van 2021.
Overeenkomstig de reglementering moet FPD-GSD in het bestek de besturen vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2022 tot en met 2025.
Doel van de overheidsopdracht
De overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige
ziekteverzekering van de FPD-GSD
ten voordele van
de provinciale en plaatselijke besturen.
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 01.01.2022 en
aflopen op 31.12.2025, dus voor een duur van 4 jaar.
De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17.06. 2016.
Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, heeft FPD-GSD
een
basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers. De prijs zal het
gunningscriterium zijn.
De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen
die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van
een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 1 januari 2022 en die gedekt
wordt op basis van de huidige collectieve polis.
De verzekeringspolis
De dekking is praktisch identiek aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar er zijn een paar wijzigingen in aangebracht, rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies. Het document met opsomming van de aanpassingen is in bijlage toegevoegd.
Procedure voor de besturen die momenteel aangesloten zijn bii de kaderovereenkomst met AG Insurance
Voor deelname en blijvende aansluiting bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD:
Het schepencollege ging op 25.03.2021 akkoord met de aansluiting bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025". De gemeenteraad wordt gevraagd dat besluit te bekrachtigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 25.03.2021 waarbij beslist werd om aan te sluiten bij de kaderovereenkomst met FPD - GSD in het kader van de "Collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025".
De raad neemt kennis van het feit dat het aansluitingsformulier vóór 31.03.2021 reeds werd overgemaakt aan FPD - GSD.
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan FPD-GSD.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Artikel 23 §3 van de grondwet.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 2.2, waarin de gemeente aangesteld wordt als regisseur van het lokale woonbeleid.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1, dat de veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen oplegt waaraan woningen moeten voldoen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.6 betreffende het conformiteitsattest.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.9 betreffende de geldigheidsduur van het conformiteitsattest.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.9, 5°, voorziet dat de gemeente de geldigheidsduur van het conformiteitsattest kan beperken.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, deel 2 over lokaal woonbeleid.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, deel 2 dat de taken en opdrachten vastlegt voor een gemeente en de voorwaarden vaststelt waaraan een intergemeentelijk samenwerkingsverband moet voldoen.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.2, dat de modellen van het technisch verslag vastlegt die deze vereisten en normen bevat.
De gemeenteraadsbeslissing 22.02.2019 tot goedkeuring van het reglement “invoering conformiteitsattest van beperkte duur”.
De gemeenteraadsbeslissing van 21.06.2019 tot oprichting van het nieuwe intergemeentelijke samenwerkingsverband “IGSW wonen aan Mombeek en Wijers ” en goedkeuring van het projectplan 2020-2025.
De gemeenteraadsbeslissing 13.12.2019 tot aanpassing van het reglement “invoering conformiteitsattest van beperkte duur.
Het conformiteitsattest is een document dat attesteert dat een bepaalde woning aan de minimale normen inzake veiligheid en kwaliteit voldoet. Het attest wordt afgeleverd door de burgemeester nadat een woningcontroleur de conformiteit aan deze minimale normen vaststelt.
Standaard is de geldigheidsduur van het conformiteitsattest 10 jaar, maar de gemeente kan deze geldigheidsduur inkorten. Het conformiteitsattest kan voor het einde van deze geldigheidsduur ook van rechtswege vervallen, bijvoorbeeld als de woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt (via de Nieuwe Gemeentewet of via een procedure woonkwaliteit).
Door de inwerkingtreding van het optimalisatiedecreet en het besluit vanaf 01.01.2021 en door de omdoping van de 'Vlaamse Wooncode' tot de 'Vlaamse Codex Wonen van 2021' vanaf 01.01.2021, dient het gemeentelijk reglement “invoering conformiteitsattest van beperkte duur” aangepast te worden aan de geldende wetgeving.
De gemeenteraad keurde op 22.02.2019 het reglement “invoering conformiteitsattest van beperkte duur” goed. Dit reglement beperkt de geldigheidsduur van het conformiteitsattest tot 5 jaar indien de woning beschikt over enkel glas of indien er dakisolatie ontbreekt.
Bij het optimalisatiedecreet, dat op 01.01.2021 in werking trad, hoort ook een besluit van de Vlaamse regering. Dit besluit bevat de nieuwe modellen van technische verslagen. In deze nieuwe technische verslagen maakt de weging met strafpunten plaats voor een indeling van de gebreken in drie categorieën.
In de nieuwe technische verslagen wordt ook het EPC-attest in rekening gebracht bij het beoordelen van de energetische prestaties. Vaststellingen rond dakisolatie en beglazing zijn enkel mogelijk indien er geen EPC-attest is of indien het EPC-attest een te hoge waarde weergeeft (en de woning dus slecht geïsoleerd is). Vaststellingen rond enkel glas of het ontbreken van dakisolatie kunnen bijgevolg niet steeds genoteerd worden in het nieuwe technisch verslag.
Het eerder beoogde doel van het reglement om de geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken omwille van redenen m.b.t. energetische prestaties (enkel glas en dakisolatie), kan dus niet langer in alle gevallen gegarandeerd worden. Om deze reden is het zinvol om de geldigheidsduur van een conformiteitsattest te bepalen a.d.h.v. het aantal gebreken.
Daarnaast zijn er aanpassingen nodig in de verwijzingen naar de artikels in het gemeentelijk reglement “invoering conformiteitsattest van beperkte duur”. Er dient verwezen te worden naar de huidige wetgeving, opgenomen in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Om deze redenen is een aanpassing van het huidige reglement noodzakelijk.
Het 'Reglement invoering conformiteitsattest van beperkte duur- wijziging', goedgekeurd door de gemeenteraad op 13.12.2019 wordt opgeheven.
De gemeenteraad keurt het 'Reglement beperking van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten', zoals in bijlage, goed.
Dit reglement gaat in na goedkeuring door de gemeenteraad.
Het 'Reglement beperking van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten' wordt bekend gemaakt conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan STEBO en aan Wonen Vlaanderen.
In de zitting van 21.02.2020 gaf het college van burgemeester en schepenen zijn goedkeuring aan de kaderovereenkomst "Fluvius duurzame gebouwen".
In de zitting van 29.05.2020 keurde de gemeenteraad de opstart "Esco - project sporthal - fase 2" goed.
Fase 2 van het Fluvius Escoproject omvat bouwkundige werken, m.n. isolatiewerkzaamheden met als doel het realiseren van een duurzaam energieverbruik.
De uitvoering van de werken kan voorzien worden in najaar 2021. Volgende werkzaamheden zullen plaatsvinden:
Er zijn echter bijkomende werkzaamheden vastgesteld na een plaatsbezoek door projectleider Fluvius en Architect:
De raming werd geactualiseerd naar aanleiding van bijkomende werken en indexering van de prijzen.
De werken werden geraamd op € 429.762,06 inclusief btw de studie, werfopvolging door architect, veiligheidscoördinatie, stabiliteitsstudie, coördinatiekost van Fluvius, uitvoering van de werken door aannemer incl.btw.
De nieuwe geactualiseerde raming bedraagt € 456.589,26 inclusief btw. vanwege de bijkomende werken en indexering van de prijzen.
De Financieel directeur heeft op 20.04.2021 een voorwaardelijk visum toegekend.
De gemeenteraad wordt gevraagd de het uitvoeren van de werken volgens het bestek en ontwerpplannen voor project Fluvius - Esco sporthal fase 2 goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21.02.2021 betreffende de kaderovereenkomst "Fluvius duurzame gebouwen".
Het besluit van de gemeenteraad van 29.05.2020 betreffende "Opstart Esco - project sporthal - fase 2".
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring voor de uitvoering van de werken volgens bestek en de ontwerpplannen voor het project Fluvius - Esco sporthal fase 2.
De kredieten zullen benomen worden van MJP000075, budgetcode 2210100/20/0742.
Er zal hiervoor een verhoging van € 30.000,00 voorzien worden in de volgende aanpassing (2) van het meerjarenplan.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 03.12.2020 het voorstel betreffende "Gemeentelijke- en OCMW steunmaatregelen versus extra ontvangen subsidies- coronapandemie" goed.
Onder punt 2 'Voorstellen van nog te nemen maatregelen': meer bepaald:
Punt 2.1.6 Specifieke noodkreet
Voorstel is een budget te provisioneren in 2021 om tegemoet te komen aan specifieke vragen van voetbalclubs Kortessem VV en FC Vliermaal.
Volgens artikel 1 van het voornoemde besluit wordt een bedrag van maximaal € 5.000,00 per club, voorzien.
Naam vereniging | Bedrag | Rekeningnummer |
Kortessem VV | € 5.000,00 | BE16 9731 4472 8074 |
FC Vliermaal | € 5.000,00 | BE 96 9733 6505 6605 |
Beide clubs maakten een balans op. Op vraag van het gemeentebestuur werd dit overzicht aangevuld met de verminderde uitgaven.
De gemeenteraad wordt gevraagd het voorstel om voor Kortessem VV en FC Vliermaal een extra subsidie toe te kennen als gedeeltelijke tegemoetkoming voor de verminderde inkomsten, ten opzichte van de gebleven vaste kosten goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het schepencollege van 03.12.2020 betreffende: ‘Gemeentelijke- en OCMW steunmaatregelen versus extra ontvangen subsidies- coronapandemie’.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel om verenigingen een extra subsidie toe te kennen als gedeeltelijke tegemoetkoming voor de verminderde inkomsten, ten opzichte van de gebleven vaste kosten, en keurt het goed.
Per vereniging zal er een toelage voorzien worden van € 5.000,00.
Naam vereniging | bedrag | rekeningnummer |
Kortessem VV | € 5.000,00 | BE16 9713 4472 8074 |
FC Vliermaal | € 5.000,00 | BE96 9733 6505 6605 |
Op 19.03.2021 ontving de dienst Uit in Kortessem een mail van de Heemkundige kring Kortessem met als vertegenwoordiger Jos Punie betreffende de nota met de omschrijving van het project en het financieel plan voor het boek 'Kortessem Wereldoorlog 1940-1945".
De Heemkundige kring vraagt aan het gemeentebestuur Kortessem een toelage van € 2000,00 als financiële ondersteuning voor de publicatie van dit boek.
Inhoud van het boek:
Het verhaal van de gemeente Kortessem tijdens WO II. Drie auteurs, waaronder: Daniel Bogaerts, Gène Nicolaes en Jos Punie, hebben zoveel mogelijk informatie verzameld, die verifieerbaar is. Ze hebben daarvoor eerdere publicaties van de Heemkundige Kring Kortessem aangevuld met archiefmaterialen en met getuigenissen van inwoners van Kortessem.
Na een algemene inleiding over de aanleiding van WO II worden de verhalen van de oud-strijders en de gesneuvelden van en in Kortessem uitgeschreven. Daarbij horen ook buitenlandse Militairen die in Kortessem sneuvelden. Het verzet komt aan bod, zowel de organisatie, de acties als de erkende weerstanders. De burgerslachtoffers worden eveneens op gelijst met de omstandigheden van hun dood. Eveneens worden de lotgevallen van de verplicht tewerkgestelden (weggevoerden) genoteerd. Bij de collaboratie belichten ze vooral de oorzaken en de gevolgen hiervan, niet individueel maar statistisch.
Verder hebben ze ook oog voor dagelijkse leefomstandigheden van de inwoners van Kortessem tijdens de bezetting en behandelen ze minder gekende gebeurtenissen zoals: 'De boerenwacht, de kabelwacht, de luchtbescherming, de operatie Gutt,...'.
Ze eindigen tenslotte het boek met een tijdlijn waarin de Kortessemse situatie geschetst wordt binnen het kader van WO II in zijn geheel.
Doelstelling van de publicatie van het boek:
Financieel plan Heemkundige kring:
Ontvangsten | Bedrag | Kosten | Bedrag |
Voorverkoop 200 stuks * € 19,00/stuk | € 3.800,00 | Lay - out | € 1.150,00 |
Publieke verkoop 50 stuks * € 25,00/stuk | € 1.250,00 | Drukkosten 270 stuks * € 27,066/stuk | € 7.306,20 |
Toelage Gemeentebestuur Kortessem | € 2.000,00 | Promotie | € 100,00 |
Projectsubsidie Erfgoed Haspengouw | € 1.500,00 | ||
Eigen inbreng | € 6,20 | ||
TOTAAL | € 8.556,20 | TOTAAL | € 8.556,20 |
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een toelage van € 2000,00 aan de Heemkundige kring Kortessem voor de publicatie van het boek 'Kortessem Wereldoorlog 1940-1945' goed.
De toelage van € 2000,00 zal ten voordele van de Heemkundige kring Kortessem gestort worden op rekeningnummer BE36 8601 0924 1681.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst, de dienst UiT in Kortessem en de aanvrager.