De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
De notulen van de OCMW-raad van 30.04.2021 worden ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
De notulen van de OCMW-raad van 30.04.2021 worden goedgekeurd.
Het bestuur ontving via het digitaal loket op 23.03.2021 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad' - met kenmerk KL2021.000638.
De klager stelde dat de aanpassing van het reglement niet in overeenstemming is met de goede werking van de OCMW-raad en afbreuk doet aan de rechten van de raadsleden. De aanpassing zou volgens klager de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden in het gedrang brengen. Klager brengt aan dat de wijziging evenmin afdoende gemotiveerd is.
Op 01.04.2021 nam het schepencollege kennis van dit schrijven en werd beslist over het aangetekend, gemotiveerd standpunt dat als antwoord namens het gemeentebestuur verstuurd zou worden.
Op 03.05.2021 besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, om het besluit van de OCMW-raad van 26.02.2021 over de wijziging van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad gedeeltelijk te vernietigen. De minister stelt in zijn besluit:
"[...] De bepaling dat de gemeenteraad en de OCMW-raad gezamenlijk slechts drie uur mag duren, betekent een beperking van de rechten van de raadsleden. Een vooraf vastgelegde maximum duurtijd van drie uur voor zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad af te handelen lijkt in de gegeven omstandigheden niet in overeenstemming te zijn met de goede werking van de raden en de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden. De duurtijd van de vergadering is steeds afhankelijk van het aantal punten dat is geagendeerd op de raad, het aantal toegevoegde agendapunten en op het aantal mondelinge vragen die zijn ingediend.
De gemeenteraad van Kortessem heeft niet voorzien in gemeenteraadscommissies, waardoor elk dossier steeds volledig moet worden besproken. Dit leidt per definitie tot een langere duur van de raad. Hoewel de raad steeds kan beslissen om ook na het verstrijken van een duur van 3 uur verder te vergaderen, bestaat er geen garantie dat alle punten van de raad behandeld zijn. Evenmin bestaat de garantie dat wanneer de gemeenteraad na drie uur nog niet is afgehandeld, dat de OCMW-raad nog wordt gestart. Er bestaat evenmin een garantie dat de toegevoegde agendapunten worden behandeld of de ingediende mondelinge vragen worden beantwoord. Het (potentieel) gegeven dat die toegevoegde punten of mondelinge vragen niet worden beantwoord, betekent een te strikte beperking van de rechten van de raadsleden.
De OCMW-raad heeft de voorgestelde aanpassing niet gemotiveerd in haar besluit. De motivering blijkt evenmin uit het dossier. Dergelijke motivering is essentieel wanneer de rechten van raadsleden worden ingeperkt. [...]
De aanpassing is niet evenredig met het doel dat de OCMW-raad met de aanpassing wil bereiken. De aangenomen wijziging lijkt te kaderen binnen het efficiënt organiseren van de OCMW-raad en het gevoerde debat. Er bestaan evenwel andere modaliteiten om dit doel te bereiken en toch de rechten van de raadsleden te garanderen. [...]"
De vernietiging van de minister heeft enkel betrekking op de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad van Kortessem.
De OCMW-raad wordt gevraagd kennis te nemen van het besluit van minister Somers van 03.05.2021.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Ministerieel besluit van 03.05.2021 houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de OCMW-raad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Het besluit van het schepencollege van 01.04.2021 - 'Schrijven Agentschap voor Binnenlands Bestuur 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad'.
De OCMW-raad neemt kennis van het besluit van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, van 03.05.2021, houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de OCMW-raad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Er werd melding van de vernietiging gemaakt op de webtoepassing van de gemeente op 07.05.2021.
Het bestuur ontving op 23.03.2021 een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur – 'Klacht tegen de beslissing van de gemeente-/OCMW-raad van Kortessem van 26 februari 2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeente-/OCMW-raad'. De klager stelde dat de aanpassing van het reglement niet in overeenstemming is met de goede werking van de OCMW-raad en afbreuk doet aan de rechten van de raadsleden. De aanpassing zou volgens klager de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden in het gedrang brengen.
In navolging daarvan besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, op 03.05.2021 om het besluit van de OCMW-raad van 26.02.2021 over de wijziging van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, gedeeltelijk te vernietigen. De minister stelt in zijn besluit ondermeer dat de bepaling dat de gemeenteraad en de OCMW-raad gezamenlijk slechts drie uur mogen duren, een beperking betekent van de rechten van de raadsleden. Een vooraf vastgelegde maximum duurtijd van drie uur lijkt niet in overeenstemming te zijn met de goede werking van de raden en de normale uitoefening van het controlerecht van de raadsleden.
De vernietiging van de minister heeft enkel betrekking op de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad van Kortessem.
Het huishoudelijk reglement werd aangepast. De passage
De raadszittingen duren gezamenlijk in principe maximum drie uren. Wanneer de agenda’s dan nog niet afgehandeld zijn, vraagt de voorzitter een beslissing (via stemming) van de OCMW-raad of er verder vergaderd wordt, dan wel of de resterende agenda afgehandeld wordt op een volgende zitting van de OCMW-raad.
in artikel 1, §3 werd weggelaten. De OCMW-raad wordt gevraagd de aanpassing aan het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Ministerieel besluit van 03.05.2021 houdende gedeeltelijke vernietiging van het besluit van de OCMW-raad van Kortessem van 26.02.2021 tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, wat betreft de toevoeging van een vierde lid aan artikel 1, §3 van het huishoudelijk reglement.
Het besluit van de OCMW-raad van 26.02.2021 houdende de goedkeuring van de wijziging van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad.
De OCMW-raad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, zoals in bijlage, goed.
Het reglement wordt bekend gemaakt zoals vermeld in de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Bij het inwerking treden van dit besluit wordt het besluit van de OCMW-raad van 26.02.2021 - 'Huishoudelijk reglement OCMW-raad: aanpassing' - opgeheven.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van het managementteam van 25.03.2021 waarbij kennis genomen werd van het ontwerprapport van Audit Vlaanderen en de managementreactie goedgekeurd werd.
Het besluit van het managementteam van 29.04.2021 waarbij kennis genomen werd van het definitieve rapport van Audit Vlaanderen aangaande de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan'.
In het najaar van 2020 voerde Audit Vlaanderen bij lokaal bestuur Kortessem de Thema-audit 'Monitoring Meerjarenplan' uit.
Monitoring is het systematisch en continu verzamelen van relevante gegevens om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de dienstverlening goed loopt. Dit stelt het bestuur in staat om te weten of het op koers zit om de doelstellingen te bereiken. Monitoring blijkt één van de belangrijkste structurele verbeterpunten in de lokale besturen in Vlaanderen.
De audit evalueerde of het bestuur
De belangrijkste risico's die onderzocht werden, zijn
Verloop van de audit
Samenvatting
1. Aanpak organisatiebeheersing
De afgelopen jaren werd geïnvesteerd in de aanpak van organisatiebeheersing en er werden verschillende maatregelen genomen om er gestructureerd aan te werken. Er is een gestructureerd kader en de organisatie heeft zicht op haar verbeterpunten en risico's. Verbeteracties worden gedocumenteerd in een verbeterplan, een dynamisch instrument dat systematisch wordt opgevolgd. Een verderzetting van de huidige aanpak zal in de toekomst tot een hoger maturiteitsniveau leiden.
Aanbeveling: de aanpak die toegepast wordt stemt niet volledig overeen met wat in het kader opgenomen werd. Het is niet duidelijk of de grootste risico's voor de interne organisatie een plaats hebben in het verbeterplan.
2. Monitoring meerjarenplan
Er worden verschillende maatregelen genomen om het MJP degelijk op te volgen en bij te sturen:
Managementreactie
Het managementteam kan zich terugvinden in de bevindingen van het auditteam; het traject alsook de positieve feedback en de resultaten worden als leerrijk ervaren. Het managementteam is trots dat de werkmethodiek met betrekking tot de rapportering van het MJP als voorbeeld zal dienen voor andere lokale besturen. In vergelijking met andere lokale besturen komt Kortessem momenteel als beste uit de beoordeling.
De aanbevelingen van Audit Vlaanderen zullen als volgt opgenomen worden:
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van het definitieve rapport van de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan', uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het definitieve rapport van de thema-audit 'Monitoring meerjarenplan', uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De raad voor maatschappelijk welzijn
neemt kennis van de aanbevelingen die geformuleerd werden, de resultaten die behaald werden en het gegeven dat voor de rapportering van de voorzetting van het meerjarenplan een plaats bij de ‘best practices’ van Audit Vlaanderen behaald werd en dat, indien het verbeterplan in het kader van de organisatiebeheersing nog enkele opvolgingsmomenten kent, ook dat in aanmerking komt als ‘best practice’.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
Gelet op de statuten van Cipal.
Op 22.02.2019 ging de Raad voor Maatschappelijk Welzijn over tot de aanstelling van schepen Ria Steegmans als vertegenwoordiger van het OCMW op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024 .
Gelet op de oproeping tot de Algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene vergadering.
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22.02.2019 waarbij schepen Ria Steegmans aangesteld werd als vertegenwoordiger van het OCMW op de Algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24.06.2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:
1. Doel van de maatregel
Aan de OCMW’s wordt een toelage toegekend om:
2. Doelgroep
De toelage is bestemd voor de gebruikers van de OCMW's in de ruime zin: de persoon die gebruik maakt van de openbare dienstverlening die tot de opdracht van het OCMW behoort, in welke vorm dan ook.
Deze dienstverlening moet in de ruimst mogelijke betekenis begrepen worden en mag niet beperkt blijven tot mensen die recht hebben op een leefloon of een andere sociale uitkering.
Deze toelage is dus niet beperkt tot de gerechtigden op sociale bijstand of op maatschappelijke integratie.
3. Bedrag van de toelage
Het bedrag van de subsidie is in totaal € 10.000.003 Dit bedrag wordt verdeeld tussen de OCMW's volgens de volgende verdeelsleutel:
Voor Kortessem gaat het over een bedrag van € 2.312,00.
4. Gebruik van de toelage
Het doel van deze toelage bestaat erin de OCMW’s in staat te stellen om acties/projecten te ontwikkelen of verder te zetten die gericht zijn op
Deze toelage kan dus zowel worden gebruikt om reeds opgestarte projecten of acties voort te zetten als om nieuwe te lanceren. De lijsten met voorbeelden zijn niet exhaustief, het OCMW kan creatief zijn, maar moet ervoor zorgen dat de uitgevoerde acties/projecten overeenstemmen met de doelstelling van de toelage.
Het koninklijk besluit stelt vijf categorieën van acties/projecten vast die in het kader van deze toelage in aanmerking worden genomen. Ze moeten als volgt worden geïnterpreteerd:
1. De financiering van acties en projecten om psychologische ondersteuning te organiseren of om het sociaal isolement van gebruikers te doorbreken.
Het OCMW kan in dit kader bijvoorbeeld het volgende betoelagen:
Deze lijst is niet exhaustief. Belangrijk is dat er steeds een link is met het doorbreken van het sociaal isolement en de psychologische ondersteuning. Zo dient de nodige aandacht te gaan naar de problemen van jongvolwassenen die nog in opleiding zijn, adolescenten en kinderen.
2. De financiering van partnerschappen met organisaties met het oog op de verwezenlijking van de psychologische ondersteuning van de gebruiker.
De OCMW's kunnen reeds bestaande samenwerkingsverbanden ontwikkelen of in stand houden om deze psychologische ondersteuning in de praktijk te brengen via organisaties die ervaring hebben op dit gebied.
In dit geval moet het OCMW ervoor zorgen dat deze organisatie de toelage gebruikt in het belang van de gebruikers en met het oog op het verlenen van psychologische ondersteuning. Het is ook aan het OCMW om, in overleg met deze organisaties, het kader vast te leggen voor deze psychologische ondersteuning. Zo kan men bepalen of het gaat om professionals op het terrein, mensen die getraind zijn in het luisteren naar anderen, enz. De betrokken organisatie moet bewijzen dat de personen die worden ingezet voor de psychologische ondersteuning van gebruikers over relevante vaardigheden terzake beschikken.
3. De financiering van prestaties van derden inzake de psychologische ondersteuning (op individuele of collectieve basis) voor de gebruikers.
Het OCMW kan tussenkomen in:
4. De financiering van acties en projecten met het oog op het verbeteren van het begrip en de toepassing van de gezondheidsmaatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het Covid-19-virus.
Het is van essentieel belang dat iedereen de geldende gezondheidsmaatregelen kent en toepast. Het OCMW kan tijdens gesprekken met de gebruikers nagaan hoe het gesteld is met de kennis van deze maatregelen. Daarnaast kan het OCMW:
5. De financiering van campagnes om de acties en projecten van de OCMW’s inzake psychologische ondersteuning en bewustmaking van de gezondheidsmaatregelen bekend te maken.
Om ervoor te zorgen dat alle inspanningen van het OCMW op het vlak van psychologische ondersteuning en sensibilisering voor de gezondheidsmaatregelen hun vruchten afwerpen, is het belangrijk dat er een goede communicatie is zodat de gebruikers hun weg naar het OCMW vinden.
In het kader van deze toelage kunnen de OCMW's dus een communicatie opzetten via verschillende kanalen: via de pers, via mail of website, door rechtstreeks contact op te nemen met de gebruikers waarvan geweten is dat zij een psychologisch risico lopen, door mensen thuis te gaan informeren.
De subsidie kan worden gebruikt voor uitgaven die verband houden met personeelskosten, werkingskosten en investeringskosten.
De personeelskosten omvatten de loonkosten van OCMW-personeel dat belast is met de uitvoering van initiatieven in het kader van de toelage. Personeelskosten die al door een ander subsidiekanaal worden gedekt, komen niet in aanmerking.
De werkingskosten omvatten de kosten die nodig zijn om de initiatieven in het kader van de toelage uit te voeren, bijvoorbeeld de huur van een zaal, de aankoop van materiaal voor de samenstelling van Covid-19-kits, brochures, postzegels, reclame, kosten verbonden aan een samenwerkingsovereenkomst, verplaatsingsonkosten, enz.
De investeringsuitgaven die ten laste van de toelage kunnen worden gebracht, zijn beperkt tot een maximumbedrag van 500 euro (exclusief BTW).
5. Verantwoording van de toelage
De subsidieperiode loopt van 01.12.2020 tot en met 31.12.2021.
Ter verantwoording van het gebruik van de toelage, verstrekt het OCMW uiterlijk op 28.02.2022 een elektronisch verslag waarin alle gegevens over de uitgaven vermeld staan. Dit verslag moet worden verzonden via de webapplicatie "Uniek Jaarverslag".
Ongebruikte of niet-verantwoorde bedragen worden ten laatste op 01.11.2022 aan de Staat terugbetaald.
6.Aanpak van OCMW Kortessem
Vanuit de sociale dienst willen we het budget spenderen aan de volgende maatregelen:
Namelijk de babbellijn die in de coronaperiode tot op heden tweemaal actie ondernam naar de doelgroep van 75 plussers. Met de middelen kunnen personeelskosten bekostigd worden.
En ondersteuning bieden aan alleenstaanden en mensen die lijden ten gevolge van verlies van sociale contacten, ongeacht de leeftijd, bij het gebruik van IT-hulpmiddelen om nieuwe interesses te ontwikkelen en mensen virtueel te ontmoeten via netwerken. Dit in de vorm van eventuele workshops om te leren omgaan met IT- hulpmiddelen.
Het opzetten van een netwerk voor hulp aan gebruikers, bijvoorbeeld om boeken aan huis te bezorgen bij mensen die zich niet kunnen verplaatsen, of om boodschappen te doen voor een bejaard persoon.
De kosten van fysieke of digitale psychologische consultaties, individueel of in kleine groepen.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het Koninklijk Besluit van 24.12.2020 houdende maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen.
Omzendbrief 01.02.2021
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de genomen maatregelen van de regering inzake de financiële tussenkomst van € 2.312,00 voor de maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van het OCMW en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen.
De verantwoording van de verkregen toelage, zal voor 28.02.2022 via een elektronisch verslag overgemaakt worden aan het POD Maatschappelijke integratie.
De eventuele niet verdeelde toelagen zullen terug gestort worden aan POD - Maatschappelijke integratie.
Dit besluit zal samen met de nodige stavingstukken overgemaakt worden aan de financiële - en sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de volgende maatregelen waarop de sociale dienst zich gaat focussen:
Namelijk de babbellijn die in de coronaperiode tot op heden tweemaal actie ondernam naar de doelgroep van 75 plussers. Met de middelen kunnen personeelskosten bekostigd worden.
En ondersteuning bieden aan alleenstaanden en mensen die lijden ten gevolge van verlies van sociale contacten, ongeacht de leeftijd, bij het gebruik van IT-hulpmiddelen om nieuwe interesses te ontwikkelen en mensen virtueel te ontmoeten via netwerken. Dit in de vorm van eventuele workshops om te leren omgaan met IT- hulpmiddelen.
Het opzetten van een netwerk voor hulp aan gebruikers, bijvoorbeeld om boeken aan huis te bezorgen bij mensen die zich niet kunnen verplaatsen, of om boodschappen te doen voor een bejaard persoon.
De kosten van fysieke of digitale psychologische consultaties, individueel of in kleine groepen.