In opdracht van RLHV en de gemeente Kortessem heeft het architectenbureau Team Vanmeer een beheersplan opgesteld voor het kasteelpark ‘De Fauconval’, naar aanleiding van het nieuw Erfgoedbesluit.
De nieuwe wetgeving stelt dat, voor het verkrijgen van erfgoedpremies, die verband houden met restauraties en onderhoud van beschermd patrimonium, het erfgoed dient te beschikken over een goedgekeurd beheersplan.
In het beheersplan worden de erfgoedwaarden van het kasteelpark nauwkeurig onderzocht en wordt bepaald welke werken nodig zijn om deze erfgoedwaarden in stand te houden.
Het beheersplan staat garant voor een onderbouwde visie voor een lange termijnontwikkeling van de kasteelsite en vormt de leidraad voor het beheer op lange, maar ook op korte termijn.
Om het beheersplan te realiseren is het noodzakelijk om materialen aan te kopen.
De uitvoering van de werken (1e fase) zal in eigen beheer gebeuren (dienst Werken & Veiligheid).
In het kader van de opdracht “Beheerswerken park de Fauconval - aankoop materialen” werd een bestek met nr. 2021-509 opgesteld door de Aankoopdienst.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
Voor de materialen van het perceel 2: Werken mbt herstel van erfgoedwaarden (voor gemotoriseerd verkeer) wordt een premie aangevraagd bij onroerend erfgoed.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 55.387,25 + € 11.631,32 (21% btw) = € 67.018,57.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2220100/30/0340 (actie/raming AC000070/MJP000816).
Josianne Léonard, Coördinator Werken & Veiligheid, heeft op 27.10.2021 gunstig advies verleend voor onderhavig bestek.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht "Beheerswerken park de Fauconval - aankoop materialen" goed te keuren.
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad keurt het lastenboek, de raming en de gunningswijze voor de opdracht “Beheerswerken park de Fauconval - aankoop materialen” goed.